Byta motor till en Volvo t5, Vilken t5a??

Pigges
13 mars 2016 · 75 Inlägg

Hej kort sagt är det så att jag planerar att stoppa i en volvo femma i en bmw e36 kaross. Det är en volvo t5 jag är intresserad av men det finns ju ett antal olika t5or med olika spec. Dem alla heter B5234t med någon sista benämning som skiljer sig åt har jag fattat det som? Dem som är mest eftertraktade ska komma från bilar gjorde runt 05-07 pga att dem då var på 2.4L enligt det jag hört.
Skulle det vara skillnad på att stoppa i en 850 t5 eller en s60 t5 från 2005 in i bmwn? Skulle det gå att få ihop med elektroniken på den nyare motorn om man tar med sig styrbox och kanske volvo givare?

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Marlboroman
13 mars 2016 · 8 228 Inlägg

Det finns ju ett par saker att ta hänsyn till. Dels så lär man ju ha koll på vilken effekt man får regga med OM den ska reggas vill säga. Nyare motorer har mer effekt och det kan ställa till det. Under -99 så kom ju motorerna med elektroniskt gasspjäll och det strular till det om man vill använda original styrsystem - rejält... 850 motor + härva är ju den enklaste kombinationen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pigges
13 mars 2016 · 75 Inlägg

Regler för effekt och vad man får och måste ha vet jag, kommer säkert lägga upp inlägg här om det nr jag närmar mig mer. Så i princip är det bara en 850 t5 det går att få in så det funkar med elektroniken? Det lutar ju åt en sådan då, går det att köra med styrsystemet från 850in och riktigt mappa då? eller är det bara chipp som funkar på dem? Jag har ett styrsystem till en t5 från 06 (om ja kommer ihåg rätt) hemma, det går inte att använda det istället?
tack för svar

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Maxen Teknisk
13 mars 2016 · 328 Inlägg

Pigges skrev:
Regler för effekt och vad man får och måste ha vet jag, kommer säkert lägga upp inlägg här om det nr jag närmar mig mer. Så i princip är det bara en 850 t5 det går att få in så det funkar med elektroniken? Det lutar ju åt en sådan då, går det att köra med styrsystemet från 850in och riktigt mappa då? eller är det bara chipp som funkar på dem? Jag har ett styrsystem till en t5 från 06 (om ja kommer ihåg rätt) hemma, det går inte att använda det istället?
tack för svar

Allt går, men då de nyare systemen har immobilizer ställer det till bekymmer. Dessutom har de ju, som Marlboroman nämnde, elektroniskt spjäll och då blir du även tvungen att bygga om gaspedalen.

Enklast möjliga är att använda sig av både styrbox och elhärva från en 850 -94 utan immobilizern. Ska du regga ordentligt är det nog en fördel med motorn från samma bil också.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Pigges
13 mars 2016 · 75 Inlägg

Okej Också något att tänka på, åter till frågan om styrystemet från 850in, går det att riktigt mappa? det fanns ju inte odb2 på dessa bilar så hur funkar det? i senare t5 bilar ska orginal styrsystem funka för 500hk men antar att det även här skiljer sig rätt mycket?

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Marlboroman
13 mars 2016 · 8 228 Inlägg

Pigges skrev:
Så i princip är det bara en 850 t5 det går att få in så det funkar med elektroniken? Det lutar ju åt en sådan då, går det att köra med styrsystemet från 850in och riktigt mappa då?

Det går att mappa ett sånt system. Det är ju lite begränsat, men det finns folk som plockat ut mycket (550hk+) effekt med det.

Pigges skrev:
Jag har ett styrsystem till en t5 från 06 (om ja kommer ihåg rätt) hemma, det går inte att använda det istället?

Jo, det går, men det är betydligt mycket krångligare om inte har en bil man kan plocka motor, kabelhärva och annat som behövs ifrån. För dem nyare systemen kräver att rätt enheter, till exempel gasspjäll sitter på annars går det inte att starta.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pigges
13 mars 2016 · 75 Inlägg

Och om jag vänder på steken nu och skulle vilja ha ett eftermarkands sprut, typ VEMS har jag tittat på, då kan jag välja mer fritt bland t5orna och köra på en nyare istället eller?
försöker få lite överblick då jag är i planeringsstadiet för bygget, kommer posta byggtråd när jag börjar så kan folk se vilka lösningar jag väljer och komma med input.

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Marlboroman
13 mars 2016 · 8 228 Inlägg

Pigges skrev:
Och om jag vänder på steken nu och skulle vilja ha ett eftermarkands sprut, typ VEMS har jag tittat på, då kan jag välja mer fritt bland t5orna och köra på en nyare istället eller?

Det beror på hur du tänkt registrera in motorbytet, eftersom man inte får byta styrsystem i alla lägen. Men byggs bilen om så pass att reglerna tillåter ett annat styrsystem så är det en vettigare lösning. Men valet av motor är ju fortfarande lite styrt av effekten du får regga med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pigges
14 mars 2016 · 75 Inlägg

Kommer registreras som obyggt fordon med allt vad det innebär, tror bestämt att jag kan köra med annat styrsystem då så det kanske är det man ska titta efter. Om jag köper en lös motor med turbo, spridare och hela köret, räcker det då med att köpa t.ex. ett vems sprut och koppla in eller behöver man ha alla orginal sladdar som satt i bilen som motorn kom ifrån?

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Marlboroman
14 mars 2016 · 8 228 Inlägg

Ombyggt fordon och E85-konvertering då kan du ju byta styrsystem. Köper man VEMS som exempel så väljer man ju lite mer som man vill om man kopplar in sig på en originalhärva eller gör en ny.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pigges
14 mars 2016 · 75 Inlägg

Läser i SFROs nya bok och dem skriver sålänge motorn är i orgnialskick (med orginal insprutning etc.) är det bara att ta hänsyn till effekt- och vridmomentskraven och regbesikta. Dem skriver även att om man ska bessa utan katalysator måste man krävs avgasintyg, vilket dem inte rekomenderar att man försöker sig på då det tydligen är ett helvete. Så det dem menar är att man måste köra orginal styrsystem för att det ska funka? Jag vet att dem kan tumma på vissa regler om det är välbyggt och man kan visa att det är en bättre lösning men vad skulle dem säga? Kanske är en fråga jag får ta med dem.

Marlboroman skrev:
Ombyggt fordon och E85-konvertering då kan du ju byta styrsystem. Köper man VEMS som exempel så väljer man ju lite mer som man vill om man kopplar in sig på en originalhärva eller gör en ny.

Skulle E85 lösa den biten isåfall menar du? Det ända dem säger om etanolkonvertering i boken för ombyggt fordon är att den ska klara avgaskraven samt ha ett bränslesystem som klarar detta. Själv kör ja helst på 98a då dem snackar om att i princip sluta med E85 vilket kommer öka både pris och göra det mer svårtillgängligt.

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Maxen Teknisk
14 mars 2016 · 328 Inlägg

Det är viktigt att skilja på vanlig registreringsbesiktning och registrering som ombyggt fordon.

Vid en vanlig registreringsbesiktning med utbytt motor krävs att motorn med kringutrustning är i originalskick. Bilen behöver då inte byggas om i övrigt.

Vid en registreringsbesiktning som ombyggt fordon finns det en hel del undantag från motorns kringutrustning, men även en del krav på chassiombyggnationer.

Detta kanske TS redan har koll på , men jag känner att det behöver klargöras i tråden.

Hellre veta lite om mycket, än mycket om lite.
Volvo 940 - T5 "Superstar" (1991)
Marlboroman
14 mars 2016 · 8 228 Inlägg

Pigges skrev:
Läser i SFROs nya bok och dem skriver sålänge motorn är i orgnialskick (med orginal insprutning etc.) är det bara att ta hänsyn till effekt- och vridmomentskraven och regbesikta. Dem skriver även att om man ska bessa utan katalysator måste man krävs avgasintyg, vilket dem inte rekomenderar att man försöker sig på då det tydligen är ett helvete. Så det dem menar är att man måste köra orginal styrsystem för att det ska funka?

Kan man ta en motor komplett med rätt motorstyrning + katalysator och sätta i så är det ju enkelt. Och det är ju också en anledning till att 850-motor + sprut är ett vanligt val.

Marlboroman skrev:
Skulle E85 lösa den biten isåfall menar du?

E85-konvertering gör att det blir lite friare regler.

Men mitt råd är att du tar och ringer till din SFRO-besiktningsman och pratar igenom dina planer för bygget. Då kan du få såna här saker förklarat på ett bra sätt och även andra saker på det klara redan nu när du håller på och planerar. Allt man behöver ha koll på står inte i boken och det är bra att på ett tidigt stadium ha kontakt med SFRO.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Pigges
14 mars 2016 · 75 Inlägg

Självklart vet jag att det kräver betydligt mer för att få reggat som ombyggt fordon, Vilket är målet med bygget. Men just nu vill jag veta hur jag löser motorn + styrsystem bäst/lättast.

Som du säger Marlboroman så ska jag ringa en SFRO besiktningsman och få gått igenom min plan och tanke med bygget. Hade ju självklart varit kul att köra på ett eftermarknadssystem med lite mer valmöjlighet och finesser, dock både dyrt i relation med att köra orginal och tydligen svårt att få igenom. Ska ta mig en funderare och hör runt lite mer!

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Pigges
15 mars 2016 · 75 Inlägg

Okej om jag försöker sammanfatta detta i några olika alternativ så har jag att välja mellan:

1. 850 t5 motorn från en 1994 utan immobalizer (hur vet jag om den har det?) med styrsystem från samma bil då kommer det vara "plug n play". För vad jag fattat det som är det svårt att koppla förbi startspärren på alla modeller med denna funktion. Detta är det absolut lättaste, köpa en donator bil och strippa på det ja behöver. det måste vara en 94a eller?

2. Väljer jag att köra en nyare t5a måste bygga om gaspedal för att det ska spela med det elektroniska gasspjället. Det är även betydligt jobbigare att få det att funka med orginal styrsystem då det är mer elektronik men det ska gå.

3. eftermarknadsstyrsystem och då spelar det ingen riktig roll vilken motor ja kör men det kan bli svårare med en SFRO besiktning.

These are my options eller? smile

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Syncheden
20 januari 2017 · 66 Inlägg

Hur gick det för dig?
Står också inför ett val om vilket styrsystem jag ska använda. Har ett 850 -95 system och ett S70 -00 ME7 system med alla tillbehör. Motorn är från -00 S70.

turbodeath
20 januari 2017 · 2 452 Inlägg

leif hermansson har ju en t5a i sin bmw vet jag....

döden kommer tillbaka
Pigges
5 februari 2017 · 75 Inlägg

På grund av att jag påbörjade studier på universitet så har jag lagt planerna på is, har en B5234t3 från en s60 med 9400 mil jag köpte men den ska säljas nu istället... Bil har jag dock köpt, en E36 325 som ska byggas för trackdays så det blir bana i sommar iaf smile Är ju en helt annan peng på att bygga och regga för SFROeller bygga lite väghållning på en sån, vem vet kanske blir turbo någon gång i den istället...

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
Pigges
5 februari 2017 · 75 Inlägg

turbodeath skrev:
leif hermansson har ju en t5a i sin bmw vet jag....

Finns flera E36or med T5a, har haft kontakt med 4-5 killar som byggt detta dock är det aldrig omreggat med, en kille har reggat med en lättrycks femma, det är la det närmaste. Men fina bilar blir det, rullar en E36 här i Göteborg med 5-600hk samt hellättad kaross big_smile

Glädje mäts i bar
BMW E36 325i Coupé "Trackday toy" (1994)
turbodeath
5 februari 2017 · 2 452 Inlägg

vad för pris har du på motorn då?

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang