lågt på jobbfronten denna vecka och då har jag passat på att kämpa på i garaget:) dock smått med bilder då jag mest sysslat med massa trök grejer, svetsa igen hål i torpeden m.m
efter att fått ordning på motor/växelådsfästet och fått motorn att hamna där den ska så plockade jag ur den igen och började med motorutrymmet.
färdiglackat! hann även med att montera in lite saker.
Allt gammalt som åker på bilen igen fräschas upp, plast detaljer blir som nytt:)
Fick hem det efterlängtade styrvinkelkittet i veckan, sen visade det sig att WF har skickat gamla versionen och jag hade beställt FD-legal kitet:( skickade tillbaka det idag och väntar på det rätta ska komma hem.
Nu har stressen över att hinna klart till säsongstart börjat falla på!
började året i ett nytt garage som ligger närmare hemmet, flytten drog ut på tiden så där rann dyr tid iväg.
dumpar en massa bilder från senaste månaden här.
inpassning utav interiören m.m lackering kupe brandväggen på väg in i ugnen efter pulverlack, tack svärfar! placering utav vattenpumpen inpassning av grenrör
riktigt brådis nu:D minsta lediga tid tillbringas i garaget nu för att ha en chans att blir klar till vårens körningar! slänger in lite bilder på månadens framsteg *skuffen klar med kyl/bränsle system *kupen färdig, klart för el-dragning fuelrailen och spridarna har kommit hem och ska monteras! även turbon trillar in vilken dag som helst:)
DDESIGN levererar massvis med slang och tillhörande kopplingar! siemens Deka spridare 875cc och Nuke brygga
Bilder på turbosetupen Tror denna setup kommer skjuta på bra! CX-Racing grenrör och Turbosmart WG från DDESIGN toppat med ett Borg Warner 300sx-e aggregat!
nu väntar jag bara på lite rör delar så kan jag börja med Downpipen och resten av avgasystemet!
kylsystem -check bränslesystem - check turbo systemet - olje in/ut kvar fått hem nya insuget med mekaniskt spjäll och tryckrören klara för svets:)
här kommer lite bilder
tryckrörsbygge lite ostar för premiären brytar panel montering av pumpen i Nuke tanken btr, spridare, brygga på plats, urkapat på bryggan för insuget ska passa montera AN16 på plats är inte kul!!
har blivit mycket garagetid senaste veckorna för att hinna klart till den 27e då bilen ska ställas ut för första gången:)
släpper en liten bildhög här på det som fastnat på bild!
Maxxecu dash Downpipe styrboxen och härvan omplastade skärmar då Rb skärmarna är avsedd för s13
uppfräshade 2000gt skivor ny färg på oken och stålomspunna ledningar
Lämnar en liten teaser här Bilen kommer börja folieras i början på nästa vecka! är så laddad på att få på liveryn:D Squared Design har gjort designen och Lucendi kommer lägga på den på bilen
kastar in en bild från säsongstarten på Verdal motorcenter för 2 helger sen med den lila nissen
I helgen ställde jag ut bilen och visade upp den för första gången med nya liveryn! Helt kär i den:) Squared Design som gjort den grymma designen och Lucendi som gjorde ett bra jobb med att foliera den på bilen! Även ett stort tack till alla som kom förbi mässan och stannade till och gav mig positiv respons om bilen! det var en otrolig motivations boost:) Nu tar jag nya tag och kämpar på för att få bilen startklar, första start är inom räckhåll:D
det som återstår innan start är: *Elsystem *koppling/svänghjul *vevhus vent *avgasystem Sen så har jag även bromssystemet kvar.
känns som jag har några intensiva veckor framöver för att hinna! Vart en photoshot med Robin Bengtsson (bengans garage)
jag vill passa på att tacka mina samarbetspartners som hjälper mig med bygget på ett eller annat vis! Ddesign : som ser till att jag använder mig utav rätt delar till mina byggen, dom har fixat hem 90% av delarna till både mina nissans, Även support i toppklass! Däckservice Järpen : hjälper mig med att ta hem däck och påläggning, superbra service! kul att ni tror och är positiv till min satsning i drifting! Lucendi gjorde ett toppenjobb med folieringen, även lite lampor! HQlights försett mig med lampor,dragöglor b.la. Proffs-verktyg.se ny samarbetspartner som som jag hoppas på gott samarbete med i framtiden, (nystartad i sverige). försett mig med lite verktyg!
Även tack till alla "privata" som har hjälpt till på ett eller annat vis! utan er hade detta inte gått:)
Tack tack kul att göra:) bilen är ej klar ännu, det är elsystemet och montera koppling och en hel del småkrafs som är kvar innan mappning. Men kämpar på för att hinna köra i sommar med den!
säsongen är över och insåg redan i mitten på sommaren att jag ej skulle hinna med att få bilen klar i år! Parkerade min lila s14 i en betongmur så vart det ej heller mera körning! hann med 2 körningar innan smällen hände! den bilen står nu inför en stor renovering och ska återgå till en go "glassätar" bil! den tråden kommer upplivas då det projektet startar, kommer prioritera racebilen!
slänger upp en bildhög med det senaste, hela el systemet är näst intill klart! det som återstår nu innan en uppstart är koppling/svänghjul! kanske en uppstart innan snön ialf:D
MTR säkringsboxen! bästa investeringen!! bosch spolar och oljegivare uttag för oljegivare nära slutresultatet av motorrummet:D Här kommer jag trivas!! koppling och svänghjul
Nästa uppdatering inhåller förhoppningsvis en uppstart:)
Hänt mycket på bilen dom senaste veckorna! dock saker som inte "syns"
*Svänghjul/koppling/vxl låda är på plats! fattas bara att lufta kopplingen. *Avgassystemet är helt klart med upphängningar! *Kamrem+spännare och hjul är bytt! *elsystemet är helt klart, (ifall det inte visar sig att något är galet vid uppstart) *bytt vatten pump till en utan skovlar (då jag kör elpump i skuffen)
Så imorgon blir det förhoppningsvis upplivningsförsök! påfyllning av oljor och lufta system som återstår innan:)
Slänger in motivations bild ifrån i våras från Östersund motorshow
vart en del säkringar i slutändan
Nöjer med 3" avgassystem till 4,5" i utsläppsidan, vill ha markfrigång!
Byte från hel pump till en trasig pump
Kamrems bytet! färgen på remmen alltså!! Varför väljer HKS att tillverka dem i ROSA haha!
Luftning av kyl systemet blev löjligt enkelt! och kunna lufta systemet utan motorn igång var smidigt och var klart på ca 5min! Fyllde på fräsch e85 och sen var det dags att vrida på starten:)
Problem 1: hade ingen triggersignal och det upptäckte jag på att varvräknaren inte gjorde något utslag! mätte upp triggern men den funkade so den skulle! kollade över Camsyncen och där upptäckte jag att en kabel gått av, hade en ny kontakt liggandes så stifta dit den och sen hade jag signal och varvtal!
2jzans oem kablar! så dåliga att skyddshöljet på kabeln sprack.
problem 2: testade starten igen och då började det lukta bränsle iaf! men hade ingen gnista och körde test på spolarna och dom gjorde inte ett ljud av sig! så började kolla upp + matning osv till spolarna, efter lite mer klurande så kollade jag kopplingsschema till VAG spolarna och upptäckte då att "kort modell" och "lång modell" har olika scheman;(( Maxx ecu boxen och härvan har jag köpt beggad och tidigare ägare körde dom andra spolarna därav missen!
Sååå imorgon blir det ett nytt försök efter jag har stiftat om kontakterna till spolarna:) håller tummarna att jag får dela med mig utav en startup video inom kort:D
jamting49 skrev: Updatering från uppstarts försök 1
Luftning av kyl systemet blev löjligt enkelt! och kunna lufta systemet utan motorn igång var smidigt och var klart på ca 5min! Fyllde på fräsch e85 och sen var det dags att vrida på starten:)
Problem 1: hade ingen triggersignal och det upptäckte jag på att varvräknaren inte gjorde något utslag! mätte upp triggern men den funkade so den skulle! kollade över Camsyncen och där upptäckte jag att en kabel gått av, hade en ny kontakt liggandes så stifta dit den och sen hade jag signal och varvtal!
problem 2: testade starten igen och då började det lukta bränsle iaf! men hade ingen gnista och körde test på spolarna och dom gjorde inte ett ljud av sig! så började kolla upp + matning osv till spolarna, efter lite mer klurande så kollade jag kopplingsschema till VAG spolarna och upptäckte då att "kort modell" och "lång modell" har olika scheman;(( Maxx ecu boxen och härvan har jag köpt beggad och tidigare ägare körde dom andra spolarna därav missen!
Sååå imorgon blir det ett nytt försök efter jag har stiftat om kontakterna till spolarna:) håller tummarna att jag får dela med mig utav en startup video inom kort:D
Fan det problemet du hade med VAG-spolarna var densamma för killen när vi skulle starta upp hans supra.. då kopplade jag enligt fel vag-modell jag med. Tycker det är synd att det är såpass lätt att förväxla kopplingsscheman att till o med leverantören säger fel när man ringt om de Menmen, skönt du visste vad felet var!
Efter lite hjälp av Natanel från maxxecu så knäcktes nöten med startproblemet, Kanske en väldigt enkel grej för den som kan men för en själv som aldrig hållt på med detta så var det en svår nöt att knäcka! Känns otroligt skönt att bilen startar, nu går jag in på sista finliret och väntar på mappning till våren:) *bromssystem och bakvagn ska fixas *slå ut hjulhusen så däcken går fritt när man svänger *hjulinställning *kardan
Liten update! passar på att sitta vid datorn just nu när stormen "cora" härjar villt utanför dörren!
Kör en liten update från senaste månaden, Far åkte på hjärtinfarkt i slutet på nov och sedan dess har jag ej vart i garaget då jag fick kliva in och ta över hans jobb + mitt egna jobb så det har vart en tid med bara jobbjobb! Agerat Grävmaskinist/snöröjjare/pistmaskinist, men igår fick jag en ledig stund och det vart en rejäl nytändning i motivationen att komma till garaget:)
Byggde klart bromssystemet, rördragningar till fram och bakbromsar!
Drog klart all bromsledning fram till handbroms oken, blir ett separat bromssystem för handbroms. 2 par z32 Partshop MAX ok inhandlades från USA, (1 par för handbroms och 1 par för bakbroms)
Började måtta in kardanaxelns längd som sedan ska överlämnas till ljunggrens i Matfors för tillverkning, blir en nysvetsad kardan som kommer vara byggd efter effekt uttaget jag är ute efter med rätt medbringare!
Monterade huvudström-brytaren på utsidan bilen
köpte mig en ny Isbil!! för att slippa "rattrosten" till våren så nöter jag på så fort det finns tid på isbanan jag har:) förbaskat skoj! det blir till att bygga en "budget race bil" utav den när tid finns! bur m.m Alltid funnits intresse för e46 och v8, hmmm