Skapa en Jagulet

Hoppas det kan bli nåt hot rod aktigt när det är färdigt
  • 122 Följare
  • 291 872 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 januari 2021
turbo57
7 april 2017 · 1 011 Inlägg

Ett steg framåt och 2 bakåt, räcker inte att tvångsstyra tillluftsventilerna, öppnar och fyller som det ska men det måste till att öppna en ventil till när luften ska  ut.Sitter ju en ventil på kompressorn hoppas det går att tvångsköra den och om det är den som släpper ut luft. Som tur är gjorde inte kortisen mer skada än en kabel som brändes av och lite isolering som försvann men ventilerna klarade sig, puh smile
Lite justering av lutning på både nedre och övre fästet så ska det nog funka.
Leif

Djo
7 april 2017 · 10 157 Inlägg

Du lär ha två ventiler pär hjul en som släpper in och en som öpnar och släpper ut.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
turbo57
9 april 2017 · 1 011 Inlägg

Det kan ju vara ett nödalternativ Djo. Ventilerna som släpper in luft sitter ju 1 till varje hjul i kompressorlådan, så de är ju fixade. Har en omgång ventiler till som ska vara till frambälgarna men går det inte på annat sätt får man väl ta dem för avluftning. Knepigt för luften måste ju gå att få ut i orginalutförandet men det sköts förmodligen via styrdonet och det blir ett senare kapitel när automatiken ska till smile
Tack för tipset smile
Leif

Djo
9 april 2017 · 10 157 Inlägg

turbo57 skrev:
Det kan ju vara ett nödalternativ Djo. Ventilerna som släpper in luft sitter ju 1 till varje hjul i kompressorlådan, så de är ju fixade. Har en omgång ventiler till som ska vara till frambälgarna men går det inte på annat sätt får man väl ta dem för avluftning. Knepigt för luften måste ju gå att få ut i orginalutförandet men det sköts förmodligen via styrdonet och det blir ett senare kapitel när automatiken ska till smile
Tack för tipset smile
Leif

Varsågod.

På eftermarknads luftfjädring med elektriska ventiler lär du ha en för att öppna och en för att tömma.

På pv,n så vart det manuella ventiler dock för att spara pengar. Där klarar samma ventil båda uppgifterna.

bmw,s system är väl gjort för att hålla bilen i rätt höjd konstant och är inte sänkbart manuellt från bilen eller hur ? Om jag har rätt lär du då ha en ventil att släppa ut luften från.

För från lufttanken till ventilen som släpper in luften har du ju mottryck ca (10bar i tanken) så med den ventilen kan du inte släppa ut eller tillbaks luften i tanken.

luften måste släppas ut i det fria så att säga.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
turbo57
9 april 2017 · 1 011 Inlägg

Helt korrekt, systemet ska automatiskt gå till rätt körhöjd när automatiken funkar och är inte gjort för att köras manuellt och varje dämpare har en egen luftank så det är egentligen 2 separata system och läser man hur det ska funka släpper det ut luften i det fria (men jag vill både ha kakan och äta den så det är därför jag börjar med det manuella) så på nåt jäkla sätt ska det funka att få ur luft med de grejorna jag har det gäller bara att få den att öppna och ta reda på vilken rackare det är som släpper sig(i det här fallet är det inte jag ) smile
Leif

Senast redigerat av turbo57 (9 april 2017)

Djo
9 april 2017 · 10 157 Inlägg

Okej hm då lär det sitta en backventil mellan tanken och ventilen ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
turbo57
9 april 2017 · 1 011 Inlägg

Kan vara så att ventilen som sitter på kompressorn är en backventil vet inte?
Jag fick den att slå idag men ingen luft ut ändå smile
Leif

Senast redigerat av turbo57 (9 april 2017)

Djo
9 april 2017 · 10 157 Inlägg

turbo57 skrev:
Kan vara så att ventilen som sitter på kompressorn är en backventil vet inte?
Jag fick den att slå idag men ingen luft ut ändå smile
Leif

Går ledningarna till bälgarna från den ?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MR_T
9 april 2017 · 2 339 Inlägg

Finns säkert beskrivning på nätet hur det fungerar annars får du lägga en ventil på tryckledningen så du kan släppa dig smile

