Coilovers till Volvo 740 och 940

Maxen Teknisk
17 november 2015 · 328 Inlägg

Hej Garaget!

Vi är två bilintresserade maskiningenjörsstudenter som, tillsammans med ett företag, konstruerar en lösning för skruvmontage av coiloverstötdämpare på främre spindeln till Volvo 740 och 940.

Givetvis finns redan lösning för skruvmontage av coilover, men då är man tvungen att använda sig av Volvo 960-spindel vilket medför att offset behöver förändras på fälgarna - detta vill vi undvika. De flesta befintliga lösningar för original spindel med coilovers till Volvo 740/940 kräver svetsning, vilket innebär att spindeln inte enkelt kan bytas ut vid behov.


För att få lite input till arbetet har vi förberett några frågor som vi hoppas att ni vill svara på:


1. Vilket förband föredrar du att utföra? a) skruvförband, b) svetsförband (a/b)

2. Vilket alternativ av de två ovanstående förbanden har du generellt störst tilltro till? (a/b)

3. Är utseendet på ett skruvförband på coiloverstötdämpare viktigt? (Ja/Nej)

4. Äger du, eller har ägt, en Volvo 740 eller 940? (Ja/Nej)

5. Övriga synpunkter: (Öppen fråga)

För att enkätresultaten ska gå att sammanställa, ser vi helst att ni svarar enligt punktformen ovan.

Ex:
1. a
2. b
3. Ja
etc.


För att ditt svar ska komma med i undersökningen ska det ha inkommit i tråden senast på måndagen den 23:e november kl 08.00.

Tack på förhand!

Maxen och Olven

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
blue shadow
18 november 2015 · 226 Inlägg

1:A
2:B
3:ja
4:ja

Mvh Kristoffer "Blue Shadow" Hansson
Volvo 945 tic "Plåtbreddad airride" (1992)
tiquz Melchert
18 november 2015 · 182 Inlägg

1. A
2. B
3. Nej
4. Ja

"You can pick the game, but you can't change the rules."
Volvo xc70 "D5an" (2005)
_XeoN_ Drive It Like You Hate It
18 november 2015 · 334 Inlägg

1 A
2 B
3 Nej
4 Ja

___ Life´s A Bitch Then You Die ____
BMW 320 Diesel "Familjeåket" (2007)
Volvo 945 Tdic "Knacket" (1991)
Volvo_Mannen Volvoskadad
18 november 2015 · 6 017 Inlägg

1. A
2. B
3. Nej
4. Ja
5. Med skruvförbindelse mot spindeln och utan att använda 960 spindel behöver man ju tillverka någon form av adapter som svetsas mot 740 spindeln. Vilket gör att man måste sälja ombyggda spindlar ändå.

Typ såhär

http://i475.photobucket.com/albums/rr116/janvanv/JVABGittinToyotaAE86.jpg

Jonas
Maxen Teknisk
18 november 2015 · 328 Inlägg

Volvo_Mannen skrev:
1. A
2. B
3. Nej
4. Ja
5. Med skruvförbindelse mot spindeln och utan att använda 960 spindel behöver man ju tillverka någon form av adapter som svetsas mot 740 spindeln. Vilket gör att man måste sälja ombyggda spindlar ändå.

Typ såhär

http://i475.photobucket.com/albums/rr11 … taAE86.jpg

Tack för ditt bidrag!

Väljer att svara på din punkt 5 med en gång för att undvika vidare missförstånd:

Vår lösning riktar in sig på ett skruvat montage på befintliga original spindlar. Inga specialspindlar ska behövas och inte heller någon svetsning. Detta för att underlätta för montage. Givetvis ska detta dimensioneras för en god hållfasthet och ett smidigt montage.

Vi kanske dessutom bör poängtera att detta är ett pågående projekt och att lösningen inte är helt färdig ännu. Därför känns det viktigt med input från er på Garaget.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Screampipe
18 november 2015 · 159 Inlägg

1.b
2.b
3.nej
4.ja

5.Jag föredrar byggsats så jag får de som jag vill ha det, blir billigare så och enkelt att bygga så ser ingen mening att köpa färdiga smile

optimuz
19 november 2015 · 47 Inlägg

1. a
2. a
3. Ja
4. Ja
5. Ett framtaget skruvförband där en ingenjör har utfört beräkningar/simuleringar på hållfasthet m.m är självklart att föredra framför en svetsad.

Mer gummirök åt folket!
Maxen Teknisk
21 november 2015 · 328 Inlägg

Intressanta svar hittills. Tack för det!

Även de som inte åker Volvo får givetvis också svara på enkäten, då det förmodligen kommer att utvecklas coilover-kit till fler bilmodeller och bilmärken i framtiden.

Ju fler som svarar desto bättre blir resultatet av undersökningen.


Trevlig helg!

Maxen och Olven

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
volvoqq Lastbilsmekaniker
22 november 2015 · 5 135 Inlägg

Jag skulle gärna vilja se coilovers till bak till delad bakaxel 760. Vet inte hur det ser ut om man kan bygga något för 960 bakaxeln också så kitt kan finns till dom med:)

Elvolas
22 november 2015 · 1 Inlägg

1. a
2. a
3. Ja
4. Nej

AchtungPanzer
23 september 2020 · 55 Inlägg

5år senare hoppas jag att det är okej att jag lånar tråden lite, brukar bli gnäll om man gör en helt ny tråd när det finns gamla... Nåväl jag undrar vad som krävs för att montera 960 spindlar på en 740? blir det några modifikationer i så fall vilka? enda jag vet är att 740 styrstag inte passar i 960 spindlarna pga konorna är olika... Antar även hjullager byts till 960? Hur blir det med skivor och bromsok?

Mvh smile

Volvo 745 GL "Turbo" (1988)
Volvo S60 2.4T "ATM Steg 1" (2001)
volvoqq Lastbilsmekaniker
24 september 2020 · 5 135 Inlägg

AchtungPanzer skrev:
5år senare hoppas jag att det är okej att jag lånar tråden lite, brukar bli gnäll om man gör en helt ny tråd när det finns gamla... Nåväl jag undrar vad som krävs för att montera 960 spindlar på en 740? blir det några modifikationer i så fall vilka? enda jag vet är att 740 styrstag inte passar i 960 spindlarna pga konorna är olika... Antar även hjullager byts till 960? Hur blir det med skivor och bromsok?

Mvh smile

Har på min 760 byggt om till 960 fjäderben finns på min projektsida på den hur jag gjorde

Senast redigerat av volvoqq (24 september 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang