Någon som testat drivknutsdamasker av silikon?

te_wik Forummoderator
3 augusti 2015 · 12 813 Inlägg

Hej, är det någon som testat damaskerna av silikon som tex www.drivknuten.se säljer?
Universialmodellen sägs bara vara att trä på knuten utan att behöva lossa den från axeln.
Erfarenheter?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
spillolja
3 augusti 2015 · 4 014 Inlägg

Jag har ingen större erfarenhet av dessa, på modeller som det är lätt att lossa knuten i från bör man överväga orginalanpassad produkt

men på måånga gamla och halvgamla franska bilar tex. renault, citroën mfl. där det är svårt att ta bort knuten från axeln kan det vara att föredra

här är en med med resp. utan moteringskona till hyggligt pris:
http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-COUPE-2- … 0990179186
http://www.ebay.co.uk/itm/170990179186

smile

Senast redigerat av spillolja (3 augusti 2015)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
te_wik Forummoderator
3 augusti 2015 · 12 813 Inlägg

spillolja skrev:
Jag har ingen större erfarenhet av dessa, på modeller som det är lätt att lossa knuten i från bör man överväga orginalanpassad produkt

men på måånga gamla och halvgamla franska bilar tex. renault, citroën mfl. där det är svårt att ta bort knuten från axeln kan det vara att föredra

här är en med med resp. utan moteringskona till hyggligt pris:
http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-COUPE-2- … 0990179186
http://www.ebay.co.uk/itm/170990179186

smile

Ja, universial har jag använt i såna fall, men just dessa av silikon låter ju nästan för bra för att vara sann, låter väldigt hållbara och 10 års garanti! Lär ju vara bra mycket mjukare och flexibla i -30 grader äm gummi/plast damaskerna som säljs här och var, speciellt original hos flertal tillverkare. Håller ungefär ett år eller två smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
mercaa
3 augusti 2015 · 558 Inlägg

Har köpt silicon därifrån, känns väldigt robusta. Dock tog jag lös knuten så jag kunde rengöra den. Kan nästan garantera att det behövs verktyg eller kon om man ska få den över utan att skada damasken. Har inte haft den monterad länge så kan inget säga om livslängd men garanterat bättre en plast varianterna.

spillolja
3 augusti 2015 · 4 014 Inlägg

Jag har fått för mig att dom plastvarianter som finns på modernare kärror håller ganska bra

tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
te_wik Forummoderator
3 augusti 2015 · 12 813 Inlägg

spillolja skrev:
Jag har fått för mig att dom plastvarianter som finns på modernare kärror håller ganska bra

tongue

Mina erfarenheter säger precis tvärtom :-p

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
te_wik Forummoderator
3 augusti 2015 · 12 813 Inlägg

mercaa skrev:
Har köpt silicon därifrån, känns väldigt robusta. Dock tog jag lös knuten så jag kunde rengöra den. Kan nästan garantera att det behövs verktyg eller kon om man ska få den över utan att skada damasken. Har inte haft den monterad länge så kan inget säga om livslängd men garanterat bättre en plast varianterna.

Finns ju en kona/tratt att köpa till, ja jag måste testa. Har ett litet hål i damasken på min a6, visserligen lätt att byta på "rätt sätt" men skoj att testa.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
torsen
4 augusti 2015 · 7 198 Inlägg

Jag har bytt både inre och yttre på ena sidan till röda vackra silicondamasker.

smile

TheeDude
11 februari 2019 · 52 Inlägg

te_wik skrev:

mercaa skrev:
Har köpt silicon därifrån, känns väldigt robusta. Dock tog jag lös knuten så jag kunde rengöra den. Kan nästan garantera att det behövs verktyg eller kon om man ska få den över utan att skada damasken. Har inte haft den monterad länge så kan inget säga om livslängd men garanterat bättre en plast varianterna.

Finns ju en kona/tratt att köpa till, ja jag måste testa. Har ett litet hål i damasken på min a6, visserligen lätt att byta på "rätt sätt" men skoj att testa.


Mvh Tommy

Vad tror du så här ett par år senare, hur blev det med damasken? Testades den? Hur var hållbarheten?
Dom finns ju kvar ännu av samma säljare, och jag funderar på samma till min bil, där en damask gått sönder efter ca 1,5 år.
Vore kul att prova, vi har haft rätt kallt uppe i norr, typ 2 månader, har bara väntat på att hitta fett i fälgen, och igår så blev det verklighet.. smile

torsen
11 februari 2019 · 7 198 Inlägg

torsen skrev:
Jag har bytt både inre och yttre på ena sidan till röda vackra silicondamasker.

smile

Men dom yttre silicondamaskerna höll bara knappt 100 mil.
Köpte från ett danskt företag som lovade guld och gröna skogar.
Trist, eftersom arbetet är så omfattande med att byta damaskerna emedan drivaxlarna måste demonteras.
För att inte tala om hanteringen av drivaxelfettet som måste fyllas på nytt.

mercaa
22 februari 2019 · 558 Inlägg

TheeDude skrev:

te_wik skrev:

mercaa skrev:
Har köpt silicon därifrån, känns väldigt robusta. Dock tog jag lös knuten så jag kunde rengöra den. Kan nästan garantera att det behövs verktyg eller kon om man ska få den över utan att skada damasken. Har inte haft den monterad länge så kan inget säga om livslängd men garanterat bättre en plast varianterna.

Finns ju en kona/tratt att köpa till, ja jag måste testa. Har ett litet hål i damasken på min a6, visserligen lätt att byta på "rätt sätt" men skoj att testa.


Mvh Tommy

Vad tror du så här ett par år senare, hur blev det med damasken? Testades den? Hur var hållbarheten?
Dom finns ju kvar ännu av samma säljare, och jag funderar på samma till min bil, där en damask gått sönder efter ca 1,5 år.
Vore kul att prova, vi har haft rätt kallt uppe i norr, typ 2 månader, har bara väntat på att hitta fett i fälgen, och igår så blev det verklighet.. smile

Tjena damaskerna håller ännu! ser fortfarande inga nötningar eller sprickor på dom så jag är mer än nöjd! och jag kör bilen året om här uppe i norr i inlandet smile

På den andra sidan fick jag köpa en monteringskon och wd40  och det funkade utmärkt att montera så också.

Ser faktiskt ut som dom är nyligt monterade.

Senast redigerat av mercaa (22 februari 2019)

te_wik Forummoderator
24 februari 2019 · 12 813 Inlägg

TheeDude skrev:

te_wik skrev:

mercaa skrev:
Har köpt silicon därifrån, känns väldigt robusta. Dock tog jag lös knuten så jag kunde rengöra den. Kan nästan garantera att det behövs verktyg eller kon om man ska få den över utan att skada damasken. Har inte haft den monterad länge så kan inget säga om livslängd men garanterat bättre en plast varianterna.

Finns ju en kona/tratt att köpa till, ja jag måste testa. Har ett litet hål i damasken på min a6, visserligen lätt att byta på "rätt sätt" men skoj att testa.


Mvh Tommy

Vad tror du så här ett par år senare, hur blev det med damasken? Testades den? Hur var hållbarheten?
Dom finns ju kvar ännu av samma säljare, och jag funderar på samma till min bil, där en damask gått sönder efter ca 1,5 år.
Vore kul att prova, vi har haft rätt kallt uppe i norr, typ 2 månader, har bara väntat på att hitta fett i fälgen, och igår så blev det verklighet.. smile

Hej. Har sålt bilen de monterades på. Men monteringen var enkel, inga konstigheter annat än att kombinationen mellan fett och silikon gjorde att allt blev lite halkigt smile

Sett många silikondamasker via jobbet och dom verkar hålla fint när man pratat med bilägaren.

Mvh

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang