OPEL Kadett C 2.0 Rallye, reparation efter dikesvisit
Jobbar vidare på att montera ihop bilen. Lacken är polerad efter det dåliga lackjobbet som tog nästan 6 månader. Läs sida 5-8 och kommentera gärna. Rullgrus i en sväng resulterade i en liten dikesvisit hösten 2015, i slutet på september närmare bestämt. Här kommer jag att visa lite hur lite som behövs för att man skall dra på sig en himla massa jobb i onödan..... Nu när bilen ändå skall på lackering så tänkte jag passa på att fixa till lite småskavanker som den hade samt att göra lite förbättringar. Bland annat så skall all underredsmassa bort och den skall lackas under, sedan så får vi se hur mycket annat som kommer att fixas :-)
Cuefa skrev: True that, det borde lämna en rätt bestående fläck. Har du hunnit kolla om det är någon skada skedd?
Nu har jag provkört, det verkar som om lagren och dreven klarat sig. Kommer inget oljud från bakaxeln längre.
Köpte tjockaste oljan som jag hittade dyr var den också
Bromsarna blev lite lätt dåliga utan vakuumanslutning från insuget. Ett nytt hål i bromspedalen fixade det problemet, nu går det i alla fall att bromsa Inte riktigt lika som med servo men nästan.
Köpte en kinakopia bränsletrycksregulator, den första som jag hade när jag körde motorn i stativet fungerade perfekt så jag köpte en till att ha i bilen. Ha ha ha ha där blev man grundlurad . Det blev så högt tryck att manometern slog i botten och bränslepumpen nästan stannade.
Blev skitsur och beställde en äkta Automotive för 5 gånger pengarna som skall monteras i bilen snarast (första kinakopian blir förpassade till motorprovning). Ar det någon som ser vilken som är vilken på bilden?
Idag så har vi gjort tredje provkörningen efter påfyllningen av olja i diffen. Allt verkar fungera som det skall. Motorn drar som en Oxe och går som en standardmotor på låga varv, bra med vrid redan på tomgång inga som helst problem att smygköra eller komma igång. Med lite varv i maskinen så går bilen som ett jädrans troll. Insuget låter som om det skall käka upp hela motorn till frukost, dubbla Webrar kan gå och slänga sig i närmaste sjö
Återstår att fixa avgassystemet, det ligger an mot karossen så bilen blir som en resonanslåda inuti, utanpå så låter det nästan ingenting.
Dr_No skrev: Idag så har vi gjort tredje provkörningen efter påfyllningen av olja i diffen. Allt verkar fungera som det skall. Motorn drar som en Oxe och går som en standardmotor på låga varv, bra med vrid redan på tomgång inga som helst problem att smygköra eller komma igång. Med lite varv i maskinen så går bilen som ett jädrans troll. Insuget låter som om det skall käka upp hela motorn till frukost, dubbla Webrar kan gå och slänga sig i närmaste sjö
Återstår att fixa avgassystemet, det ligger an mot karossen så bilen blir som en resonanslåda inuti, utanpå så låter det nästan ingenting.
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Härligt! Skönt att allt klarat sig i bakaxeln, o karaktären på motorn låter förbannat rolig Den där rackarn på en slingrig landsväg eller rent av bana borde vara sjukt skoj!
Ett stort lycka till i framtiden med Kadetten och så vill vi inte höra talas om någon mer dikesvisit.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Kul att den är hemma tillslut! Riktigt snygg blev den, som tidigare nämnt!
Kolla gärna in mitt V40 projekt där jag lackerar min V40 på egen hand och rostlagar! :)
Motorrenovering och uppfräschning av min V70R -98 finns att följa här: Bluescreen's V70R
Räddningen av min och sambons Laserblå V70R -00, finner du bland mina projekt.
Mycket stort grattis till att lyckas få projektet klart. Har följt projekten både vad det gäller bil och motor och är mycket imponerad av jobbet som är nedlagt. Kul att den gick att reparera till ett riktigt fin racer.
Minns en snarlik från mitten på 80-talet i Växjö. Blev ett flertal rödljusrace med den Saab 900 turbo årsmodell 1980 jag hade då. Kadetten var alltid snabbare iväg sedan när väl turbon började att ladda så tog Saaben in...
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen BYD Atto 3 BYD Atto 3