Huggern goes big block with 427 ZL-1!

Tanken är att låta Huggern gå från fjortis till riktig man genom att byta motor...från Chevrolet 355 SB till Chevrolet 427 BB! Den coolaste BB jag kan tänka mig i en Camaro från 1969 är ju då 427 aluminiummotorn ZL-1...så en sån får det bli. Projektet är inte tidssatt utan vi samlar på oss rätt delar och bygger motorn efter hur det finns tid och pengar. Motorn är nu på plats i bilen men fortsatta anpassningar behövs på alla fronter så följ med oss på resan, välkomna! :)
  • 165 Följare
  • 215 004 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 januari
hugger69
21 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

VictorP skrev:
Måste absolut följas! Otroligt vacker bil! Och helrätt motorval smile

Tack, Viktor! Skitkul att du gillar det vi gör med bilen!big_smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Stig_Helmer_Racing
21 augusti 2015 · 33 Inlägg

Snygg bil, framförallt med orginalfälgar på! Jag gillar motorvalet också, varför göra det lätt för sig och vara som alla andra? cool
Bättre än nytt passar perfekt på ditt motorblock!

Följer! Men jag kommer nog vara lika kass på kommentarer som i kurres tråd roll

hugger69
21 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Stig_Helmer_Racing skrev:
Snygg bil, framförallt med orginalfälgar på! Jag gillar motorvalet också, varför göra det lätt för sig och vara som alla andra? cool
Bättre än nytt passar perfekt på ditt motorblock!

Följer! Men jag kommer nog vara lika kass på kommentarer som i kurres tråd roll

Tackar å bockar! cool
Kul å höra att vi tänker så lika...! big_smile

...hänger dock inte riktigt med på vad du menar med "Bättre än nytt passar perfekt på ditt motorblock"..?
Det ÄR ett nytt block jag köpt så.....!? wink

Jag är bara glad att det finns fler likasinnande som följer denna tråd, har inget krav på att du ska kommentera! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Stig_Helmer_Racing
21 augusti 2015 · 33 Inlägg

Tankevurpa, bättre än orginal tänkte jag och fick in nytt på något vis roll För blocket är väl lite förbättrat jämfört med orginalet eller fattade jag fel?
Skyller alltihop på värmeslag och tristess på jobbet (ja jag gick hem strax efter förra inlägget...)!

Någon kommentar eller fråga ska jag nog klämma in endå smile

hugger69
21 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Stig_Helmer_Racing skrev:
Tankevurpa, bättre än orginal tänkte jag och fick in nytt på något vis roll För blocket är väl lite förbättrat jämfört med orginalet eller fattade jag fel?
Skyller alltihop på värmeslag och tristess på jobbet (ja jag gick hem strax efter förra inlägget...)!

Någon kommentar eller fråga ska jag nog klämma in endå smile

Jepp, nytt material men samma gjutform! Läs gärna artikeln jag länkade till ovan, där står mycket intressant!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
vEight Baronen
21 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

Och vad ska blocket fyllas med för smaskens? Originalliknande ting? Måttlighet straffar sig har jag lärt mig. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
hugger69
22 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

vEight skrev:
Och vad ska blocket fyllas med för smaskens? Originalliknande ting? Måttlighet straffar sig har jag lärt mig. :)

Ha, ha, det är inte helt klart än men det blir inte en tokstandard-ZL-1 så mycket kan jag säga....liiite måste man tänja på måttlighten va? :cool:
....d blir inte heller någon galen dragracingmotor......så d där svenska lagom kanske inte är så dumt ändå? :P

Senast redigerat av hugger69 (9 oktober 2023)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
22 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

vEight skrev:
Det blir nog bra smile

Vi får hoppas!
....fränt projekt du håller på med själv, läste igenom hela tråden i går kväll, underhållande och målande beskrivningar av dina vedermödor, gillas! big_smile
Trevligt att du tittar in här trots att detta "bara" är en liten Cheva-rova! lol

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
vEight Baronen
22 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

hugger69 skrev:

vEight skrev:
Det blir nog bra smile

Vi får hoppas!
....fränt projekt du håller på med själv, läste igenom hela tråden i går kväll, underhållande och målande beskrivningar av dina vedermödor, gillas! big_smile
Trevligt att du tittar in här trots att detta "bara" är en liten Cheva-rova! lol

Tack så mycket! Projektet går lite på lågfart just nu, men det ska det bli ändring på snart.

Motorbyggen intresserar mig och vad det gäller cheva så tycker jag om BB motorerna. Vad det gäller SBC så är jag inte en av dom som höjer dom till skyarna om man säger så. smile Blir Caddie 500" i min pickis framöver smile

Elbilar kan dra åt helvete.
hugger69
24 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Jaha, då har vi ett block men det behövs mer grejer...mycket mer grejer! :rolleyes:

Gasaren och luftfilter tänker vi ju i sann miljöanda återanvända från vår 355, och de är ju dessutom i princip gjorda för en ZL-1!

..men insuget bör vi nog ha ett nytt som passar BB Chevrolet! Original insug till ZL-1, 3933198, delades även med L88-motorn. Vi började leta på eBay igen men som vanligt med originalgrejer så var priserna höga.... men så nämnde Nikke att det fanns ett fränt insug från Edelbrock till ZL-1 som hette C427X...hm, intressant! :cool:

Detta insug  ansågs vara det bästa Hi-Perf insuget som fanns 1969. Det användes av många racingteam och återförsäljare som bla Baldwin Motion eller Motion Performace. Att bygga en lite busigare ZL-1 än strikt original gör ju inget, särskilt inte om det kan bli billigare på kuppen! Jakten fortsatte nu men med två inriktningar.......:lol:

Så en dag hade Nikke hittat ett C427X på eBay som verkade helrätt, inte renoverat och lite halvsunkigt, perfekt för oss!...att vi sedan fick loss det för $110 gjorde ju inte saken sämre:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/8_zps1uahqnmb.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/9_zpstpuhaquw.jpg

Insuget skall nu rengöras, absolut INTE blästras, och så får vi hoppas att det funkar som det är tänkt med gängor och så.... :rolleyes:

Senast redigerat av hugger69 (10 september 2015)

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
tommyhjortasen
26 augusti 2015 · 1 049 Inlägg

Trevlig uppdatering! Turen fortsätter att förfölja dig smile

hugger69
26 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Trevlig uppdatering! Turen fortsätter att förfölja dig smile

Tack T! smile
.....det är sällan jag har tur faktiskt men ibland så lyser solen även på mig! Det mesta handlar annars om tålamod och fokus på vad man letar efter! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Cortina1
29 augusti 2015 · 1 026 Inlägg

Måste ju följa detta. Coolt motorbygge.

hugger69
29 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Cortina1 skrev:
Måste ju följa detta. Coolt motorbygge.

Tack och välkommen!
Ha dock tålamod då detta bygge kommer att få ta tid....better safe then sorry! roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Stig_Helmer_Racing
30 augusti 2015 · 33 Inlägg

hugger69 skrev:

Stig_Helmer_Racing skrev:
Tankevurpa, bättre än orginal tänkte jag och fick in nytt på något vis roll För blocket är väl lite förbättrat jämfört med orginalet eller fattade jag fel?
Skyller alltihop på värmeslag och tristess på jobbet (ja jag gick hem strax efter förra inlägget...)!

Någon kommentar eller fråga ska jag nog klämma in endå smile

Jepp, nytt material men samma gjutform! Läs gärna artikeln jag länkade till ovan, där står mycket intressant!

Det är något ont med den artikeln, så fort jag försöker läsa den så kommer något annat i vägen...

En del av mig tycker nästan det är synd att gömma motorn i en bil sen, men mer synd att inte använda den!

hugger69
30 augusti 2015 · 1 030 Inlägg

Stig_Helmer_Racing skrev:
Det är något ont med den artikeln, så fort jag försöker läsa den så kommer något annat i vägen...

En del av mig tycker nästan det är synd att gömma motorn i en bil sen, men mer synd att inte använda den!

Klart den ska användas! tongue......dock blir d kanske inte någon tävlingsverksamhet direkt...roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
10 september 2015 · 1 030 Inlägg

Stake måste man ju ha och i detta fall åtta stycken om det skal bli nån fart på motorn! tongue
Så här ser de ut, uppackade efter den långa resan från det stora landet i väster:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/DSC00503_zpsdpxvoura.jpg

Nu är detta förstås inte vilka stakar som helst och som du kan hitta i närmaste speed shop...nä, dessa kräver lite letande och att hitta dem till rätt kurs var inte lätt...men vår vän Nikke är grym på detta! wink
Stakarna tillhör de bästa som GM gjort och användes bla i L88, ZL1 och LS7 motorer. De är av typen full floating "dimple dot" rods, 7/16 bolt, magnafluxed and shotpeened. De är alltså ythärdade med en form av tuffare blästring med tex stålkulor samt sedan kontrollerade mot sprickbildning med hjälp av magnet och metallpulver, typ.

En närbild på änden med "full floating" kolvbult i stället för pressad.Man ser även själv den karakteristiska dutten som var utmärkande för dessa stakar och gav dem namnet "dot rod":
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/ZL-1/DSC00504_zpsjqrjjnyn.jpg

Hämtat lite info från nätet där det står:
Chevy highperformance “dot” rod with 7/16-inch rod bolts is still a good choice for engines up to about 700 hp. There were three versions of these rods: one with 3/8-inch rod bolts and pressed pins (1965– 1969), one with 7/16- inch rod bolts and pressed pins (LS-6 and LS-7), and a version with 7/16-inch boron rod bolts and full-floating pins, which was used in Chevy’s killer big-blocks, like the L88 and ZL-1.

...och det sägs att mannen bakom dessa var ingen mindre än Smokey Yunick! cool

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
tommyhjortasen
13 september 2015 · 1 049 Inlägg

Snygga stakar! Är de viktjusterade?

hugger69
13 september 2015 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
Snygga stakar! Är de viktjusterade?

Eller hur! cool
Motorn kommer att balanseras hos proffs, samma som balanserade motorn till Kurre, så de gäller även dessa stakar!
Förväntar mig att allt hamnar inom tiondelar av ett gram! roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang