Har haft väldigt många olika turbobilar allt från 740 turbo till EVO III och det har mest strulat och gått sönder o blivit dyrt. Så tröttnade o börja åka Honda och jag är väldigt nöjd med hållbarheten,prestandan och hur billiga dom är att skruva med. Kört hela sommaren med civicen på många nattliga race och inget har havererat. Även fast bilen är omappad o turbokittet kostat typ 3000kr i delar :). Så nu blir det uppgradering och mappning av civicen för att även kunna köra den lite billigare än innan och få den ännu pålitligare. Sen byggs en ren ban/strippen bil av en crx jag kommit över i sommras med men får se, denna kanske säljs till våren då jag är mer civic fantast (SÅLD). Målet är att piska så många supror,skylines,evos,bmw turbos m.m. som möjligt ;) Och bygga den snabbaste oöppnade d-serie motorn i sverige :) Skaffat en till civic esi som byggs om lite i samma anda som turbobilen fast dock som brukis.
Har en crx med smidd d16z5 motor och en civic med oöppnad d16z6 som redan gått med turbo hela sommaren utan några ras.
Civicen är ombyggd till sugis igen inför besiktning och i vinter ska det byggas en ny turbosetup på den och sen ska den mappas och hoppas landa på 200hk+.
Inte blivit så mycket gjort i helgen men har skruvat loss oljetråget för att byta till ett med färdig retur som medföljde bilen Ska bara slipa och fixa lite med det, sen när det är på plats kan downpipe m.m. monteras permanent
Oljesystemet är nästan färdigt, saknar en adapter till filtret bara
Samlat ihop alla huvudkomponenter till bränslesystemet
Ikväll har jag pulat med lite tryckrör Jobbar på bilskrot så har sparat upp ett lager med rör och slangar, varför köpa massa nya rör o skit när man kan återanvända
Kopplat in catchcan till vevhusventilationen drog en slang till ventilkåpan och en till pcv ventilen som sitter på slangen från oljefällan.
Bytt till nya tändkablar då det satt från en z6 motor innan och dom passa inte jätte bra
Sen har jag det fyllts på med ny olja och glykol och laddat batteriet lite för en provstart.
Bilen startade perfekt efter jag satt dit en jordkabel som jag plockat av tydligen hehe. Inga läckage nånstans så nu är det bara att jobba vidare så man kan provköra en sväng innan vintern
Skruva dit en spakförlängare med då spaken kändes lite kort
Snart dax att börja med civicen, bara en 2a kvar att släcka så den går att köra "lagligt" hela nästa sommar
Att göra i vinter:
Snygga till motorrummet lacka,gömma lite kablar o annat bös,få lite mer oem look. Nytt grenrör, antagligen gjutet topmount rör. Extern wastegate med screampipe. Ny turbo typ t3/t4 lr nåt liknande med t3 fläns. Riktigt 2,5" avgassystem hela vägen bak eller iaf en sidepipe. Större ic helst från en r32-33 gtr. Styrbox från usa med färdig basmap att mappa vidare på. GM mapsensor. Bygga nytt vevhusventilations system. Walbro Bränslepump.
Ev lacka om hela bilen. Ny frontläpp. Lacka bromsarna och byta belägg. Nya dämpare/coils bak. Ny förarstol. Kanske bur. Digital laddtrycksmätare.