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
turbo57
9 april 2017 · 1 011 Inlägg

Nej luften från kompressorn går in i ventilpaketet och därifrån går det separata ledningar till varje dämpare.
Får försöka att ta en bild på kompressorenheten imorgon, har lite svårt att förklara hur det ser ut smile
Har problem att ange rätt sökord för mitt lilla problem för det är ju inte nån normal person som använder ett sånt här system som jag vill ha det smile

Jag är duktig på att släppa luft tyvärr, så där vore det bra att ha en avstängning smile

Leif

Senast redigerat av turbo57 (9 april 2017)

Djo
9 april 2017 · 10 157 Inlägg

turbo57 skrev:
Nej luften från kompressorn går in i ventilpaketet och därifrån går det separata ledningar till varje dämpare.
Får försöka att ta en bild på kompressorenheten imorgon, har lite svårt att förklara hur det ser ut smile
Har problem att ange rätt sökord för mitt lilla problem för det är ju inte nån normal person som använder ett sånt här system som jag vill ha det smile

Jag är duktig på att släppa luft tyvärr, så där vore det bra att ha en avstängning smile

Leif

Ja men tänk så du hade sett ut om du var som bmw bara kunde skapa och fylla på men aldrig töma wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
turbo57
11 april 2017 · 1 011 Inlägg

Ja jäklar i det tur att det inte sitter nån avstängning där smile
Har hittat på nätet att det är den ventilen som sitter vid kompressorn som släpper ut luft men det finns givetvis en funktion som gör att det måste finnas kvar 3,5 bar  innan den öppnar. Så för att lura den Tyska säkerheten får det bli en separat ventil för manuell sänkning.
Nu slipper ni uppdateringar på mitt lilla projekt ett tag, cheguaren är utrullad nu måste musse få lite översyn före riktiga säsongen börjar, byte av olja, filter, stift och cabkolvar+ justering av bromsar på schemat smile
Leif

Djo
11 april 2017 · 10 157 Inlägg

Kanske lite pyssel bilder på mustangen annars smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
turbo57
21 april 2017 · 1 011 Inlägg

Pysslet med Musse är fixat, men nu har jag fått min värmepump installerad så nu måste pannan kopplas bort och fraktas ut. Samtidigt måste solfångaren som jag monterade i höstas äntligen kopplas in så nu blir det ännu mer friskt kopplat och hälften runnet smile
Fördelen blir ju att när pannan är borta får jag ett pannrum som kan göras om till utrymme för plåtbearbetning,  nu börjar det suga i tarmen igen att fortsätta med ramen men måste fixa det andra först.
Typiskt nog åker man på en förkylning när det finns så mycket att dona med. sad
Leif

Djo
21 april 2017 · 10 157 Inlägg

Fint det smile Men dessa förkylningar kommer alltid vid fel tillfälle.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
MR_T
21 april 2017 · 2 339 Inlägg

Är det fel på värmepumpen när du blivit förkyld big_smile

Låter trevligt med ett plåtrum.

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
turbo57
21 april 2017 · 1 011 Inlägg

Yep visst är det synd om oss karlar när förkylningar slår till och alltid vid fel tillfälle smile
Får väl hoppas att det inte är värmepumpens fel, men frugan har nog lyckats föra över några bakterier på nåt sätt, för hon har haft skiten sen påsk, kan det vara att kroppen protesterar mot att det inte är nån ved att ta hand om längre smile
Hoppas att garaget kan avlastas lite med ett annat utrymme för plåtbehandling vad det lider, får väl se vart det tar vägen när jag kan ta hand om det smile
Leif

Djo
21 april 2017 · 10 157 Inlägg

Jäkla käring te å ställa till det då wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
turbo57
22 april 2017 · 1 011 Inlägg

Nu så, ett par alvedon i kroppen så är lyftbalk riggad för att lyfta ner den gamla trotjänaren på rälsen och klar att rullas ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199724/199724-1eb815331bcc86f82acb2ec2aa66ce42.jpg
Leif

MR_T
23 april 2017 · 2 339 Inlägg

Det var en rejäl best, hur många megawatt är den på?

Thor Hot Rod "Modern Hot Rod" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang