Chevrolet S10 "Skorven" - PreRunner Replica

SoCal-Style Pre-Runner replica. Efter 2 svängar körförbud pga "icke helt och hållet i överensstämmelse med för närvarande rådande fordonsförfattningars andemening" blev det regbesiktning som ombyggt fordon med renoverad ram, uppdaterat chassi och ändrad kaross. Nästa steg: BlingBling
  • 261 Följare
  • 258 351 Visningar
  • Uppdaterades senast 28 juli 2018
Godspeaker Specialist
3 september 2015 · 1 187 Inlägg

Mina Damer och Herrar,
Pojkar och Flickor

samt alla ni som av politiskt korrekthet inte känner tillhörighet till ett kön utan hamnar därimellan..


Låt mig presentera..

SKORVEN!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2ee5a242a6bdb1ce33fb799691369cb7_large.jpg

Och redan här hoppas jag vi har satt en passande stämning för det som komma skall. I våra naturliga instinkter att kategorisera, namnge och beskriva saker så passande som möjligt, så har jag inte likt många andra döpt den till "Chevan", "Pickisen", "Dräparen" eller något coolt.

Det är en skorv. En rostig skorv. ... En påse amerikansk skit skall kallas för vad det är.
Men låt oss icke förta oss. Det är nämligen min egen påse med skit, och jag älskar den!
Liksom äkta skit så lämnar den märken på byxorna, har en högst osäker och ständigt överraskande konsistens, känns aningen rinnig, låter pinsamt uppseendeväckande, och luktar. 
Meeeen då jag mentalt har passerat i alla fall en stor del av bajs-stadiet, så känner jag mig förhindrad att namnge bilen "bajskorven".  Så ... Skorven it is.

The How and Why?
'cause I can!

Jag har sedan flera år varit förtjust i amerikanska pickups, men egentligen aldrig tänkt på allvar att jag skulle äga en själv. För fyra år sedan fick jag dock låna en pickup över en helg och sedan dess har jag inte blivit kvitt tanken.

Så till sist... Med en alldeles för stor klump med pengar i fickan köpte mig den billigaste pickupen i sydsverige.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7b72dd0574e040efe35381457a5613eb_large.jpg
På väg hem!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4aab5f9beebfe91191a7d5fe42d914ff_large.jpg
Första tankningen..

Så vad är det jag har köpt?
Korta fakta, 4,3 liter V6 Stötstångsmotor, automat med overdrive, 20.000 mil (enligt mätaren).
Gott om rost undertill.
2WD, ingen 4hjulsdrift.
Tidigare ägare har förmodligen i omgångar "lagat" ... jag misstänker att det saknas minst 50 bultar och skruvar som egentligen skulle hålla ihop bilen. Mycket saknas eller sitter inte fast.

När jag köpte den satt det bra M/S-däck på originalfälg, gott om mönster kvar.
Jag fick med 4st Cragar-fälgar, med inte så mycket mönster alls kvar... Meeen självklart skulle jag montera dem, måste ju testa!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-931e6e7da3dda470ad3d78dfd3cbdf80_large.jpg
Byta hjul?

På bilen satt 19 original hjulmuttrar i något suspekt material, den 20'e har troligen rationaliserats bort av någon tidigare ägare..
18 av dessa muttrar lossnade med lite kraftfull övertalning, medans mutter nummer 19 blev rund.

Så... lillebror hjälpte mig med hjulskitet, "the 'murican way!"

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-2eb213b5c08e84da07310d82ff16fa9a_large.jpg
Byta hjul!!

Så.. inte ett av våra stoltaste ögonblick. Det blev till slut både kaptrissa och borrmaskin innan den muttern var loss. Och fälgen? Nå, jag behöver en ny fälg där..

Varför en S10?
- För att de är vanliga, jag för köra den med B-kort och den var billig(ast).. Det är ganska små bilar, men ändå en riktig pickup på amerikanskt vis. Självklart vill jag ha en större pickup, men vi tar det "sedan"..

Vad ska den användas till?
- Jag ska inte ha den till långresor i alla fall. Det är uteslutande en stadsbil, till och från kontoret,
samt för att lasta cyklarna på flaket och dra ut i skogen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b322fa165f01b465aa0a87ed0f3e14c0_large.jpg
Trailhunting


Vad är planen?
1)  Få alla 4 hjul att peka i mer eller mindre samma generella riktning
2) Undvika körförbud på besiktningen i November... den är besiktigad nu, men jag tror det kan uppstå vissa svårigheter nästa gång pga "viss rost i längsgående balkar"
3) Justera markfrigången + "fixa saker"

Någon har sänkt bilen fram, jag gissar med kapade fjädrar.. Sedan jag köpte den har jag haft svårt att bestämma mig för om den skulle sänkas helt eller höjas.
Men eftersom den bara ska gå som stadsbil, och somliga av er är bekanta med mitt "sunda förnuft" så kan ni ju själva gissa i vilken riktning det kommer gå..

.. så första lådorna med småfix från USA ska vara på väg hem, och pga punkt 3 i listan ovan är det väl lika bra att starta en tråd i god tid. När jag köpte den här i Juli, så var planen att göra inget alls.
Jag har nu uppgraderat planen till att "bara fixa lite", så vi får se vad som händer

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c6c2413e9a68078da3f0ba78e9a960f2_large.jpg
2015-09-03

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c98859152b3aef9da0bf45f5e97c5220_large.jpg
2015-09-03


Uppdateringar kommer i takt med att saker ramlar loss och ersätts roll

Senast redigerat av Godspeaker (6 juli 2018)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
7 september 2015 · 1 187 Inlägg

Vilot skrev:
Detta kommer nog sluta i mera än enbart fixa lite hehe! Kommer givetvis följas!

.. nu förstår jag inte hur du menar..  roll

Curse skrev:
Fyfan vilken härlig presentation big_smile Detta måste följas

Välkommen ombord!

razpataz skrev:
Alla behöver en påse skit, så är det bara. Jag hoppas kunna haka på snart... smile

F250 crewcab hoppas jag, perfekt familjepulka för dig med hus på landet!

edinZ skrev:
haha var det din bil som skrämde barnen i området? för mig jag såg en status som delades på facebook om de wink

Inga barn skrämda än så länge sad

LubbaFellman skrev:
som razpataz så fint skriver "alla behöver en påse skit", kan inte instämma mera!
lägger givetvis prem smile

Tackar, kul du gillar smile

Klarra skrev:
Hoppar på prenumerationståget också.
Den ser häftig ut redan nu.

"häftigt" tycker jag må vara aningen missvisande, men tack cool

vEight skrev:
Jag instämmer i att en jänkepickup är en påse med skit. Själv ramlade jag ner från dynghögen när jag var 3 år gammal och jag krälar fortfarande runt i skiten och letar efter förståndet. Klart man följer ett projekt som detta smile

... och här satt jag och hoppade på att detta skulle vara en snabbt övergående fix idé, en fas i livet jag behövde passera och sedan kunde lämna bakom mig som en större människa. Något att med ett litet pinsamt leende tänkta tillbaka på när man köpt sig en Jaguar och börjat spela golf roll


Tack hörni, kul att det finns likasinnade ärthjärnor som redan från dag 1 delar ens dåliga smak. Att göra korkade saker medans andra hejar på och godkänner, det gör det nästan legitimt och berättigat. Allmänhetens godkännande är roten till många stordåd av tveksam karaktär.
.. När vi ändå är inne på ämnet, så .. statskupp? En liten? Va säger ni? får vi lite medhåll till det också? Spons? wink

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
7 september 2015 · 1 187 Inlägg

Vi börjar tråden med en riktigt tråkig uppdatering
Fälg-fix

Som jag skrev tidigare så saknades det en fälg efter vår batalj med en rund-dragen hjulmutter. Det slutade med att i ren ilska och frustration så borrades fälgen sönder. "Alla sätt är bra; till och med de dåliga, så länge det fungerar!"
Så en ny bättre begagnad fälg införskaffades från någon bilkyrkogård på skånska landsbygden. 250kr fattigare, och jag var tvingad att ta däcket också.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1548cf5e57812207ec90e4cbafaf4dc3_large.jpg
Fälg från skroten

Däcket är förvisso ganska manligt, men eftersom det inte fanns 4 så kommer däcket att skrotas. I övrigt uppvisade fälgen alla förväntade karaktärsdrag.. smuts, skav och oxideringar. Så, inte mycket att göra förutom att börja slipa ned det värsta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-60533329c86285cbcee7647bc123ade9_large.jpg
S10 originalfälg, slipad

I vanliga fall brukar jag använda Hagmans sprayfärger, de finns på bland annat Mekonomen. Men eftersom det här är budget-bil så körde jag på de hälften så dyra färgerna från Feltema.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7408bdb8e14e064ef9057fdc52414b01_large.jpg
Grundmålad

För många år sedan såg jag någon som maskerade sina fälgar med en kortlek och har velat testa det sedan dess. Skitsmart, fungerade lysande! (kortlek, 2st på biltema för 17.90kr). Billigare och enklare än maskeringstape.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ab7700b44ff1c1f600bccb8727ec65d0_large.jpg
Första 20-elva lagren

Sedan mattsvart fälgfärg tills jag av lathet övertalat mig själv att det täcker och ser jämt ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f32c6ecff6a4af0e883dcbd6707cfdca_large.jpg
snart klart

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bfbfeffc54dfb6f66f97cf6912893958_large.jpg
Klart!

Fan. de blev ju bra.
'jävla skit.
För på de 3 resterande, icke sönderborrade fälgarna, så har den svarta färgen krackelerat och börjat flagna. ... så jag slipade ned och lackade om dem också.
Så i går kväll var jag ute hos min lokala däckjuckare och krängde om däck på den fälgen, punkt 1 på "Att-Göra-Listan" är avklarad: Jag har nu åter igen 4 M/S-däck på likadana hela fälgar.

Jaaa, ja ja, jag vet, jag borde lägga tid på något vettigare än att spraymåla ett par gamla fälgar, men mitt befängda och smått pedantiska ordningssinne står inte ut med den oerhörda mentala pressen att inte köra runt på 4 likadana fälgar. Jag menar, vad ska folk tro om mig?

Eller.. jag tror jag vet vad folk tror om mig.
I går eftermiddag, jag kommer skramlande genom centrala Malmö, saktar in vid ett trafikljus. Vid gatan står två grabbar i 17-årsåldern med skateboards.
-Fan, kolla killen i epan!
-Näe, de där är nog ingen epa...
säger grabb nummer 2. 
-Joho' de är så där de ser ut!" kontrar stadsgrabb nummer 1 stensäkert.

Jag har fortfarande inte hunnit smälta det riktigt. Förvisso är jag medveten om att det är en bonna'bil, men en epa? hm... hmm 

Åtgärd krävs!

Senast redigerat av Godspeaker (11 september 2015)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
11 september 2015 · 1 187 Inlägg

Vilot skrev:

Godspeaker skrev:

Vilot skrev:
Detta kommer nog sluta i mera än enbart fixa lite hehe! Kommer givetvis följas!

.. nu förstår jag inte hur du menar..  roll

Tänkte mera att det blir ett projekt med massa roliga lösningar mm. Inte att det är en Rustbucket som kommer sluta i chassi ändring osv. jaja lycka till iaf Tobbe.

.... näe. ... det är ju inte tanken att det ska bli en massa chassi-ändringar, nej... Men låt mig i förtroende avslöja att jag under många många år varit sjukt sugen på att bygga en dune buggy. Och just nu så har jag någon liten liten tanke om en s10 Baja PreRunner. En sådan där liten tanke som skvalpar runt bland alla andra sjukt dåliga och kostsamma idéer, så.. så vi får se var de slutar

NTCRS skrev:
Fränt! Jag lägger bevakning smile

Hej, tack smile Det kommer nog inte bli frekventa uppdateringar, i början lite sporadiska uppdateringar där jag byter trasiga delar, sedan får vi se var det landar.

Andyah skrev:
kan bli kul o se vart det bär av med denna:) fortsatt epa tro? tongue hehe

Absolut! Jag har redan beställt en jättebaslåda med 28" element och stereo som endast spelar smurfhits på repeat, doftgranar och sedan tänkte jag klä om inredningen i svart fuskpäls. roll

stingray-ragge skrev:
Pickup ska det va wink  Följer givetvis smile

.. fast min Pickup är ju så liten ... jag borde nog köpa mig en större i framtiden roll

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
11 september 2015 · 1 187 Inlägg

Så, beställning.
America, the land of the cheap carparts!
Det är nästan lite löjligt

Punkt 1 på Att-Göra-Listan: Få framhjulen till att peka i samma riktning som bakhjulen. Hela tiden.
Vid ojämn belastning, hård inbromsning, backande, stort ratutslag osv osv så säger det PANG, rycker i ratten, följt av några sekunder där bilen helt själv väljer vilken riktning den skall färdas i.

Punkt 1.2 Nedför ett farthinder så landar framvagnen på genomslagsgummit...

Punkt 1.3 Fjädrarna är kapade, sänkfjädrar eller kollapsade.

Sammanfattning: Minst 2 kulleder i framvagnen smällda åt helvete.
Originaldämparna har fått "självsmörjande rostskyddande egenskaper", originaldämpare med låga fjädrar är klassiskt o-bra.
Fjädrarna är jag bara osäker på..

Kostnad? Ett par begagnade framfjädrar från en skrot (ganska ovanliga i sverige): 1.400kr med frakt ...
En enkel ny spindelled? hej hoppsan.. please go fuck a goat
Och inte var det mycket billigare i EU's mer ociviliserade utkanter..


Så... 'murica.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-38fa1cebe34ed474ad73074df91e8238_large.jpg
+ fjädrar
+ stötdämpare.

2.999.66kr per dagens växelkurs.
Inklusive frakt. Löjligt billigt för typ komplett framvagn.. roll

Ja, så det var den tråkiga beställningen. Jag har börjar planera en bra mycket roligare beställning till framåt vintern, efter besiktningens utlåtande..

Som jag skrev, jag har svårt att bestämma mig för om den skulle sänkas eller höjas.
Men eftersom det mest ska vara en stadsbil och gå korta turer inne i stan så säger mitt sunda förnuft. .. well, faktiskt inte så mycket alls numera.
Det sunda förnuftet självdog och ligger och ruttnar i ett hörn tillsammans med mina planer på pensionssparande, återhållsamhet och nykterism.

sooo.. 
we're going up!
måååånga tumm roll

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
18 september 2015 · 1 187 Inlägg

NTCRS skrev:
Sänk smile

Nej cool

Iceen skrev:
S10or ska sänkas wink  Lycka till med projektet! smile

Mnjo, men jag har sänkt bilar tidigare.. så denna ska höjas, om inte annat för omväxlingens skull.
Fast i sak kan jag hålla med dig, jag hade kanske behövt en S10 till att bygga banbil av...

razpataz skrev:
upp Upp UPP! Lågt är fränt, högt är ballt, riktigt högt är above all. Höj så mycket det går!

inte "så mycket det går".. Det är typ 11" utan att ha räknat in däcken, och då är vi uppe i $1.400.00 minst. ... utan att ha räknat in däcken. Jag har en gameplan på $500 som kommer bli perfekt stadsbil

BunnA skrev:
UPP! visst sänkt är ballt men såg en höjd rackare häromdagen och den var riktigt frän faktiskt smile

Ja, bara man får till rätt stuk så kan de bli ganska coolt smile

Po_mP skrev:
Skorven är en grym pickis smile

Mnjo, så länge inte balkarna rostar av på mitten..

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
18 september 2015 · 1 187 Inlägg

Byta Däck är sjuuukt tråkigt, jag avskyr det.

Jag misstänker att ni inte avlider av upphetsning över att se mig byta däck, men om 3-4 år när det här spårat ur fullständigt så kan det vara kul att se tillbaka på vad som hände i början.

Så i väntan på leverans från låtsaslandet på andra sidan vattnet, och att man kan börja laga på allvar:
Jag har bytt motorolja. Jag glömde att fota det, men den gamla oljan hade klumpar(?!) i sig. Och oljefiltret hade rostat på utsidan, vilket jag misstänker är hur man identifierar serviceintervallet?

Jag köpte mig en fettspruta och tryckte in minst en halv tub smörjfett i kardan och knutar, vilket högst avsevärt minskade mängden gnissel, skrap och vibrationer...

Men sedan till ett problem.. Mina sommardäck har ganska bedrövliga regn-egenskaper sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-02c2def3e013824de0b1e778a7395ba5_large.jpg
S10 Cragar 245/40R17

I går morse, klockan är 06:50, det har regnat, det blåser, jag är grinig och vill ha mera kaffe.
Nämnda faktorer gjorde att jag ut ur en rondell höll på att kärvänligt bredsida in i en buss.. Inte allvarligt, men jag var 100% oförberedd på att skorven skulle börja gå sidledes.

Visst för att skorven viftar på röven som en blonderad koksad förskolelärare på nattklubb så fort den får lite uppmärksamhet, men jag föredrar att vara lite förberedd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ca0ca46a9b44c8eef0e780a12f646b6d_large.jpg
regndäck?

Billiga slutkörda däck från Filippinerna, i kombination med att Malmö inte spenderar mina skattepengar på gatuunderhåll, har dessutom lett till att det har lossnat stora bitar ur slitbanan yikes
Det ska inte se ut som att en psykotisk kanin har förväxlat mina däck med en morot

Så det är väl bara att plocka fram vinterdäcken då, ett par månader för tidigt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-312e6fbe30fec8dc8381c6db3c441004_large.jpg

Sommardäcken var ändå på tok för små, eftersom bilen inte är ordentligt sänkt runtom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-31f19a3a41f208d23e71e5741f07859a_large.jpg
Original 15"

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e3fa3fa5ac123714c6c12a19942627dc_large.jpg
Centrumkåporna fick lite raggargnuss

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e29ce4a67ebab617e839fd2eb6a81b3c_large.jpg

Med lite hjälp av en domkraft under framvagnsbalken hissade jag upp den i originalhöjd typ, där den kommer hamna med nya fjädrarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a640a56479b51fa1a533e482af5f493e_large.jpg
Bonusbild

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8c4166545559aa8f1d4b5a558c330def_large.jpg
Bonusbild och sidepipe!

Med däck i originalstorlek blev bilen mycket trevligare att köra. 20% lägre varvtal borde ju dessutom ha en gynnsam ekonomisk effekt roll

Så, i väntan på riktiga uppdateringar,
Trevlig helg

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
13 oktober 2015 · 1 187 Inlägg

Paket!
.. eller ja. nästan paket iaf.

Spårningshistorik
2015-10-12    20:24    MEMPHIS, TN 38118, US    Arrived at FedEx location
2015-10-12    16:17    ORLANDO, FL 32827, US    Left FedEx origin facility
2015-10-12    15:13    ORLANDO, FL 32827, US    Picked up
2015-10-12    14:29    Shipment information sent to FedEx

Jag är asdålig på att vänta på paket, jag tror det ligger i släkten.. Att min leverantörs leverantör fipplar till det och allt drar ut på tiden får kan jag ta, men när det ligger hos FedEx på väg hem så blir jag rastlös, otålig och måste maniskt uppdatera sändningshistoriken minst 10 gr per dag sad

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
19 oktober 2015 · 1 187 Inlägg

razpataz skrev:
I hear ya brothermandude, den som väntar på något gott väntar alltid för längedans du väntar kan du titta på den här:
Det där är den officiella "NU JÄVLAR HAR JAG FÅTT PAKET"-låten, då Yatta betyder äntligen.

Bror.
Du är en mycket mycket sjuk liten man.



Paket!
en trög måndag, efter att i 5 dagar suttit och spårat paketet medan lastas om mellan 6 olika flygplan, så Yessssss, paket!

Stora creds till FedEx i Malmö, den enda speditionsfirman som verkar ta sitt jobb på allvar här i Malmö-trakten. Oerhört trevliga och hjälpsamma. Jag menar, ett bud som faktiskt ringer och kollar om man är hemma eller om de på något sätt kan hjälpa till att leverera paketet omgående.
Till skillnad från PostMord, dhl, eller UPS-äcklena som bara blankt skiter i att ens försöka köra ut något..

Satt dock fast på kontoret och kunde inte ta emot paketet, så slängde mig ut i bilen och körde i ilfart (37km/h) ut till FedEx terminal för att hämta paketet. ... ett ganska litet paket hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f3129bf36526fea870cf08b3eb39275b_large.jpg
Paket!

Får väl köra en recension a'la Razpataz
Upphetsning: 3/10  Amerikanska stålpinnar med kulleder sporadiskt utplacerade är inte något jag går igång på direkt.
Bubbelplast: 0/10 sad Det innehöll bara konfetti av amerikansk telefonkatalog. Sjukt osexigt.
Storlek: 2/10 en ganska ok storlek, men mindre än vad jag tänkt mig
Vikt: 4/10  Manligt paket på 14 kg, ganska ok men trodde det skulle väga mer.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-975645fac932c35c07032b248d9328e6_large.jpg

Och jo, självklart skulle de ha varit större och tyngre... där i låg ju varken fjädrar eller dämpare mad

Skit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-975645fac932c35c07032b248d9328e6_large.jpg

Komplett uppsättning spindelleder och stag för hela framvagnen, men hade gärna velat ha fjädrarna samtidigt, för att slippa ett antal timmars dubbelarbete.

Så jag får se hur jag gör, antingen tokmekande på lördag, eller så kör jag några veckor till och hoppas hjulen sitter kvar roll

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
2 november 2015 · 1 187 Inlägg

I'VE MENDED SOMETHING!
Nya fjädrar, dämpare och styrstag.

Symptom 1) En viss känsla av att ratten och hjulen inte längre vill ha med varandra att göra
Symptom 2) I närheten av styrstopp så låter det "BANG", hoppar till i hela bilen och sedan börjar det skrapa
Symptom 3) Farthinder måste tas i 7km/h, annars slår bilen igenom och landar på genomslagsgummit.
Symptom 4) Stötdämparnas nedre delar är rostskyddade med ett fint lager olja. ....

Så, där fanns ett visst service-behov.
Nya delar inhandlades från the us of a, och efter lite klabb med att min leverantör skickat endast halva min beställning, så nådde resten av delarna mig i början av förra veckan.

Före-bilder, en charmerande rake, nosen rakt ned backen och rumpan i vädret. (insert joke here:             )

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c857c7cf99ef7c878a0ad36cfc9393df_large.jpg
Sänkt fram

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-ba8175cb54d10f91e65e06b0bd596f9e_large.jpg
Sänkt fram

Lördag 10:30 Äh, de ska väl gå ganska snabbt, hur svårt kan de va.
Faktum är, det gick ganska snabbt. det mesta fick jag loss med lite rostlösning och våld. Resten fick jag loss med avsevärt mycket mera våld, mera rostlösning, borrmaskin och slägga. Och kofot.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-d399fd1515af0d7e5e6212a82554d0db_large.jpg
Lillebror demonterar stötdämpare

Styrstagen var ute på bara någon timme, det är ju inte direkt finmekanik. Då allt skulle bytas så slapp jag ju demontera varje led, utan drog ut hela rasket.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fc1d450343c9f95ae435f725ed9d7271_large.jpg
Styrstag

Medelst hjälp av mitt prima ögonmått (jag hade grus och rost i ögonen) och lite sunt förnuft (min psykiatriker säger jag är rehabiliterad och kry) så monterade jag ihop de nya styrstagen till något som med lite fantasi och önsketänkande håller i stort sett inte alls samma geometri som det gamla.

Och hur såg då de gamla lederna ut? De flesta var mer eller mindre kollapsade, resten var det bara glapp i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4a07c46dfff1d01799cbdbb3d90c3083_large.jpg
Prima bruksskick

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0eecb66245dca4970e579c8343ae5aa4_large.jpg
Meh.. straight enough

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9e12871b7b8d32d80f3f9a524b2235ec_large.jpg
Bonusbild: The flying rustbucket

De gamla dämparna var verkligen helt slut, den ena hade 0 tryck och gjorde lika mycket nytta som Ingvar Carlsson i Sudan.
De nya dämparna är förvisso det absolut billigaste jag fick tag på ($19.95, = ca 160kr/st), men de ska egentligen bara hålla genom besiktningen, om bilen går igenom kan man installera något lite stöddigare när man höjt den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c5a973d2a645801669328512bc15fcca_large.jpg
Dämpare

Men sedan kom jag till fjädrarna.. jag hatar fjäderkompressorer, de är läskiga. Och fjädrarna i den här bilden, de är ganska stygga.
Att jag dessutom bestämde mig för att köra hacket hårdare fjädrar fram för att den inte ska sjuka ihop? Dubbel-läskigt. Så efter att jag haft lite otur när jag tänkte och nästan blivit av med ett halv finger så städade jag ihop, släckte och gav upp för dagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b6739e2a5d9d858d4c68d9a0806a75e7_large.jpg
Fuck it. I need beer.

Söndag 09:00  Glömde helt ta bilder.
Broder Toasted kom ned och hjälpte mig med fjädrarna. Allt går så mycket lättare när man har någon kunnig som vet vad de pysslar med. På 1 timme och 2 kafferaster hade vi fått ut sänkfjädrarna (Bonnakapade originalfjädrar) och tryckt in de nya. Det blev MOOG 5662, vilka har bara aningen hårdare tryck än original. Många kör tydligen med 5664 för att få 1" ytterligare lyft fram, men jag vill behålla lite komfort och tar igen den höjningen på andra sätt senare smile

Sedan var det bara att bulta ihop allt igen, utan större problem.

Mitt ögonmått resulterade dock i att framhjulen står ungefär lika rakt som brittiska framtänder. Så jag försöker jaga rätt på någon av mina mekaniker som kan hjälpa mig med det så fort som möjligt.

I övrigt blev jag nöjd, skorven är tillbaka på originalhöjd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c4dfeee22f7d191b958ed1d19ab0fa62_large.jpg
Originalhöjd

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-bdc9f7a36f0ecea4150a19a42faba46d_large.jpg
S10 stock hight

Så nu är den klar för besiktning. ... förutom att vi hittade att hjullager bak som är fullständigt skjutet, de glappar med flera jävla mm. Och ett hjullager fram har också börjat ge med sig.
Förutom det: besiktningsdags.

Och just ja. Första höjningskittet är beställt och på väg hem cool Kunde inte vänta längre.

Kännsla? Wow, jag kan köra över farthinder utan att allt slår igenom! Och man kanar inte framåt i sätet längre, utan sitter där man ska. Jag tror jag fick upp den nästan 8cm i fronten, så det får anses ok.
Så fort som hjulen pekar i rätt riktning och inte käkar upp allt gummi så ska jag testköra den lite mer noga.

Tills vidare

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
3 november 2015 · 1 187 Inlägg

stingray-ragge skrev:

Godspeaker skrev:
I'VE MENDED SOMETHING!
Nya fjädrar, dämpare och styrstag.

Snyggt jobbat smile
Gött med nya grejer i framvagnen smile
Hur mycket ska du höja den?

Tackar big_smile

2" Body Lift beställt och på väg hem.
Sedan kommer typ 3" suspension lift och 30's eller 31's traktordäck, troligen Kumho Road Venture MT kl71
Totalt blir höjningen lite drygt 6", så minst 15cm från skärmkant till backen. Kommer nog bli lagom kaxigt på min lilla city-car.

Meeeen... först besiktiga sad

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
4 november 2015 · 1 187 Inlägg

nitrox skrev:
Fint att du ska höja den. I usa kallas höjda 2wd pickisar som bara får se asfalt för Mall crawlers smile

Haha, Mall Crawler, helt glömt bort det uttrycket!! Tack, bilen är numera omdöpt roll Men om jag inte missminner mig så är inte det uttrycket specifikt för 2wd, utan de gäller även höjda suv'ar och 4wd pickuper. Allt höjt som inte går på lera och i skogen är mall crawlers. ... tror jag tongue
http://carphotos4.cardomain.com/images/0015/22/18/15972281_large.jpg
Fast nu kommer ju faktiskt min bil att användas som stadsbil i Malmö, och mer krävande omständigheter är svåra att finna.

För någon månad sedan så parkerade jag nere på stan för ett snabbt ärende, och medans jag står och löser biljett 10 meter bort hör jag ett "Craash", vänder mig om och ser en volvo-kombi backa på min minitruck.
Jag släntrar över och förbereder mig på att leverera årets mest episka utskällning.. Ut ur volvon rullar en liten herre "Förrlått, FÖRRLÅTT, jag inte såg din bil, ledsen, jättelsedsen..."   
Min bil hade inte en skråma, nada, 0, inte ett märke. Jag rycker på axlarna och "Luuugnt, oroa dig inte" tycker jag.
5 minuter senare, efter att ha uträttat mitt ärende så ligger den lille herren och försöker fortfarande gnugga min grönfärg ur sin Volvo roll

Men nästa gång någon backar på mig?? Nästa gång ska faan min frontbumper gå in genom bakrutan på deras bil!! Så höjning it is. I Malmö råder djungelns lag, och ingen ska backa på mig igen utan att lida ordentligt.



Så, dagens uppdatering
Hjulinställning pt. 1
De gick inte så bra.. Lämnade in den till en verkstad där jag känner chefen, de är bra och trevliga killar i en ren verkstad. De ringde runt lunch och sa bilen va klar
"Ja, alltså, vi hittar inte hjulvinklarna i vårt system, så vi ställer den lite på känn, en standardinställning på toe bara"
-Ja, men de blir jättebra, tycker jag. Visst får jag lite rabatt på det hela då också?
"Ja, det kan vi väl fixa" tycker killarna. som sagt, bra folk.

Hämtar bilen, lite stressad, kör därifrån, tycker den känns märklig, kör hem, kollar på pappret jag fick.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6c0b7bd9c236fd85f505aa97156e47ad_large.jpg
s10 agressive toe alignment

Well... Nu är jag ingen expert, men negative toe (toe out) är väl att framkant av hjulen pekar bort från varandra?
http://auto-xpress.co.ke/images/wheel_alignment_toe.jpg
Allt på nätet är inte sant, men så där vill jag väl inte ha det?? och -1° (-2° tot.) är väl typ skitmycket? Så någon av grabbarna måste ha haft lite otur när de tänkte tongue Ringde dem nu i morse, de ska fixa till allt så fort som möjligt, bra killar. Inget jag är sur på, i bland blir det bara lite fel

Ska be dem ställa det på + 0.15° istället så får vi se vad som händer.

Avslutar med en bonusbild,

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-0151a75867cb6d857315ee751196da59_large.jpg

Min och min sambos bil. Eller bil... hennes kärra är en kompressorylande skolåda med ett hjul i varje hörn tongue

Så, återkommer efter nästa hjulinställning smile

Senast redigerat av Godspeaker (4 november 2015)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
8 november 2015 · 1 187 Inlägg

Curse skrev:
-2 grader är välldans mycke toe-out. Hoppas dom får det rätt.

Det råder tydligen delade meningar om detta roll Enligt grabbarnas maskin är det Toe In.

I vilket fall.
Jag bad om en Toe In på 0,20°. Enligt internet är det +0.20, enligt deras maskin -0,20°.. De hade till och med tagit bild på eländet, och maskinen visar klart och tydligt "toe in -.20°"
Så antingen är internet trasigt eller deras maskin går bakofram..

Med en "allmän toe i någon 00.22° godtycklig riktning" så går bilen åt det håll den ska, skrapar inte däck och har till och med slutat dra åt höger. 'nuf said.

Så, Hjullager bak!

Ibland tror jag det enklaste sättet att sammanfatta mitt bilägande är: "fan. skit också"
https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c7e1e1b2808174ed0a6a5ce1db4c11f6.jpg
-96 RWD S10 rear axle

Hjullager bak, nr 28, är slitna och behöver bytas ut.
Jag behöver bara ha koll på vilken bakaxel jag har, den byggd i Buffalo eller i Kanada? Inga problem, det står instansat på ovansidan av axeln, en sifferserie.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-140701766927cd1ddb7b0c713ce51d21_large.jpg
S10 RWD rear axle

Problemet är att de yttersta lagren av bakaxel, tillsammans med eventuella instansade siffror,  under de senaste 20 åren har återlämnats till naturen.
Inga siffror, inga lager.  Så pass. Hjullager var dessutom tråkigt och dyrt, skit i det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3602627450963863b9b9844e7e91bad0_large.jpg
-96 2WD Stock S10

Nu skickar vi in den på besiktning i stället så får vi se hur mycket jag måste åtgärda smile
Antingen kommer det bli typ "värt att veta: Rost" och i övrigt blankt papper.

Eller så blir det 8st 2'or, det finns måååånga saker som är lite suspekta på skorven roll

Senast redigerat av Godspeaker (26 november 2015)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
16 november 2015 · 1 187 Inlägg

Magnum1965 skrev:
Spana in klisterlappen i handskfacket. Förhoppningsvis är den läsbar och förhoppningsvis ska du kunna hitta rätt kod för din bakaxel där. Finns massor av info om RPO-koder på nätet. Kanske du hittar svaret här:

http://www.sierragear.com/gm-rpo-axle-r … n-codes-3/

Tack!
Det där va seriöst bra info, den lappen hade jag helt missat! ... men dessvärre framgår inte rätt info där, jag vet nu vilken axel jag har, men fortfarande inte om den är tillverkad i Buffalo eller Kanada... den gjorde i två fabriker, och de använde olika lager/packningar mad
och ja, Freebay alla dagar i veckan, dessvärre har vaken .de eller co.uk något att erbjuda till S10, så jag tar allt genom "min kille" i USA, så brukar det mesta lösa sig ganska smidigt

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
16 november 2015 · 1 187 Inlägg

Måndag!

Måndagspaket, är tamigtusan bättre än födelsedag, julafton och öl samtidigt!

Dessvärre innehåller aldrig mina lådor vad som står på dem.. Det är lite frustrerande när, man blir ju så inspirerad att beställa flera och roligare saker. Jag menar, en 4.3 liters lågladdad dubbelturbo, det hade väl inte varit kattskit?
"en annan gång".

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9342d0802793a07bbf98199322e810e1_large.jpg
Paket

Och nä, jag tröttnade på att försöka hålla katt'arslena borta från lådorna, så.. Let there be cats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f643ed9f1a7cd9968f8d907f9f97e991_large.jpg
S10 2" Performance Accessories Body lift kit

"Performance Accessories BODY LIFT KITS"   Ooooh, the drama! Performance?? De här är ju styling.. Jänkarnas aningen överdramatiska förpackningar och produktnamn är vissa gånger lite komiska roll

Och för dem som inte vet vad den här typen av lift kit är?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cc4f1a4e5b15c4f67e03224b0e574932_large.jpg
S10 2" Performance Accessories Body lift kit

Jo, det är högteknologiska puckar i hårdplast, lite slangbitar samt ett par vinkeljärn i 3mm stål, samt 2-3 bultar..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9b4a164eaaa780cb88f2badbfd1009dd_large.jpg
S10 2" Performance Accessories Body lift kit

Och inget amerikanskt paket är komplett utan den obligatoriska bibban med minst 3 sidor varningstext, som är dåligt fotokopierad för minst 5'e gången. Seriöst, är det inget av företagen där borta som har kvar ett original i PDF som de bara kan skriva ut och bifoga?
Jag svär på att det landet bara är en halv fot upp från att vara u-land. Vi borde sända över sådana där Sida-bidrag till de stackarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a8ec410ef88c45cdfb5928ca3baf8d67_large.jpg
Oh my gosh, VARNING, We're so gonna die, explode and get raped by Chuck Norris and Sarah Palin while getting sued by a bunch of lawyers for not being able to read that we're doing something awfully stupid all by by ourselves without consulting 4 highly trained engineers and a monkey.

Jag måste bara ta mod till mig att rulla förbi besiktningen nu i veckan ..

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
19 november 2015 · 1 187 Inlägg

Kontrollbesiktning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a1b199dcf5cd50a3ae40483333340506_large.jpg

Dagens andra morgonkaffe serveras med dubbel bajmacka..


Kul besiktningssnubbe, kollade, hummade och talade den typen av skånska där jag bara förstår vart annat ord tongue
Jag hade räknat med mellan 2 och 14 stycken 2'or, eventuellt spanska flaggan i framrutan, det hade jag kunnat ta, jag var mentalt inställd på trafikstyrelsens administrativa penis upptryckt mot min stackars pojkrumpa...

Men verkligheten visade sig vara myyyycket mera omständig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-804f5621a3b63eb82aeb619ec029ab95_large.jpg
Kontrollbesiktning Protokoll

Woho! 0st nedslag!! Fordonet godkänt i kontrollbesiktning..
Lite lätt rost, i övrigt "ok" cool
Så när serveras bajsmackan undrar ni nu?
Jo, den kom på papper nummer 2.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-f73becf17f21751ed3c5487e09f81d96_large.jpg
Fordonets identitet kan inte säkert fastställas

Yeeepp. Lite lätt ytrost hela vägen genom ramen har gjort att något chassinummer inte längre gick att utläsa...
Tack o hej, välkommen åter på fullständig regbesiktning med ursprungskontroll och utredning.
En fullständig regbesiktning hos ingenjör är inte att leka med, de kommer att hitta mer än trälarna ute på govlet..

Meeeen än är de inte helt kört. Trots att han gick igenom hela vänstersidan av ramen med stålborste och rostlösning så kan numret sitta på något annat ställe, då de stansats in när de importerades till Sverige. I USA är de tydligen inte lag på stansade chassinummer. Så med lite tur kollade vi bara på fel ställe.
-om- jag hittar ett chassinummer så är de bara en ombesiktning så löser de allt.

Och ja, tydligen är det ägarens ansvar att tillse att chassinummer är lätt läsbart och inte rostat bort. hmm himla orättvist tycker jag?

Dagens bonusfråga: hur tusan fick de igenom bilen i förra kontrollbesiktningen för 5 månader sedan??

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
23 november 2015 · 1 187 Inlägg

nitrox skrev:
Kan du inte bara stansa in ramnumret själv och patinera det med rostigt saltvatten och åka in och säga att du hittade det?

Uh? Att fuska?? jag skulle aaaaaldrig komma på tanken ens! Skäms på dig, Fyyyy, så kan man ju inte göra roll

vEight skrev:
Kompisen hade samma problem i våras. Han stansade in chassinumret på en plåt och svetsade fast i ramen. Det var okej att göra så hade han fått till svars.

Det var ett bra exempel på hur alla tolkar reglementena precis som de själva vill..  Det var tok-obra att svetsa fast ett instansat nummer, det var absolut tvingad att sitta direkt i ramen enligt besiktningsingenjören jag snackat med.


Chevrolet S10 Chassi-nummer
Jodå, de löste sig.
Efter förra inlägget så talade jag med en besiktningsingenjör som tyckte jag skulle börja med att rengöra ramen "Oroa dig inte, jag är övertygad om att du kommer hitta numret, och då löser vi det lite snabbt. Bara vi kan tyda siffrorna. Och går inte det så ska du nog bara kunna stansa in det på nytt så reggar vi in det. Ingen fara, jag lovar du fixar det"

Bra att veta: Numren ska va 7 mm höga och alla siffror ska gå att uttyda.

Om jag hade varit en sämre människa så skulle det här ha varit tillfället då jag började fundera över att "hitta" ett ramnummer helt magiskt, men min ocd tvingar mig att först försöka göra "rätt" minst 2 ggr, och först där efter bli kreativ tongue

Så lördag morgon åkte jag ned i verkstan och medelst stålborste avlägsnades en betydande del av den bärande konstruktionen. Och jodå, snett ovanför höger bakhjul så började det dyka upp siffror!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a89afa43e3daece26a0c47d915deab35_large.jpg
Chevrolet S10 ramnummer

Stora delar av det var oläsligt, så kollade åter med besiktningsingenjören vad som var bäst... att försöka gå hårt åt det och riskera att allt faller loss, eller åka in med det i dåligt skick?
De tyckte de bästa var att verkligen försöka skrubba fram de så gott som möjligt.

Så med en nylonrondell på borrmaskin, rostlösning och en liten syl lyckade jag peta fram siffrorna, och gissa min glädje över att de faktiskt fanns kvar lagren av knäckebröd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-7a1b0a760e348e6af3c664b014240b93_large.jpg
Chevrolet S10 Chassinummer (delvis censurerat)

Stora fina tydliga siffror, ingen regbesiktning här inte!

Just nu känner jag mig så jävla nöjd, typ som ett manschauvinistiskt svin då någon parad för "free the nipple" kommer spatserande förbi på stan. ... deras poäng går verkligen fram, och jag stödjer verkligen deras frihet att gå halvnakna. BOOBIES!

Så till helgen kanske jag kan börja göra något dumt och roligt istället för reparationer och tråkigheter cool

Fridens.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
25 november 2015 · 1 187 Inlägg

Onsdags-mys
Sedan i går klockan 10:14 är bilen besiktigad med blankt papper! Det blev inte ens en ombesiktning, de kollade att siffrorna såg något så när korrekta ut, sedan strök de helt enkelt det tråkiga pappret, skakade hand med mig "så ses vi igen nästa år då".
Löjligt enkelt, och här hade jag gått och anat världens undergång och ett jättestort projekt. cool

Såå... bilen är alltså godkänd? Den va på rätt sida av gränsen? Det måste omgående åtgärdas!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-abe62054278636cbb628b0851767a896_large.jpg

Så jag tog en kort dag på kontoret och åkte rakt ned i verkstan i dag, 2 timmar senare hade man i vanlig ordning minst 30 verktyg utspridda på de mest ostrategiska ställen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1eb636f4bfc6a2032d51c5e5355f23ac_large.jpg

Jag demonterade den lilla sidopanelen för att lättare komma åt bakre halvan av avgassystemet. ..
För att uttrycka mig försiktigt.. Tidigare byggherrar har varit stora innovatörer! Där finns gott om egenhändigt påkomna lösningar, återvunna delar och viktbesparande åtgärder.
Med andra ord: Sidopanelen satt med
2x insexskruvar i olika storlek,
1x M8 13mm-skalle med 14mm bult/mutter,
1x M6 PH-bult med 12mm/mutter i andra änden
1x M6-bult 11mm som bara hängde löst.
1x träskruv..
1 bult saknas helt.

Och efter lite allmänt muttrande och tjurande så kom den gamla dämpare och kröken ut..
Här ligger den bredvid den nya dämparen (som jag hittade i lillebrorsans hög med "bra att ha-saker")

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-b81aacab0ae281680948353e5c11294a_large.jpg
avloppskrök?

Jag och de gamla garagegubbarna stog och stirrade ett tag på min fina sidepipe, utan att riktigt kunna klura ut vad det är byggt av? Det ser ut som avloppsrör från 30-talet.
Det är i alla fall inte några avgaskrökar jag någonsin sett tidigare.

Jag önskar det var nu jag kunde säga "Jag byggde genast ihop ett nytt och bättre system". men det vore en lögn.. Jag hackade bort den stora dämparen, ersatte den med den lilla dämparen, och sedan bultade jag helt sonika ihop det igen.
En annan gång ska jag rätta till denna sorgliga historia, men .. en annan gång



Först så som det var med den stora dämparen, bara mjukt och tyst och ganska menlöst.
Sedan ett försök med bara en krök rakt ned i baken, ett jävla trevlig ljud
Men jag fegade ur och satte in den lilla dämparen.

Och det var nog lika bra, för under belastning så låter den helt ok! Jag måste provköra lite mera i morgon, återkommer med resultat då smile

Tills vidare,
go'afton.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
30 november 2015 · 1 187 Inlägg

razpataz skrev:
Loud pipes saves lives!

So say we all.


I'we been a good boy this year!
Så det är dags att ge sig själv hjulklappar. ... Fattar ni? Hjulklappar? ... nä. den va för torr, sorry.

Fälgar: Vi kommer hålla oss till den högst moderiktiga storleken 15", 8" breda, med ET -19 (Backspace 3,75")
Negativt ET känns lite mysko, men jag har mätt, gissat och hittat på en massa siffror, så jag tror detta blir en lagom storlek.
1. http://static.summitracing.com/global/images/prod/mediumlarge/pcw-52-5883r2-5m_w_ml.jpg$55
Pro Comp Xtreme Rock Crawler Series 52, Jänkare med deras dramatiska namn?
2. http://static.summitracing.com/global/images/prod/mediumlarge/pcw-98-5865_w_ml.jpg$58
Pro Comp Xtreme Rock Crawler Series 98
3. http://static.summitracing.com/global/images/prod/mediumlarge/brw-997511237_ml.jpg$68
Black Rock Series 997 Type 8
4. http://static.summitracing.com/global/images/prod/mediumlarge/USW-904-5012_ml.jpg$106
U.S. Wheel 904 Series Stealth

Alla dessa stora livsavgörande beslut som tynger mitt liv... Jag hade väldigt gärna kört på 4'e fälgen, men det är en fake Beadlock = styling.
Jag kan köpa riktiga beadlock fälgar för typ $120/st men min däckjuckare kommer ge mig en örfil och debitera mig 3ggr så mycket om man blir tvingad att stå och dra ihop en massa muttrar. + jag behöver absolut inte fungerande beadlock. Men de är snyggt juh?

Så frågan är: ska jag betala dubbelt så mycket för något som är styling och inte fungerar, eller spara $200 dollar och hålla mig funkis?

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
3 december 2015 · 1 187 Inlägg

arne_moessa skrev:
Känns fruktansvärt dumt att åka med beadlock utan anledning... Skillnaden är väl om du faktiskt ska kränga på 35" stora däck och faktiskt kasta dig ut i skogen och köra sönder sakerna! mad

Gills 31" stora däck, och att jag kör sönder sakerna mot trottoarkanter inne i stan? det är ju faktiskt en stadsbil jag bygger..  Men jag håller med dig. Varför betala de dubbla för något man inte använder, eller som bara är styling?

Fälgar beställda!! , utan beadlock.
Nu måste jag bara bestämma mig för vilka däck jag ska köra roll Och här ska jag inte ha något tråkigt alternativ, jag ska ha däck som ser elaka ut, skit i bensinförbrukning och ljudnivå!
Jag kommer inte köra på riktiga "boggers" för de kommer slitas ut vansinnigt snabbt på asfalt..
Just nu står valet mellan dessa 2

http://i618.photobucket.com/albums/tt265/3moore/762cbe2c.jpg
Kumho Road Venture KL71 31x10.50r15

http://image.automotive.com/f/tech/8566425+pheader/0701_4wd_01_z+cooper_discoverer_stt+side_view.jpg
Cooper STT 31x10.50r15

Och för oss i den civiliserade delen av världen som inte är vana vid att mäta däck i tum, så motsvarar 31 x 10,5 r 15 typ 265/75/15. Det är nog precis vad som kommer gå in med bara milt modifierande med slägga.

Det lutar åt Kuhmo. De ska klara asfalt mycket bättre, är billigare, och har längre livstid. Köpa däck är roligt 1 gång, att köpa nya däck för att de gamla är utslitna är skittråkigt och man drar alltid på det in i det längsta, så... beslut, beslut, beslut.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang