Vågar man köpa VW Passat EcoFuel?

westis
28 januari 2016 · 3 Inlägg

Hejsan,

Vi kollar på begagnad familjekombi för upp till 100 000 kr. VW Passat EcoFuel -10 är ett attraktivt alternativ, bl.a. med tanke på att det är miljövängligt och kostnadseffektivt med gas (både förbrukning och skatt).

Men jag har läst en del om problem med DSG-automatlådan. Vågar man sig ändå på att lägga uppemot 100 000 för en sådan bil (finns bl.a. en som bara gått 7 600 mil)?

V70 är förstås ett annat alternativ vi kollar på, men inte alltid lätt att hitta prisvärda V70 i närheten. Och då handlar det snarare om -08 som gått betydligt fler mil.

Tråd från 2016!

Senast redigerat av Hybrid_ (13 augusti 2019)

Beckmans
28 januari 2016 · 10 Inlägg

Ja de gör du , visst de är ett vanligt fel med att kopplingen far på dsg lådorna, men de ända man får höra är ju om hur dåliga dom är mm men alla bilar har ju sina brister, jag och min sambo har varsin ecofuel min ha just slagit över till 39000 mil och hennes till 30000mil min är de bytt koppling på och växellådsstyrning och hennes är de bara bytt växellådsstyrning på, hennes koppling är kass och de har den varit sen bilen gått 8000 mil, men pgr av att vag inte går att ha och göra med trotts flera besök hos dom där man påpekat att kopplingen varit dålig så har dom aldrig hittat något fel, tills garantin gick ut så hittade dom direkt att kopplingen va dålig.
jätte trevlig bil som går ruskigt billigt körde 160 mil i helgen då den dragit i snitt 0,47 och med en årsskatt på 470 kr så är de lätt att spara in pengar.
men om du är orolig för att kopplingen är dålig så far ut och provkör bilen hitta en lång backe lägg i 7 ans växel manuelt och håll full gas börjar då varvräknarn åka upp och ner så är kopplingen kass smile

Volkswagen passat 1.8t "Laden" (1999)
westis
28 januari 2016 · 3 Inlägg

Tack för bra svar! Ja, ska sticka och provköra en på lunchen. Om växellådan och annat håller känns det ju onekligen som en väldigt bra bil.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
28 januari 2016 · 2 971 Inlägg

Tror det beror en hel del på hur bilen körs och har körts också. De flesta med problem (taxi ffa) kör mest i stan med absurt många växlingar per dag.
En långmilare som går motorväg/landsväg växlar inte i närheten av lika ofta och håller därför rimligen längre.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 januari 2016 · 17 376 Inlägg

westis skrev:
Tack för bra svar! Ja, ska sticka och provköra en på lunchen. Om växellådan och annat håller känns det ju onekligen som en väldigt bra bil.

Det är just det: Om den håller. Det vet man inte. Den kan rasa nästa vecka och den kan gå i 5 år till utan problem. Men annars är det en trevlig bil! Absolut!

Haft DSG7. Helt ny bil. Var inte stormförtjust.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
28 januari 2016 ·

Min experthjälp kan jag ge.

Dock hade jag en 2012 inom yrke.  Jag lämnade yrket när den hunnit gå 32000 LUGNA mil.

Här radar jag upp alla felen vi hade inom 2 års period (garanti)
- Kabelhärva till gastankarna havererade, gick endast på bensin.
- Relativt svårstartad vid -10, hackade igång.
-Motor havererade vid 19500 mil,  1 månad innan garantin tog slut.
-Växellåda havererade också vid 19500 mil MANUELL.
- Den tål inte andra tändstift än vw original.
- Byta lampa på vw kostar 6000 kr då.
- Hjulinställningen blev aldrig bra någonsin, trots åtskilliga försök av olika däck och olika positioner, den slet snett.


Jag hade aldrig köpt skitet.  Din vinst äts upp av verkstadsbesök. Vi hade 9 bilar där alla hade samma problem.

Och notera att min bil servades efter vw:s schema exakt vid rätt miltal alltid, Kördes lugnt alltid. Ändå havererade möget smile

Joakim-S Hobby Fotograf
28 januari 2016 · 650 Inlägg

Har samma erfarenheter av dessa bilar, Far min har en 2012 som gått 6000 mil cirka. Bytt växellåda, nånting med gasen strulade så den ville bara gå bensin om den inte var fulltankad med gas. Även problem med elektriska handbromsen om inte ville släppa efter han hade varit och handlat = Bli bärgad till VW verkstad.

Och då har han haft bilen i 6 månader... Han är inte överlycklig med sitt bilval.

Men, det rullar väääldigt många Passat på vägarna. Det verkar vara lite av ett lotteri, för vissa funkar det kanon och för andra så verkar det vara mer verkstadstid än körtid.

Mvh Joakim

MG e-HS (2021)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2016 · 17 376 Inlägg

ProXem skrev:
Har samma erfarenheter av dessa bilar, Far min har en 2012 som gått 6000 mil cirka. Bytt växellåda, nånting med gasen strulade så den ville bara gå bensin om den inte var fulltankad med gas. Även problem med elektriska handbromsen om inte ville släppa efter han hade varit och handlat = Bli bärgad till VW verkstad.

Och då har han haft bilen i 6 månader... Han är inte överlycklig med sitt bilval.

Men, det rullar väääldigt många Passat på vägarna. Det verkar vara lite av ett lotteri, för vissa funkar det kanon och för andra så verkar det vara mer verkstadstid än körtid.

Mvh Joakim

Ja. Känns så. En fd granne till oss körde bara Passat. Krånglade aldrig. Han fick smörja något bromsok och reparera bakrutetorkaren en gång. Annars gick de bara. Äldre modeller.

En kund hade sin bil på rekond hos oss. Det var en -12 tror jag. 10 verkstadsbesök på ett år... Den var på rekond för den skulle säljas. Han var trött på den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
westis
31 januari 2016 · 3 Inlägg

Det blev ändå en VW Passat Ecofuel -10 med 7600 mil, för 100 000. Nu är det väl bara att knäppa händerna och hålla tummarna...

Funderar på om en Golf annars hade varit bättre alternativ?
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/golf/ev9ywqvg
http://www.blocket.se/kalmar/Volkswagen … 941577.htm
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/golf/xvfywqvg

panda666
31 januari 2016 · 4 228 Inlägg

westis skrev:
Det blev ändå en VW Passat Ecofuel -10 med 7600 mil, för 100 000. Nu är det väl bara att knäppa händerna och hålla tummarna...

Funderar på om en Golf annars hade varit bättre alternativ?
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/golf/ev9ywqvg
http://www.blocket.se/kalmar/Volkswagen … 941577.htm
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/golf/xvfywqvg

blev det en passat eco end[ efter alla varningar>( jag skulle h[lla mig l[ngt borta fr[n dom skiten faktiskt. inte minst med deras patetiska dsg, det 'r verkligen lotto p[ jobbet om dsgn har missljud eller ej. har haft missljud p[ en dsg l[da redan vid 2500mil. skulle h[lla mig vldigt l[ngt borta fr[n dsg och ecofuel. om du end[ gillar v70 s[ skulle jag hellre ta en s[nn alla dagar om [ret och skulle aldrig kolla tillbaka.

mvh

STriiiker
31 januari 2016 · 609 Inlägg

Jag hade inte köpt den. Än mindre någon ecofuel modell. Haft många nyare V.A.G bilar på jobbet, majoriteten har det varit något strul med. De äldre bilarna höll bättre, gick längre utan problem, skulle nog vilja påstå att modellerna började strula kring -10 någonstans, rent generellt.

Man funderar på att gå till någon annan och börja leasa där istället än V.A.G.

En annan faktor är V.A.G sinnessjuka priser och därtill inte sällan allt för dålig service/mottagande. Trodde man jobbat bort detta, men tydligen hänger det kvar. Och då har vi genom jobbet haft med 4-5 olika V.A.G ställen att göra.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 januari 2016 · 17 376 Inlägg

STriiiker skrev:
Jag hade inte köpt den. Än mindre någon ecofuel modell. Haft många nyare V.A.G bilar på jobbet, majoriteten har det varit något strul med. De äldre bilarna höll bättre, gick längre utan problem, skulle nog vilja påstå att modellerna började strula kring -10 någonstans, rent generellt.

Man funderar på att gå till någon annan och börja leasa där istället än V.A.G.

En annan faktor är V.A.G sinnessjuka priser och därtill inte sällan allt för dålig service/mottagande. Trodde man jobbat bort detta, men tydligen hänger det kvar. Och då har vi genom jobbet haft med 4-5 olika V.A.G ställen att göra.

Sparka inte på killen. Han ligger ju redan ner med sin (snart) rasade DSG i famnen...

Låt oss hoppas att den håller!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
gravensteiner
24 oktober 2016 · 2 Inlägg

ProXem skrev:
Har samma erfarenheter av dessa bilar, Far min har en 2012 som gått 6000 mil cirka. Bytt växellåda, nånting med gasen strulade så den ville bara gå bensin om den inte var fulltankad med gas.

Precis det felet har jag på min Ecofuel 2011, direkt efter tankning växlar den över till gas och går normalt tills motorn stängs av. Vid nästa start så går faller gasmätaren från korrekt nivå till noll på några sekunder, bilen växlar över till bensin och går inte på gas igen förrän den tankas. Lokala VW-verkstaden har ingen aning om vad felet är och efter konsultation med VW centralt så är bästa förslaget att börja byta delar i gassystemet på chans.

Du har inte möjlighet att kolla med din far vad som gjordes på hans Passat för att lösa problemet? Skulle vara till stor hjälp för mig!

Muttley
24 oktober 2016 ·

gravensteiner skrev:

ProXem skrev:
Har samma erfarenheter av dessa bilar, Far min har en 2012 som gått 6000 mil cirka. Bytt växellåda, nånting med gasen strulade så den ville bara gå bensin om den inte var fulltankad med gas.

Precis det felet har jag på min Ecofuel 2011, direkt efter tankning växlar den över till gas och går normalt tills motorn stängs av. Vid nästa start så går faller gasmätaren från korrekt nivå till noll på några sekunder, bilen växlar över till bensin och går inte på gas igen förrän den tankas. Lokala VW-verkstaden har ingen aning om vad felet är och efter konsultation med VW centralt så är bästa förslaget att börja byta delar i gassystemet på chans.

Du har inte möjlighet att kolla med din far vad som gjordes på hans Passat för att lösa problemet? Skulle vara till stor hjälp för mig!

De problemet hade jag på den jag använde efter ca 4-5 tusen mil.  Jag har för mig att de bytte  kablage, alternativt givare för gastanken då de var felkonstruerat.  Kommer inte ihåg då de var några år sen nu.
De som gjorde jobbet var bilcentrum i Kristianstad.  Slå de en pling för de har bytt på ett par st då de är väldigt vanligt problem.

Senast redigerat av tkd_rille (24 oktober 2016)

gravensteiner
25 oktober 2016 · 2 Inlägg

tkd_rille skrev:
De som gjorde jobbet var bilcentrum i Kristianstad.  Slå de en pling för de har bytt på ett par st då de är väldigt vanligt problem.

Tackar för hjälpen! Ringde nyss, de kunde inte svara direkt på vad som behövde göras men om de fick reg.nr på en bil som åtgärdats så fanns det förstås i deras system. Kan du tänka dig att skicka numret på bilen du hade i PM?

Muttley
25 oktober 2016 ·

gravensteiner skrev:

tkd_rille skrev:
De som gjorde jobbet var bilcentrum i Kristianstad.  Slå de en pling för de har bytt på ett par st då de är väldigt vanligt problem.

Tackar för hjälpen! Ringde nyss, de kunde inte svara direkt på vad som behövde göras men om de fick reg.nr på en bil som åtgärdats så fanns det förstås i deras system. Kan du tänka dig att skicka numret på bilen du hade i PM?

Du kan få pm.

Ivarf
13 augusti 2019 · 2 Inlägg

westis skrev:
Det blev ändå en VW Passat Ecofuel -10 med 7600 mil, för 100 000. Nu är det väl bara att knäppa händerna och hålla tummarna...

Funderar på om en Golf annars hade varit bättre alternativ?
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/golf/ev9ywqvg
http://www.blocket.se/kalmar/Volkswagen … 941577.htm
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/golf/xvfywqvg

Hej
Jag funderar på en Touran 2,0 med ecofuel.
Hur har det gått för dig med din bil, och då framför allt med motorn?
Jag tänker köpa en manuell låda.
// Ivar

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 augusti 2019 · 17 376 Inlägg

Oh! Denna tråden kommer att leva upp igen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
13 augusti 2019 · 4 228 Inlägg

Ivarf skrev:

westis skrev:
Det blev ändå en VW Passat Ecofuel -10 med 7600 mil, för 100 000. Nu är det väl bara att knäppa händerna och hålla tummarna...

Funderar på om en Golf annars hade varit bättre alternativ?
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/golf/ev9ywqvg
http://www.blocket.se/kalmar/Volkswagen … 941577.htm
http://www.bytbil.com/bilar/volkswagen/golf/xvfywqvg

Hej
Jag funderar på en Touran 2,0 med ecofuel.
Hur har det gått för dig med din bil, och då framför allt med motorn?
Jag tänker köpa en manuell låda.
// Ivar

Ge största möjliga fan i ecofuel, de bara skit. kör diesel istället om du ska ha en sån kärra.

granadadr
13 augusti 2019 · 7 268 Inlägg

personligen hatar jag dsg,  sega och gör lite som dem vill,  körde en golf gashybrid, den fick jag vid lite hård körning att lukta bränd koppling,, och det var INTE buskörning, utan lite lagom hård stadskörning på väg på ett larm,, så gick ju lite hårdare fram wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang