Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.
  • 114 Följare
  • 305 014 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 januari
martinhejdesten
28 november 2018 · 484 Inlägg

Ingen rast, ingen ro. Jo, jag jobbar igen och beställer nya frontfjädrar av den styvaste modellen då jag dessvärre hade beställt Standard. Skulle ha de röda (Hard) istället.

Medan jag jobbar med reklambyrån så jobbar farsan med bilen. Passande att han är en bilentusiast med ypperligt bra tekniska skills som dessutom är tidsmiljonär, dvs pensionär. Och han har tydligen humor när han gör emojis utav de avkapade delarna av hjulhuset :-)

Nu är även höger hjulhus klart och farsan sänkte HiLo's helt ner i botten där bak. Nu står den riktigt bra. Från golv till tröskellisten (skarven) så är det nu 20 cm. Perfekt. Och med belastning (en styck pensionär ståendes i kofferten) så är den faktiskt riktigt stum. Ingen fara för genomslag alltså.

Frontfjädrarna beställs idag och monteras vid tillfälle. Förhoppningsvis så ska det bli stumt nog att vi inte får genomslag även fram och att vi därmed kan börja finliret med placering av gångjärn till flipfronten och sedan placering av skärmbreddare.

• • • TRANSLATION • • •

No rest, no peace. Well, yes, I'm back to work and ordering new front springs of the stiffest model since I unfortunately ordered Standard. I should have the red ones (Hard) instead.

While I work with the advertising agency, my dad works on the car. It's fitting that he's a car enthusiast with excellent technical skills who is also a time millionaire, i.e., retired. And he apparently has a sense of humor as he turns the cut parts of the wheel arch into emojis :-)

Now, the right wheel arch is also ready, and my dad lowered the HiLo's all the way down in the back. Now it stands really well. From the floor to the sill (joint), it's now 20 cm (7.9"). Perfect. And with the load (a retired person standing in the trunk), it's actually quite stiff. No risk of bottoming out.

Front springs are ordered today and will be installed when the time comes. Hopefully, it will be stiff enough to avoid bottoming out at the front as well, allowing us to start fine-tuning the placement of hinges for the flip front and then the placement of the fender flares.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4a82d1ea940e0765d577eb98e7d9c5b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f3e626d0e728378eb343dada8cd82540.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-44b5f5a2b11f921eade5ea79e161ff28.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bf848120ff06a7caa5d0a46ba8899f27.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

eastmotorsport -sommar ska de va....
28 november 2018 · 4 524 Inlägg

Trevlig tråd. Den fortsätter jag följa. Har en granne som bygger på mini också. Han behåller originalmaskinerna men i trimmat utförande. Ska visa honom din tråd också.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
28 november 2018 · 484 Inlägg

Trevligt. Jag tänkte ursprungligen sätta i min 1275 cc som är borrad til 1298 cc men fick nys om Suzuki Swift GTi. Jag har 1298an kvar förstås.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Nice thread. I will continue following it. I have a neighbor who is also building a Mini. He's keeping the original engines but in a tuned version. I'm going to show him your thread too.

Nice. I initially thought about putting in my 1275 cc, which is bored to 1298 cc, but I got wind of the Suzuki Swift GTi. I still have the 1298cc, of course (now sold).

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

eastmotorsport -sommar ska de va....
28 november 2018 · 4 524 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Trevligt. Jag tänkte ursprungligen sätta i min 1275cc som är borrad til 1298cc men fick nys om Suzuki Swift GTi. Jag har 1298an kvar förstås.

Bra sånna ska sparas.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
6 december 2018 · 484 Inlägg

Farsan ligger i! Och jag planerar en mekträff med honom i början på januari. Det får väl bli ett av nyårslöftena.

Tänkte visa en bild på farsan, inte min, men han som skapade Minin – Sir Alec Issigonis.

Ett citat från Wikipedia:
"In 1999 the Mini was voted the second most influential car of the 20th century, behind the Ford Model T, and ahead of the Citroën DS and Volkswagen Beetle. This distinctive two-door car was designed for BMC by Sir Alec Issigonis."

Han fick ju en del kritik för att ha tillverkat en sådan liten bil med inte alltför mycket deformationszoner så att säga, vilket kunde leda till allvarliga personskador vid trafikolyckor. Jag läste någonstans att hans svar var "–Jag har designat denna bil med bra bromsar och med riktigt bra väghållningsegenskaper. Den som krockar får skylla sig själv!"

Nåja, en liten nostalgitripp skadar ju aldrig.

Förresten, någon som vet om man får ha svart nummerplåt med vita regnummer i Sverige? Eller så får jag UK-regga den och hämta ut en sådan svart nummerplåt. Stylish.

Farsan har rostskyddsmålat de nya hjulhusen både inne i kupén, inne i kofferten och utanpå. Bra att det blir grundligt utfört. Och med hjulhusen klara visar sig sänkningen med HiLos sig från sin bästa sida – nämligen 20 cm från tröskelskarven till golvet. Rätt stuk erhållet. Check.

Framfjädrarna har anlänt från engelsmännen. Röda. Trevligt. De verkar styva enligt rapport. Så det blir till att byta dessa i januari. Då ska inte bilen röra sig alltför mycket upp och ner. Baktill är det styvt redan.

Sen vill man ju ofta påminna sig själv om att bilen blir bred också. Innan nyår tror farsan att han har svetsat igen antennhålen och även svetsat dit de nya bakljusena (konverteringsplåtarna). Och så har jag fått ett nytt bakljuse, rätt denna gång.

Bubblan i bakgrunden får återigen se sig slagen, dock i prioordningen, av "the second most influential car of the 20th century". Sen ska nog farsan ge sig på den också.

• • • TRANSLATION • • •

Dad is in action! And I'm planning a workshop with him in early January. It might become one of the New Year's resolutions.

I thought I'd share a picture of Dad, not mine, but the one who created the Mini – Sir Alec Issigonis.

A quote from Wikipedia:
"In 1999 the Mini was voted the second most influential car of the 20th century, behind the Ford Model T, and ahead of the Citroën DS and Volkswagen Beetle. This distinctive two-door car was designed for BMC by Sir Alec Issigonis."

He received some criticism for manufacturing such a small car with not too many deformation zones, so to speak, which could lead to serious injuries in traffic accidents. I read somewhere that his response was, "–I have designed this car with good brakes and excellent handling. Those who crash have only themselves to blame!"

Well, a little nostalgic trip never hurts.

By the way, does anyone know if you can have a black license plate with white numbers in Sweden? Or maybe I'll have to register it in the UK and get one of those stylish black license plates.

Dad has rust-proofed the new wheel arches inside the cabin, inside the trunk, and outside. Good that it's being done thoroughly. And with the wheel arches ready, the lowering with HiLos reveals its best side – namely, 20 cm (7.8") from the threshold joint to the floor. The right stance achieved. Check.

The front springs have arrived from the Englishmen. Red. Nice. They seem stiff according to the report. So, I'll be changing them in January. Then the car shouldn't move too much up and down. It's already stiff in the rear.

Then, one often wants to remind oneself that the car will be wide too. Before New Year, Dad thinks he'll have welded the antenna holes shut and also welded the new taillights in place (conversion plates). And I've got a new taillight, the right one this time.

The Beetle in the background will once again find itself surpassed, albeit in priority, by "the second most influential car of the 20th century." After that, Dad will probably tackle it too.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e3b32ea05b8b559575d4972f5c5a7edb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c0e0b7dddd344a851d81b7ba5adf417a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-215eea2d4815334c863139d8e451c4bb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-534174fb422f0f21b510170cee186216.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1490015b22629377f445b4f402e0908f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0e09e0f79a7f9f474ce01d4b16fd7bf0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ce482ddea413a8d99abc8d8d7ac07dc3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7a87a910ea7ec7a446c23dfd5ca0154b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2fb3d0bceb897a77e3e3f854047765be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-46382dc8db3afe5e253a4b182d3d5089.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-07a67e399d42037cdb7043df3cb6b56f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c50fae7282c77b4ec1c725f799ace9d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d0d8039eee52fa603e62b4b5bf333f36.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

Slim
6 december 2018 · 340 Inlägg

Grymt projekt! Bra val med motorn också. Dessa svarar fint på turbo om man vill ha mer effekt.

martinhejdesten
6 december 2018 · 484 Inlägg

Tack! Jo, tanken har slagit mig. Är det mycket extra jobb med det? Och vad kan det sluta på i pengar och hästkrafter? Bilen väger ju bara 700 kg så 105 hk kanske räcker. Eller inte.

Senast redigerat av martinhejdesten (28 februari 2021)

primeramannen
6 december 2018 · 907 Inlägg

kul projekt skulle vilja följa men väljer att inte göra det eftersom du har mest svartvita bilder och jag vill se färgbilder i ett projekt

Dodge Dart "Darten" (1965)
Slim
7 december 2018 · 340 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Tack! Jo, tanken har slagit mig. Är det mycket extra jobb med det? Och vad kan det sluta på i pengar och hästkrafter? Bilen väger ju bara 550 kg så 105 hk kanske räcker. Eller inte.

Runbag på Zatzy byggde turbo på sin Swift och fick ut 285hk och 300nm vid 1,3 bar,   men då byttes kolvar, kulpenade stakar, portad topp plus mycket annat.

Minns inte var gränserna går på motorn, men det ska gå att ladda en del även med originalgrejerna. Kostnaden blir svår att sia om, men med begade prylar och egensvetsade rör mm bör det gå att få till nåt relativt billigt.

Har en förkärlek för småbilar med för mycket effekt:)

Cassius Hobbymekaniker
7 december 2018 · 470 Inlägg

Är de fjädrar som ligger vid fötterna på bilden? De var de pyttigaste fjädrar jag nånsin sett! yikes Ser mer ut som klossar! big_smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Opel Kadett C Pro Retro "Patinaräsern" (1976)
martinhejdesten
7 december 2018 · 484 Inlägg

Hehe, Austin Mini är ju en leksaksbil för inget. Höjden på fjädrarna är kanske 7-8 cm. Får nog inte plats i bilen annars. Ersätter gummibälgarna.

Senast redigerat av martinhejdesten (7 december 2018)

martinhejdesten
7 december 2018 · 484 Inlägg

Varför bor man så långt bort från bilen? Jag vill ju vara där och meka! Å andra sidan har farsan fått ett hyggligt arbetstempo och betar av den ena punkten efter den andra på vår "to do-list".

Nu har han kittat lite varstans och grovkapat konverteringsplåtarna till bakljusena.

Har hört att grenröret gör skillnad. Tips på vart man kan få tag på bättre begagnat eller hur man bygger eget? Lär nog söka lite på Google/Youtube ikväll.

• • • TRANSLATION • • •

Replies to previous posts: Awesome project! Good choice with the engine too. These respond well to a turbo if you want more power.

Thank you! Yes, the thought has crossed my mind. Is it a lot of extra work? And what can it end up costing in terms of money and horsepower? The car only weighs 700 kg, so 105 hp might be enough. Or not.

Runbag on Zatzy built a turbo on his Swift and got 285 hp and 300 Nm at 1.3 bar, but that involved changing pistons, forged connecting rods, ported head, and much more.

I don't remember the limits of the engine, but it should be possible to boost it even with the original parts. The cost is hard to predict, but with used parts and self-welded pipes, etc., it should be possible to achieve something relatively cheap.

I have a fondness for small cars with too much power:)

Are those springs at your feet in the picture? They are the tiniest springs I've ever seen! Yikes, they look more like blocks!

Hehe, the Austin Mini is indeed a toy car in a way. The height of the springs is maybe 7-8 cm. They probably wouldn't fit in the car otherwise. They replace the rubber bellows.

–––

Why do I live so far away from the car? I want to be there and tinker! On the other hand, Dad has set a decent work pace and is ticking off one item after another on our to-do list.

Now he has applied some putty here and there and roughly cut the conversion plates for the taillights.

I've heard that the exhaust manifold makes a difference. Any tips on where to find a better used one or how to build your own? I'll probably do some searching on Google/YouTube tonight.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5bd672f114203ae11131362f5c7948e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-daf84022faf9f9737293a0538b14d64f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6f4d76721bc83884b4dc563c90359b17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0c52e37ea8bdd3e81467848887823d7f.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
10 december 2018 · 484 Inlägg

Söndagen är vilodagen, måndagen är mekardagen. Farsan ligger i. Nu är konverteringsplåtarna till Mk1-bakljusen ditsvetsade, även antennhålen är igensvetsade. Lite spackling på det.

Golvet är även rostskyddsmålat i vitt. Även baksätet. Där blir ju inget baksäte då det bara är 5 cm mellan framsätena och baksätet. Tanken är att det blir lackat i vitt bara. En rå känsla, men lyfts upp med röda 4-punktsbälten och en röd brandsläckare där bak. Min grundtanke var förvisso att låta golvet vara vitmålat, men nu blir det att jag lägger dämpmattor och lägger på vanlig matta ovanpå.

Lackeringsfirma är också kontaktad. Jag kör över första veckan i januari och ger järnet på MiniSwift-bygget i 4-5 dagar. Sen ska vi förhoppningsvis vara så pass klara med karosseriet att vi kan lämna bilen på lackering i mitten av januari/februari.

• • • TRANSLATION • • •

Sunday is the day of rest, Monday is the day of tinkering. Dad is at it. Now the conversion plates for the Mk1 taillights are welded in place, and the antenna holes are welded shut. A bit of putty on that.

The floor is also rustproofed in white. Also, the back seat. There won't be much of a back seat since there's only 5 cm between the front seats and the back seat. The plan is to paint it in white only. A raw feel, but elevated with red 4-point seat belts and a red fire extinguisher in the back. My initial idea was indeed to keep the floor white, but now I'm going to add soundproofing mats and put regular carpet on top.

A paint shop has also been contacted. I'm taking the first week of January off and going full throttle on the Mini Swift build for 4-5 days. Then, hopefully, we'll be done enough with the bodywork to leave the car for painting in mid-January/February.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f6d45f9d08caa7768ad47917066d7e7e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ab98afb9773d19165b540580d922b4e0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bc0dcab0fcadb30086435c226386c5f6.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
14 december 2018 · 484 Inlägg

Det kliar i fingrarna. Därför blir det en liten tripp och meka med bilen i helgen.

Tänkte ge mig på framfjädrarna redan ikväll. Och samtidigt passa på att skruva bort genomslagsstoppen helt och hållet. Vi kapade ju av dem litegrann med fogsvans nyligen. Och med de nya och styvaste fjädrarna hoppas vi på ett styvt stuk även framtill.

Lägger med tre bilder på bilen som inspirerat mig.

Bilder på helgens bravader kommer fortlöpande under helgen. På återseende!

• • • TRANSLATION • • •

The itch is strong. That's why there will be a small trip to tinker with the car this weekend.

I'm thinking of tackling the front springs tonight. At the same time, I'll take the opportunity to completely remove the bump stops. We cut them a bit with a coping saw recently. With the new and stiffest springs, we hope for a firm front as well.

I'm including three pictures of the car that inspired me.

Pictures of this weekend's exploits will be shared continuously throughout the weekend. See you later!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4a8f86ff893eda1cfc876efce260f7ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8208969d577ae960e1305374730be2b8.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
14 december 2018 · 484 Inlägg

Kvällen var ung när man anlände, men vardagslunken hade satt sina spår. Vi tittade till den lilla racern, funderade och planerade vad som skulle göras under helgen, men inget mer än det. Några bilder blev det i alla fall.

Vad sägs om globformade strålkastare?

• • • TRANSLATION • • •

The evening was young when we arrived, but the routine of everyday life had left its mark. We checked on the little racer, contemplated, and planned what would be done during the weekend, but nothing more than that. Nevertheless, a few pictures were taken.

How about globe-shaped headlights?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-20c72dc990a0937c3fc44bbd47ca3b76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-beef1e7368f906c9f549b706c15aafae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-857ad58e1fd8ce48975191cd265ffee5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0dfe9f82c5f0153263d55e885a394016.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-283c1edf8303b997950d83d0ca5c91a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7bbcc2d4d7557b2aa0c60d3115d62d95.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
15 december 2018 · 484 Inlägg

Lördagmorgon 05.59. Nu är det dags att komma igång. Snabbfrukost och sen dags att meka!

• • • TRANSLATION • • •

Saturday morning, 05:59. Now it's time to get started. Quick breakfast, and then it's time to tinker!

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
15 december 2018 · 484 Inlägg

Morgonhumöret testades gällande genomslagsstoppen. Rejält. Tänk dig ett par muttrar. Och en passande nyckel förstås. Tänk dig att muttrarna sitter inuti en hålighet lika smal/liten som en mjölkkartong. In med näven och lossa!

Sedan 06.15 hann jag med att slipa lite på interiören, ritat mallar för handskfack/lådor till baksätet, bytt till styvaste framfjädrarna, tagit bort genomslagsstoppen. Vid 12-snåret anslöt farsan som svetsade gångjärn till flipfronten, antennhål och det andra bakljuset.

Nu är vi mätta och belåtna. Dags för nästa vända till garaget!

• • • TRANSLATION • • •

The morning mood was put to the test on the bump stops. Seriously. Imagine a pair of nuts. And a suitable wrench, of course. Imagine that the nuts are inside a cavity as narrow/small as a milk carton. Insert the hand and loosen!

Since 6:15 AM, I managed to do some sanding on the interior, drawn templates for the glove compartment/drawers for the back seat, switched to the stiffest front springs, and removed the bump stops. At noon, my dad joined, welding hinges for the flip front, antenna holes, and the other taillight.

Now we are satisfied and full. Time for the next visit to the garage!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e0a6428e14dfa5f89cce45d5ffc90a3b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-40cda0061e9fd0907716d29aa1d46128.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9bdb789ec1d8a57119b440e409ef295a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9add79a7ee3f5e742a81b28fa31f3075.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c61710fa91b1be1d2c035ff4c0542a63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-990afa635c8d9ed0d2f79745cbf3b5c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0013e78660c308d80c9e6860de8b145a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a5e4655fea2c6dcce0a2f65ed913a201.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5544585d5f2df929f53f232952e34ee5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2d0424d438c033be9475782aeac07fa8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7fc00574fd4ce8af4579808bbafd7b87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2647b9b6e60bdef0f4deb158bf46da4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b8aad1494bf1e5684fcb4a507946693a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6aea90604014beba3318a53a96cd080b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9afe4128ce92eeaa0f25dda9aad30e4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0bfd4a7267513718342253e8f31951b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e1be92767d724f28d7c61b0a4a19b579.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-22d1ee81da6892c12f6565cceeb005be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-efec351774195a27896cf9f176e3dab2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fdd712da42c442bd24f7d8b1d231488c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6f333e310e4819c4242a6021713633ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4b84e665ba374ed3815243e80c88374.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
15 december 2018 · 484 Inlägg

94 cm... så bred är dörren och så långt har jag upp till grenen. Då var det konstaterat. Bra arbetsställning då jag kunde klämma fast dörren med benen och demontera "elhissarna", dörröppnare och lås.

94 cm... ja, det är bra att ha långa ben och därmed kunna stå med ett ben i och ett ur bilen när man slipar interiören. Det är ju inte gott om plats inuti bilen om man ska vika ihop sig och komma åt.

Farsan hann med att svetsa dit stag för A-panelerna så att denna triangel blir styvare nu när vi sätter Dzus-lås där för att låsa fast flipfronten. I stagen kommer vi också att fästa innerskärmar egentillverkade i plast. Och Dzus-låsen blev ju ditsvetsade i ett nafs. Tectylen tenderar till att ge god rökutveckling när det blir varmt i plåten intill har vi märkt.

Imorrn bitti ger jag mig i kast med den andra dörren. Får se om jag studsar upp 05.59 som idag. Vi ska rikta ett rör som fått sig en smäll i instrumentpanelen, kolla vart vi fäster 4-punktsbältena (troligtvis i hatthyllan vid bakrutan), fästa flipfronten i gångjärnen och hitta en lösning på infästningen närmast vindrutan (bortsett från Dzus-låsen på A-panelerna).

Godkväll!

• • • TRANSLATION • • •

94 cm (3.1 feet)... that's how wide the door is, and that's how far I have up to the b***s. Good working position as I could secure the door with my legs and dismantle the "power windows," door openers, and locks.

94 cm (3.1 feet)... yes, it's good to have long legs and be able to stand with one leg in and one out of the car when sanding the interior. There's not much space inside the car if you have to fold yourself up to reach.

My dad managed to weld braces for the A-panels so that this triangle becomes sturdier when we attach Dzus fasteners there to lock the flip front. We will also attach homemade plastic inner fenders to the braces. And the Dzus fasteners were welded on in a jiffy. We've noticed that Tectyl tends to generate good smoke when it gets hot in the sheet metal.

Tomorrow morning, I'll tackle the other door. Let's see if I bounce up at 5:59 like today. We will straighten a pipe that has taken a hit in the instrument panel, check where we attach the 4-point seat belts (probably in the parcel shelf near the rear window), attach the flip front to the hinges, and find a solution for the mounting closest to the windshield (aside from the Dzus fasteners on the A-panels).

Good evening!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-634443885c67c76f0e1ede14ee6c31b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-22690f42c0450974649bb850d110cd4f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3e4d2f44825cf0dd1e89b6e952d7e590.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6347c9bc60b0554e450c2b3487ffe9da.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-40ca99601164f6535f8b604f72d0f414.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0b34907644ed6be60627624d3d7735c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5bfcb164e4a9e94a9adab415000eb768.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-666c1099cd509f36d0663181d456cbf4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e343157f428c24aa526a92444c374361.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4af80c9d336a6091ebab248c1f4dcee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ba31d5309b4ab2b757e27772b8f80815.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
16 december 2018 · 484 Inlägg

Såja, nu var mekarhelgen över för denna gång. Vi fick en hel del gjort faktiskt. Skönt med tanke på att det blir lite av ett uppehåll i februari/mars. Just därför känns det extra bra med att jag tog mig tiden denna helg. Första veckan i januari blir nästa omgång.

Kort sammanfattning av förmiddagens race:
- Dzus-låsen är på plats i A-panelen
- Plåtar klippta och provmonterade till "handskfacken" på sidorna om baksätet
- Gångjärn till flipfronten monterade på framvagnen
- Andra dörren demonterad
- Frontens övre fästen närmast vindrutan är monterade
- Motorhuven ditlagd för att se passformen när flipfronten är monterad

Det ser bra ut. Riktigt bra ut hittills. Nu återstår det några enstaka saker att göra innan mitten av januari innan det blir dags för lackering. Men som så många andra bilprojekt så lär man upptäcka nya saker att rätta till när man väl slutfört ett annat. Då är det extra skönt med lite julledighet för att ladda batterierna och planera slutskedet på detta MiniSwift-projekt. En grej som vi bävar inför är inpassningen av skärmbreddarna. Jag har hört och läst att dessa är riktigt tidskrävande att få rätt på. Finishen är ju allt.

Det är också kul att se att detta MiniSwift-projekt lockar besökare. Vi ses kanske på utställningar till sommaren. Håll tummarna!

Jag och farsan önskar er en God Jul och Gott Nytt År!

• • • TRANSLATION • • •

So, now the wrenching weekend is over for this time. We actually got a lot done. It feels good, especially considering that there will be a bit of a break in February/March. That's why it feels extra good that I took the time this weekend. The first week of January will be the next round.

A brief summary of the morning race:
- Dzus fasteners are in place in the A-panel
- Plates cut and test-fitted for the "glove boxes" on the sides of the rear seat
- Hinges for the flip front mounted on the front suspension
- The other door dismantled
- Upper brackets of the front closest to the windshield are mounted
- The engine hood laid down to check the fit when the flip front is mounted

It looks good. Really good so far. Now, there are a few things left to do before mid-January before it's time for painting. But like so many other car projects, you tend to discover new things to fix when you complete another one. Then it's extra nice with a little Christmas break to recharge the batteries and plan the final stages of this MiniSwift project. One thing we are dreading is fitting the fender flares. I have heard and read that these can be really time-consuming to get right. The finish is everything.

It's also fun to see that this MiniSwift project attracts visitors. Maybe we'll see each other at car shows next summer. Keep your fingers crossed!

My dad and I wish you a Merry Christmas and a Happy New Year!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-395716cd278e4924923150b809db071d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-164e59ba7dc162a680f38291d3dfe779.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3fef0b79830e5cd7c786f206a8bdc433.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-75c0976a5ad25df8a4b70d3e42a6ec47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-629e5f3d1717d3627e07599dfc406b6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d8ad720100e5fe92a2ee2b366236146b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f57f4030a9020702e3fdf03d0221703c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9885d497d812ba856df031e0a22fc6b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-09074d86070600582026201b7a1c1fc3.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
28 december 2018 · 484 Inlägg

Gott med lite ledighet. Mer tid till att planera slutfasen på MiniSwift-bygget.

Farsan har sprutspacklat baksätet och kletat på lite plastic padding på bakljusena och antennhålen. Vi ska försöka få en lackerare att kika och bedöma i början på januari. Förhoppningsvis lackering i februari.

Sen får vi gå på att se över motorn. Har ingen aning om skicket på den, så det kan antingen bära eller brista. Som tur är har farsan kontakter som eventuellt kan hjälpa till vid behov. En har erfarenhet av dragracing, hehe.

På självaste julafton checkade jag spårvidden och tänkte att spacers nog vore på sin plats där bak. Eller så blir det 8” breda fälgar istället för 7”.

Jag bävar inför inpassningen av Miglia-skärmbreddarna dock.

• • • TRANSLATION • • •

Nice with some time off. More time to plan the final stages of the MiniSwift build.

Dad has spray-filled the rear seat and applied some plastic padding to the taillights and antenna holes. We will try to get a painter to take a look and assess in early January. Hopefully, painting in February.

Then we'll have to look at the engine. I have no idea about its condition, so it can either be a success or a failure. Fortunately, dad has contacts that might help if needed. One of them has experience in drag racing, hehe.

On Christmas Eve, I checked the track width and thought that spacers might be in order at the rear. Or maybe it will be 8" wide wheels instead of 7".

I'm apprehensive about fitting the Miglia fender flares, though.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-74f1c08a1acfcac4c1b4d6aeaa3723fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bc43a5b2e874d85be4c111bfc800aca8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1a7c3f03ac22d160f4879179ac334c42.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd1352370c72c45973469f0fd3d42c3a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-315332dfa2990674394752198e4efc0a.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang