Driftingbygge, Volvo 965 med Audi V8

Håller på att att bygga driftingbil av en Volvo 965. Under huven kommer en Audi V8 ABZ på 4.2L sitta som även kommer få lite hjälp att andas. Målet är att kunna delta på körningar som Gröndal och gatebil.

Ohmarn

Ohmarn
29 februari 2016 · 83 Inlägg
#1

Hej!

Tänkte börja presentera mitt projekt jag håller på med.

Det började med några dagar på Gatebil i somras med goda vänner och medåkningar och några tillfällen på Gröndal, sen var jag fast. big_smile
Jag hade alltid velat ha något busprojekt men inte riktigt vetat vad, nu var det solklart, jag ville bygga en driftingbil.

Höll ögonen öppna och ramlade över den här skönheten på blocket:

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-277caefb706a5c0cfbf79b5b01d5ec37.jpg

Nu saknade jag bara något att stoppa den i..
Jag hade ju en Volvo 965 som jag ständigt fick skruva på, efter att jag fått byta topplockspackning en gång och dessutom bytt hela motorn efter vevlagerras fick den bli offer för projektet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-ee54efc5d6da997b841763fe64070bd9.jpg

Jakten på lämpliga delar var nu igång.

Startmotor köptes från samma kille som hade motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-aa88b60e30c601e816097901eac50009.jpg

Hörde bra ord om BMW GS6-53DZ så hittade en i Kungsör
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-5126c54cc7bf821a9ff64df25c2de3ae.jpg

Sachs 754 från getlow.se
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-1e1d89e3c5d1888dd8d2bcec2d11207d.jpg

034 motorsport svänghjulsadapter från getlow.se
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-e9fbd64d3fd8a08b9867aa0626a11ef5.jpg
034 motorsport oljeanslutningsadapter
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-374f0c0cd45d73e7a2496d1343d9549b.jpg

Tial wastegate
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-b6054e6cbf72937059742138fc3efef9.jpg

4-puckad ofjädrad sinter från PPF
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-a44541cc6f3a394b4a93db84f0e1ae93.jpg


Jag har kommit så mycket längre än jag visar här men tänkte det är kul att dra ut på det roliga tongue

Hoppas det räcker som sneak peak, håll utkik så kommer det mer inom kort.

//Simon smile

Senast redigerat av Ohmarn (8 september 2019)

Ohmarn
2 mars 2016 · 83 Inlägg
#2

Tallifjant skrev:
Ska helt klart följas! vad äre för motor som du lagt beslag på då?

En 4.2L Audi V8 ABZ, sitter på A8orna. Ca 300hk som sugmotor smile

FKnutsson skrev:
Detta följs, coolt val av motor!

Tack smile Ja det är inte det första man tänker på när man gör ett motorutbyte tongue

mopar300 skrev:
aha, ett kul projekt....hur gör du med elen från bmw motorn...
från vilken bil e den från....
vad i prisklass ligger en motor i,el hel bil....

Det är en Audi-motor. Jag använder inget av orginalelen från A8, endast några enstaka givare från både Audi och Volvo. Kommer köra eftermarknadssprut, rättare sagt Vems.
Den kommer från en Audi A8, jag tror man kan få en hel bil för runt 10.000. Hittar man en motor löst ligger dom kanske mellan 2.000-5.000kr kan jag tänka mig.

Ohmarn
2 mars 2016 · 83 Inlägg
#3

Dags för uppdatering!

Motorn fick sig en tvätt innan jag kunde börja handskas med den smile

Före:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-7c703cd2e9195b7913843e963e67f820.jpg

Efter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-ac293801e3ae44e4e44955e62ff85d76.jpg

När motorn väl var ren körde jag iväg motor, växellåda och koppling till en bekant för omsvetsning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-e1fa719796109b7ab494f099b5953094.jpg

Under tiden motorn var på vift kunde jag börja med att lyfta ur den gamla motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-7888ecc4d668b25868071decb792879c.jpg

Tung som fan, fattar inte hur lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-cf712caa93e0de1a99ac8921f1a577b5.jpg

Lite mer gottigott:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-f0b5d34673593a0d16399e1e170a06a0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-fa1327ad40e5a767e220fd7e74eda2bb.jpg

Jag har tyvärr inte tillgång till garage hemma men har under byggtiden först fått stå ute på uppfarten, sen i mina vänners garage en vecka och slutligen på min pappas jobb där den står nu. Men till sommaren ska det bli ett hos mina föräldrar. Så här kommer det se ut:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-229ad738616bb6716f4ae8491d1b644f.jpg

Det var allt för den här gången, håll utkik så kommer mer smile

Ohmarn
2 mars 2016 · 83 Inlägg
#4

mopar300 skrev:
intressant bygge.....vad e det i antal hk i motorn org, å va hade du tänkt ha i den när du e färdig..

Det är ca 300hk orginal som sugmotor och jag planerar att plocka ut runt 600hk som överladdad när jag är klar smile

Ohmarn
2 mars 2016 · 83 Inlägg
#5

mopar300 skrev:
vad blir det för bakaxel då........

Har haft funderingar på torsendiff och kralligare drivaxlar.
Eventuellt stoppa i en bmw-diff, ska tydligen finnas nån som ska gå att få i huset.
Eller helt enkelt byta till en hel BMW-bakvagn.

Det är inte riktigt bestämt än, alla förslag och ideer är välkomna smile

Ohmarn
3 mars 2016 · 83 Inlägg
#6

Med gamla den gamla motorn ur var det bara att vänta på att den nya skulle bli klar med anpassning till BMW-lådan.
Bara nån dag efter var den klar. Bara att hämta big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-fb3f42990b54a085fbaa2bf0f9bdbc6e.jpg

Nu var det dags, att passa den här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-5cdefe5c648e08a6f558583a7740da17.jpg

I den här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-c1f2b942bc602be894f1314712397175.jpg

Jakten på delar är ständigt igång. Här en Garret GT40 jag fick köpa av min kompis som haft den på sin Caddy MK1:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-f58a43d74f9828c05f32556ede53ba5c.jpg

Testpassning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-23e9b8ed6891b3cabdf31c54decf460c.jpg

Hamnar långt fram pga Audis tråg är i fram på motorn och framvagnsbalken hamnar precis under tråget.
Tankarna for på att bygga ny framvagnsbalk men det får bli nån annan gång i livet roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-42621a3c382fd44b75236946f6089d99.jpg

Ser bra ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-f6bbaf4ce7750b6d393149f8d02d7739.jpg

Det var allt för idag. Håll utkik för mer. smile

Ohmarn
4 mars 2016 · 83 Inlägg
#7

casperski skrev:
Följer helt klart! Mycket unikt bygge!

Kul smile

2wD skrev:
Premlägger ! smile

smile

Ohmarn
4 mars 2016 · 83 Inlägg
#8

Dags för lite uppdatering.

Använder orginalfästpunkter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-bb0bf3230b5f6f248c80ff4d714adcd2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-1ea2ed4c48f55fdf343d79feb8c36637.jpg


Många sena kvällar blir det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-3b9f993abe215b7f6471098f8e3ace5f.jpg

En början till ett motorfäste. Blir lite special då startmotorn sitter precis där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-dcadfb8a2cb1341de2050bea4684bf2a.jpg

En första prototyp av vänster motorfäste, fick göra om pga att motorn hamna inte riktigt där jag ville. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-95e249510aa2dd2eb27dea51a3fbba09.jpg

Ett jädra mätandes hit och dit för att få det någorlunda bra tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-412db4ba666a5247accabeb84ec215e4.jpg

//Simon

Ohmarn
5 mars 2016 · 83 Inlägg
#9

Arly165 skrev:
Helrätt med V8 i Volvon! Hur känns det att motorn hamnar så långt fram? Borde det inte gå att bygga om tråg/pickup så att du får paketet lite längre bak? När jag lade Cheva V8 i min 740 har jag den så långt bak sprängkåpan tillåter men fick ändå bilen väldigt framtung.

Ville först ha motorn så långt bak som möjligt men nu när jag sett möjligheterna med placeringen är jag mer än nöjd big_smile Tror tråget är svårombyggt, har bara kikat lite snabbt där under men det var lite saker där roll
Blev den väldigt framtung? Kändes det i körningen? Det här är ju ändå en aluminium 8a, tror inte ens den väger mer än orginalmotorn B6254S cool

Ohmarn
5 mars 2016 · 83 Inlägg
#10

Mera uppdateringar big_smile

Vattenpassets raka sidor är perfekt som referens vid inmätning av lutning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-6445cfd74fd0eaed77e2ee0e7933826d.jpg

Nästan färdigt, lite mer förstärkningar bara tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-aff9a1b81c069deac9343bb707233506.jpg

En början till växellådsbalk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-ce778b7c2d0942e60c679150d70f87da.jpg

Har man tråkigt på jobbet kan man alltid kika på delar roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-8de9bc2eadff7949902c1553b54ba8ae.jpg

Var först inne på BMW kardan eller M90 kardan som har rätt medbringare som passar
lådan men hittade inga till lämpliga priser. Då kom, väldigt lämpligt, in en kund på polarens
jobb med trasigt stödlager på sin VW Touareg, var det samma mått tro? Japp big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-09e8c6b2d96781ce60947adb6021e383.jpg

Orginal stödlager på en del av främre kardan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-4d64d86cbb41d1664e3d7a25f6d9066f.jpg

Snälla vänner har man som tillverkar kardan åt en, bara att byta stödlagret kvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-23583c31eb868d78afae32a406d839c2.jpg

Var nere och körde en SM-deltävling i trial i Göteborg och passade på att svänga in i Alingsås
på vägen ner och köpa mig ett pedalställ då bilen var en automat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-d1875269ed16a55a1072b830da49a712.jpg

Färdig och målad växellådsbalk.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-978ef2a875c1e21ed4626b9c96ae795d.jpg

Det var allt för idag. //Simon

Ohmarn
7 mars 2016 · 83 Inlägg
#11

Arly165 skrev:
Om jag minns rätt så är min axelbelastning ~900kg fram ~650kg bak. Nej, kan inte påstå att det känns i körningen men man vill kanske eftersträva en så balanserad farkost som möjligt. Dessutom med det uppstyvade chassiet så litar jag inte ännu helt fullt ut på bilens vägegenskaper med så lätt bakände i förhållande till framaxeln. Det är väl bra om alu 8an inte väger mer än Volvo 6an men desto längre fram från framaxeln den sticker desto mer vikt "lyfter" du från bakaxeln med hävstångseffekten.

Ja absolut, men man kan säga så här att 8an är kortare och sticker inte ut längre framför balken än vad 6an gjorde, den är bara kortare bakåt. Så det blir nog jämt ut tror jag smile

Emil2 skrev:
fan va gött projekt:) vad hade du tänkt dig för effekt? med en eller dubbla turbos?

Tack! Jag siktar på runt 600hk med singelturbo smile

Ohmarn
7 mars 2016 · 83 Inlägg
#12

Uppdatering

Kardanen passar perfekt
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-d914dbb970b103bc111f8a42df39c00f.jpg

Dags för lite kopplingsmontering
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-a3996d1198ab0fa7ee6f2d87ccda37af.jpg

6kg, original väger 16kg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-f7d4aa09c6c81eb23fb4dddbf8c06437.jpg

Sachs
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-4e8f2b19032e5a6e11062d7cf9854f54.jpg

Kopplingsgaffel
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-dcafb499b12fe3a5ec137a14caa4cdd4.jpg

//Simon

Ohmarn
8 mars 2016 · 83 Inlägg
#13

VictorP skrev:
Följer helt klart smile

Kul smile

Ohmarn
8 mars 2016 · 83 Inlägg
#14

Uppdatering

Dags för att röra ihop grenrör till turbo. Bilen blev därmed flyttad till mina vänners
garage då dom hjälpte mig.

Ahlsell leverear svartrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-bf7f2297a1dcd06c8b1ccf9403d5ec93.jpg

Funderingar, funderingar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-46d9cb0acc5c57c9a545bca091b186b9.jpg

Turbofläns från KL Racing
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-9efdfd5e6c024a8bee1a357c9f72c3e6.jpg

Kollektor
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-44fb7f05119ba2bf76296959912f65db.jpg

Kan bli bra det där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-b1c6f9cb396ccfef5b7b713362a472ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-e8936e072be2dbf6b9d36dbcca235cef.jpg

Mycket plats bakom, varför inte big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-6bab3f7d46ca8aba4eaec4bf7f973cb1.jpg

Turbina
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-e94ca5a52ba6a0f4d42798bedd97d2bb.jpg

Blir v-band mot 2 orginal höger-grenrör
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-d08957c471ab0261593879f4a349eaf2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-4dd68244f5edb2d4c1fbae2e03235e6c.jpg

Medans polarna gjorde grenrör monterade jag pedalställ
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-454144e06d6d4f4ff0e25efee7f76f6c.jpg

Downpipe med sluten wastegate
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-772c422fa98a7029ecb2d9ee0c6505c0.jpg

Så här blev paketet
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-6057d77e48e188fe8d09c79bd1a86084.jpg

Monterade intercooler och provade hänga dit kylarna för att se hur det blir.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-c2fe7376006e8cc05b0822f3af94edc1.jpg

Det var allt för den här gången smile
//Simon

Ohmarn
9 mars 2016 · 83 Inlägg
#15

FKnutsson skrev:
Bra tempo! Ser bra ut! smile

Tyvärr är det inte riktigt så bra tempo, allt jag lägger upp just nu har redan gjorts.
Jag började på bilen i augusti och lägger ut lite lagom med info då och då tills vi når ända fram tills idag.
Så jag har gjort mycket mer än vad som visas smile

Ohmarn
9 mars 2016 · 83 Inlägg
#16

Uppdatering

Kamrem monterad
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-a7ae42d003b1c43cf94cfd971286b6ce.jpg

Generator
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-d28ffe95d7eb33c9cf83bd4b86233a4a.jpg

Motorn urlyft för lite småfix
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-74701a568bd9e5d0e04e9e1a95edc20f.jpg

Spännanordning generator
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-f8b03d5b737b639b7040bdc5a7082649.jpg

Oljeanslutning
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-9976cbf4f3e26c6f26cbb5c3f257ef28.jpg

Slavcylinder
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-4c9ec27466a63178ebc36bcc9d1898c4.jpg

Oljeretur
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-4a887aa0fa9c29eb757716ddfa161ffa.jpg

Oljepickup
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-619cc3695ab7678872bf0c84aac73ecb.jpg

Baksidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-95c0d737eb5e86e00335075e75e89af6.jpg

Första delen av tryckröret
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-f53015c2c63bae57c52db2af8b5bd2e8.jpg

Klar hos polarna, nu flyttar vi vidare till farsans jobb
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-3f5faad768961d8e9f9602efd7994954.jpg

//Simon

Ohmarn
17 mars 2016 · 83 Inlägg
#17

Uppdatering

Har vart lite klent med uppdateringar på sistone men har inte jobbat mindre i garaget för det, snarare mer smile

Bytt garage, dags att börja bygga tryckrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-42fb837952df6c857b8e9f4ef39ad766.jpg

Svetsat spjällhus
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-2290c770bb22fe98d71898c11c983f90.jpg

Inte vackert men får skylla på att svetsen var polvänd roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-c08a6f2e0468633b77520c2c958f5be1.jpg

Mera godis: Bosch 1600cc, visade sig vara kopior sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-27774ee3f43f99f19f22808b9ab8bed1.jpg

Köpt stift, alltid lika kul när men behöver 8 av allt neutral
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-71d23ca6c57dda2a37ed3b0f1b4dada5.jpg

Tryckrör
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-24e32a342ae784df22ca4e314f37f295.jpg

Gjort spakställ med biltemapinne
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-24de32119edaeb704b5684ee342be228.jpg

Lyfte ur motorn för att dra åt lite skruv roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-53bba6d00e814e44a9a1cb343b476cfe.jpg

Lindat wastegateröret
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-ab9d09f538a12f00163bccb567c6183b.jpg

Gjorde hål för lambdasonden
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-892ea0d16232fc931f824f567dcb2b13.jpg

Avslutar dagens inlägg med lite godis från Engdahl motorsport med grym support cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-26dc532872cc5b2aaa33cb675d4c44e1.jpg

//Simon

Ohmarn
21 mars 2016 · 83 Inlägg
#18

Vertigo skrev:
Skapligt tempo du har big_smile till skillnad mot en annans projekt 😁 Verkar bli grymt, tummen upp

Låt dig inte luras big_smile jag började med det här i augusti och presenterar en bit i taget av vad jag har åstadkommit
fram till där jag är idag smile

Ohmarn
22 mars 2016 · 83 Inlägg
#19

Uppdatering

Kapat ur plats för tanken
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-d445731178accef6585e26b24b535417.jpg

Multilinken kommer fram
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-beb65a827b2219c2bc9279b5873c015c.jpg

Provmontering
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-5b4d4381502c00b99d0a8ab03c60c2d5.jpg

Gänga för vacuum, råkade dock ta fel stigning på gängan roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-5fce6bc822306aa7c37cf7562ff854bd.jpg

Linda downpipe
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-a75aac1d4d3bb44010d1ded4ff9f1631.jpg

Klämd bälg i wastegaten
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-eea048e6882ba8f4001977c701750f6c.jpg

Monterat downpipe
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-14aabe3f9320a5af4f2c093d85d07e6e.jpg

Nysvetsade och nymålade fuelrails
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-ce2622a56ca490fba94ef0e1bbcb3689.jpg

Vänster spridarbank monterad
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-ee1a6a823d5f18678bbe84e202ec23d8.jpg

Montera väggar i tanklådan
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-64236f9e459b0ff89701f5cfa4dfd325.jpg

Tank och biltemapumpar på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-af4459a35976f5714fed58fd65028aa3.jpg

Fick sänka fästena för krängningshämmaren då den annars skulle ta i oljetråget
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-31c23519414c972f45e3a2f392150bb8.jpg

Montera oljekylare
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-edb7afdb899b8ebe1532027ceca1d82f.jpg

AN8 mellan fuelrailsen
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-d5d2eb5ce1bcbd336824964aacc92084.jpg

Det var allt för den här gången //Simon

Ohmarn
22 mars 2016 · 83 Inlägg
#20

Arly165 skrev:
Gillar din tanklåda! Blir väl inte lika mkt i vägen som med vanlig fuelcell på skuffgolvet? Ang. krängningshämmaren kolla med en från en 760 med V6an, den har en annan utformning så att oljetråget skall gå fritt. Kanske passar på din bil.

Tack smile Tycker den blir väldigt bra, dock så sticker bränslereturen upp för mycket för att kunna stänga
golvet i bakluckan. Men jag har tänkt att svetsa på en AN-koppling på sidan istället så jag kan stänga där bak
och då blir det som en helt vanlig baklucka big_smile
Tack för tipset, kan kolla på det om inte sänkningen med rundstavar fungerar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang