BMW E30 Husvagn

Bygger husvagn av en BMW E30 Touring -89, skall dras bakom cabben.
  • 335 Följare
  • 175 961 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juni 2017
Hampusjansone30
18 juni 2017 · 148 Inlägg

Viknigsteel skrev:
Måste börja med att säga det här är ett grymt bygge och enormt bra byggtråd med alla uppdateringar och hur då har gått tillväga, har verkligen blivit inspirerad till att bygga ett eget och det va på så sätt jag hittat den här tråden! Min tanke är dock att bara bygga med bakdörrarna och skuffen, tycken det set lite knepigt ut när framruta och framdörrar är med, samt att jag får max dra 500kg obromsad släpvagn med min V70 gen 1 med avtagbar dragkrok.
Nu till ett par frågor och funderingar;
Är vagnen reggad som släpvagn eller husvagn?
Hur tjockt va fyrkantsrören du använde?
Byggde du bara på känsla och klarade dig eller använde du nån form av ritning/läste på om struktur?
Skulle du va villig att göra en FEM analys åt mig när det väl är dags? Betalar ifall det skulle va så.

Hello, kul att du gillar de! Alltid roligt att inspirera och höra att tråden är till hjälp för andra wink
Är vagnen reggad som släpvagn eller husvagn?
Vagnen är registrerad som obromsat 80-släp eller eu-släp. Godkänd för 80km/h i hela europa. Det är altså en täckt släpvagn om man söker upp regnmr (EXT731)

Hur tjockt va fyrkantsrören du använde?
Jag har använt en hel del olika dimensioner på stål för detta bygge. Framgaffeln är konstruerad i riktigt tjockt material, vet inte exakt vilka dimensioner som användes men minnet säger 70x40x4 (mm). Hela golvet är urkapat av viktskäl och ersatt mer 30x30x2 (mm) fyrkantsprofil och vädertålig träskiva. Reservhjulsbaljan är också konstruerad i samma typ av träskiva, dock använde jag L-balkar på kanske 40x40x2 (mm). Hoppas du förstår hur jag menar wink

Byggde du bara på känsla eller använde du nån form av ritning/läste på om struktur?
Man kan nog säga att ramkonstruktionen är byggd på känsla med sunt förnuft. Först hade jag inte tänkt bygga några balkar upp i A-stolpen. Men när den nedre konstruktionen var byggd kändes det rätt att förstärka med två mindre balkar upp i A-stolparna.
http://i67.tinypic.com/w22a2e.jpg
http://i64.tinypic.com/2hz77et.jpg

FEM analysen kan jag hjälpa till med i den mån jag kan. Du kan skicka ett PM till mig om du vill veta lite mer exakt hur den processen gick till. Tyvärr försvann min tillgång till AutoCad i samband med att jag gick ur gymnasiet här för några veckor sen, men det går alltid att få tillgång till på andra sätt wink Lycka till wink

Some do drugs, others pop bottles, we solve our problems with wide open throttles
BMW E30 M50 "Elenore" (1989)
Loud_Viking
22 juni 2017 · 32 Inlägg

Tack för svaren! Blir dock lite fördröjning med bygget då det visa sig att vinkelväxeln för awd:n på min V70 är trasig, så måste fixa en ny sån för 5500kr innan jag kan börja pilla med nått släp. Hoppas dock på att iag kunna börja innan hösten och hinna klart innan säsong 2018 är slut, haha.
Finns det förövrigt nån klubb för såna här byggen? Skulle va roligt att se flera olika samlade och se allas olika tillvägagångssätt!
glad midsommar på dig!

volkswagenstoffe
9 januari 2019 · 1 Inlägg

Hej jag tänkte  kolla man du har lust att skicka bilder på ditt bygge men bmw 30 husvagnen för jag håller på men ett sånt bygge jag också fast av en volkswagen golf 4 kombil och behöver lite ider och på lite saker hur jag ska bygga skulle vara snällt om man har lite bilder man kan  kolla lite på och få lite ider. om du vill så kan du skicka bilderna på min mail.

mail:  stoffis_92@hotmail.com

mvh Christoffer svensson

Vikr
12 januari 2019 · 210 Inlägg

Kolla bara upp så att det inte blir så att du bara får köra den i 40 km/h när den är lastad, finns en sån regel med när det kommer till vikter på släpvagn som är obromsad och bil men det har du säkert koll på? ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang