Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.
  • 114 Följare
  • 305 014 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 januari
martinhejdesten
20 juni 2019 · 484 Inlägg

Engelsmän. Företaget som tillverkar MC-förgasarkitet hörde av sig och sa att de tagit emot min betalning, men att den samtidigt hade dragits tillbaka. Ehh? Något strul med bankerna tydligen. Men nu verkar det stämma och de har satt igång med ordern.

Engelsmännen på andra ställen hade dessutom svårt att ta fram gångjärn till bakluckan ju. Jag har väntat i fyra månader. Men nu hittade jag nya. Vart då? Jo, Dalhems. I Sverige! Jag vet att de har delar till Minis, men det slog mig inte att de kanske hade just sådana.

Andreas har kontaktat en lokal firma för att se om de kan hjälpa oss med följande:
- Styrbox
- Grenrör
- Drivaxlar (Swift till Mini; nya görs från grunden, vi är tveksamma till skarvning)
- Svänghjul (lättare)

Mitt i sommarvärmen fick han också för sig att sticka till Alperna och åka skidor med familjen. Dotterns födelsedagsönskan. Han meddelade också att han blev färdig med tändkurvan när han satt på flyget. Citat: "–Räknade på vacuumförställningen. Ser ut att bli spot on +/- 1 grad från 2500 rpm och uppåt. Bra gasrespons med andra ord."

Jag har länge letat efter ny packningssats till motorn på nätet. Slutsålt överallt. Hmm. Hittade inte helt rätt på ebay heller. Men jag hittade dock en på AD Bildelar. Nice. Packningssatsen är lämnad hos motorverkstaden som sätter igång med ihopmontering nästa vecka. Vet ej när den förväntas klar med tanke på semestertider.

• • • TRANSLATION • • •

Brits. The company that manufactures the motorcycle carburetor kit got in touch and said they received my payment but that it was simultaneously withdrawn. Uh? Some issue with the banks apparently. But now it seems to be correct, and they have started processing the order.

The Brits elsewhere also had difficulty sourcing hinges for the rear hatch. I've been waiting for four months. But now I found new ones. Where? Well, in Dalhems. In Sweden! I know they have parts for Minis, but it didn't occur to me that they might have those specific ones.

Andreas has contacted a local company to see if they can help us with the following:

- ECU (Engine Control Unit)
- Exhaust manifold
- Driveshafts (Swift to Mini; new ones are made from scratch, we are hesitant about splicing)
- Flywheel (lighter)

In the midst of the summer heat, he also decided to head to the Alps for some skiing with the family. His daughter's birthday wish. He also mentioned that he finished tuning the ignition curve while on the plane. Quote: "-Calculated the vacuum advance. Looks to be spot on +/- 1 degree from 2500 rpm and upward. Good throttle response in other words."

I've been searching for a new gasket set for the engine online for a long time. Sold out everywhere. Hmm. Didn't find exactly the right one on eBay either. But I did find one at AD Bildelar (car parts). Nice. The gasket set has been handed over to the engine workshop, which will start assembly next week. I don't know when it's expected to be finished considering the holiday season.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-af29efdf6ef2251e17f7d6c717f2653c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2ca02089ecdc9e989fa1ab1ab5dd5c51.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
27 juni 2019 · 484 Inlägg

Vad händer? Nja, inte mycket. Det är trots allt semestertider.

- Inte ett ljud från de engelska fälgtillverkarna.
- Jag väntar på fraktkostnad för grenrör från Australien. I samma veva har de slutat tillverka just det grenrör som jag spanat in. Det finns liknande, men är inte lika bra enligt Andreas. Väntar på svar från Crocodile Dundee & Co om de fortfarande kan vaska fram önskat grenrör.
- MC-förgasarkitet från danST Engineering har statusen "Work in Progress" vilket låter lovande.
- Gångjärnen till bakluckan är skickade till CaMi Lack. Jimmy lackar dessa vita inom kort. Thanks!
- Risto och Arthur på Befra Motor funderar vilken metod som ger bäst finish på motorblock mm. Syrabehandling eller kulpolering? Och så hoppas jag att de hinner sätta samman motorn i etapper trots semestertider.
- Vi har gett tummen upp för ONM Motorsport att knåpa ihop en ny styrbox. Har även ställt frågan om att lätta på svänghjul och producera nya drivaxlar eller hitta en hållbar lösning.
- Tänkte visa hur framvagnen ser ut. Riggade studioblixt och pang, pang, pang. Tre bilder. Vi skickade originalframvagnen kapad till hälften i storlek till Henrik Hansen, som i sin tur svetsade ihop en rörram i sin rigg. Han har nämligen gjort en del sådana.
- Beroende på uppskattad arbetsbörda nästa vecka så sticker jag nog till garaget och påbörjar montage av diverse prylar på bilen. Bilbygge är kul!

Oh, förresten. Fälgarna. Det trillade precis in ett mail i Inkorgen.

"–The wheels are ready for send, it will be tomorrow by GLS. /Alejandro"

Exciting, som britterna hade sagt, eller Emocionante som spanjorerna hade sagt.

• • • TRANSLATION • • •

What's happening? Well, not much. It's still vacation time.

- Not a word from the English wheel manufacturers.
- I'm waiting for the shipping cost for the exhaust manifold from Australia. At the same time, they have stopped producing the specific exhaust manifold I had my eye on. There are similar options, but according to Andreas, they are not as good. Waiting for a response from Crocodile Dundee & Co to see if they can still find the desired exhaust manifold.
- The motorcycle carburetor kit from danST Engineering has the status "Work in Progress," which sounds promising.
- The hinges for the rear hatch have been sent to CaMi Lack. Jimmy will paint them white shortly. Thanks!
- Risto and Arthur at Befra Motor are considering which method gives the best finish on the engine block, etc. Acid treatment or ball polishing? And I hope they manage to assemble the engine in stages despite the vacation period.
We have given the green light to ONM Motorsport to put together a new ECU. We have also asked about lightening the flywheel and producing new driveshafts or finding a durable solution.
- I thought I'd show what the front suspension looks like. Set up a studio flash and click, click, click. Three pictures. We sent the original front suspension, cut in half, to Henrik Hansen, who in turn welded together a tube frame in his setup. He has done quite a few of those.
- Depending on the estimated workload next week, I'll probably head to the garage and start assembling various parts on the car. Building a car is fun!

Oh, by the way. The wheels. Just got an email in the inbox.

"–The wheels are ready for send, it will be tomorrow by GLS. /Alejandro"

Exciting, as the Brits would say, or Emocionante, as the Spaniards would say.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c5b43ba8f4905e581005878875c0844.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-76d3e0d2e2dc0cf90db8bfb00e4fb46b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1b1aa249962ad30f028ca78b8e3a2b24.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

ascona-tic
30 juni 2019 · 1 496 Inlägg

Riktigt tjusigt som vanligt.

Opel Ampera (2012)
Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
martinhejdesten
1 juli 2019 · 484 Inlägg

Ni vet den där ordern från Minisport, ja just den, ni vet den som tog evigheter att få skickad och som jag dessutom avbeställde pga att det drog ut på tiden? Den kom med Postnord idag. Fick hem en avi och hade ingen aning om vad jag beställt. Med spänning åkte jag och hämtade ut paketet. Jag fick genast syn på det tejpade paketet men kopplade inte vad jag köpt där nyligen då jag dissat Minisport, like, forever. Öppnade paketen. Vilka clowner.

- Dörrstopp (straps)
- Metallbrickor till dörrstoppen
- Gångjärn till baklucka (vilken tur att jag beställde via Dalhems och fått dem lackerade idag, haha)
- Gångjärn till dörrar

I övrigt jagar jag grenrör i hela världen. Andreas magiska Google-fingrar hittade en amerikansk sajt som hade allt för Suzuki. Yes! I produkttexten stod det "FOR G13B AND G16A 16V SOHC ONLY. In USA fits Suzuki Swift 1998 - 2001."

Årtalen stämmer inte alls då min är från 1988. Men G13B stämmer (DOHC 16V). Hmm, vilken info ska man lita på? Mailade dem och fick svar inom 5 minuter att deras DOHC-grenrör var slut på lager och ingen info om när den åter är i lager. Jag svarade direkt med att det faktiskt står G13B i produkttexten och att det rimligtvis då borde passa min G13B, oavsett vilka årtal där stod. Inväntar svar. Hoppas det passar. Det är ju ett 4-1, nice!

I annat fall får man jaga rätt på en fläns och svetsa dit för passform.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Really stylish, as usual.

You know that order from Minisport, yeah, the one that took forever to get shipped and that I even canceled because it took too long? It arrived with PostNord today. I received a notice and had no idea what I had ordered. I went to pick up the package with excitement. I immediately spotted the taped package but didn't connect it to what I recently bought since I had dismissed Minisport, like, forever. Opened the packages...

- Door stops (straps)
- Metal washers for the door stops
- Hinges for the rear hatch (luckily, I ordered through Dalhems and got them painted today, haha)
- Hinges for the doors

In other news, I'm hunting for exhaust manifolds worldwide. Andreas' magical Google-fingers found an American site that had everything for Suzuki. Yes! In the product description, it said, "FOR G13B AND G16A 16V SOHC ONLY. In the USA, fits Suzuki Swift 1998 - 2001."

The years don't match at all since mine is from 1988. But G13B matches (DOHC 16V). Hmm, which information should one trust? Emailed them and got a response within 5 minutes that their DOHC exhaust manifold was out of stock and no info on when it will be back in stock. I responded immediately that it actually says G13B in the product description and that it should reasonably fit my G13B, regardless of the listed years. Awaiting a response. Hope it fits. It's a 4-1, nice!

Otherwise, you may have to hunt down a flange and weld it on for the right fit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1de6d87ad8098b0337fbecaec07d69b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-42f1345fd7524ae7ff7184a50f17a8ff.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
2 juli 2019 · 484 Inlägg

Surfa, surfa och surfa. Det är förvisso sommar, men igår kväll ägnade jag ytterligare en dryg timme åt att surfa på... grenrör. Det finns ju en del återförsäljare trots allt, men i Australien eller USA. På den svenska fronten verkar det tomt.

Jag hittade både det ena och det andra på de utländska sajterna men fästena verkar inte stämma helt överens. Körde därför inom Befra Motor och knäppte av några bilder. Och mätte. Nu hoppas jag på lite mer tur i mitt letande.

Befra Motor skulle kolla upp blästring vs kulpolering. I annat fall avfettar jag rubbet och lackar motorn.

• • • TRANSLATION • • •

Surf, surf, and surf. It's indeed summer, but last night I spent another hour surfing the Internet for... exhaust manifolds. There are some distributors after all, but in Australia or the USA. On the Swedish front, there is nothing to be found.

I found various options on foreign websites, but the brackets don't seem to match exactly. Therefore, I drove over to Befra Motor, took some pictures, and measured. Now, I hope for a bit more luck in my search.

Befra Motor was going to check blasting vs. polishing. Otherwise, I'll degrease everything and paint the engine.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-24f7906c2f08d0d25b87dcb022de3ae8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9288a215e153a6c379b28a6b1f738625.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-70ed752689de6da58036c81b60fe7a03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-26f264fb1f9bedb5fe47d98df58036a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-551e14cedeeb22aec06912558d712dc2.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
4 juli 2019 · 484 Inlägg

"Semesterdags". Planerade arbetsveckan så att man kunde smita iväg och lägga några timmar på bilen. Ikväll maskerade vi och sprayade innertaket svart på nytt då det kommit in lite vitt stoft vid lackeringen. Tejpa, tejpa, tejpa och så på med lite tidningar. Och sen tryckluft för att rensa i garaget.

Kort efter det så var det dags för en sista strykning vit lackfärg på golvet.

Imorrn bitti kliver jag upp tillsammans med tuppen och maskerar tak samt fönster och lackar interiören vitt. Kritvitt denna gång. Vi hade grundlackat med kritvitt och sedan lackat med gräddvitt. Vi förväxlade sprayburkarna förra gången. Men nu har vi koll.

Efter interiören är lackerad så drar jag till CaMi Lack och hämtar de nylackade gångjärnen till bakluckan och köper lim så att vi kan fästa dämpmattorna ordentligt. När jag är tillbaka från det ska jag, i teorin, kunna påbörja lite montering inne i bilen.

På återseende!

• • • TRANSLATION • • •

"Vacation time." Planned the workweek so that I could sneak away and spend a few hours on the car. Tonight, we masked and sprayed the interior roof black again as some white dust had come in during the painting. Tape, tape, tape, and then some newspapers. Followed by compressed air to clean up the garage.

Shortly after, it was time for a final coat of white paint on the floor.

Tomorrow morning, I'll get up with the rooster, mask the roof and windows, and paint the interior white. Chalk white this time. We had primed with chalk white and then painted with cream white. We mixed up the spray cans last time. But now we have it under control.

After the interior is painted, I'll head to CaMi Lack and pick up the newly painted hinges for the rear hatch and buy adhesive to properly attach the sound-deadening mats. When I'm back from that, theoretically, I should be able to start some assembly inside the car.

Until next time!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-acfa4e1210b834560cc44483dae6939e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-42b17676920f5d01d735febcb52b27a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-193cc104356acb7e42083dfa7c47299d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a23dde9adbc0950b65949c8fdc8bc1e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f2740f59776160a7d97d0f3b8ef46bad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6cdd75979aef991f9ff6807a87ab2734.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-349f792b18ceb7302fd38a54828d9cbc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-87fe560d8337b8804c0c98a07176509b.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
5 juli 2019 · 484 Inlägg

06.00 - beep beep beep.
06.30 - maskera, maskera, maskera.
09.00 - spraya, spraya, spraya.

Golvfärgen hade ju förstås inte genomhärdat så det blir nog inget gjort med dämpmattor och matta denna gång. Men nu är interiören kritvit så som det var tänkt från början. Och strax kör jag och hämtar gångjärnen och köper eventuellt klarlack till interiören.

I övrigt:
- Tyvärr inget SMS/mail om att jag väntar fälgleverans från England. Suck.
- Förgasartillverkning i full fart.
- Inväntar seg mailrespons från Australien gällande fraktkostnad för grenrör runt halva jordklotet. Får bli ett färdigt just för G13B-motorn. För mycket risk och kostnad med modifiering eller att bygga nytt.

• • • TRANSLATION • • •

06:00 - beep beep beep. 06:30 - mask, mask, mask. 09:00 - spray, spray, spray.

The floor paint had not fully cured, so nothing will probably be done with sound-deadening mats and carpet this time. But now the interior is chalk white, as it was intended from the beginning. And soon, I'll go pick up the hinges and possibly buy clear coat for the interior.

Other news:
- Unfortunately, no SMS/email about expecting wheel delivery from England. Sigh.
- Carburetor production in full swing.
- Awaiting slow email response from Australia regarding shipping costs for exhaust headers around half the globe. Will go for a ready-made one for the G13B engine. Too much risk and cost with modification or building a new one.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-85fda254490b93cbea3da8aae6cd1651.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0af0f19e6028a26ca15345a55aa08fae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-97fe0657a67dbc56a5e809943280fb1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f75c386ffea4f8e677f30ef8f9ec01b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1aa18f53c794b1c9f5890421ea69fba7.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
5 juli 2019 · 484 Inlägg

Nämen, I'm baaaaack! Golvet var ju inte färdigtorkat. Men det fanns ju andra saker man kunde göra. Farsan drog över motorrummet med svart en sista gång. Och interiören. Men vitt förstås. Sen rev vi bort all tejp som tog mig några timmar att maskera dit.

Jag skruvade på de nylackade gångjärnen på bilen och bakluckan. Även gångjärnen till nummerplåten monterades efter att ha gjort egentillverkade gummipackningar till fästena. Jag monterade låset till bakluckan, mekaniskt, inte centrallås. Och farsan lackade den vinkelbara nummerplåtshållaren i svart och när den hade torkat smackade vi dit den på sin plats. Farsan lekte lite med elkopplingar så att vi får nummerplåtsbelysning. Bakljusena är också monterade och kopplade. Gött.

Interiört hann jag med att montera svarta lister på de vassa plåtkanterna. En iögonfallande detalj. Och så Photoshopade jag dit två ändrör, hehe.

Nu stänger vi ner för denna gång.

Nästa gång lär följande ske (förhoppningsvis):
- dämpmattor i kupé och koffert
- matta monteras
- plåtarna för de nya ”handskfacken/sidofacken” monteras och kläs med matta
- sidopanelerna i baksätet monteras
- fästen för 4-punktsbälten i ”hatthyllan”
- matta skärs till för ”hatthyllan”
- klädselpanel på C-stolpen monteras
- gummilist för bakre sidorutor monteras
- bakre kofångare monteras
- burens bakre del monteras

• • • TRANSLATION • • •

Welcome back! The floor wasn't dry yet, but there were other things to do. Dad went over the engine bay with black one last time. And the interior. But white, of course. Then we removed all the tape that took me a few hours to mask on.

I screwed on the newly painted hinges on the car and the rear hatch. Even the hinges for the license plate were mounted after making custom rubber gaskets for the brackets. I installed the lock for the rear hatch, mechanical, not central locking. Dad painted the adjustable license plate holder in black, and when it had dried, we snapped it into place. Dad played around with electrical connections so that we get license plate illumination. The taillights are also mounted and connected. Nice.

Inside, I managed to mount black trims on the sharp sheet metal edges. An eye-catching detail. And I photoshopped two tailpipes onto it, hehe.

Now we shut down for this time.

Next time, the following is likely to happen (hopefully):
- Sound-deadening mats in the cabin and trunk
- Carpet installation
- Plates for the new "glove compartments/side compartments" are mounted and covered with carpet
- Side panels in the back seat are installed
- Mounts for 4-point belts in the "hat shelf"
- Carpet is cut for the "hat shelf"
- Trim panel on the C-pillar is installed
- Rubber strip for rear side windows is installed
- Rear bumper is installed
- Rear part of the cage is installed

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c26642ab7ba17487387f340e1a7d805c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-92c41286dcb89280ecd701652a528b30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-22b50fe1b44c0dc80c63e9ee88520356.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c9387a8e1edcbe805492d6d8ede02f66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c5868833ee62dfef974f7d55986a0875.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a141510232e545db665a553a6c761a6f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fc46e906e2d1fff86eaad12c60753315.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-660f049ac87b122427be3a7a6fb4742f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-79f5408cb2cb52f85548088f28962421.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2481efe64a1781d6524dc6c4fc691484.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-29f7607df7ed6fc0a38b64c430470c0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-92f15b1368499ffe12c63f6525e0c57c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-74a4b2cf82e4812688bc01196643c8f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5ab8266375f6ad618377db05595aeec7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3ff7009edce3de4c60478f7fb806e75b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a5fbc95e0688b6dc11167930b5646fa4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5fa4b25cd707dc0a4b482aa3196ae07b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-acdf0f39fd596c5d40738c16ef5a36c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7184081c05708c61a7300462df826803.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cbe9e54b434967e293bb4a3adb996c7d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dc5c251706ed73485f4739eb248cf35c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f64db11ef82108e53c61bda5c4b056fc.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
6 juli 2019 · 484 Inlägg

Innan hemfärd så var jag bara tvungen att provmontera gamla mattan på "hatthyllan", ny stol och nytt 4-punktsbälte. Photoshopade lite för att se eventuell placering av bältesfästena. Sätter dem nog i överkant på baksätets ryggstöd som på bilden. Hade ju en tanke på att sätta dem ovanpå "hatthyllan", men, njae.

• • • TRANSLATION • • • 

Before heading home, I just had to test-fit the old mat on the "hat shelf," the new seat, and the new 4-point belt. Did a bit of Photoshop to see the possible placement of the belt mounts. Probably going to place them at the top of the backrest of the rear seat as shown in the picture. I had a thought of putting them on top of the "hat shelf," but, nah.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5c265fc6ef96fead7e718e79fddeb149.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4dbfce7ad57eb6f4aadbd2c989c94f37.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
12 juli 2019 · 484 Inlägg

- Prepared for export: MC-förgasarkitet är på väg från UK.
- Dina varor har anlänt till ditt DB Schenker-ombud: fälgarna kanske?
- 350$ för frakt från ”down under”. Grenröret kostar 290$, haha. Tur att deras dollar står i 6,50 kr. Beställs senare idag.

• • • TRANSLATION • • •

- Prepared for export: Motorcycle carburetor kit is on its way from the UK.
- Your goods have arrived at your DB Schenker agent: Maybe the wheels?
- $350 for shipping from "down under." The exhaust costs $290, haha. Lucky their dollar is at 6.50 SEK. Will be ordered later today.

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
13 juli 2019 · 484 Inlägg

Nyss hemkommen från en semesterresa och hann knappt svänga upp på infarten innan det kvickt bar iväg till Schenker-ombudet för att hämta fälgarna.

Order 28 december.
Uppskattad leveranstid: 4-6 veckor.
Levererade 13 juli. Fatta, JULI.

Inte nog med det. Fick bara 2 st. WTF. Inga fler kollin i mitt namn enligt ombudet.

No further comments.

• • • TRANSLATION • • •

Just got home from a vacation and barely had time to turn into the driveway before quickly heading to the Schenker agent to pick up the wheels.

Ordered on December 28.
Estimated delivery time: 4-6 weeks.
Delivered on July 13. Imagine, JULY.

Not only that. Only got 2 wheels. WTF. No more parcels in my name according to the agent.

No further comments.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c59355e3f6fc0e8a2bb4106aaf2005f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-95fbe66a88727f16c8182d0f2d0bdf2f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-43202f07aa9b5baf45ce5c28d8123475.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

silverado350
14 juli 2019 · 193 Inlägg

Hoppas dom andra går snabbare att få.

martinhejdesten
14 juli 2019 · 484 Inlägg

silverado350 skrev:
Hoppas dom andra går snabbare att få.

Typ, jag med. Antingen har de fastnat hos GLS Import eller hos DB Schenker. Lär ju inte vänta dryga halvåret på två nya fälgar, haha.

• • • TRANSLATE • • •

Reply to post: I hope the others arrive more quickly.

Me too. Either they got stuck at GLS Import or at DB Schenker. I won't wait for another half a year for two new wheels, haha.

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
16 juli 2019 · 484 Inlägg

Två snabba!
1) Igår kom det andra paret fälgar. Puh!
2) Idag kom mc-förgasarkitet – Kawasaki Ninja ZX-6R (2000-2002, J8F). Gött, nu luktar det lite bensin på kontoret.

• • • TRANSLATION • • • 

Two quick updates!

1) Yesterday, the second pair of wheels arrived. Phew!
2) Today, the motorcycle carburetor kit – Kawasaki Ninja ZX-6R (2000-2002, J8F) – arrived. Nice, now there's a bit of a gasoline smell in the office.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a0b2e9d08fc8956d4768ac07b1f3c0c8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-59933a649f9f7fe98f8d651e37f8a627.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8fa7311cafca09bef078e4b65aa34c70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-239603ea0974ff9188f2c35d8234eb7b.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

Fiesta_Racing Ford fantast
18 juli 2019 · 1 607 Inlägg

danst insug? jag använder en bit kylarslang från en diskmaskin som rör mellan insug och förgasare

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
martinhejdesten
20 juli 2019 · 484 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:
danst insug? jag använder en bit kylarslang från en diskmaskin som rör mellan insug och förgasare

Jajemän, det är från danST Engineering från UK. Luftfilter är beställt och kommer inom kort.

Medan man väntar på det så har jag satt igång med att designa "instrumentpanelen". Tyvärr ingen iPad som Tesla har, utan det blir fem enkla switchbrytare samt choke-reglage. Vattenskärning i lämpligt material och ikoner som foliering. Se originalbild och mockup (Photoshop) där jag har svartfolierat kromlisterna runt de olika mätarna samt ramat in hastighetsmätaren med svart inredning.

Jag kommer säkerligen sätta en varvtalsräknare intill rattstången på något sätt. Gärna med shiftlight.

Tändboxen är under uppbyggnad och Andreas skulle tillhandahålla med slungvikter, kurva mm. Och grenröret är snart på väg från australiensarna. Befra Motor ska sätta samman motorn asap efter semestern och jag har en del monteringsarbete på bilen. Det rullar på nu.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: danST intake? I use a piece of radiator hose from a dishwasher that runs between the intake and the carburetor.

Absolutely, it's from danST Engineering in the UK. The air filter is ordered and will arrive shortly.

While waiting for that, I've started designing the "instrument panel." Unfortunately, no iPad like Tesla, but it will have five simple switch buttons and a choke control. Water cutting in a suitable material and icons for the switches will be added through foiling. See the original image and a mockup (Photoshop) where I've black foiled the chrome trims around the gauges and framed the speedometer with black accents.

I'll probably add a tachometer next to the steering column somehow, preferably with a shift light.

The ignition box is under construction, and Andreas will provide the flyweights, curve, etc. The exhaust manifold is on its way from the Australians. Befra Motor will assemble the engine as soon as possible after the holidays, and I have some assembly work on the car. Things are progressing now.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-24ec801cc93a5d379f5dc694efa482c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5cf854ad5d735436ae8e44097af17062.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-411887e6aeb899d0ed4989230c09267a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e070d41499c4c198f710bdf61882f37b.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
22 juli 2019 · 484 Inlägg

När frun och barnen åker till Liseberg i två dagar så åker jag till garaget. En given minisemester med andra ord.

Väl på plats så kapade jag förstärkningsjärn för 4-punktsbältena. Innan jag borrade i baksätets ryggstöd var jag tvungen att provmontera stolarna så att bältesfästenas placering blev hyfsat linjerat med stolarna.

Jag hade också med mig en utskrift av instrumentpanelen (Photoshop mockup) som jag klippte ut och höll mot balken där den ska sitta. Krävs dock lite justeringar i passformen. Dessutom lär choke-reglaget inte behövas då det är en nyare motor (1988) jämfört med hundkojans från 1975.

• • • TRANSLATION • • •

When my wife and kids go to Liseberg amusement park for two days, I head to the garage. A mini-vacation of sorts.

Once there, I started by cutting reinforcement bars for the 4-point seat belts. Before drilling into the backrest of the rear seat, I had to trial-fit the seats to ensure that the belt brackets were reasonably aligned with the seats.

I also brought a printout of the instrument panel (Photoshop mockup) that I cut out and held against the beam where it should be placed. However, some adjustments are needed for the fit. Additionally, the choke control is likely unnecessary since it's a newer engine (1988) compared to the Mini's from 1975."

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-20f56e18556bd6cf4dc3cb906075faf9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1147f2a6da0a6ad480ffc9d18c62dd9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fc779509c56461f3c70086d3fbd92b60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5f180922e278d2d261b4dc8d6a35f10d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1cd53000748d69170b1ace02d5220284.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5de77a6310b041d640c678de783d17a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-65e4fec8f38fa1ac3db79972dccd520e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e68b524c75ed9b53b764b5a64284cc43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e2ca91e693114c129e8d55493f4ff9ed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5dc62c17390a51ba04633b2d05918209.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-74e00375b1958e226e58ab67937193e5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4e2cc8170cc3a2cc794ed16a716f879b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7bed8fdd5744b67b834b1e014c972162.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
22 juli 2019 · 484 Inlägg

Del 2 av måndagens dagsverke – montera matta på hatthyllan, klädsel av C-stolpe, matta vid de tidigare "sidofacken". Och såklart smacka på däcken på de nya 8x13". Omöjligt enligt däckfirman, men det gick, enligt min plan då jag sett det på en engelsk hundkoja (den blå som är projektets förebild). Får se hur de håller ringtrycket. Lite tyskstuk, men det blir hüfsat bra när skärmbreddarna monteras.

Det var en del tejpande med dubbelhäftande tejp på hatthyllan, C-stolpklädseln sprayades svart en sista gång och spraylimmades på C-stolpen, fönsterlisten bankades på, smärre justeringar gjordes i golvmattan samt att jag skar ut nya mattdelar av golvet som den inköpta originalmattan numera inte täcker då vi kapat bort "sidofacken".

Imorrn bitti monteras dämpmattor och matta. Kanske hinner jag med att montera sidofackens nya "hyllor". Bakre delen av buren tar vi nästa gång.

• • • TRANSLATION • • • 

Part 2 of Monday's day's work – Install carpet on the parcel shelf, upholstery of the C-pillar, carpet at the previously "side compartments." And, of course, fit the tires on the new 8x13". Considered impossible according to the tire company, but it worked, following my plan as I had seen it on an English Mini (the blue one that is the project's prototype). Let's see how they hold the rim pressure. A bit of German touch, but it looks pretty good when the fender flares are installed.

There was some taping with double-sided tape on the parcel shelf, the C-pillar upholstery was sprayed black one last time and spray-glued to the C-pillar, the window trim was hammered on, minor adjustments were made in the floor mat, and I cut out new carpet pieces from the floor as the purchased original mat no longer covers it after cutting off the "side compartments."

Tomorrow morning, damping mats and carpet will be installed. Maybe I'll have time to mount the new "shelves" for the side compartments. The rear part of the cage will be done next time.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9f2f438878b86e0ce1f04a98e73d2ccf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3da060e3ffeab55307f6874ac7f73774.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-df2bf4782c4527eaddcd858beab6f57a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d3edef69662ea04a4d3b33bfab1e6a8c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-17aad9b2b6a98198d8880f0f868179f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3e9aa588aeb18b1c1430432609323f1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9f59f9ae0ba618a800cb651e3942155d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-180ab94cf615b3e377ebdd30efd28674.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6010d6785ab9d9adfd13337df7a5310f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7aebcb14d603fc1247612b699ce138d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-16adb9c95a30fbb23c61189f617a59e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eabeba32020ddee596ce7bedaf5530c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5cbf4da7d3cf0e0377f97c0938f319bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5a7241c4919bf9b116e78d8d338cb92c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3fc50d055ce12306e045af86acead6c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fd6e81bacb52639244829379c181b998.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d369c8c997ed980aaa216ccdc4270d76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1106842da813394f06bad69ca87f0383.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-323077f8edc174919b7cf761feee80d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b4d8e58a2bca7f905adb2f8646a9548e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-21aa22bbdb8c84f4eda764e9f2abfad5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fd57567beadcd5bef94200c685b82160.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

martinhejdesten
23 juli 2019 · 484 Inlägg

Dämpmattor i sektioner och en del spraylim stod på dagens agenda. Det blev bara tre timmar idag med start 06.30 för sen bar det hemåt igen för att jobba lite. Blir nog en tur till garaget senare i veckan igen.

Resekamrater med hem blev både dörrar, mekanismer och rutor för att kunna pyssla med det på hemmaplan. Det är ju trots allt svensk sommar. Och när rusket kommer... då tänker jag montera dörrar.

• • • TRANSLATION • • • 

Damping mats in sections and some spray adhesive were on today's agenda. It was only three hours today, starting at 06:30, and then I headed home to do some work. Probably, there will be another trip to the garage later in the week.

Travel companions back home included both doors, mechanisms, and windows to be able to work on them at home. After all, it is Swedish summer. And when the bad weather comes... that's when I plan to install doors.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-733ec71b7a00a50d1f484cd82b31454f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c86d8615d6aff4221736bd1ff6570f2a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ea94bd23e133b957a4056bfbe091f8ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-33c6d74e5be72c736287a94ef0738663.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-23e8375915562a424209d940d1a2c6de.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)

Montecarlo
23 juli 2019 · 444 Inlägg

Blir riktigt bra detta! Nya fälgarna är riktigt fina!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang