Garaget får en makeover

Garaget kommer göras om totalt
  • 393 Följare
  • 463 786 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2022
Cortina1
5 februari 2016 · 1 026 Inlägg

Men vad är det du behöver pump till?
Grundvatten ?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
5 februari 2016 · 1 940 Inlägg

Huset saknar dränering helt förutom ett liten hål i golvet inomhus där som satt ner en pump (rum 1 i mitt första inlägg). Å så här vackert var det lilla hålet innan jag börja med allt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-515d6d51f6bf6ee08d31faba6b3b7951.jpg

Pumpen håller vattnet borta ifrån källaren, annars blir det en liten simbassäng där.

Planen är att lägga ner dräneringsrör och ta bort pumpen samt gjuta igen hålet. Jag får fixa utvändig dränering vid ett senare tillfälle.

Senast redigerat av Sherlia (5 februari 2016)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Bob-Miller
5 februari 2016 · 1 306 Inlägg

Va e de folk säger.....de inte alls mer jobb som husägare än att bo i lägenhet..hehehehehe:cool:

Kenny-83 Företagare & YouTuber
5 februari 2016 · 1 940 Inlägg

Nu har jag lämnat tillbaka bilningsmaskinen. Ca 800kr inkl moms för 4 dagar, klart värt det.

Här näst blir det att städa och börja gräva ut för rören men först å främst VILA!

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Cortina1
5 februari 2016 · 1 026 Inlägg

Så du har inte dränering kring huset heller?

Kenny-83 Företagare & YouTuber
5 februari 2016 · 1 940 Inlägg

Jag tror faktiskt att huset saknar dränering på utsidan, hur kan det annars fyllas på med så mycket vatten på insidan? När vi köpte huset fanns det inga dokumentationer på att en dränering är gjord.

Så här ser det ut när pumpen ska just till att slå på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-65dc65ff481aabebe360f1ca9a0307c5.jpg

Jag var tvungen att bila bort den nedre delen av väggen på ett ställe, det tränger in fukt där så jag tänkte att jag tar bort de som var mjukt å dåligt och gjuter igen det. Lättbetongblocken ligger på något tjockt svart papper som verkar vara orsaken till varför fukten leds in...
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-5cd3ccbbd076bbd8d1cda7848a70325b.jpg

Huset ska dräneras på utsidan inom 2 år är det tänkt.

Min plan var att ta bort golvbrunnen helt i dräneringsrummet mens en slog de mig att jag nu väldigt enkelt kan fixa en ny brunn och dra upp ett rör som avlopp till et tvättställ, det är ju underbart med tvättställ när man pysslar med saker man vill skölja av big_smile

Senast redigerat av Sherlia (5 februari 2016)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
inavladkeso
8 februari 2016 · 64 Inlägg

Kul! ska definitivt följas smile

Kenny-83 Företagare & YouTuber
8 februari 2016 · 1 940 Inlägg

Just nu måste jag chilla en stund, dels för att kroppen min har träningsvärk och att jag har en del roliga saker att fixa med företaget som måste komma först.

Nästa moment är att gräva upp där jag bilat för att ta bort all jord sand och lera så jag får plats med alla rör. Sen blir det att fixera alla rör, brunnar m.m så att betongsnubbarna kan göra sitt jobb. Detta borde bli av nu under veckan.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
10 februari 2016 · 1 940 Inlägg

Blir lite ändringar med hur jag först tänkt det. Istället för att använda dagvattenbrunnen som jag först tänkt blir det att göra en brun av 160mm avloppsrör. Det blir betydligt billigare och lättare att montera upp. Blir nog att börja med det hela igen nu om 1-2 dagar smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Simonzzon
10 februari 2016 · 71 Inlägg

Detta ska följas! Gött att du gör rätt från början!

TurboNewbi
10 februari 2016 · 170 Inlägg

Kommer bli grymt! Viktigt att inte stressa när man ska göra det ordentligt smile

Toyota Yaris "P1 pre-facelift" (2001)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
11 februari 2016 · 1 940 Inlägg

Helt "rätt från början" skulle vara att dränera huset utifrån och skippa hela den invändiga biten men nu gör man de bästa av vad man har och får ta hand om den utvändiga dräneringen senare.

Idag så hyrde jag släp och var och köpte grus å sand, jag hoppas mängden jag köpte räcker, gubbarna på grusstället var ena riktiga surgubbar, vill inte dit igen sad Jag fråga han som lasta på grus med traktorn "vad tror du det du lastat på väger? Jag får bara lasta 1000kg på släpet" Fick som svar, "inte mitt ansvar om du kör av vägen eller krockar på E4:an, jag lastar tills du säger stop"... mmm kundservice där va? Man tycker att en lätt uppskattning av vad de väger inte borde vara så svårt då snubben jobbar med detta varje dag. Så jag frågade igen fast något tydligare men lite mer förklaring till varför jag frågade och fick som svar ett ännu spydigare svar...

Detta var inte allt som hände, näää då. Det jag behöver är makdam 8-16 (grus med diameter mellan 8-16 mm). Jag bad han lasta det och efter några skopor så jag att de han lastar på har fult med lera blandat i sig sad På pekar detta detta och då fräser han till att det än vinter... va fan ha vinter att göra med lera? Inte fan regnar det väl lera??? Han ber mig tippa av de han lastat upp. Jag får gå och hämta en spade och skyffla ut allt, ingen hjälp alls får man fast det är hans fel att han lastat på skitigt makadam. Efter 10 minuters skottande så hämtar han ifrån en annan hög som var lite renare.

När jag väl var där tänkte jag, "Hoppas han inte har en fru, tycker så synd om henne då sad".

Hemsk upplevelse! Makadam ska inte ha några rester i sig om man ska använda det till dränering, för små korn gör dräneringen ineffektiv och vattnet har svårt att rinna igenom.

Nå nå, nu är dagen över, nästa gång blir det att hämta ifrån ett annat grusställe.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
sotar The Bear
11 februari 2016 · 293 Inlägg

Fast det är ju ditt ansvar angående vikten, han kunde sagt det på ett bättre sätt.
Men det materialet och att "uppskatta" någon vikt för att sen gissa på fel,
kan leda till klagomål pga att någon blivit stoppad av polisen och fått böter.
Vilket resulterar i att troligtvis ingen gissar på vikten dom lastat.

Dock att bli sur när man gjort fel är ju lite av idioti, men alla kan ha en dålig dag :p

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker
Cortina1
11 februari 2016 · 1 026 Inlägg

Rövhål finns överallt... Jobbigt när man får en sån o göra med
Är väl rätt självklart att man inte vill ha lera i makadamen

Flesta grusdepåer idag har våg på skoffan

Bob-Miller
11 februari 2016 · 1 306 Inlägg

Lastar själv ut kross materiel ofta,med en Cat 968,full skopa på den e rejält överlass på en schaktbil,drygt 25ton i rågad skopa,så lasta ut  1000kg utan våg e inte lätt,ja har våg..men han har troligen haft fler besök under dan,man blir skit fölbannad då de plötsligt står en bil med kärra bakom maskin o gubben springer runt o undrar var han ska ställa sig...man e redigt matt efter en dag på krossen på sommaren,men numera får dom inte komma in på krossen,vi åker ner o frågar va dom ska ha o hämtar de....sen lera i skopan ska inte existera,vi får o kör enbart rent kross materiel med maskinerna på krossen,undrar va han gjort brevid..hehe....men som sagt..lite trevlig kunde han ju va..smile

Kenny-83 Företagare & YouTuber
11 februari 2016 · 1 940 Inlägg

Jo jag sa till han att jag såg en våg där i ingången att jag kunde åka å väga, då sa han att de hade han minsann inte tid med, när jag säger stop då får de va nog. Han använde en sådan där lång smal skopa, inte mer än en halvmeter bred men säkert 4 meter lång, den skopan var förövrigt full med lera som blandades med makadamen när han hällde ut det. Nå nå finns folk till allt.

Tjejen har portat mig ifrån garaget i morgon sad( Hon tycker jag arbetar ihjäl mig vilket jag å andra sidan gör big_smile Ska försöka smyga dit ändå i morgon och testa mig på att gjuta för första gången, hehe... shhhhhh säg inget...

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Bob-Miller
12 februari 2016 · 1 306 Inlägg

OK,den skopan han hade på är enbart til för o nå materialet som hamnar under krossen,den har man aldrig till lastning...lat jäkel som gjorde en fuling o inte bytte skopa,de tar ju hela 2 minuter....sen borde han ha våg i maskin...om han kör på en kross....elak tjej du har,hehe  skicka henne till Ullared....lol

Kenny-83 Företagare & YouTuber
12 februari 2016 · 1 940 Inlägg

Nytt äventyr idag, testar att gjuta för första gången.

Jag bilade upp för mycket och råka blotta några armeringsjärn jag vill gjuta in igen.
Jag började med att söra in en skiva underifrån, sätta primer på den gamla betongen och sen föra dit ny betong och avsluta med att sätta din en skiva som håller det hela på plats. Jag hade lite för lite betong men i detta fall gör de inte så mycket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-04ef7f757adec3b2dd7a21353df7655e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-a0c9ee51a591e2539c3a7be99a2695de.jpg

En mindre skoj upplevelse jag hade var att min fina borrmaskin i från Clas Ohlsons inte var så menad för att blanda betong med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-dcee674bac05aea81d3d1820abeda4d2.jpg

Kan ju säga att jag blev lagom paff när dryga 30cm långa blixtar och lågor börja spruta ut ur maskinen åt alla håll. Blir att köpa betongblandare i morgon och fortsätta med nästa vägg smile

Tagit bort gammal mjuk fuktig betong och ska fylla på med ny betong men innan det måste man prima som jag gjort på bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-bffce19e78e526bcad2ae23043189d52.jpg

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
13 februari 2016 · 1 940 Inlägg

Idag blev det att gjuta igen den andra väggen. Det tog dryga 7-8 timmar innan betongen börja hårdna till sig så pass mycket att man kunde få ett bra resultat genom att putsa till den.

Några små saker jag lärt mig.
1. Ha tålamod smile Vänta med att pusta till betongen ända tills den är så pass hård att den inte flyter omkring.
2. Betong härdar vääääldigt långsamt.
3. När man blandar betong i hink, börja med vattnet först och tillsätt betongen stegvis, som när man gör potatismos. Om man gör tvärt om (som jag idiotiskt nog först gjorde) så blir det som en stor sten i botten som är väldigt svårt att bryta isär.
4. Använd inte borrmaskin att blanda med smile Köp en betongblandare på Jula för 500kr, klart värt det.

Slängde in betong så mycket det gick och tröck upp plankor mot väggen för att förhindra att det inte rann ut. För att hålla plankorna på plats köpte jag 8kg lättbetongblock och förde dem mot plankorna. Jag tänkte att blocken kommer jag ah nytta av i framtiden, man behöver alltid tunga föremål för att hålla fast allt möjligt. När betongen var så pass hård att men kunde börja putsa den så tog jag bort plankorna och putsade betongen.
Sjukt nöjd med min första gjutning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-81b03b878d5844f82841c5ac00ac1b54.jpg

Lättbetongblocken
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-3dfc2e304c44f21c25b08f7cdab027a8.jpg

Hade glömt bort att det var ett till armeringsjärn som var blottat. Blandade ihop lite betong och kleta på, gick snabbt nu när man visste hur de funka smile Bokstavligt talat inte svårare än att blanda potatismos.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-375efd4aa1e8b2a862c8e83c200b1dc4.jpg

Ska ner nu igen och gräva lite för rören. I'll be back!

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
13 februari 2016 · 467 Inlägg

Härligt att se att du gjort ett bra jobb...Åter igen:D Är roligt att leka med betong å ha sig. ett jäkla kladdjobb, Men roligare än att vara i köket å vispa potatismos tongue

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang