Amazon D5

Lägger upp mitt Amazon projekt som har pågått en längre tid
  • 257 Följare
  • 85 035 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 mars 2022
Klarra
26 augusti 2015 · 154 Inlägg

vad? du har eliminerat taksänkningen och därmed utfört en takhöjning?
Wtf det trodde jag aldrig att någon skulle göra.. har du bild på hur den såg ut med det lägre taket?

¤Medlem i Markirs Kaido Krew¤
pv444
26 augusti 2015 · 39 Inlägg

Jag tycker en orginal Amazon ser taksänkt ut som dom är och tar man av x antal tum tycker jag att propotionerna blir fel.
Jag tycker 4D modellen är snyggare och som custom är dom inte så vanliga.

Här kommer en bild på  hur den såg ut från början
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81145/81145-20a7f67625657c75f62f24f39550582a_large.jpg


//Rickard

Bierstube
26 augusti 2015 · 616 Inlägg

pv444 skrev:
Jag tycker en orginal Amazon ser taksänkt ut som dom är och tar man av x antal tum tycker jag att propotionerna blir fel.
Jag tycker 4D modellen är snyggare och som custom är dom inte så vanliga.

Tycker visserligen det ser ut att ha varit en ganska marginell taksänkning som karossen utsatts för, kanske fem centimeter. Själv tycker jag originalhöjd på taket gör att bilen ser ut som ett höghus (och själv tycker jag det är snyggare med lite lägre bilar generellt). 2-dörrarsmodellen ser sportigare ut, tycker jag, och det gör karossformen finare.

Men men, det hela är ditt val. Menar dock att det utifrån flera perspektiv är otaktiskt. Dels waste of time att inte välja en 4-dörrars kaross med den takhöjd du vill ha och dels ekonomiskt (då man sannolikt kunnat få mer betalt för en unik bil - alltså en taksänkt eftersom det svåra arbetet redan är gjort - än en vanlig).

jarleb
26 augusti 2015 · 914 Inlägg

Fint at noen gjør noe andre ikke gjør smile   Din bil : gjør som du vil - thumbs up smile

Bierstube
26 augusti 2015 · 616 Inlägg

jarleb skrev:
Fint at noen gjør noe andre ikke gjør smile

Det är väl tvärtom. Det finns fler Amazoner som har originaltak än som är taksänkta, eller hur?

Klarra
26 augusti 2015 · 154 Inlägg

Jag är lite splittrad; å ena sidan tycker jag att taksänkning är själva grunden för en custombil men å andra sidan tycker jag också att fyrdörrars amazonen är snyggare än tvådörrars diton.
När du "plockar bort" taksänkningen men ändå ämnar att det fortsatt skall vara en custombil, vilka customtricks ska du då använda istället för att den inte skall se ut som en original fyrdörrarsbil?

¤Medlem i Markirs Kaido Krew¤
Klarra
26 augusti 2015 · 154 Inlägg

Bierstube skrev:

pv444 skrev:
Jag tycker en orginal Amazon ser taksänkt ut som dom är och tar man av x antal tum tycker jag att propotionerna blir fel.
Jag tycker 4D modellen är snyggare och som custom är dom inte så vanliga.

Tycker visserligen det ser ut att ha varit en ganska marginell taksänkning som karossen utsatts för, kanske fem centimeter. ).

Ja, jag kunde faktiskt inte avgöra från bilden att den var choppad överhuvudtaget men då är ju rutlister med mera bortplockat också.

¤Medlem i Markirs Kaido Krew¤
jarleb
26 augusti 2015 · 914 Inlägg

Bierstube skrev:

jarleb skrev:
Fint at noen gjør noe andre ikke gjør smile

Det är väl tvärtom. Det finns fler Amazoner som har originaltak än som är taksänkta, eller hur?

joda men tenker mere på breddet og 4 dørs osv cool

Senast redigerat av jarleb (26 augusti 2015)

HG_
26 augusti 2015 · 2 470 Inlägg

big_smile Varför inte en 4d taksänkt amma, är ju ännu ovanligare. tongue

Visst, jag kan väll tycka lite som andra skrivit, men det är väll ändå upp till ägaren till bilen som tycker & bygger som denne vill.
Men visst man kan tycka & tänka som man vill.

En liten nyfiken fråga bara, varför inte försöka byta bort den taksänkta amman mot en 4d amma istället så hade du sparat en å annan timme på projektet?

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
vEight Baronen
26 augusti 2015 · 1 434 Inlägg

Nu undrar jag om folk inte är dumma i huvet... skulle en taksänkt Amazon vara ovanlig? Skulle en 2dr Amazon vara sportig? Skulle en 4dörrars Amazon som är breddad 16cm på mitten vara vanlig? Bierstube, har du rökt på?

Pv444, du gör ett mycket imponerande jobb och jag kan bara hålla med, fyrdörrars med originaltakhöjd är snyggaste karossen. Detta kommer bli bra smile

Elbilar kan dra åt helvete.
pv444
26 augusti 2015 · 39 Inlägg

För er som gillar taksänkta amazoner kommer denna att se taksänkt ut när den är klar.
Och det beror på att karossen är breddad 16cm!

//Rickard

zZackEe
27 augusti 2015 · 53 Inlägg

Bierstube skrev:

pv444 skrev:
Bilen var från början 2D och taksängt, jag ville ha en 4d osänkt.
Så det var bara att börja bygga om.

Det var väldigt synd, tycker jag. 2D och taksänkt är, enligt mig, finare och mer speciellt än 4D och vanlig karossform. Så det känns som dubbel förlust att du valt att bygga om en ombyggd bil till att få den att se helt original ut - dels blir det mer jobb för dig än ifall du köpt en originalbil (dessa är ju vanligare på marknaden än taksänkta) från början och direkt haft bilen i det tillstånd du vill och dels blir det en förlust för bilhobbyn i stort då en taksänkt bil försvinner från bilhobby-scenen i och med att den förvandlas till en originalbil.

Nu förvandlas den väl ändå inte till en orginalbil?? Utan en amazon som är breddad över decimetern.

Sen finns det snudd på hur många taksänkta amazoner som helst och denna var kanske inte så bra byggd från början, det vet vi ju inte.

Klarra
27 augusti 2015 · 154 Inlägg

pv444 skrev:
För er som gillar taksänkta amazoner kommer denna att se taksänkt ut när den är klar.
Och det beror på att karossen är breddad 16cm!

//Rickard

Jo jag är väldigt attraherad av sänkta tak men detta blir säkert coolt ändå, tycker som sagt också att fyrdörrars är tuffare än tvådörrars på amazon precis som du och breddningsprocessen kommer bli intressant att studera. 
Ska du hänga bakdörrarna i bakkant (självmords/kidnappardörrar?)

¤Medlem i Markirs Kaido Krew¤
Book
27 augusti 2015 · 19 Inlägg

Ja håller me vEight!!!

Volkswagen Caddy tdi "Skåpet" (2007)
Hackev8
27 augusti 2015 · 2 121 Inlägg

den amman kommer bli skit frääännnn när du fått den klar smile helt klart för en ombyggd 4D rätt val

svensk_traktor
28 augusti 2015 · 1 Inlägg

På bilden framifrån ser den knappt choppad ut för rutramen är urkapad pga att han som höll på innan skulle fälla in delad PV rutram/bräda.. Kolla bak/sidoruter istället, där ser man att den är choppad.

t5rr
30 augusti 2015 · 10 Inlägg

Kan inte bli annat än succé! smile

242 t5rr
Volvo 242 T6 "242 T6" (1984)
jarleb
30 augusti 2015 · 914 Inlägg

Så klin til med masse bilder smile

pv444
3 september 2015 · 39 Inlägg

Här kommer en bild på en avjutning av en tidig 57'a baklampa
Får se om jag kommer att använda den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81145/81145-67b70788f8664522be2bb095e65daafa_large.jpg

Och här i rött utförande
https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81145/81145-e9e5343991e4d2c336846158943740a8_large.jpg

HG_
3 september 2015 · 2 470 Inlägg

tongue Inga lätt val, skulle fungera med vilken som. Skulle nog vänta & se vilken som passade in när bilen är målad.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang