Vårt mål är att bygga en track-day / Timeattack-bil som ska vara konkurrenskraftig på bana men samtidigt fungera bra att köra till och från tävlingar, träffar m.m. Syftet med projektet är även för oss att testa nya delar på marknaden samt att ta fram egna produkter där det finns ett behov men inga delar att tillgå. Effektmål: 700whp
De större delarna kommer göras i vinter då denna säsong snart är slut. Tanken är att bygga en riktigt brutal track-day / timeattack-bil men som ändå går att köra till och från tävlingar / track-days.
Denna fantastiska skapelse hämtades den 13 Augusti 2015. Senare samma dag påbörjades givetvis de första modifieringarna
En Supersprint bakljuddämpare för lite skönare ljud (video kommer nedan).
En BMS JB4-box installerades också direkt.
På lördagen var vi hos Sandåsen Motorsport för bänkning. Resultatet var över förväntan på så få modifieringar som är gjorda. Med JB4-boxen, Supersprint ljuddämparen och 30% E85 i tanken levererade bilen 503hk på hjulen! Motoreffekten bör alltså ligga runt ca 590hk (räknat på 15% effektförlust i drivlinan)
Video från bänkningen:
Fler uppdateringar kommer inom kort!
Senast redigerat av Schmiedmann (7 september 2015)
Såhär såg det ut på körningen som gav högst effekt. Laddtryck som högst: 24psi / 1,65bar Det går att få ut några hk till men kommer vänta tills vi fått hem luftfilter och downpipes innan vi pressar den mer.
Lite nytt godis kom in idag! Bl.a. ett sportluftfilterkitt från Burger Tuning Jag ska försöka slänga upp en video senare ikväll på insugsljudet som nu är helt MAGISKT!
En BMW Performance växelspaksknopp i kolfiber var det sista som saknades i inredningen.
Igår kväll blev fick vi monterat lite fler delar på bilen. Bl.a. resten av Supersprintsystemet.
Supersprint downpipes
Och i morse kom lite fler delar! Kommer inte avslöja allt för mycket just nu men här nedan är en teaser
Ikväll kommer vi fortsätta och försöka få klart bilen till helgens track-day på Padborg Park i Danmark! Blir första körningen på bana med denna bilen och det kommer bli med vanliga gatdäck. Ska bli riktigt kul att få känna på den ordentligt och se vad den går för
Kör en snabb uppdatering nu innan avresa mot Padborg Park för den första bankörningen med bilen!
Igår fick vi in ett det KW Clubsport kittet som var beställt. Så senare på kvällen blev det installation och hjulinställning i morse.
Race-rapport kommer efter helgen! Blir nog relativt lugnt med tanke på att det inte sitter r-däck på i dagsläget. Men det ska bli riktigt kul att få känna på bilen på bana.
Då var första test på bana avklarat! Fick ca 6 varv innan jag bestämde mig för att öppna spjällen och blev svartflaggad direkt... 120dB var uppskattat av besökare men mindre uppskattat av vissa andra... Till mitt försvar så trodde jag att det var bullerfritt på detta event.
Eftersom vi är så nära Tyska gränsen så passade vi på att testa om det verkligen är en fartspärr vid 280 - det är det inte!
Ska filma lite under morgondagens körning och lägga upp efter helgen!
Då var man tillbaka igen efter en grym helg på Padborg Park. Vilket grymt event det var! Höjdpunkten var helt klart kvällsracet, riktigt kul att se.
Jag fick en hel del varv på banan under söndagen. Det var blött men det gjorde det hela riktigt kul då man kunde köra omkring och bara känna på bilen i lugnt tempo. Det blev en hel del sladd och video från ett varv finns nedan.
Senast redigerat av Schmiedmann (14 september 2015)
Nu börjar det på allvar! Aerodelarna ska provmonteras och lämnas på lack denna veckan.
Mer bilder på detta kommer vid senare tillfälle men jag kan garantera att det kommer bli något utöver det vanliga!
En mindre rolig sak är att det upptäckts en rätt så allvarlig brist på S55-motorn. Det är drevet till kamkedjan som sitter på veven som riskerar att flytta sig när man börjar få upp effekten. Så det blir helt enkelt att riva ner detta och åtgärda problemet. Som tur är så hittade vi info om problemet så här tidigt i projektet.
Squidspeed skrev: Ändå skönt när man kan förebygga INNAN skadan är skedd, istället för att stå med en havererad motor, och inser problemet. Ska bli kul att se bilderna framöver!
Ja exakt, det hade inte varit kul att köra på första bankörningen nästa år och rasa motorn. Då hade bilen mest troligt stått stilla större delen av säsongen.
Har fått hem originaldelarna som gör livet surt för mig. Drevet är inte ens pressat på axeln så det är inte konstigt att detta problem uppstår. Jag har t.o.m. läst om personer som råkat ut för detta som kör helt original.
Hoppas på att få tillbaka delarna som är på lackering innan helgen. I så fall blir det en tur ner till Knutstorp på lördag och kolla på timeattack-final! Sen blir det att ställa in bilen och börja med motorn.
Funderar lite på vad man ska köra nästa år. Det blir track-days med BMW SC givetvis men är sugen på att köra lite timeattack också. Att tävla är ju alltid kul...
Då så var alla Flossmann-delar monterade. Fick stressat på frontläppen och bagagelucka med vinge på fredagen. Måste ändå säga att även om vi monterat en del Flossmann-grejer nu så blir man alltid lika positivt överraskad över passformen. Visst, man behöver göra en hel del jobb själv så som att skära ut all ventilering, hål för nummerplåtsbelysning osv men grejerna passar väldigt bra. Nu sitter bakluckan på med back-kamera och allt som om det vore original - GRYMT! Det läcker dock in lite vatten runt vingfästet och baklamporna så det behöver vi fixa
På lördagen blev det en tur ner till Ring Knutstorp för reklaminspelning! Så missa inte nästa avsnitt av Timeattack på Viasat motor den 22/10!
Här är de första bilderna på hela bilen! (äntligen?) Det ska även på sidolister och någon form av diffuser bak men detta kommer vid ett senare tillfälle.
Schmiedmann skrev: Har fått hem originaldelarna som gör livet surt för mig. Drevet är inte ens pressat på axeln så det är inte konstigt att detta problem uppstår. Jag har t.o.m. läst om personer som råkat ut för detta som kör helt original.
Är ju tyvärr alltid "Något" med alla nya bmw motorer känns det som. Och oftast är det nåt litet enkelt fel som dom fått in som skapar mycket större problem. På min modell är det ventillyftarna på avgaskammen som är feltypade vilket kan sluta i vilket missödé som helst.
I övrigt riktigt grymt projekt.
Ja "barnsjukdomar" på nya modeller förekommer och precis som du säger så är det oftast en liten struntsak som gör att det blir problem. Men det verkar ändå vara hyfsat lättåtgärdat så det är bara att sätta igång och riva i det