Konstigt och högt ljud från manuellt växellåda, Volvo s70 -1999

zzr94092
15 januari 2016 · 4 378 Inlägg

tycker att ljudet låter så "stort",jag tror mer på växellådsljud,,kom på en sak,låter det likadant på alla växlar?

NR
15 januari 2016 · 59 Inlägg

hjullager

zzr94092
16 januari 2016 · 4 378 Inlägg

TS skriver ju att ljudet inte ändrar sig vid svängar

Senast redigerat av zzr94092 (16 januari 2016)

NR
16 januari 2016 · 59 Inlägg

Det behöver inte göra det om lagret är så dåligt
ta bilen till en lyft och snurra hjulen för hand så kommer det att lösa sej

Ante12345
3 april 2020 · 1 Inlägg

Jag har idag EXAKT samma problem på min vilvo xc70 -99. Fast vänster. Köpte hjullager och bytte. Men fan heller. Har någon något förslag än att gå till värsta tänkbara - byte växellåda? sad

jaka54
3 april 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Klart det är bättre att byta på bägge sidor , men gör man det själv är det lite bökigt då hela fjäderbenet ofta måste tas ned och lagren pressas ut med hydraulpress. Lämnar man in bilen på verkstad , och  har råd att göra så, skulle jag be dem byta på bägge sidor.

Christian S
4 april 2020 · 4 815 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Klart det är bättre att byta på bägge sidor , men gör man det själv är det lite bökigt då hela fjäderbenet ofta måste tas ned och lagren pressas ut med hydraulpress. Lämnar man in bilen på verkstad , och  har råd att göra så, skulle jag be dem byta på bägge sidor.

hjullagren är inte pressade utan sitter fast med skruvar på Ante12345´s V70 XC AWD wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
husseman
4 april 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm.. låter som 2 kassa lådor. En sak att testa är att tappa ur oljan o slå i Omega olja..kommer inte ihåg beteckningen men en röd kletig historia som kostar en hel del. Brukar tysta alla lådor men inte i evighet tyvärr. Men tillräckligt länge för att byta bil o märke..hehe- Lycka till. mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang