Garaget får en makeover

Garaget kommer göras om totalt
  • 393 Följare
  • 463 845 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2022
BlueScreeen
20 april 2017 · 2 030 Inlägg

Riktigt snyggt blide de! smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Hunted Jackass
20 april 2017 · 795 Inlägg

Satan så vackert det blir!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Kenny-83 Företagare & YouTuber
21 april 2017 · 1 940 Inlägg

Tack tack! Själv längtar jag till allt är klart. När spotlightsen kommer lysa upp väggarna så kommer all tid man spenderat på att bygga garaget bli så så värt det.

Mina funderingar nu hur jag ska skydda hörnen vid trösklarna där man kommer gå på klinkern, kanske man inte behöver skydda den men vist skulle det kännas bäst med någon slags stållist där.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
eastmotorsport -sommar ska de va....
21 april 2017 · 4 524 Inlägg

Blir bra som tusan, viktigt man trivs i sitt garage. Har själ spenderat tid på renovering av garaget i två omgångar, men iofs så är jag ju gammal och har bott här ett tag smile Vad har du får projekt att ta in här nu då det är klart? Trevlig helg på dig o familjen och tack för fina o läsvärda uppdateringar.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Kenny-83 Företagare & YouTuber
21 april 2017 · 1 940 Inlägg

När garaget är klart så ska utrymmena bakom garaget fixas, inte till samma prydnadsgrad men så att de går att vara i. Uppfarten ska byggas om då de just nu är bara grus. Har tänkt mig att lägga stenplattor där. De är väl de enda sakerna relaterat till garaget som jag tänkt göra. När just ja, det ska ju upp en carport också smile Hujja, denna tråd kommer leva länge...

Hmmm Blir verkligen allt som har med ett garage att göra som ska byggas om big_smile Hela garaget insida, golv tak väggar dörrar port  m.m. Närliggande hobbyrum, carport samt uppfarten.

Måste verkligen rekommendera er alla som lägger klinker att införskaffa sig en kapskiva för vinkelslipen, man klarar sig med endast den för att kapa plattor och göra uttag, helt suverän grej att ha. Ni såg t.ex brunnen där det endast var en 8mm klinkersbit som var där, hela det uttaget tog jag ut med vinkelslip.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Muttley
21 april 2017 ·

Kenny-83 skrev:
Måste verkligen rekommendera er alla som lägger klinker att införskaffa sig en kapskiva för vinkelslipen, man klarar sig med endast den för att kapa plattor och göra uttag, helt suverän grej att ha. Ni såg t.ex brunnen där det endast var en 8mm klinkersbit som var där, hela det uttaget tog jag ut med vinkelslip.

Man klarar sig bra på en kapskiva. Men om de är en del plattor att lägga som behöver kapas rakt så skulle jag aldrig rekommendera vinkelslip,  en kap tar en halv minut medans slipen tar längre tid wink
Har man lite flyt så är kapen oumbärlig.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
21 april 2017 · 1 940 Inlägg

Jag menade mer som att vinkelslipen är väldigt bra att ha till många mindre jobb när det gäller uttag för rör m.m

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Muttley
21 april 2017 ·

Kenny-83 skrev:
Jag menade mer som att vinkelslipen är väldigt bra att ha till många mindre jobb när det gäller uttag för rör m.m

Då förstår jag hur du menar smile   De har du rätt i.   Och du verkar vara stadig på handen när man ser resultatet.

___
22 april 2017 · 588 Inlägg

Blir sjukt snyggt! smile

Soulman
22 april 2017 · 1 271 Inlägg

Kenny-83 skrev:
Tack tack! Själv längtar jag till allt är klart. När spotlightsen kommer lysa upp väggarna så kommer all tid man spenderat på att bygga garaget bli så så värt det.

Mina funderingar nu hur jag ska skydda hörnen vid trösklarna där man kommer gå på klinkern, kanske man inte behöver skydda den men vist skulle det kännas bäst med någon slags stållist där.

Fint jobb du gör!
Ett tips om du vill hålla väggen fräsch nere vid golvnivån är att du gör en sockel av klinker. Då kan du brassa runt hur mycket du vill med våttork och dammsugare utan att behöva tänka på att ta det försiktigt.

En annan sak, du skriver om spotlights. Du anar inte hur trött man kan bli på att släpljuset avslöjar varenda detalj man missat slipa och spackla på väggarna...

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Kenny-83 Företagare & YouTuber
22 april 2017 · 1 940 Inlägg

Soulman skrev:
En annan sak, du skriver om spotlights. Du anar inte hur trött man kan bli på att släpljuset avslöjar varenda detalj man missat slipa och spackla på väggarna...

De där är inget jag tänkt på allt faktiskt. Väggarna ska putsas om på fri hand. Ska använda mig av en 8 mm tandspackel och sedan bara jämna ut det hela. Då väggen är putsad tror jag inte det blir lika markant men fel kommer man se, det är helt klart, frågan är nu bara hur mycket fel big_smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
25 april 2017 · 1 940 Inlägg

Det finns en sak jag ångrar mig mycket över, och det är att inte köpa en riktigt bra golvränna. De billiga rännorna har så många problem. Som jag nämnt tidigare så måste jag använda mig av ett för smalt gallret ifrån en annan tillverkare. Nu måste jag göra rännan smalare, ca 2,5 mm på varje sida.

För att åstadkomma denna förminskning har jag köpt en L-profil av aluminium (enda jag hittade som var 2mm tjockt) och sen får jag kapa bort "foten" på L-et så den får en I-profil. För att få den att matcha in med den svarta plasten måste den målas. Det tar drygt en vecka innan färgen är så hård den kan bli.

Nästa steg är att limma fast profilen, en var var sida om gallret. När den väl är fastlimmad kommer jag kapa ner den gammla plastväggen en aning så att fogen inte blir för tunn.

En jävla massa onödigt jobb för att jag var snål när det kom till golvrännorna sad

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
28 april 2017 · 1 940 Inlägg

Kapade till två remsor av aluminium L-profiler och har här börjar måla dom svarta, de ska bli de nya innerkanterna på min golvbrunn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-f340f326c49f343967fa635a8e5278c6.jpg

Jag fick tag på detta element för 50kr smile Perfekt till källaren. Här målar jag baksidan lite lätt för att senare vända den och Måla framsidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-f1e1953b2646079b0ba1c5e8558def1f.jpg

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
13 maj 2017 · 1 940 Inlägg

Så vad har hänt sen sist?

De sista plattorna runt golvbrunnen är på plats. Jag har även målat och fixat två lister som ska gör golvbrunnen smalare för det nya gallret. Gallret limmades fast igår och nu väntar jag på att limmet ska bli hårt.

Alla fogar har rengjorts och nu återstår bara fogningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-21e483e7afec8afb8688c1deb011843a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-c830ec7eeb94da42b6b92ef30a6c4803.jpg

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Nummela
13 maj 2017 · 230 Inlägg

Kenny-83 skrev:
Så vad har hänt sen sist?

De sista plattorna runt golvbrunnen är på plats. Jag har även målat och fixat två lister som ska gör golvbrunnen smalare för det nya gallret. Gallret limmades fast igår och nu väntar jag på att limmet ska bli hårt.

Alla fogar har rengjorts och nu återstår bara fogningen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-21e483e7afec8afb8688c1deb011843a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-c830ec7eeb94da42b6b92ef30a6c4803.jpg

Ser jävligt snyggt ut, följt med hela projektet!
Här är mitt garage på väg, dock är det nybygge så inte lika mycket jobb och funderande som för dig!
http://imgur.com/a/vfCwi

When the clutch drops, the bullshit stops!
Kenny-83 Företagare & YouTuber
13 maj 2017 · 1 940 Inlägg

Hoppas det går bra för dig smile

Idag påbörjade jag att foga golvet. Stött på ett märkligt fenomen. När man fogar så går det först väldigt lätt med sen så torkar fogmassan snabbt ut ju mindre det blir kvar. Drygt men hanterbart. Har väl fogat 35% av golvet.

Fogningen avslöjar många små defekter i plattorna som jag inte sett sedan tidigare, vissa hörnskador etc. Jag fann även en platta som ser ut att vara delvis sprucken, vet inte ens om det är möjligt eller om det bara är en lätt nivåskillnad på plattan som gör att det ser ut som en spricka nu när den ljusa fogmassan hamnat just där. Ska testa och rensa med en nål sen. Även om det är en spricka så har det ingen betydelse då plattan inte kommer synas sen då det är en bänk just där.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
16 maj 2017 · 1 940 Inlägg

Inga bilder nu, kommer mest troligen senare idag.

Jag är nu klar med fogningen och kan dela med mig av lite trix jag lärt mig.

När man blandar fogmassan behövs det väldigt lite vatten. När man stryker ut fogmassan kan fogmassan bli torrare och torrare till den nästan känns som att det återgått till pulverform. Jag skrev om detta i mitt tidigare inlägg. För att fixa detta så kan man enkelt fukta sin skrapa en aning och sedan fortsätta. vattnet på skrapan blandar sig då med den torra fogmassan så den blir väldigt mjuk och lätt att arbeta med igen.

Det är lätt att man vill skrapa bort så mycket fogmassa som möjligt när man väl stryker ut massan. Det är dock mycket bättre att kleta på lite extra och sedan ta bort allt extra med svampen. På så sätt finns det ingen risk att man sätter för lite fogmassa.

Jag blandade 1kg åt gången. När jag var klar att foga ut det kilot gick jag direkt efter med svampen för att fixa fogarna. Börja med att ta svampen och med en cirkelrörelse utan något tryck allt på svampen, föra den över samtliga fogar UTAN att tvätta av den. Det är viktigt att inte tvätta av den under detta moment. All extra fogmassa följer då med svampen och fyller igen där det är för lite fog.

När man är nöjd hur alla fogar ser ut tar man och rengör svampen och fuktar den lätt.  Du drar nu med ett enda drag över några plattor. Du får INTE trycka ner svampen, låt den bara glida försiktigt. Efter varje drag rengör man svampen och fuktar den lätt. Gör detta om å om igen tills plattorna ser helt rena ut. Efter det blandar man ett nytt kilo och smeta ut det. Innan man tvättar av de nya plattorna tar man än en gång och tvättar de första plattorna (tar 30 sek att göra).

När man väl kom på att inget tryck behövdes för att rengöra och att man kunde fukta skrapa när man kletade ut fogmassan så gick det väldigt fort och blev väldigt bra.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
16 maj 2017 · 1 940 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-ded8dff12ae20d40aadab72030e266c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-c98e8d4ddfb14d0bec4331a05c3e84bf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-08c49ceb89e9522e881549f5b39b9605.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-d70415898cadb580fc016dfbec5407c1.jpg

Näste steg är att riva ner porten och bygga om den.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
BlueScreeen
17 maj 2017 · 2 030 Inlägg

Ser riktigt fint ut! Dedär ska du vara nöjd med smile

Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Volvo V40 T4 "R-Design" (2001)
Kenny-83 Företagare & YouTuber
17 maj 2017 · 1 940 Inlägg

Jo du, är helnöjd, kunde inte vara mer nöjd med golvet smile

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang