Saab 9-5 aero, vitt klet i expansionskärlet. HJÄLP!

Thedodgechargerman
4 april 2016 · 35 Inlägg

Hej.

Har en 07as Saab 9-5 aero med 13,500 mil på mätaren.
Upptäckte igår när jag öppnade huven att expansionskärlet såg fläckigt ut på insidan av burken, så jag tog av locket och grävde med fingret på insidan och vad jag fick se var något ljusbrunt/vitt klet. Det var inget spår av det alls i vattnet utan bara på behållarens insida. Luktar inga avgaser alls om vattnet och det är inte tryck i kärlet heller, allt verkar normalt förutom detdär kletet. Vet någon vad det kan vara som är fel? känns ju som det skulle vara olja, men varför? Någon som varit med om liknande problem?
MVH Niclas

Dodge Charger "Black Betty" (1966)
ehedman
4 april 2016 · 1 966 Inlägg

Hur ser det ut och hur luktar det i oljelocket?

Olja kan komma in i kylkanalerna och kylarvätska kan komma in i motorn. Vanlig orsak är sprucken toppackning.

Thedodgechargerman
4 april 2016 · 35 Inlägg

Ser ut som vispgrädde ungefär. luktar bara glykol, inte ens i närheten av någon oljelukt. Finns heller inget av dedär skummet i vattnet utan det har lagt sig i kanterna på behållaren. Det vita skummet luktar ingenting heller.
MVH

Dodge Charger "Black Betty" (1966)
ehedman
4 april 2016 · 1 966 Inlägg

I oljelocket?! Din bil behöver vård. Omgående.

Bassiehof
4 april 2016 · 1 777 Inlägg

Jag misstänker att nån har ollat din kylare. I värsta fall får du byta kylvätska om det inte är gjort på länge.

Thedodgechargerman
4 april 2016 · 35 Inlägg

Haha oj, läste fel på oljelock, nej i oljelocket är det inget spår av någon sörja, inget heller på stickan, byter olja regelbundet (var 500:ade) mil, ibland oftare beroende på färg. så på den punkten är det ingen fara.

Dodge Charger "Black Betty" (1966)
Thedodgechargerman
4 april 2016 · 35 Inlägg

Bassiehof: haha, mjo, skall göra det på torsdag och se om det blir någon skillnad. kan ju ha varit någon som blandat 2 olika sorters glykol i tidigare ägo och har uppstått någon grädde från det.. aja det återstår att se!

Dodge Charger "Black Betty" (1966)
ehedman
4 april 2016 · 1 966 Inlägg

Någon främmande vätska måste du få ha fått in där, annars skulle det aldrig skära sig och skumma till nämnda klet.

Om det är manlig säd, olja eller ägg låter jag vara osagt. lol

Thedodgechargerman
4 april 2016 · 35 Inlägg

HAHA jadu, lär väl varit någon kåt Daihatsu-raggare som varit i farten och sädat... x) närå skämt-åsido.
får skölja igenom systemet och se om problemet kvarstår!

Dodge Charger "Black Betty" (1966)
ehedman
4 april 2016 · 1 966 Inlägg

Ja, såna kan vara lite snuskiga ibland har jag hört.

Låter som en god idé. Tips, ta ur termostaten och bottenpluggen på kylarn, sen trycker du ner en vattslang och sköljer tills det kommer ut rent vatten.

jaka54
4 april 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
Tyvärr låter det som en liten liten spricka i topplockspackningen eller i godset. Skulle börja med att byta topplockspackning.

kettu92
4 april 2016 · 10 Inlägg

Skulle börja med en co2 test samt trycktesta kylarsystemet. Lägg upp en bild på "kletet"

Thedodgechargerman
6 april 2016 · 35 Inlägg

Hej, ursäkta sent svar. lägger upp bilder imorgon eller på fredag!
MVH

Dodge Charger "Black Betty" (1966)
jaka54
6 april 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
Tyvärr är det ju så att kletet måste komma någonstans ifrån och enda stället det kan komma ifrån är just att olja har tagit sig in i kylarvattnet via en trasig topplockspackning (om nu inte någon varit där och gjort något ofog ...roll).

Thedodgechargerman
6 april 2016 · 35 Inlägg

Jo det är väldigt märkligt. Den visar ej några symptom heller så det är ju skitskumt. Vart en liten garagesväng idag så jag fotade klägget. Samt en svart liten plastdosa som det går 2 kablar in i men inget ut. Vet någon vad det kan vara? Sitter i mitten på torpedväggen.
Mvh

Dodge Charger "Black Betty" (1966)
Thedodgechargerman
6 april 2016 · 35 Inlägg

Tror jag fick upp bilderna på diversealbumet!

Dodge Charger "Black Betty" (1966)
jaka54
6 april 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
Ser kletigt ut på fingrarna! Olja
Byt packning!

alexbenhard Hemlig Agent
7 april 2016 · 1 115 Inlägg

Enda sättet olja och vatten kan blandas är p.g.a. trasig topplockspackning?
Sen när den är ihopsatt och om den fortfarande blandar vatten och olja, ska han då byta topplockspackning igen?
Man byter inte topplockspackning förrän man felsökt ordentligt.

Vad är det för klet i kylsystemet?
Kan mycket väl vara ett ägg för att täta läckage i kylaren.
Har för mig att Mythbusters testade detta, framgångsrikt.

ehedman
7 april 2016 · 1 966 Inlägg

Ja, det finns många knep till att "laga" kylarläckage.

Därför förespråkar jag fortfarande att skölja systemet innan du börjar riva topp. I vilket fall som helst så skadar det inte att göra en sköljning som det ser ut nu.

Thedodgechargerman
7 april 2016 · 35 Inlägg

Tack för all info. Har hört mig för lite o en del brukar säga att de 2 topplocksbultarna längst  ner till höger brukar kunna bli lös. Skall kolla det först. Sedan sköljning. Och blir det inte något resultat så får man väl så lov att lyfta på det övre maskineriet och felsöka.
Trist då bilen bara har gått 13.500 snälla och ärliga mil..
Mvh Niclas

Dodge Charger "Black Betty" (1966)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang