Turbokonventera m30b35 komp

matthias_
13 augusti 2015 · 6 Inlägg

tjena
om man ska turbokonvertera m30 b35 och inte ladda mer än 0,5-0,9 kg behöver man göra nått åt kompet i motorn de ligger på  9,0:1 original

BMW 525 TDS "köölet" (1992)
BMW 535i (1991)
Dannne11
14 augusti 2015 · 412 Inlägg

Ingen aning men reagerade på en annan sak! Är det din bmw e34 535i du ska turbo konvertera? Sitter det orginal motorn i den? Sånt fall kan det vara en m30b34 i den! Har själv en likadan fast en 89 och vart jätte förvirrad när jag skulle sälja motorn för det står 3.5 på insuget men fick veta att det finns ett fräst plan ovanför startmotorn där motornummren är instansade. Var tydligen bara 535i "sport" som har m30b35.. Kan vara bra att kolla om du ska köra turbo då m30b34'an ska vara klenare än m30b35 vad jag har hört. Inte så kul att skjuta en motor hmm
Står 34 6K B om det är en b34. Finns 2 nummer där.

Senast redigerat av Dannne11 (14 augusti 2015)

matthias_
14 augusti 2015 · 6 Inlägg

Aa det är de
De sitter original motorn i den
Får kolla på de
Min är en 91
Skjuta motorn vill man inte göra

Senast redigerat av matthias_ (14 augusti 2015)

BMW 525 TDS "köölet" (1992)
BMW 535i (1991)
Joggen
15 augusti 2015 · 5 Inlägg

Det är lättare att gå efter årsm allt från 89 och uppåt har b35 blocket och alla block under 89 är med b34 an smile så blev jag lärd men att skjuta blocket kommer du inte göra utan det som händer är att det kommer spricka mellan alla toppbultar på avgassidan och det kommer leda till vatten i oljan.

MVH Joggen

Toyota Supra MKIV "Joggen" (1994)
Dannne11
15 augusti 2015 · 412 Inlägg

Joggen skrev:
Det är lättare att gå efter årsm allt från 89 och uppåt har b35 blocket och alla block under 89 är med b34 an smile så blev jag lärd men att skjuta blocket kommer du inte göra utan det som händer är att det kommer spricka mellan alla toppbultar på avgassidan och det kommer leda till vatten i oljan.

MVH Joggen

Min var en -89 månad 5 och den hade b34 smile

matthias_
17 augusti 2015 · 6 Inlägg

Joggen skrev:
Det är lättare att gå efter årsm allt från 89 och uppåt har b35 blocket och alla block under 89 är med b34 an smile så blev jag lärd men att skjuta blocket kommer du inte göra utan det som händer är att det kommer spricka mellan alla toppbultar på avgassidan och det kommer leda till vatten i oljan.

MVH Joggen

okej det då vet jag ju de 
men hur mycket tror du man kan ladda på original kompet innan man behöver komp sänka?

BMW 535i (1991)
BMW 525 TDS "köölet" (1992)
Joggen
17 augusti 2015 · 5 Inlägg

Att komp sänka är bara ett eget val enligt mig wink man behöver ju inte ladda lika mycket med högre komp men mer med en komp sänkt men samtidigt enligt mig är det kanon med att ha kvar botten registret smile

Toyota Supra MKIV "Joggen" (1994)
matthias_
17 augusti 2015 · 6 Inlägg

aa de ha du ju rätt i
botten vill man ha lite endå
men en 0,8 - 1,0 bar ska väl motorn klara utan att det änder nått smile

BMW 535i (1991)
BMW 525 TDS "köölet" (1992)
Joggen
17 augusti 2015 · 5 Inlägg

beror på precis hur nogran man är men jag anser att 1 bar är ganska mycket på en sexa om man vill hålla marginal med tanke på att min gav 650 whp på 1 bar wink

Toyota Supra MKIV "Joggen" (1994)
matthias_
17 augusti 2015 · 6 Inlägg

aa exakt
de va som fan ja nja då räcker de nog gått å väl med 0,5 - 0,8 för mig tror jag    det ska ju va lite brukis bil med smile

BMW 525 TDS "köölet" (1992)
BMW 535i (1991)
SuperGnaget
20 augusti 2015 · 565 Inlägg

Det som spelar roll är ju storleken på turbon, bara ett visst laddtryck säger ju inget om hållbarheten. Finns turbos som pumpar luft för 700hk på 1 bar och sånna som pumpar för 250hk på 1 bar liksom.

Men din motor håller för mycket stryk så 1 bar me t.ex en hx40 eller k27 är inga problem om den är i bra skick, bara topplockspackningen som kan gå om du har otur tongue

Min civic med oöppnad motor har 16kg i komp och den har hållt hela sommaren på 0,6bar med gt28rs turbo men den har ju dock stålpackning orginal tongue

MSCR
Honda Civic eg "vtec" (1995)
Honda CRX "Killer" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang