Är biltemas batteri för klent för min bil?

Lasse62
17 januari 2016 · 292 Inlägg

Batterilagret har jag personligen inga goda erfarenheter av.
Ska du ha ett märkesbatteri skulle jag rekommendera detta http://www.voltpower.se/fi/bilbatterier … -a-en.html

Men du kan ha precis samma otur med ett Varta som med Biltemabatteriet, det är ju inte att dessa batterier är dåliga på något sätt, du har fått en produkt som var defekt helt enkelt men med 4 års garanti är det ju bara att byta, köp ett Varta om du känner dig lugnare med detta, prismässigt skiljer inte många kronor och Voltpower är bra att ha att göra med, vi har köpt Varta både till bilar o tunga fordon därifrån i flera år, ca 3 dagars leveranstid hem till trappen fraktfritt.

Senast redigerat av Lasse62 (17 januari 2016)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2016 · 13 673 Inlägg

simlar skrev:
Billiga batterier funkar sällan bra i kyla, lämna tillbaka det och kräv pengarna tillbaka.
Enligt konsumentköplagen har du 1år på dig att återlämna ett bilbatteri om du inte är nöjd och 3års funktionsgaranti (ska dock gå att bevisa att batteriet varit dåligt sen det köptes när det gått över 1år).

Sen som det är tipsat om tidigare, kör bilen minst lika länge som du haft i värmaren och hjälper inte det så byt upp dig till ett så stort batteri som ryms (snackar då om mängden amperetimmar (Ah) och inte startströmmen (cca)).
Köpt inte heller något billigt skitbatteri utan köp ett batteri av bra kvalitet som t.ex Varta.

Om du vill lägga pengar så finns ju Optima, jävligt bra och kraftfulla batterier men kostar dock sin slant.

har biltema i båda våra bilar och inte haft några som helst problem.  har dessutom en bil med samma motor som trådskaparen och jag har testat att köra värmaren i 1timme utan laddning utan problem.

men som vanligt med biltema så är kvaliten väldigt ojämn i vanlig ordning...

idag stödladdade jag samtidigt som jag körde värmaren i 2timmar fungera fin fint att få igång den trotts att det var -23grader i natt..  men visst bilen startar inte utan värmaren enligt kärringen men onödigt att ens testa när man har värmare.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
pelpet
17 januari 2016 · 94 Inlägg

Skönt att höra att det finns fler med samma bil och samma batteri. Det funkade ju för mig till och med denna vecka. Det var lätt -20 under fjällsemestern 2 veckor sedan och då funkade det att köra dieselbrännaren och sen starta.

Att det inte startar utan värmare för Growe visar också på att HDi 2.2 nog är trögstartad, och mår bäst med en rejäl startström. Därför funderar jag på om det inte är bäst att försöka uppgradera 802742 till ett AGM-batteri. Det jag får då är en extrautgift på 500 kr, 4 Ah minskad kapacitet och CCA 780 istället för 760. Jag kör mycket korta sträckor och mycket dieselvärmare, så jag misstänker att bilen borde fungera bättre då.

Båda batterierna passar till min bil enligt biltemas site.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2016 · 13 673 Inlägg

min maskin felkodar på glödstiften men det är ett 5timmars jobb så det får vänta till sommarn..

min strula lite idag dock.. slutade svara på gasen efter att ha gått ryckigt  förhoppningsvis lite fukt i bränslesystemet.. den har gått väldigt lite sen i julas har den istort sätt används 1-2gånger i veckan korta sträckor bara..normalt sätt går den 14mil omdagen och mycket på helgerna men har jobbat så förbannat så den har mest stått hela tiden smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
pelpet
17 januari 2016 · 94 Inlägg

Jag har också fått felkoder på glödstiften. Har du någon aning om vad det beror på, och vad det ger för effekter? Jag har struntat i dem hittils.

Även haft lite problem med att det rycker, men aldrig några problem med svar på gaspedalen.

cyberk2
18 januari 2016 · 214 Inlägg

Lol. Ni klagar på att bilen knappt startar i kyla och ni har problem med glödstiften. Funderat nått på sambandet?

Ang CCA på batterier. Ett AGM ger och tar ström bättre i kyla. En vanlig personbil har en startmotor på ungefär 1.8-2kw. Det är max 200A, troligen lite mindre. så CCA på ett batteri är inte direkt avgörandes. På en lastbil så har man batterier på 225ah och dom har en CCA på runt 1150. Startmotorn i en lastbil är på ungefär 5 kw.

Bästa batteriet är optima gul, och det är ett AGM. Har gjort test på dom i -20 med att starta ett frysaggregat (tungdrivet dieselmotor på 2.2 liter och den drar runt en kompressor och massa fläktar och skit oxå) Sekunderna efter start så laddar generatorn in ungefär 100A i batteriet. Generatorn är på 120A, efter nån minut sjunker laddströmmen markant ner till 5-10A. Och då har man återladdat merparten av energin som gick åt för att starta. Vanliga batterier som man köper lite överallt måste värmas upp i kylan innan dom kan ta emot laddning bra. Därför folk som kör korta sträckor har problem med laddningen och får startproblem i kyla

smile

pelpet
18 januari 2016 · 94 Inlägg

cyberk2 skrev:
Lol. Ni klagar på att bilen knappt startar i kyla och ni har problem med glödstiften. Funderat nått på sambandet? smile

Att det ska vara så svårt att lägga ihop ett och ett big_smile. Jag hade faktiskt inte alls tänkt på det. Jag har bara sett den här felkoden en gång och de var då jag kollade vilka felkoder som fanns innan besiktningen och glömde bort det sen. Bilen funkade ju.

Det här kanske blir samverkade fel.

Taskigt batteri och OK glödstift = inga problem att starta
OK batteri och taskiga glödstift = inga problem att starta
Taskigt batteri och taskiga glödstift = problem att starta

Vad händer om man kör med taskiga glödstift?

Lasse62
18 januari 2016 · 292 Inlägg

pelpet skrev:

cyberk2 skrev:
Lol. Ni klagar på att bilen knappt startar i kyla och ni har problem med glödstiften. Funderat nått på sambandet? smile

Att det ska vara så svårt att lägga ihop ett och ett big_smile. Jag hade faktiskt inte alls tänkt på det. Jag har bara sett den här felkoden en gång och de var då jag kollade vilka felkoder som fanns innan besiktningen och glömde bort det sen. Bilen funkade ju.

Det här kanske blir samverkade fel.

Taskigt batteri och OK glödstift = inga problem att starta
OK batteri och taskiga glödstift = inga problem att starta
Taskigt batteri och taskiga glödstift = problem att starta

Vad händer om man kör med taskiga glödstift?

Det tar längre tid och kräver mer gnuggande på startmotorn=det går åt mer energi från batteriet.
Har man otur drar man ur ett perfekt laddat batteri utan att motorn startar om det är riktigt kallt

simlar
18 januari 2016 · 5 516 Inlägg

Lasse62 skrev:

pelpet skrev:

cyberk2 skrev:
Lol. Ni klagar på att bilen knappt startar i kyla och ni har problem med glödstiften. Funderat nått på sambandet? smile

Att det ska vara så svårt att lägga ihop ett och ett big_smile. Jag hade faktiskt inte alls tänkt på det. Jag har bara sett den här felkoden en gång och de var då jag kollade vilka felkoder som fanns innan besiktningen och glömde bort det sen. Bilen funkade ju.

Det här kanske blir samverkade fel.

Taskigt batteri och OK glödstift = inga problem att starta
OK batteri och taskiga glödstift = inga problem att starta
Taskigt batteri och taskiga glödstift = problem att starta

Vad händer om man kör med taskiga glödstift?

Det tar längre tid och kräver mer gnuggande på startmotorn=det går åt mer energi från batteriet.
Har man otur drar man ur ett perfekt laddat batteri utan att motorn startar om det är riktigt kallt

Har man ännu mer otur dödar man det helt nya batteriet av att man drar ut det.
Ett startbatteri brukar inte tåla att tömmas mer än 50%, och är det då kallt ute så fryser det sönder väldigt lätt när det inte är laddat.

Har själv lyckats med det när jag skulle ha igång min etanolkonverterade bil en höst för 4år sen, visade sig då även att det var inte E85 i tanken utan det var 95% etanol annars hade den nog startat.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
pelpet
18 januari 2016 · 94 Inlägg

Sådär, nu ska förhoppningsvis problemen vara lösta. Jag tog ur batteriet och biltema tog fram sin mobila batteritestare (som de absolut inte ville gå ut med) och mätte upp batteriet, och konstaterade att det var OK. Och eftersom det var helt och fint och det hade gått mindre än 30 dagar gjorde de ett återköp.

Jag ersatte batteriet med ett 80-2752 som hade 75Ah (+1) och CCA 720 (+60) för samma pris.

Jag konstaterar också att felkoderna om glödstift har försvunnit, så troligen har jag inga problem med dessa heller. Skulle gissa att det bara var något tillfälligt sensorfel.

Vi får se hur det går imorgon, och nästa gång det blir riktigt kallt. Nu står batteriet på laddning och kl 7 imorgon går dieselvärmaren igång.

pelpet
18 januari 2016 · 94 Inlägg

Ett tillägg; enligt testfaktas senaste test så presterar biltemas silverbatterier bra vid köld samtidigt som de är billiga. Kapaciteten är inte jättebra, men eftersom jag är komfortabel med att stödladda då och då borde det inte vara ett problem.

http://www.testfakta.se/sites/default/f … 151105.pdf

viccoA
19 januari 2016 · 3 109 Inlägg

patrikke skrev:

viccoA skrev:
AGM är förbrukningsbatterier och lämnar i regel klen startström, bättre med startbatteri. På många bilar med värmare sitter det dubbla batterier, saknas det så försök sätt i så stort som får plats.

Finns AGM startbatterier med, kolla ex optima röd.

Gammal teknik och väldigt hög prislapp. Jag jobbar med batterier och hade inte köpt optima om jag fick välja.

EmilGranstrom
19 januari 2016 · 88 Inlägg

viccoA skrev:

patrikke skrev:

viccoA skrev:
AGM är förbrukningsbatterier och lämnar i regel klen startström, bättre med startbatteri. På många bilar med värmare sitter det dubbla batterier, saknas det så försök sätt i så stort som får plats.

Finns AGM startbatterier med, kolla ex optima röd.

Gammal teknik och väldigt hög prislapp. Jag jobbar med batterier och hade inte köpt optima om jag fick välja.

Då kommer ju frågan av en som är nyfiken vad du hade köpt istället? smile

Mercedes W220 S 500LA "Autobahnloket" (2000)
Audi S6 "Go Fast Or Go Home" (1995)
pelpet
20 januari 2016 · 94 Inlägg

pelpet skrev:
Vi får se hur det går imorgon, och nästa gång det blir riktigt kallt. Nu står batteriet på laddning och kl 7 imorgon går dieselvärmaren igång.

Nu verkar det funka. Inga problem med starterna efter att dieselvärmaren gått, och en kallstart i -14 fungerade också.

Tack för hjälpen alla ni som svarat.

viccoA
20 januari 2016 · 3 109 Inlägg

Saab95vector skrev:

viccoA skrev:

patrikke skrev:

Finns AGM startbatterier med, kolla ex optima röd.

Gammal teknik och väldigt hög prislapp. Jag jobbar med batterier och hade inte köpt optima om jag fick välja.

Då kommer ju frågan av en som är nyfiken vad du hade köpt istället? smile

Beror på användningsområde.

1. I TS fall är en cell trasig i batteriet, eftersom biltema lämnar 4 års garanti är det enklaste att lämna in batteriet och hämta ut ett nytt. Klassiska startbatterier är tillräckligt bra för ändamålet, särskilt om man har garanti kvar. Skulle han kunna få dit ett större batteri kan man kanske be om att få betala mellanskillnaden och gå upp lite i storlek.

2. Optima har visserligen sänkt sina priset lite senaste åren för att hänga med den övriga marknaden men tycker att de är för dyra i förhållande vad man får för pengarna. Spiralceller med glasfiber är bra men i förhållande till prislappen väljer jag hellre ett AGM alt gel av annan känd tillverkare (alt ett kina med rejält med bly i) för förbrukningsapplikationer där det krävs låg självurladdning. Applikationer för hög startström vanligt startbatteri eller AGM.

Ett 62Ah Biltema batteri med 4års garanti lämnar 600 CCA (cold cranking amps, dvs startström), 16kg. 799kr.

Ett Optima Redtop på 60 Ah lämnar 815 CCA, 17kg. Pris ca 2200 kr.

Får det plats hade jag (om budgeten var tight) bytt upp mig från 62Ah till 100Ah Biltema, det lämnar 810 CCA och kostar 1349kr. Tilläggskostnaden mot det gamla som man byter in på garantin blir ju bara 550kr att jämföra med 2200 för ett nytt redtop.

Ska du nu köra dieselvärmare så förbrukar de i genomsnitt ca 35w (beroende på modell och hur länge man kör den) vilket inte är enormt mycket men många bilar med dieselvärmare har dubbla batterier alt större batterier än genomsnittsbilen för att man inte ska stå utan startström.

pelpet
20 januari 2016 · 94 Inlägg

viccoA skrev:
1. I TS fall är en cell trasig i batteriet, eftersom biltema lämnar 4 års garanti är det enklaste att lämna in batteriet och hämta ut ett nytt. Klassiska startbatterier är tillräckligt bra för ändamålet, särskilt om man har garanti kvar. Skulle han kunna få dit ett större batteri kan man kanske be om att få betala mellanskillnaden och gå upp lite i storlek.

Bra med lite medhåll om att jag gjorde rätt smile. Jag bytte som sagt batteriet till ett annat biltemabatteri med 1 Ah högre kapacitet och 60 A högre CCA men med samma pris. Biltemas silverbatteriet har ju också fått bra resultat i köldtester (se ovan). Batteriet var det största som gick in i min bil.

Det var också den enklaste lösningen eftersom Biltema absolut inte kunde bära ut sin mobila batteritestare 50 meter till parkeringen. Så ut med batteriet, in i butiken, återköp, köp av nytt batteri, in med det i bilen, värma upp stelfrusna fingrar och sen bränna iväg till dagis .. smile

Eldprovet kommer väl någon gång då man glömt köra dieselvärmaren och kvickslivret står på -25.

Senast redigerat av pelpet (20 januari 2016)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 november 2017 · 13 673 Inlägg

cyberk2 skrev:
Lol. Ni klagar på att bilen knappt startar i kyla och ni har problem med glödstiften. Funderat nått på sambandet?

Ang CCA på batterier. Ett AGM ger och tar ström bättre i kyla. En vanlig personbil har en startmotor på ungefär 1.8-2kw. Det är max 200A, troligen lite mindre. så CCA på ett batteri är inte direkt avgörandes. På en lastbil så har man batterier på 225ah och dom har en CCA på runt 1150. Startmotorn i en lastbil är på ungefär 5 kw.

Bästa batteriet är optima gul, och det är ett AGM. Har gjort test på dom i -20 med att starta ett frysaggregat (tungdrivet dieselmotor på 2.2 liter och den drar runt en kompressor och massa fläktar och skit oxå) Sekunderna efter start så laddar generatorn in ungefär 100A i batteriet. Generatorn är på 120A, efter nån minut sjunker laddströmmen markant ner till 5-10A. Och då har man återladdat merparten av energin som gick åt för att starta. Vanliga batterier som man köper lite överallt måste värmas upp i kylan innan dom kan ta emot laddning bra. Därför folk som kör korta sträckor har problem med laddningen och får startproblem i kyla

smile

sånt där onödigt trådlyft.. så är jag väl medveten om mina problem.. men -10 startar den utan problem men går illa som fan..   vid -20 så går den inte.. och att det beror på glödstiften är ju rätt självklart..  men hade du sätt var glödstiften sitter på en 2.0hdi så hade du skitit i att byta dom oxå ;-)
snabbast är antagligen att ta bort motorn plocka ner grenrör turbo och egr kylare..
eller så får man ligga över motorn och försöka gissa var glödstiften sitter efter att man fått bort egr kylaren..

bästa av allt är dom roliga små muttrarna som sitter på glödstiften som man garanterat kommer tappa bort..    franskt skit när det är som bäst... för jävla trevlig motor i övrigt...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
1 november 2017 · 7 198 Inlägg

Tror inte någon nämnt batteriets förmåga att leverera allt mindre ju kallare batteriet är.
Lösningen är att ta in batteriet i värmen i lägenheten eller värma det på annat sätt.
På senare sextiotalet ägde jag en BMW 2002 med Webastovärmare.
Den hade en anordning som placerades under bilbatteriet.
Genom anordning leddes de varma avgaserna från värmaren.
Härigenom kunde mer energi frigöras från det uppvärmda batteriet.
Samtidigt kan ett varmt batteri ta till sig mer laddning än ett nedkylt dito.
Lösningen för den som bor i lägenhet utan garage och utan "elstolpe" på parkeringsplatsen.

En annan lösning, på problemet med kallt batteri, som varken vill avge energi eller ta till sig laddning, är att göra som en dåvarande granne = lång förlängningskabel ut genom fönstret och medelst hårfön värma batteriet.
Han ägde ett av dåtidens stora fiaskon, Ford Taunus 12 M.
Senare mest ihågkommen som motordonator till SAAB V4, fast då med motorn förstorad  till 1500 cc.

viccoA
1 november 2017 · 3 109 Inlägg

torsen skrev:
Tror inte någon nämnt batteriets förmåga att leverera allt mindre ju kallare batteriet är.
Lösningen är att ta in batteriet i värmen i lägenheten eller värma det på annat sätt.
På senare sextiotalet ägde jag en BMW 2002 med Webastovärmare.
Den hade en anordning som placerades under bilbatteriet.
Genom anordning leddes de varma avgaserna från värmaren.
Härigenom kunde mer energi frigöras från det uppvärmda batteriet.
Samtidigt kan ett varmt batteri ta till sig mer laddning än ett nedkylt dito.
Lösningen för den som bor i lägenhet utan garage och utan "elstolpe" på parkeringsplatsen.

En annan lösning, på problemet med kallt batteri, som varken vill avge energi eller ta till sig laddning, är att göra som en dåvarande granne = lång förlängningskabel ut genom fönstret och medelst hårfön värma batteriet.
Han ägde ett av dåtidens stora fiaskon, Ford Taunus 12 M.
Senare mest ihågkommen som motordonator till SAAB V4, fast då med motorn förstorad  till 1500 cc.

Är nog effektivare att skaffa sig ett tillräckligt bra batteri för att kallstarta bilen alt att istället för att stå ute i kylan och värma batteriet med hårfönen skaffa en laddare wink

pelpet
24 januari 2018 · 94 Inlägg

Sent svar, men bättre än aldrig. Glödstiftsbyte behövdes på min bil, 3 av 4 var slut. Nu hoppar den igång hur lätt som helst även då det är kallt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang