Driftingbygge, Volvo 965 med Audi V8

Håller på att att bygga driftingbil av en Volvo 965. Under huven kommer en Audi V8 ABZ på 4.2L sitta som även kommer få lite hjälp att andas. Målet är att kunna delta på körningar som Gröndal och gatebil.
  • 199 Följare
  • 74 408 Visningar
  • Uppdaterades senast 20 maj 2020
Joshi Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
3 april 2016 · 71 Inlägg

Ska du inte skriva att den är bänkad och körd och allt nu, Simon? wink

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.
Saab 9-5 Vector 2.0t BioPower "Visslan 2.3T" (2006)
Ohmarn
4 april 2016 · 83 Inlägg

Joshi skrev:
Ska du inte skriva att den är bänkad och körd och allt nu, Simon? wink

Nope, har du inte sett att jag skrev att jag presenterar en bit i taget. Den som väntar på nåt gott wink

Ohmarn
5 april 2016 · 83 Inlägg

Uppdatering

Har vart bortrest en vecka men nu är man tillbaka igen smile

Efter ett besök på Elfa dagen efter min insident var jag på banan igen big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-f310d91faea7b55d5a650bfd1e68c61f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-05ffddab53569a736b50255cbcd6d91b.jpg

City of electronics
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-df1cf0f488cff8c312370f2091d75af5.jpg

Beställde luftfilter men den var lite för lång
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-0890e2891e5d28d1c065da0aca6d4ebb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-5325656a8ab02ff9373d349a2d1b268a.jpg

Gjorde en mall på det nya filtret jag beställde för att få mig en uppfattning om storlek
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-1b333b3dd92077a74f3d0928085d5c3a.jpg

Strappa vacuumslang
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-7be2abb9716d20aa6a291cb51b873656.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-5a10ed73ef8c59bfae2c6522b7fe3848.jpg

Börjar likna något
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-8bdbe8b48275da3910d19c5e8b730f2b.jpg

Värmeskydd för tanklådan
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-a051122ca92a9527562db27c4c71ef35.jpg

Försökte få den att starta lite lättare samt att gå på bättre på tomgång
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-ca201f55929d091d0556fc3255f24377.jpg

Fick skölja genom motorn ett par gånger innan oljan för mappning åkte i, fullt med etanol i efter alla kallstarter
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-86ba26e1102535b9601ac798bb9345ca.jpg

Det var allt för idag //Simon

NTCRS
5 april 2016 · 246 Inlägg

Mycket imponerande klass och effektivitet på bygget!

Ohmarn
6 april 2016 · 83 Inlägg

NTCRS skrev:
Mycket imponerande klass och effektivitet på bygget!

Tack så mycket smile Men det verkar effektivare än vad det är, började i augusti roll

Ohmarn
30 april 2016 · 83 Inlägg

Uppdatering

Då var dagen här man så länge väntat på, 15/3-16, dags för mappning på Dahlbäck Racing big_smile

Ett par vänner till mig följde med som hjälpredor och transportörer av ekipaget.

Lastning dagen innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-95a2208abac448ee72e36b58c561a6f1.jpg

Ta sig genom morgonrusningen roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-7640bf92f67fffe33706b0a9baf35c7a.jpg

Väl framme slängdes bilen upp i bänken och fylldes på med etanol
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-32c3d620c7bd347f6aeb7d1a8ba8e1d0.jpg

Innan mappning fick vi plocka bort insuget och svetsa igen ett hål som det ändrades planer för.
Och så fick jag låna ett luftfilter av Dahlbäck tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-84e16d99a83799beae218b0ddf5e75ff.jpg

Och så var det igång.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-3fa4174e2b369e2f1efbbe9a0c0af39d.jpg

Dundersmidigt med navdyno
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-dba135781325ce5536a51366abe3a8d9.jpg

Helt strulfritt var det inte. Hade glömt en lampa på i bilen under natten som hade dragit ur batteriet, så vi fick komplettera med en laddare under mappning.

Spridarna var lite känsliga för låg spänning och ville inte rikigt samarbeta på lägre tomgång. Och att jag satt spridarmotstånd gjorde nog inte saken bättre, samt att generatorn inte laddar med än 12,9V.

Bilen gick varm till en början, hade glömt att ändra till rätt utgång i sprutet för fläkten.

Sen så skjöt jag en plugg till kylaren, så det var bara att plugga på nytt.

Smälte jag lite kablar så jag fick fick isolera med lite värmematta.

Vacuumslangen till dumpen smälte också, fick byta till gummislang.

Slangen på insuget åkte av. Läckage hittades även på tryckrör.

Och till sist var det en tändkabel som fallerade på lite laddtryck, efter en sväng till Biltema hade vi 150hk till.

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-be162e87187c8a20d4e19b1f89084254.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-b536b693ec554b9ecefffa6b5573c3f9.jpg

Bilen mappades av Vems-Emil, rikigt vass kille som kan sina grejer.
Aldrig har jag sett någon knappa så snabbt på tangenterna, helt otroligt. cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-ebe7f215c12f43048b2a77d0f88b0e53.jpg

Jag har haft som mål och hoppades på 600whp och ca 750Nm, vad tror ni resultatet blev med pikat ladd på 1,2bar? smile

Mvh Simon

shokasimon
30 april 2016 · 15 Inlägg

jag hoppas du fick ut det du ville! jag gissar på att du fick ute även lite mera än 600 hk big_smile

Volvo 142 "old volvos never dies" (1974)
Volvo 144 "blue baby" (1972)
TobiasOlsen
1 maj 2016 · 72 Inlägg

Iallafall 500-600 whp borde du nå? big_smile Upp med film från mappningen!!

HK är hur fort du kör in i en mur.
NM är hur långt muren flyttar sig när du kört in i den.
Volvo 740 GL "Veemer V8" (1990)
Ohmarn
2 maj 2016 · 83 Inlägg

Uppdatering

Här är önskat filmklipp big_smile http://www.garaget.org/video/151444

Mvh Simon

Ohmarn
24 maj 2016 · 83 Inlägg

Uppdatering

Har inte skrivit här på ett tag då jag har haft fullt upp med annat roll
Slarvade lite med oljenivån i lådan innan bilen började nyttjas så det slutade med lite ett slut lager och sletna drev trots att det var ett kapslat lager.
Men e huvudet dumt får kroppen lida. Men alltid lär man sig nåt av sina misstag, som tex att plocka isär och ihop en BMW 530-låda big_smile

För att lossa lådan måste man lossa turbon för att komma åt lite bultar
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-341cc36e4ba413d6f1a1b5833b427bad.jpg

Lådan nere
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-901a8531614243d58535d0527ee3a8fa.jpg

Innerringen på det dåliga lagret
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-0d1e6edfe385871e3948e003efaf4e46.jpg

Passa på att byta lager på ingående lager när den ändå var isär
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-c57004554dcffeb57e0d55423c645e10.jpg

Halva lådan isär
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-e494283abe0f1e04c0485174140c9edf.jpg

Bestämde mig för att plocka andra halvan också och kolla hälsan på resten av lådan
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-9b1613cd1403a39d41e3e6883b67950d.jpg

Lådan isär, hittade inget större fel men passar på att byta lager på utående axel också
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-775dca51894cb018df02df2664ff3adb.jpg

Hittade slitage på ythärdningen men byter de lager jag kan och kör vidare så länge det håller
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-0e0ac49a696d4597b348edcebbffe354.jpg

Tvättat och fint.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-902ca4edae07d79bc8456c323e0da81c.jpg

Efter bök, stök och klurigheter kunde axlarna pressas på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-74e480bd2aec0b7e63732a9778b52149.jpg

Att hålla gafflar mm på plats vid montering var inte helt enkelt
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-1b5998263eec60d837fbadd3a468958c.jpg

Efter en natt med svordomar var den ihop igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-6dd4bdc7e23b8dccf5746ee89f4fa3db.jpg

Fick byta pilotlager då det hade börjar ge upp
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-b9a3eeaa9e0728ab57504589fc0a92a5.jpg

Lådan är tillbaka och bilen backades ut ur verkstan. Ljudet från ett dåligt lager är borta men lite oljud finns kvar,
troligtvis från de slitna dreven. Nu ska det bara bytas olja en gång till och eventuellt fylla på lite oljetillsats för att få ner ljudet lite mer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-06655508bb36234c5e16fe54e10c666e.jpg

Det var allt för den här gången. //Simon

Tallifjant You say Tomato. I say fuck you!!!
25 maj 2016 · 467 Inlägg

Grymt jobb! Såg lätt å smidigt ut när ni gjorde de. Men kan tänka mig de va en del svordomar också 😂 Visste du vilket lager de var som var kasst? Eller såg du de när du plockat isär allt?

You say tomato
I say Fuck you!
Subaru Legacy GX "Wisel" (2000)
Ohmarn
25 maj 2016 · 83 Inlägg

Tallifjant skrev:
Grymt jobb! Såg lätt å smidigt ut när ni gjorde de. Men kan tänka mig de va en del svordomar också 😂 Visste du vilket lager de var som var kasst? Eller såg du de när du plockat isär allt?

Det var lite bökigt innan man listade ut hur man skulle göra, när man väl gjort det gick det bra tongue
Jag misstänkte det ingående lagret innan jag plockade isär den, men när jag väl öppnade den så var
det främre lagret på nedre axeln. Man kände direkt när man snurrade lagerhalvan mot kulorna att den var slut smile

Ohmarn
25 maj 2016 · 83 Inlägg

Uppdatering

Under provkörningen efter mappningen så gick generatorremen sönder.
När jag kom hem bytte jag rem men den gick sönder efter nån minut.
Generatorn såg inte riktigt linjerad ut, hade slarvat lite under all stress som vart roll

Lyfta bilen och demontera fronten för att underlätta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-91f238765a12581bc858d2c2eaa3ebfe.jpg

Lite offset, blev till att skimsa ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-a8041f7867a25af4fc454e2661f7ca93.jpg

Hade glömt att anteckna måttet på remmen som jag monterat. Köpte först fel efter ett mått jag sett
på en gammal bild men det var fel rem som jag bytt ut. Jag köpte en rem på biltema som visade sig vara för kort men när jag senare köpte en på AD-bildelar var som på pappret var kortare, var i verkigheten längre än Biltemas.
Märkligt, men nu fungerar det iallafall. Synd att inte biltemas gick då den är så mycket billigare tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-80c3bccd4287adbcde998dc4d3d38ee9.jpg

//Simon

aqulio
25 maj 2016 · 1 146 Inlägg

Dumt o snåla på sånt där smile
bättre o köra något som vettigt som kostar lite mer smile

gjutarolle
25 maj 2016 · 669 Inlägg

inga motorkuddar ? tongue

Ohmarn
25 maj 2016 · 83 Inlägg

aqulio skrev:
Dumt o snåla på sånt där smile
bättre o köra något som vettigt som kostar lite mer smile

Menar du generatorremmen? smile

gjutarolle skrev:
inga motorkuddar ? tongue

Nope, stumt ska det va. Svarar så trevligt big_smile

M123
25 maj 2016 · 962 Inlägg

Ser väldigt bra ut och ett kul bygge du håller på med.

Såg en sak jag tror kommer orsakar lite problem och det är dom där distanserna du fick lov att sätta dit till krängningshämmar-infästningen. Jag skulle råda till att sätta ett block eller profilrör på plasken med hål i där istället som du får mer yta som håller emot, jag tror du kommer får för mycket rörelse i det där, dvs brytningar i skruvarna.

Så du inte bryter sönder något tänkte jag. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Ohmarn
26 maj 2016 · 83 Inlägg

M123 skrev:
Ser väldigt bra ut och ett kul bygge du håller på med.

Såg en sak jag tror kommer orsakar lite problem och det är dom där distanserna du fick lov att sätta dit till krängningshämmar-infästningen. Jag skulle råda till att sätta ett block eller profilrör på plasken med hål i där istället som du får mer yta som håller emot, jag tror du kommer får för mycket rörelse i det där, dvs brytningar i skruvarna.

Så du inte bryter sönder något tänkte jag. smile

Tack smile

Hade i tanken att jag skulle sätta ett plattjärn mellan distanserna men av bara farten åkte dom dit iallafall i all hekt inför mappning roll Men absolut, som du säger bör jag nog sätta dit förstärkning smile

Ohmarn
27 juni 2016 · 83 Inlägg

Uppdatering

Min GT4082 som har ca 25år på nacken visade sig på mappningen ha väldigt mycket mottryck. Detta har förmodligen medfört att den redan har kastat in handuken i form av blårök hmm Men en HX55 PRO är inhandlad från turbohuset.se smile

HX55 PRO vs GT4082
https://www1.garaget.org/gallery/images/185/184306/184306-49702757d7730dd8178a06bba1dd89b2.jpg

Så förhoppningsvis med hjälp av lite våld får jag i den inom de närmsta veckorna. Och som bonus med ny turbo väntas mer effekt big_smile

På återseende //Simon

TobiasOlsen
27 juni 2016 · 72 Inlägg

"Tobias Olsén gillar detta"

HK är hur fort du kör in i en mur.
NM är hur långt muren flyttar sig när du kört in i den.
Volvo 740 GL "Veemer V8" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang