Skyline R32 GTR, när livet ger en citroner säger man bläää och gör något kul!

En rolig grej helt enkelt!
  • 108 Följare
  • 105 611 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 december 2019
K_arlstrom =)
28 september 2015 · 226 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-59a9348a62f0d5ddaf6f597d1fa87f12_large.jpg
Känner att det är dags att motivera mig själv lite inför vintern, köpte bilen för drygt 2 år sen så vissa har kanske sett den här redan. Hunnit råka ut för det ena och det andra sen jag köpte bilen, men det har alltid gått framåt (ett steg i taget, därav titeln på bygget).

Utsidan kanske inte är så rolig att kolla på, då den är rätt original men här kommer en lista med saker ändå!
-Wolfrace 18", 235 mm fram & 265 mm bak
-N1 huvläpp & luftintag i fronten
-Svarlackade lyktinsatser, gjordes samtidigt som konverteringen till högertrafik
-Bortplockad bakrutetorkare
-4,5" jappsdämpare & 3,5" fram till katten
-Stickers!! Visst är det +10 hk per klisermärke? wink
-LED list under huven (den som lyser upp motorn på bilden nedanför)

Det är lagt mer tid pengar där det räknas:
-Ultra racing fjäderbensstag fram & bak
-MeisterR Zeta R coilovers
-Plockat bort HICAS-systemet (bakhjulsstyrningen)
-AC'n försvann den med
-Renoverad fördelningslåda & ny olja i diffarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-80c2f10d6f673f9ece3eee6faaa9b0bb_large.jpg
Invändigt så är det precis som jag tycker det ska vara i en sån här bil, rätt spartanskt!
"Tyvärr" så gör det tillsammans med det lite större avgassystemet att det inte är någon ide att försöka lyssna på musik, så stereon ligger på en hylla i garaget.

Det som däremot finns i den är:
-Två sparco sprint
-Fyrpunktsbälten & ett stag mellan bakre hjulhusen
-Apexi power fc handkontroll
-Nismo 320 km/h mätare
-Laddtrycksmätare
-Bredbandslambda
-Luddiga tärningar i backspegeln lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-620d840bd1fe965fa4c6a0f47ec3ac28_large.jpg
Bilens hjärta, samt det som gett mig mest huvudvärk än så länge... Ska vara en rätt så stabil pjäs (fram tills någonting går sönder och jag måste öppna den så får jag lita på säljarens lista med delar).

EDIT: Motorn innehöll inget som säljaren påstod, bygger ny vintern 18-19.

Sen har jag blandat friskt bland alla packningar allt eftersom det behövts:
-HKS insugspackningar
-Cometic MLS toppackning
-Tomei grenrörspackning
-Stålförstärkta grafitpackningar till turbosarna cool
-Do88 siliconslangar

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-b277cd86df706b75e0e59a602097bb55_large.jpg
Här är det då som bilen bor, har förberett för vintern genom att storstäda garaget så just nu ser det bättre ut (fråga inte hur det är om en vecka)!

Tror jag fick med allt nu, kommer lägga upp bilder när jag tagit mig tid att göra någonting!

Senast redigerat av K_arlstrom (29 november 2018)

K_arlstrom =)
28 september 2015 · 226 Inlägg

Curse skrev:
Riktigt fräsch R32:a big_smile Vad har du för planer på denna?

Tack!! Har uppdaterat första inlägget nu med lite mer info om bilen + vinterns planer smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-7a1ffbf33743c9f32ce82b4d24a7aefa.jpg
Pillade dit några fler klistermärken samtidigt som jag rengjorde insidan av huven (skulle bara rengöra så klistermärkena satt kvar, sen märkte jag hur skitig den var).

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-ca493cb306a9e04ea64b7fdff3e4c805.jpg
Insuget är bortplockat och blästrat, passade även på att planslipa sidan mot gasspjällen!
Spjällhusen och sista biten på insuget ska få samma behandling (600 papper, bara för att vara säker på att inga skador sticker upp och orsakar läckor). Aluminiumdelarna som jag inte ska lacka kommer snyggas till med, började lite ikväll och måste säga att ni som polerar hela motorer gör ett otroligt jobb!

Måste bygga mig ett litet lackskåp i veckan så jag slipper få färg i hela garaget när jag lackar insuget (och sen ska fronten få sig lite ny färg med).

Nu är det dags att leka mästerkock istället, glhf till alla andra som påbörjat vinterns projekt!

K_arlstrom =)
2 oktober 2015 · 226 Inlägg

Renjaegarn: Precis det jag behövde höra efter att ha putsat på smågrejer hela kvällen, tack!

Jens: låter bra det, lär bo i garaget om helgerna framöver smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-706f923a8c712e5f16224585f7fe7295.jpg
Ena delen är färdigpolerad och vaxad, galet mjukt aluminium i dom här grejerna då mitt gamla lakan repade ytan roll
Sen ser ni även spjällhusen, planslipat dom och blev nästan färdig med slipandet på utsidan av den i mitten, innerhörnen är inte mina vänner nå mer...

Grävde fram den gamla digitalkameran, måste varit många år sen den var bra!
Blir antingen ny mobil eller hitta nån bättre kamera som får smutsas ner i garaget big_smile

K_arlstrom =)
4 oktober 2015 · 226 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-6bccecc5004c12023a3521c080f94b08.jpg

Filade bort rester från gjutningen och sen åkte färgsprutan fram, får se om ett lager slipgrund är tillräckligt sen ikväll!

EDIT:
Våtslipad och lackad i bilens originalfärg! Bjuder inte på någon mer bild då den såg likadan ut som den förra, bara en lite annan vinkel... Skräpkamera.

EDIT2: Kom på att surfplattan har en kamera, så nu löste jag det problemet smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-79f080b3368ff5697170f033e597ef99.jpg

Senast redigerat av K_arlstrom (5 oktober 2015)

K_arlstrom =)
6 oktober 2015 · 226 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-74a0b0d5297e0baf8293518e22b71258.jpg
Så här stort ormbo är det kvar när flera av vacuumslangarna redan är bortplockade, kablar, vattenslangar & luft till tomgångregleringen går kors och tvärs. Inte allt för kul att koppla ihop allt med ett insug ivägen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-1999f93bf755eb226ee4b3c3da6c1491.jpg
Här är då sista delen av insuget bortplockat, den där spridarna sitter. Packningen var tydligen ersatt med packning på tub... kan hända att det hållit tätt men då bilen betett sig som att jag haft läckage så känns det här som ett någorlunda troligt ställe roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-0ae387185a2dbcfcfe02e57dc53dbf1e.jpg
Här är en bild på det fina med packnign på tub, matchportning är överskattat, packning på tub som kommer ivägen går ju att använda... bah!

Nåja, sista delen som ska rengöras och poleras upp! Kommer passa på att byta ut alla O-ringar i samma veva, får se om det blir färdigt före spridarna kommer eller inte smile

Senast redigerat av K_arlstrom (6 oktober 2015)

K_arlstrom =)
25 oktober 2015 · 226 Inlägg

Rovers skrev:
Tror jag sett den här i somras.  Följer iaf smile

Stämmer nog, för jag känner igen din rx7'a! Så fort jag hittar hur jag följer tråden så ska jag hänga med i uppdateringarna wink

För övrigt så har det hänt otroligt lite med mitt bygge, envist slipat innerhörn på innerhörn och nu ger jag upp.
Ska glasblästra bitarna till veckan (troligast), och sen ska jag prova anodisera och färga bitarna svarta, har bara lite smågrejer kvar att fixa först!

K_arlstrom =)
7 november 2015 · 226 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-72be441bafdd0c68c8a63eb08e8dc0ef.jpg

Fick lite gjort ikväll, behövde skruva lite och inte bara slipa, polera, slipa, polera...
Så nu har bilen superflex-bussningar till styrväxeln och en metallgrej istället för gummi i styrstången!
Blir intressant att se om jag känner någon skillnad till våren smile

K_arlstrom =)
10 november 2015 · 226 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-521607ea8cea9715e52de13f27590b7e.jpg
Slitvargen extraknäcker som polermaskin!

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-bce3bd415fb1cf4788d33846c837984b.jpg
...och mobilen fick ta en selfie...

Nött ut polertrissorna till dremeln och tagit det som går med vinkelslipen, blir en shoppingrunda senare i veckan!
Gav upp lite på att slipa delarna perfekta, övertalade mig själv att det var tillräckligt såhär roll

K_arlstrom =)
5 januari 2016 · 226 Inlägg

Jag tar tillbaks det jag skrev i slutet av förra inlägget och får upprepa det jag hörde någon annan säga:
"Är det inte värt att göra om, var det då värt att göra alls?" lol

Här är då samlingen med "så gott som färdiga" delar, rubbing och vax kvar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-5cc8ec3e77bb374f58db57538fe0fb6f.jpg

Sen en del av allt som är kvar + smågrejer som känns bra att byta när det ändå går att komma åt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-c300304c231cd4191542a97c7d201679.jpg

Den långa delen till vänster kommer jag inte ge mig på att polera (blästras istället), för många hörn för mitt psyke roll
Fuelrailen är uppborrad för de nya spridarna (tack Nicklas!), men ska byggas om lite mer för det nya bränslesystemet och sen blir det vit färg även där.

Jag vill helst göra uppdateringar när någonting är färdigt men då december gick åt till jobb, familj och en dunderförkylning så får det här duga! Har tappar räkningen på hur många av "julklapparna" till mig själv som fortfarande inte kommit, men det är lite kul med överraskningar på posten smile

K_arlstrom =)
6 januari 2016 · 226 Inlägg

captainmalin skrev:
Alltså  h e r r e g u d  så porrig hon kommer bli under huven till våren! Som om jag inte längtade efter sommaren redan big_smile Hör av dig om du vill ha garagesällskap någon dag. Har till och med lärt mig dricka kaffe ^^

Nu blev jag lite imponerad! Kaffe behövs för att vara i garaget just nu, 6 minus där inne roll
Tur det är små grejer som går att jobba på i källaren smile

K_arlstrom =)
19 januari 2016 · 226 Inlägg

Lite har hänt (och då menar jag lite), köpte mig en byggfläkt så jag kan få det lite varmare där jag håller på.

Fick ett till paket på posten idag, troligast det tråkigaste någon sett men skit samma!
En av alla fiffigheter som det går att hitta på internet, kopplingskabel med 18 ledare i olika färger, bara skala av ytterhöljet och då får man 18 sladdar som går att se skillnad på smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-180cfce49240143c1638dc83aa2de90c.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-035ec4003d0458d89086094ec3f7b493.jpg

Vad ska jag då ha det här till?
...det kommer senare... wink

K_arlstrom =)
28 januari 2016 · 226 Inlägg

J3n5: Men vet du allt som det ska användas till? wink (kanske hunnit säga det, så ssshh ett litet tag till)

Till slut så kom de första grejerna från an88, slang och kopplingar till oljekylaren!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-a08789940151b8a5da4d0dec173bde31.jpg

Var tvungen montera anslutningarna för att se hur det blir (och för att se var jag ska kapa slangen sen).
Tre tips från coachen:
1. 1½ varv med gängtejp runt slangen gjorde det sjukt mycket enklare att få med den yttre strumpan.
2. En tejpbit håller koll så att slangen inte glider ur kopplingen när den skruvas fast (glömde efter-bilden).
3. Snabbtvingar fungerar bra som skiftnycklar, och mina är av plast!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-bcbb1afb8864d78e7b2c139c399677ed.jpg

Dags att äta middag, har även laddad upp en hög med gamla bilder i projektgalleriet smile

Senast redigerat av K_arlstrom (28 januari 2016)

K_arlstrom =)
31 januari 2016 · 226 Inlägg

Sådär ja! Nu fortsätter den roligare delen, där det faktiskt börjar hända någonting med allt som bara ligger och väntar. Gick lite långsammare än planerat ikväll, men bjuder på några bilder ändå.

Steg ett i att montera en oljekylare, plocka bort skärmen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-ed1a2916dbf8d129082c8369eed8a80e.jpg

Steg två, ta ett steg bak medans bilen spyr ut en kabelhärva roll
Syns inte så bra på bilden men jag har märkt upp alla kablar som inte längre används med röd tejp, var så många kontakter som bara hängde där slangarna till oljekylen ska gå att jag kände mig tvungen att börja här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-8d41bcf1dd144b9d5b861515f085783f.jpg

Öppnade upp "ormen" och började sortera ut det onödiga från en ände, vissa kablar går hela vägen medans andra är förgrenade. Vet inte om det bara är jag men, blev positivt överraskad av kvaliten på originalhärvan!
Klämkopplingar vid varje förgrening, skyddade av någon seg tejp som överlevt drygt 20 år och fortfarande var kladdig. Någon sådan har inte jag så körde på med min luddiga tejp istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-44f3126e7fa7f47fa43e09796a1489cb.jpg

K_arlstrom =)
31 januari 2016 · 226 Inlägg

Tack! Klart att jag ska försöka ta mig dit, passa på när saker händer i närheten smile

K_arlstrom =)
31 januari 2016 · 226 Inlägg

Havetsfasa: Låter som att det ska bli fler bandagar och liknande till sommaren, det jag siktar mot nu!

Känns inte som att jag fick så mycket gjort idag heller, men många droppar små smile
Sålde ett gammalt projekt så blev att städa och leta delarna till den, sen kolla lite rallycross och bara njuta av en söndag. Har bara kvar att öppna upp delen av härvan som fortsätter in i bilen nu, så gick loss med kabeltejpen på det som blev färdigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-72be34453c4458bd4aedbc93bd91c021.jpg

K_arlstrom =)
7 februari 2016 · 226 Inlägg

Hittade kontakten som jag skulle flytta, kvar på sin gamla plats...
Så fick öppna härvan igen, gör om och gör rätt!

Har en hel godislåda med bortplockade kablar och kontakter, nästan lite spännande att se om jag gått för långt, fick även dit z32 luftmassemätarkontakterna så all el under huven är färdig nu!

Ska bestämma mig om original olja/vatten värmeväxlaren ska få vara kvar eller inte då vissa säger att den brukar gå sönder (enkelhet/hållbarhet mot kortare tid till ok oljetemp).
Jobbigt val men just nu lutar det åt att den ryker! Har då fått plats för att montera oljekylen nu smile

Kommer inte åt bilderna genom surfplattan så de kommer i nästa uppdatering!

K_arlstrom =)
9 februari 2016 · 226 Inlägg

Sådär! Först bilderna från gårdagen, originalkontakterna som skarvats dit någon gång åkte bort, och sen lödde jag fast de andra kontakterna och körde på med kabeltejpen! (Fastnade lite bättre på bild den här gången)

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-924f4ec2df1feea532a598e913fbd0a9.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-6d566e7877457ea1d89186e12f201e00.jpg

Sen var det ju oljekylaren jag höll på med, börjar med före bilden!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-bcdf374df1288affbddbc86dce5ad219.jpg

Kunde inte montera oljetermostaten som jag ville på originalkylaren, så den åkte bort (och det var nog lika bra det! känns lite olustigt att hitta packning på tub här...)
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-aed44145b7d103c79c55bb4ba73da21e.jpg

Sen efter att ha skrapat bort den stenhårda originalpackningen och silikonrester så blev det såhär!
Slangar/rör med samma färg på tejpen hör ihop, får se om jag löser det i veckan eller om det blir senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-702a401f899d0b5ac0e533d55abda09e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-68e1bd2b54065d1e3cdd27d31b44eb5a.jpg

Oljetrycksgivaren ska monteras i blocket, istället för bulten snett ovanför till vänster om oljetermostaten (används original på de andra RB-motorerna).
Klurar lite var jag ska få plats med oljetempgivaren bara, hade motorn varit utanför bilen skulle jag satt den direkt i tråget men tänker inte borra i det på plats smile

EDIT: Just ja, har även kopplat ihop bredbandslambdan och motorhärvan. Kul att den kan ge ut signal som en smalbandslambda vilket ECU'n förstår sig på.

Senast redigerat av K_arlstrom (9 februari 2016)

K_arlstrom =)
14 februari 2016 · 226 Inlägg

Sådär ja, nu körde jag fast igen!

Började med att kapa av en bit av plattjärnet från bra att ha-högen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-c63cccb3460469772b1d383e2ec3fa19.jpg

Böja lite här, böja lite där och borra några hål (glömde ta kort efter det här)
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-7d5e6e2e27d6bc9780ac4c02153d9276.jpg

Blästrat och rostskyddat! Tur att det går att rädda fula svetsar med vinkelslipen wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-35b94b8e634d09f71bfae82153a55937.jpg

Sen lite svart färg så det inte sticker ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-c9eff19b3b5231adaf39e7ff28caf443.jpg

Antingen så underskattade jag hur mycket plats jag hade för kylaren, eller så är den större än jag tänkte...
Behöver hur som helst 90° AN-kopplingar för att få plats med slangarna, och nya bultar för att få fast oljekylaren!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-bd67a4dafdc453f6e6a52aa52399c599.jpg


Nästa grej blir bränslesystemet, försöker hitta hur original pumpstyrning fungerar för att se om det går att använda till nya pumpen så den slipper arbeta ihjäl sig! Lite andra små funderingar som om det blir catch-tank eller bafflar i originaltanken med före jag sätter igång på riktigt smile

Senast redigerat av K_arlstrom (14 februari 2016)

K_arlstrom =)
23 februari 2016 · 226 Inlägg

Såja! Då var det dags att presentera "Team tomt i tanken", eller det nya bränslesystemet!

Pump: Fuelab 41402, levererar någonstans drygt 400 liter i timmen vid 5 bar (ca 900hk E85).
Filter: Fuelab 858, stålfilter med inbyggd backventil för enkelhetens skull.
BTR: Fuelab 545, deras "lilla" som ändå klarar fullt flöde från pumpen!
Spridare: Bosch EV14 på 1200cc/min, det blir sju liter i minuten...
Fuelrail: Ombyggd original med uppborrade spridarhål och nya anslutningar, ca 17x17mm invändigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-3b18a37a2b78cdcf814baad634d0d129.jpg

Men alla kan ju köpa grejer, utmaningen ligger i att få det att passa!
Dagens offer var fuelrailen (bränslebrygga låter så fult, så det blir swengelska), började med att kapa bort de onödiga bitarna (måste snart tömma metallskrothinken!).

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-67e7e480f5c34397242ec3ebd7c743a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-a1ccc3e107ba15c6e2faa7c56d8f67bb.jpg

Sen fick jag göra en specialare för BTR'en, vill ha korta ledningar och AN-koppling -> AN-AN adapter -> AN-koppling blev löjligt långt så köpte en hydraulkoppling i stål som passar BTR'en. Den kapades av i bägge ändarna före stegborren fick göra sitt (10mm innerdiameter är gulligt).
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-9f978ad2413e36f91c0c3d603bc748cd.jpg

Sen var det bara svetsa fast den, och AN8-anslutningen i andra änden! Svetsar fult men jag är bättre med vinkelslipen, väntar med att göra färdigt tills allt som ska lackas är redo big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-079c3fd27ef163956eafe2bf59edd2a1.jpg

Avslutar med en bild som visar skillnaden på original och nytt, 6 vs 10 mm!
https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215461/215461-86b0ba331ecc2be9922b8fda19e907dc.jpg

Senast redigerat av K_arlstrom (23 februari 2016)

K_arlstrom =)
23 februari 2016 · 226 Inlägg

Havetsfasa skrev:
Virvel i tanken wink

Skoja inte, 10 minuter plattan i mattan och det är snustort tongue (fast inte med stressfläktarna som sitter på nu)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang