Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.
  • 114 Följare
  • 305 038 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 januari
danjac
4 april 2020 · 698 Inlägg

Kommer bli kanon detta smile

Nissan Micra K10 "Rallybilen" (1987)
martinhejdesten
4 april 2020 · 484 Inlägg

stingray-ragge skrev:
Här händer det grejer smile
Det är dom små detaljerna som gör helhetsintrycket till slut.
Kul o se att det går framåt smile

Tack för peppet! Om en stund ska jag montera ihop en av dörrarna. Och då lär det bli mer detaljer som syns. Och troligtvis blir det en 2-dagars tur till garaget i nästa vecka för att komma än närmre the D-day.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Things are happening here! 😄 It's the small details that eventually make the overall impression. It's fun to see that it's progressing.

Reply to post: This is going to be fantastic!

Thanks for the encouragement! In a little while, I'll be assembling one of the doors. And then there will be more visible details. Probably a two-day trip to the garage next week to get even closer to the D-day.

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
4 april 2020 · 484 Inlägg

danjac skrev:
Kommer bli kanon detta smile

Thx! Man är sjukt nällad på att få igång den asap.

• • • TRANSLATION • • •

Thanks! Can't wait to get it running asap.

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

eastmotorsport -sommar ska de va....
4 april 2020 · 4 524 Inlägg

Härligt, snart körbar. Du funderade aldrig på att ha två avgasrör centrerade på mitten baktil? Det var lite skittufft på tiden då det kördes med kojorna.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
4 april 2020 · 484 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Härligt, snart körbar. Du funderade aldrig på att ha två avgasrör centrerade på mitten baktil? Det var lite skittufft på tiden då det kördes med kojorna.

Jomän, det har jag visualiserat i Photoshop redan men valet föll på att ha enkla rör på varsin sida. Tur att man jobbar med sådant dagligen då det hjälper till i att välja. Bra att se hur saker och ting kommer att bli innan man ens har påbörjat.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Wonderful, soon drivable. Did you ever consider having two exhaust pipes centered in the rear? It was a bit cool back in the days when they drove with those Minis.

Yes, I've already visualized that in Photoshop, but the choice was made to have simple pipes on each side. Good thing I work with such things daily; it helps in making decisions. It's great to see how things will turn out before even starting

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
5 april 2020 · 484 Inlägg

Haha, det här bilbygget kommer att ha ihjäl mig! Tyckte att ihopmonteringen av första dörren gick förvånansvärt bra. Och snabbt. Men när dörrens innerpanel var ditsatt med sina specialpluggar (som är knepiga att få av utan att fördärva panelerna om man tvingas demontera) så... ehh... hmm... det yttre dörrhandtaget bör kanske monteras. Och då är det så, om man inte läser instruktionsmanualen (vad ska man med en sån till, liksom), att dörrhandtaget måste dit först av allt.

Demontera precis allt igen. Okej då, vevmekanismen slapp jag göra. Men, de där skruvarna till dörrhandtaget är riktigt risiga så jag tvingas köpa nya. Och i tum-gänga förstås. Vore en dröm ifall man byggt alla bilar med millimetergänga. Glädjande finns en verkstad specialiserad på Austin Healey i närheten. Engelsk bil det också, så de borde ju ha skruvar till min bil med.

Innan detta missöde så hade jag polerat handtagen och låsen, tvättat av rutorna, monterat fönsterlisterna, skurit plast för att skydda dörrpanelernas insida (masonit) mot fukt och slängt på kopparpasta på precis alla skruvar. Jag var också smart nog att markera ut och fotografera vart dessa specialpluggar sitter, med mått mellan varje plugg, så att de skulle bli lättare att hitta om/när det behövdes demonteras. Och det blev ju hyfsat mycket tidigare än vad jag trott.

Men nu får det vänta tills jag skaffat dessa nya skruvar (imorrn?). Söndag och vackert väder ute tydligen. Dörrpanelerna väntar jag med att montera då vi ska spruta Tectyl i botten på dörrarna. Men, det blir då det.

• • • TRANSLATION • • •

Haha, this car build is going to kill me! Thought the assembly of the first door went surprisingly well. And quickly. But when the inner panel of the door was in place with its special plugs (which are tricky to remove without ruining the panels if you have to disassemble them), so... umm... hmm... the outer door handle should maybe be installed. And then, if you don't read the instruction manual (who needs one, anyway), the door handle must be installed first of all.

Disassemble everything again. Okay then, I didn't have to do the crank mechanism. But those screws for the door handle are really worn, so I have to buy new ones. And in inch threading, of course. It would be a dream if all cars were built with millimeter threading. Fortunately, there is a workshop specializing in Austin Healey nearby. Another English car, so they should have screws for my car too.

Before this mishap, I had polished the handles and locks, cleaned the windows, installed the window trims, cut plastic to protect the inside of the door panels (masonite) from moisture, and applied copper paste to absolutely all screws. I was also smart enough to mark and photograph where these special plugs are, with measurements between each plug, so they would be easier to find if/when they needed to be disassembled. And that happened quite a bit earlier than I thought.

But now, it will have to wait until I get these new screws (tomorrow?). Apparently, it's Sunday and beautiful weather outside. I'll wait with assembling the door panels as we're going to spray Tectyl at the bottom of the doors. But that's for later.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-62b10abae479c233f910484a741c47b6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f1f326ee098b4c3206cec190804be2d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fa8bc1b2bb2aa1e55ae308eac0e0ec2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-92f37a3d8fef0d171c695f3d6182540b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-631d04e1725b7e01b3aa2d9d56ca973c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-275ed0fae670a835c99b1ba3f4d8325b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91c1c4c62d6942c8b8d88c1dd1030fe1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ac8ae2cacc7085f7b0a1d445cc7e984d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-596f4bc9bd162524d7d4f02ecdab59a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b0c48c2947ff571679007fd628d5d75c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ceb5e52aa3f3c38eb35a1992f1a89dee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4f72a0a5368afa5f11436eedd7473926.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a24a1f63882a9991d48de4b1573aea94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6ebe8f4c1a0d60cf0aca645f6491daf9.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

Montecarlo
5 april 2020 · 444 Inlägg

Haha, bara göra om och göra rätt. smile fint blir det dock.

martinhejdesten
5 april 2020 · 484 Inlägg

Montecarlo skrev:
Haha, bara göra om och göra rätt. smile fint blir det dock.

Min paradgren för tillfället. Gör om, gör rätt. För tankarna till när man sätter ihop diverse IKEA-möbler utan att läsa instruktionerna. Hur svårt kan det vara liksom? Och så får man bygga om. Men. Det gamla hederliga RTFM gäller alltid. Read The F*ing Manual. Haha.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Haha, just redo it and do it right. 😄 It will look nice, though.

My current motto is "redo it, do it right." It reminds me of when assembling various IKEA furniture without reading the instructions. How hard can it be, right? And then you end up redoing it. But, the good old RTFM principle always applies—Read The F*ing Manual. Haha.

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

Lucif3r
6 april 2020 · 2 183 Inlägg

Har man inte jobb så skaffar man sig, som man brukar säga big_smile

martinhejdesten
6 april 2020 · 484 Inlägg

Lucif3r skrev:
Har man inte jobb så skaffar man sig, som man brukar säga big_smile

Hahah, true that!

Har kört rundor idag att få tag på tum-gänga och de längder jag önskar till handtagen, men det var svårare att hitta än vad jag trodde. Diverse skruvar/bultar är därför beställda via minispares.com. Hoppas på snabb leverans så att jag kommer vidare med dörrmonteringen – denna gång med handtag, haha!

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: If you don't have a job, you create one, as they say. 😄

Hahah, true that!

Today, I drove around trying to find inch-thread screws and the lengths I desire for the handles, but it was harder to find than I thought. Various screws/bolts are therefore ordered via minispares.com. Hoping for a quick delivery so that I can proceed with door assembly—this time with handles, haha!

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
17 april 2020 · 484 Inlägg

Idag var en sån där dag då allt föll på plats. Väntan och åter väntan på två paket från UK ; en del smågods i form av skruvar med tumgänga, blinkersspak och rattstångshölje då befintligt var sprucket. Men så kom rubbet idag. Dags att montera dörrarna i helgen med andra ord.

Lär ta en tvådagarstur till garaget i veckan som kommer för att bocka av ytterligare saker på min "to do"-list. Lite elprylar har också inhandlats samt bromsluftare. Så nu har vi nog det som behövs för att avsluta detta... eller?

• • • TRANSLATION • • •

Today was one of those days when everything fell into place. The wait for two packages from the UK; some small items like screws with inch threads, turn signal lever, and steering column cover, as the existing one was cracked. But today, everything arrived. Time to assemble the doors this weekend.

I'm planning a two-day trip to the garage next week to check off more items from my "to do" list. Some electrical gadgets have also been purchased along with a brake bleeder. So, now we probably have what we need to finish this... or do we?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1f393f14adce024def2574e49a2646e2.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

HG_
18 april 2020 · 2 470 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Idag var en sån där dag då allt föll på plats. Väntan och åter väntan på två paket från UK ; en del smågods i form av skruvar med tumgänga, blinkersspak och rattstångshölje då befintligt var sprucket. Men så kom rubbet idag. Dags att montera dörrarna i helgen med andra ord.

Lär ta en tvådagarstur till garaget i veckan som kommer för att bocka av ytterligare saker på min "to do"-list. Lite elprylar har också inhandlats samt bromsluftare. Så nu har vi nog det som behövs för att avsluta detta... eller?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1f393f14adce024def2574e49a2646e2.jpg

Blir bra detta, tyvärr så är det ju alltid något litet som man har missat så man inte kan slutföra det man håller på med, men jag håller tummarna så du blir färdig. Är ju såååå nyfiken på hur detta bygge slutar.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
martinhejdesten
19 april 2020 · 484 Inlägg

Exakt så är det HG_, en litet problem kan bli stort och en snabb sak kan bli utdragen. Jag hoppas innerligt att det inte behöver bli mer beställningar från UK.

Men i morse ringde klockan 06.00, för då var det minsann dags att åka hundkoja, spela golf, åka hundkoja hem igen, åka till Andreas garage och försöka fundera ut huruvida tändfördelaren ger signal på varje varv eller vartannat. Golfen gick inget vidare, men grannens hundkoja med 69 hk gick desto bättre! Och så brummar den finfint. Han väntar också med spänning på att min bil blir klar.

Igår kväll blev det en snabbrunda till Andreas för att sköta en borrmaskin i visst varvtal medan han klurade på oscilloskopet. Visade sig att borrmaskinen gav en hel del störningar. Därav blev det ett snabbt besök i Andreas andra garage idag där han riggat en anordning i en svarv för att minska signalstörningarna. Njae, gick inte helt klockrent där heller, tyvärr. Men beröm åt Andreas för att läsa på, klura ut fiffiga lösningar och att vara tålmodig.

Kort efter det tyckte jag minsann att det var dags att min bil skulle få nymonterade dörrar. Med dörrhandtag! Skruvar, specialplugg mm kom ju från UK i fredags så nu gick allt på räls. Tog en sista bild på den andra dörren ihopmonterad och fick en klump i magen – hade jag monterat handtaget på den då? – jodå, puh. Och så nu är allt ihopplockat i fotostudion, redo för färd till garaget där bilen står. Siktar på onsdag och torsdag. Två dagar i sträck lär det bli då Corona-krisen har gjort så att reklambranschen går segt och även för min reklambyrå då kunder pausat eller ställt in hela reklamkampanjer. Mindre att göra på firman = mer att göra på firmabilen. Chefen ville inte arbetsbefria mig helt, haha!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: This is turning out well! Unfortunately, there's always some small thing that you've missed, preventing you from completing what you're working on. But I'm keeping my fingers crossed that you'll finish soon. I'm soooo curious about how this build will end.

Exactly, HG_, a small problem can become significant, and a quick task can drag on. I sincerely hope there won't be more orders from the UK.

But this morning, the alarm clock rang at 6:00 because it was time to go ride in a Mini, play golf, riding a Mini back home, and then go to Andreas' garage to figure out whether the distributor gives a signal every turn or every other turn. Golf didn't go well, but the neighbor's Mini with 69 bhp went much better! And it's humming nicely. He's also eagerly waiting for my car to be ready.

Last night, I made a quick visit to Andreas to handle a drill at a certain speed while he pondered on the oscilloscope. It turned out that the drill was causing a lot of interference. Hence, a quick visit to Andreas' other garage today, where he rigged a device in a lathe to reduce signal interference. Well, it didn't go perfectly there either, unfortunately. But kudos to Andreas for researching, figuring out clever solutions, and being patient.

Shortly after that, I thought it was time for my car to get newly assembled doors. With door handles! Screws, special plugs, etc., arrived from the UK last Friday, so everything went smoothly. I took a last picture of the other door assembled and got a lump in my stomach—did I mount the handle on that one? Yes, phew. And now everything is assembled in the photo studio, ready to be taken to the garage where the car is. Aiming for Wednesday and Thursday. It's likely to be two consecutive days since the Corona crisis has slowed down the advertising industry, including my advertising agency, as clients have paused or canceled entire ad campaigns. Less to do at the company = more to do on the company car. The boss didn't want to fully release me from work, haha!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6e7625ef19355e82b5612f100ddeeea1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c7372893c877bfc9d28db85d8e214c4d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-768e97eaf0c9b781c9da01d4359e3601.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6d750d7fa7b6ecc30f6dd051ad2a458d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-43bfb422cc493746b506bc9e543b6640.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2f87748df7bfbb6b512f3193427302bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5bb52c917ab1c7d827b4b64b524978f6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-332f104fecef582922b8b482846604a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9553c4d6e00413b04e86f8e4962d5519.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cec671d82ffb6eb8e23057ae4f14489b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b0dec5e0bd2d7e7ee793c754083d0674.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cffc29eb1ee183bc63f05fe9132c0ddf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-46d1f6e497c44b10a4942bdab4933bff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c973e352924a3e8696641c5d7be1821b.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
22 april 2020 · 484 Inlägg

Upp i ottan. Och bra dagsverke.

- Batteri/jordfläta monterat
- Nya längre skruvar som passade rattnavet monterades
- El till framlyktor med nya kontakter
- Ny blinkersspak ersatte den gamla och slitna
- Letat efter fönsterlister till sidorutorna
- Rattstångshölje ersattes med bättre begagnat från eBay...
- ...som dessvärre var "högerstyrd" så jag fick konvertera höljet till "vänsterstyrd" och därmed göra ett nytt hål för blinkersspaken
- Bromsluftning med rätt verktyg och dessutom med åtskruvade nipplar så att man inte drog runt luften i systemet, haha
- Nytt bromsrör med nippel höger bak
- Letat efter fönsterlister till sidorutorna, igen
- Luftintaget till värmefläkten togs bort och "pluggades" igen med plåtbit och karosserikitt
- Dämpmattor fick justeras en del pga burfästen och diverse bultar i golvet
- Lättade vikten på bilen i form av att kapa bort en liten bit av gaspedalen, men huvudsaken var att slippa se den gamla pedalen sticka fram i högerkanten på den nya
- Dörrlås kittades och monterades
- Framlyktornas kromlister putsades och höljet lackades, monteras på plats imorrn
- Letat efter fönsterlister till sidorutorna, igen. Och hittade dem! Puh!
- Diverse eljobb/kabeldragning har gjorts

Imorrn bitti drar vi igång nästa race... hoppas på en lika produktiv dag imorrn också.

• • • TRANSLATION • • • 

Up at dawn. And a good day's work.

- Battery/ground braid installed
- New longer screws fitting the steering wheel hub were installed
- Wiring for headlights with new connectors
- New turn signal lever replaced the old and worn one
- Looked for window seals for the side windows
- Steering column cover replaced with a better-used one from eBay...
- ...which, unfortunately, was "right-hand drive," so I had to convert the cover to "left-hand drive" and thus make a new hole for the turn signal lever
- Brake bleeding with the right tool and also with screwed-in nipples so as not to circulate air in the system, haha
- New brake line with nipple right rear
- Looked for window seals for the side windows, again
- The air intake to the heater fan was removed and "plugged" again with a piece of sheet metal and body filler
- Sound-deadening mats had to be adjusted due to cage brackets and various bolts in the floor
- Lightened the weight of the car by cutting off a small piece of the gas pedal, but the main thing was to avoid seeing the old pedal sticking out on the right side of the new one
- Door locks filled and installed
- Chrome strips on the headlights polished and the casing painted, to be installed tomorrow
- Looked for window seals for the side windows, again. And found them! Phew!
- Various electrical work/cable routing has been done

Tomorrow morning, we'll start the next race... hoping for an equally productive day tomorrow too.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a43bb690eecb2d9e99ecb6e6d28da659.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4294150b506786dac5ef9b85e4e13b29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6beac1b8e29bebe1b36d8a42e24d76dd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-33c5f1cb8d73def30786688f8f12a695.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5f00361452513ef465fe85bc26f39247.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f0561031affda35637465418aad97075.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-35b9dbeb08368b7ec167a026033ee21e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-450dbe091edfbdaa3ac6ccdd4599b3b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-aa5a562f6da7d714564e4145907fa7a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c3fc4c3b6a55b41f5653f27840e8857.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ae6e81f101f3e6ea897ce589136dea77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e2d8309fbb41cd23ee1d8572ba6838b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-04e56a7b4d58b238520106bf22f9e808.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-85c70aeef88ca301b8aa4f75fea4dc89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2ca1e9dc12b6ae7574b1a3297a97c69c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-eb3a5e6b96add242039bc6ee6aafbd62.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fffd76324882a501b81f4badefab5b45.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-27197b355b118d70ddb64764ff35b5b5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cd037e206714206ac6df7a2219849766.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e4ec7954e82ef277f743516a9b0feaca.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d44f646793ec3a7183d8bb2eae228992.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-145e14059cdcd793e71562270baee64a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-355aff2cabffc0c0046054fef4236f67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-89956b7babf483584fb78c57ef622630.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1559ab3edbcbb38e773ba7c5b4696e15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3f3f4c7640d39522628a6a2518978fe8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e8437f997d62eda5b6f809ddbe936f9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dd55e7e4b3e8ebafb84903b180b7e476.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

martinhejdesten
24 april 2020 · 484 Inlägg

Man hinner minsann en hel del på två dagar när man ger järnet. Igår var en produktiv dag. Idag blev saker också gjorda men inte lika många, dock mer tidskrävande. Men det rullar definitivt på nu!

Upp tidigt till garaget och bara sätta igång. Farsan satte genast igång med att koppla och installera framlyktorna medan jag satte igång med dämpmattorna.

Dämpmattorna hade jag skurit till för längesedan men de var förstås i behov av småjusteringar pga diverse vattenslangar till värmefläkten, pedaler och golvbultar. Att skära i en tum tjock dämpmatta där limmet lätt fastnar på knivbladet gör processen bokstavligt knivigt seg. Inte nog med att det skulle skäras med vinklar ibland, det skulle på vissa ställen bli tvunget att halvera tjockleken på dämpmattan pga pedalstället mm. Men bra blev det!

Förut hade jag vattenläckage in i kupén och blev aldrig riktigt klok på varifrån det läckte in i bilen och ner på fotstödet/golvet. Detta måste kollas upp innan vi limmar dit dessa två dämpmattor så att de inte blir blöta ifall läckaget kvarstår. Men...

För att kunna avslöja ett eventuellt läckage måste dörrarna monteras. Och då måste de gamla sega och skallrande gångjärnen bytas mot nya. Som måste tvättas av med thinner för att sedan lackeras. Och innan dörrarna sätts på plats måste också dörrlisterna på. Och då måste mattan ha skurits till. Ja, ni fattar. Det ena leder till det andra och tar dessutom tid.

Medan jag fixade med att fräscha upp och montera samt kitta kupébelysningens kontakter för att eliminera läckage via dessa ställen, så kopplade farsan en hel del el även idag. Kabeldragning, klura på hundkojans elsystem kontra Suzukins elsystem och tänka om för att eldragningen skulle bli både kortare sträckor men även bättre. Efter lunch testade vi med ett bilbatteri och Gud sade "–Varde ljus, och det blev bakljus!”. Så nice. Vi testade även instrumentbelysningen. Check. Funkar. Snabbfästen till främre delen av elsystemet (blinkers, parkeringsljus och framlyktor) lär köpas in pga flipfronten som dessutom är avtagbar.

Hålen där de gamla dörrstoppen satt fylldes igen för att även där eliminera risk för vattenläckage. Sen återstår det att spruta Tectyl i A-stolparna ner till golvtrösklarna och därfter plugga igen detta hål. Och med de nya dörrlisterna så hoppas jag verkligen att jag slipper att bli blöt om fötterna när man kör.

Och så blev det mer eljobb även på eftermiddagen. Tur att farsan är elektriker som kan tolka kopplingsschema och förstå den logiken för jag blir inte det minsta klok på det.

Dörrarna monterade jag ju ihop i helgen men de fick vänta att bli monterade på bilen pga den där vevan med dämpmattorna/eliminera vattenläckage. De nya gångjärnen lackades och även tutan fick sig en uppfräschning. Denna lilla bil med denna lilla tuta… kan kort meddela att den låter ettrigt som f*n. Slår vuvuzelan alla dagar i veckan. För tankarna till Dumb Dumber med Jim Carrey... "–Wanna hear the most annoying sound in the world?"

Fördelare och styrbox som Andreas har kikat på lite närmare den senaste tiden har nu förenats med bilen. Jag tog en bild på den befintliga och nya styrboxen. Skillnad på storlek minsann.

Vi tänkte till gällande det eventuella läckaget och satte igång med mattorna trots allt. Behöver ju inte fästa fast dem helt för att smidigare kunna lyfta bort dem vid vattentestet. Att ha monterat dämpmattor medför vissa justeringar då passformen inte blir helt hundra. Vi löste det med skarvar i mattan som gömdes under en svarteloxerad skarvlist. Och ovanpå denna monterade vi brandsläckaren. Jag gjorde också hål och snitt för att passa in mattan runt burrören intill dörrarna.

Inom kort ska farsan ta en titt på det elektriska inne i kupén. Ingen risk för felkoppling och utlösande av airbag då bilen saknar sådant, typ. El dras inom kort fram till switchpanelen, instrumentpanel, varvräknare, värmefläkt och rattstång.

Vi avslutade detta 2-dagarspass med att se över ventilspelen. Killarna på Befra Motor hade ställt in dem perfekt redan. Nice.

Här kommer en privat notering, hehe, sådan info man tyvärr slarvar bort annars:
Kall
Intake 0,13-0,17 mm
Exhaust 0,23-0,27 mm

Varm
Intake 0,18-0,22 mm
Exhaust 0,28-0,22 mm

De tändstift som satt i verkar vara en specialare. Får kolla upp vad skillnaden må vara mot de jag köpte nyligen. Ventilkåpspackningen byttes och så på med ventilkåpan och tändfördelaren. Jag passade också på att byta till ny rotor, lock och skruvar. Sen ska vi bara klura ut vad det där ”710”-locket betyder, höhö. Kanske läge att skaffa 1 liter blinkersolja också. Haha, det ska jag pranka äldsta dottern med när det blir dags för övningskörning inom kort.

Farsan får klura vidare vilken av sladdarna som går till vad gällande generatorn. Han sa att elen är till 90% klar vilket är mycket glädjande.

Och så lämnade vi den lilla bilen ensam för några dagar. Med tanke på att jag tvingats korttidspermittera mig själv så kanske det finns tid över till detta redan nästa vecka igen.

På återseende!

• • • TRANSLATION • • •

One certainly accomplishes a lot in two days when giving it their all. Yesterday was a productive day, and today, things were also done, although not as many but more time-consuming. But it's definitely rolling now!

Up early to the garage and just get started. Dad immediately started connecting and installing the headlights, while I began working on the sound-deadening mats.

I had cut the sound-deadening mats a while ago, but they, of course, needed some adjustments due to various water hoses for the heater fan, pedals, and floor bolts. Cutting through a one-inch thick sound-deadening mat where the adhesive easily sticks to the knife blade makes the process literally tricky. Not only did it have to be cut at angles sometimes, but in certain places, the thickness of the sound-deadening mat had to be halved due to the pedal assembly, etc. But it turned out well!

I used to have water leakage into the cabin and never quite figured out where it was leaking into the car and onto the footrest/floor. This had to be checked before gluing these two sound-deadening mats so they wouldn't get wet if the leakage persists. But...

To reveal a potential leak, the doors must be mounted. And then the old, stiff, and rattling hinges must be replaced with new ones. These need to be washed off with thinner before being painted. And before the doors are put in place, the door seals must also be on. And then the mat must be cut. Yes, you get it. One thing leads to another and also takes time.

While I freshened up and installed and puttied the dome light contacts to eliminate leakage in these areas, Dad connected a lot of electricity again today. Wiring, contemplating the sled's electrical system versus Suzuki's electrical system, and rethinking to make the wiring both shorter distances and better. After lunch, we tested with a car battery, and God said, "Let there be light, and there were taillights!" So nice. We also tested the instrument lighting. Check. Works. Quick-release fasteners for the front part of the electrical system (turn signals, parking lights, and headlights) will probably be purchased due to the flip-front, which is also detachable.

The holes where the old door stops were filled to eliminate the risk of water leakage there as well. Now, it remains to spray Tectyl in the A-pillars down to the floor sills and then plug this hole. And with the new door seals, I really hope I don't get wet feet while driving.

And there was more electrical work in the afternoon. Luckily, Dad is an electrician who can interpret wiring diagrams and understand that logic because I don't get the slightest clue.

I assembled the doors over the weekend, but they had to wait to be mounted on the car due to the hassle with the sound-deadening mats/eliminating water leakage. The new hinges were painted, and the horn got a refresh. This little car with this little horn... I can briefly say that it sounds annoying as hell. Beats the vuvuzela any day of the week. Reminds me of Dumb and Dumber with Jim Carrey... "Wanna hear the most annoying sound in the world?"

The distributor and control unit that Andreas has taken a closer look at recently have now joined the car. I took a picture of the existing and new control units. A difference in size indeed.

We thought about the potential leakage and started with the mats after all. We don't need to fasten them completely to be able to lift them off more smoothly during the water test. Having installed sound-deadening mats involves some adjustments as the fit is not perfect. We solved it with joints in the mat hidden under a black anodized joint list. And on top of this, we mounted the fire extinguisher. I also made holes and cuts to fit the mat around the roll bars next to the doors.

Shortly, Dad will take a look at the electrical inside the cabin. No risk of incorrect connections and triggering an airbag since the car lacks such things, kind of. The wiring will soon be drawn to the switch panel, instrument panel, tachometer, heater fan, and steering column.

We ended this 2-day session by checking the valve clearances. The guys at Befra Motor had set them perfectly already. Nice.

Here's a private note, hehe, such info that unfortunately gets overlooked otherwise:
Cold
Intake 0.13-0.17 mm
Exhaust 0.23-0.27 mm

Hot
Intake 0.18-0.22 mm
Exhaust 0.28-0.32 mm

The spark plugs that were in seem to be a special kind. I'll check what the difference might be from the ones I recently bought. The valve cover gasket was replaced, and then the valve cover and distributor were put back on. I also took the opportunity to switch to a new rotor, cap, and screws. Now, we just need to figure out what that "710" cap means, heh. Perhaps time to get 1 liter of blinker fluid too. Haha, I'll prank my eldest daughter with that when it's time for driving practice soon.

Dad will continue figuring out which of the wires goes where regarding the alternator. He said the electrical is 90% done, which is very pleasing.

And then we left the little car alone for a few days. Given that I've had to temporarily lay myself off, maybe there will be time for this again next week.

Goodbye for now!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91c8f7dea5929bdf825026a101654cfa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-74411b58872724e92d747c51afbe1d1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-445d9efe9543a81786ca535f7bd5f187.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a5aee035a954926b5b5c186dbb14f50c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-550ccf1d4ade5844dafc809880aa7a80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-60869869380e76fd67be1f9a19d47aba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0a5a48b9ecbc980abe5bd3c89d690f7f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d8c5568a14feb0c6186f3ae9175ffb9f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7f2c980e28bd5f8a5d8901e4dae59b9c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fadea68cb23d790f4f24459b0f467c0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a14224e3669ab939771347eb9277dd21.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3747018b63baf7d54903281dd25a9e2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c6625c61b9200b56a4b993e6b11c0c2e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-20340b072ccef91269b5969070da6334.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5388beaab205269d355447fdc27a72b2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dcaff9d8cd7e7496eeff155fd7d35ca7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e6781b8014b61c69557785a5f8740b6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f11fd1fca082d9044ac5ce16b20c8ec0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ff978032836bec91d24a77db3b80cbc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-80f59e6f8a003f3cfc702755a575ae34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d47a722135800d228cf7a70e5c2eb92e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ed8640cb1f07fbf915535d3642fb0e47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8203b4ef486d6d46450f53aa4a607e1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-acf7883fae8ce32399dac6904b82b426.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-518bcceb1bdd9e4a2b1f114978223b27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3704acac93bf7e5845200c0a16ff17db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ee47439e0f6e94f8ddf865e452c28b74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-872721baa66aeabcffccd77e9a016535.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-27f749c0d980c3de44c5373941655a87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6e4b39ae0612c8ff1df8710437c35b75.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4cb919bed716c58b3164ee614b3abce3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5cdde21ade04e6f2843dde602bc1810f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-307d277096ec45b69fcf7a6b62cde056.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4a7c766d2ed9e244e0644b7a651cb416.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bcf95d8bda429742b62b77d0e8c8c0c3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-44a1a406e5768199bbedf564461dd94f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-24f76b0b389a7c13b9633bc2c587f3fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-641df2cc138313a3988e3ca1eec2effb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9c2286d5cc35b7c4051c48efe84ac796.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2c7b44fec8a2dc4f22c5edc49538a0d5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-df37dc74984d7435309ae6527e351fd9.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

Hangower billackerare
28 april 2020 · 18 Inlägg

Hur har du tänkt göra med besiktningen(ombyggt antar jag).
Håller på med liknande ombyggnad dock Honda motor.
För mig godkänner dom inte mini bromsar,även om det är skivbromsar och trummor från Cooper s utan alla 4 bromsar måste vara från en annan bilmodell.

Mvh /Pierre

Leyland mini "The Stig" (1978)
martinhejdesten
28 april 2020 · 484 Inlägg

Hangower skrev:
Hur har du tänkt göra med besiktningen(ombyggt antar jag).
Håller på med liknande ombyggnad dock Honda motor.
För mig godkänner dom inte mini bromsar,även om det är skivbromsar och trummor från Cooper s utan alla 4 bromsar måste vara från en annan bilmodell.

Mvh /Pierre

Det stämmer att det räknas som ombyggt fordon. Dock har jag inte hört något kring bromsarna. Det var trummor innan men är numera det större skivbroms-kitet fram. Jag får kolla upp detta. Har förvisso sett andra liknande byggen i Sverige som har samma setup som jag och de har godkänts.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: How do you plan to deal with the inspection (assuming it's a modified vehicle)?
I'm involved in a similar modification, though with a Honda engine. For me, they don't approve the Mini brakes; even if they are disc brakes and drums from the Cooper S, all four brakes must be from a different car model.

It's true that it's considered a modified vehicle. However, I haven't heard anything about the brakes. It had drums before, but now it has the larger disc brake kit in the front. I need to check this. I've seen other similar builds in Sweden with the same setup as mine, and they have been approved.

Senast redigerat av martinhejdesten (28 december 2023)

Hangower billackerare
28 april 2020 · 18 Inlägg

martinhejdesten skrev:

Hangower skrev:
Hur har du tänkt göra med besiktningen(ombyggt antar jag).
Håller på med liknande ombyggnad dock Honda motor.
För mig godkänner dom inte mini bromsar,även om det är skivbromsar och trummor från Cooper s utan alla 4 bromsar måste vara från en annan bilmodell.

Mvh /Pierre

Det stämmer att det räknas som ombyggt fordon. Dock har jag inte hört något kring bromsarna. Det var trummor innan men är numera det större skivbroms-kitet fram. Jag får kolla upp detta. Har förvisso sett andra liknande byggen i Sverige som har samma setup som jag och de har godkänts.

Jo jag vart lite paff när jag fick det som svar, sfro skrev citat: ”Utmaningen som jag ser det är att få bilen klassad som ombyggt fordon med bromsar som kommer från Mini. Det skulle vara enklare om du väljer andra delar, då är det inget problem som ombyggt fordon. Transportstyrelsen och besiktningsorganen brukar kräva att delarna inte kommer från en annan version av samma bil.”
Men tyvärr beror det väl lite på hur ”snäll” besiktningen är

Senast redigerat av Hangower (28 april 2020)

Leyland mini "The Stig" (1978)
Lucif3r
29 april 2020 · 2 183 Inlägg

Tanken med ombyggt är ju just det att det ska krävas ombyggnad för att få saker att fungera.
Dvs, plocka delar från samma modellserie blir sällan godkännt, även om funktionen är annorlunda än det på bilen man bygger hade från början.

Som ett klassiskt exempel, att montera en multilink från 960 på en 940 rakt av blir nästan aldrig godkännt, då det anses krävas för lite ombyggnad.

Givetvis finns det undantag, det beror mycket på hur mycket resten av bilen är ombyggd.

Tyvärr är det ju så att det inte är SFRO som har sista ordet, utan det är transportstyrelsen och besiktningen. Och vi kan ju räkna ut med lilltån hur mycket dom bryr sig i hur saker och ting fungerar smile


Imponerande bygge förövrigt. Det verkar inte vara något litet jobb att byta motor i en Mini direkt big_smile
Kräver "lite" mer jobb än att hinka ner en T5a eller T6a i en volvo 2/7/900-serie tongue

ascona-tic
29 april 2020 · 1 496 Inlägg

Hej Martin.  Tänkte på bilden med rattkåpan att det hade kanske suttit fint att montera servo från en opel corsa b? . Riktigt smidig elservo som där finns färdigbyggd potesiometerstyrning på ebay billigt.

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang