Bränsletrycksmätare och tillhörande adapter är beställda. I väntan på Postnord (håll tummarna) så gav jag mig i kast med skärmbreddarna. Inte lätt att justera in glasfiberbreddare, särskilt när de är för breda och saknar spår för den list som sitter på A-stolpen.
Så jag skaffade svart kartong istället för att kunna göra någorlunda likt och för att klura ut passform samt hur bred skärmbreddaren blir på diverse ställen. Jag har ju mätt och fotograferat under ett studiebesök hos Corncracker. Men jag vet inte riktigt hans hjulspårsbredd och huruvida han hade sänkt sin lika mycket som min.
Sätter jag spacers på mina hjul måste jag flytta upp skärmbreddarna en aning. Och det är ju inte lätt när allt är vinklat. 10 mm extra spacers och därmed bredd innebär kanske inte 10 mm justering på skärmbreddarna, utan jag får klura ut en smart matematisk formel. Och extra spacers kanske innebär att jag får göra större håltagning i skärmkanterna så att jag fortfarande kan ha fullt rattutslag. Måste alltså ta beslut gällande i stort sett allt nu innan jag kapar i skärmbreddarna; sänkning på bilen (ride height), spacers etc. En riktig kluring alltså. Och inte nog med det, jag har ju inte gjort hjulinställning, så risken är ju att hjulen står fel. Tror bestämt att de står toe out. Vore ju dumt att skära skrämbreddare efter hjul som står snett. Så jag tog fram den lilla gula stållinjalen och linjerade proffsigt, med två kontorspärmar och en kartong med någon slags dryck, för att få en hyfsad linje att jämföra med hur hjulen står.
Och sen ska ju helst glipan vara jämn i radien, dvs utrymmet mellan kant och däck. Har sett alltför många kojor med Miglia-skärmbreddare där hela breddaren inte är centrerad via radien och andra där breddaren är modifierad och böjd på något vis så att glipan inte är jämn någonstans. Ritade därför en perfekt cirkel med diametern 31,5-60 cm på en kartongbit. Minsta diametern (31,5 cm) motsvarar fälgarnas inre kant på yttre kanten och 50 cm är däckets diameter. Gjorde kartongen även i 60 cm för att lättare se ifall glipan mot skärmbreddarens kant är jämn eller ej. Hade varit superenkelt att bara rita en linje utefter denna diameter och kapa, men eftersom skärmbreddarna har en vikt kant (vertikal) längst ut så måste jag kapa/finjustera skärmbreddarnas inre kant som ska sitta mot plåtskärmen. Och där får det ju heller inte bli några glipor. Däremot ska jag ha en gummilist närmst lacken och vinkeljärn som fäster alltsammans.
Spillet av kartongen blir en snygg navkapsel, haha. Men, vad jag har läst via andra forum så är dessa skärmbreddare riktigt stökiga att få rätt på. Är därför mentalt förberedd på att detta kommer att ta tid. Men i detta läge är det snabbtestat. Lär planera in detaljarbete för detta inom kort. Först måste jag iallafall skaffa tapettejp (lättfästande) eftersom vanlig tejp lämnar trista limrester på lacken.
• • • TRANSLATION • • •
The fuel pressure gauge and the corresponding adapter have been ordered. While waiting for Postnord (fingers crossed), I tackled the fender flares. It's not easy to adjust fiberglass flares, especially when they are too wide and lack grooves for the trim on the A-pillar.
So, I got black cardboard instead to create a somewhat similar template and figure out the fit and the width of the fender flare in various places. I measured and photographed during a visit to Corncracker, but I don't know the exact track width of his wheels and whether he lowered his car as much as mine.
If I use spacers on my wheels, I need to raise the fender flares a bit. And that's not easy when everything is angled. An extra 10 mm of spacers and thus width may not mean a 10 mm adjustment on the fender flares; I'll have to figure out a smart mathematical formula. Extra spacers might also mean that I have to make larger holes in the edges of the flares so that I can still have full steering lock. So, I have to make decisions about almost everything now before I start cutting into the fender flares – lowering the car (ride height), spacers, etc. It's a real puzzle. And not only that, I haven't done a wheel alignment, so there's a risk that the wheels are misaligned. I strongly believe they have toe-out. It would be silly to cut fender flares based on wheels that are not aligned. So, I took out the small yellow steel ruler and professionally lined up, with two office screens and a cardboard with some kind of beverage, to get a decent reference line for how the wheels are positioned.
And ideally, the gap should be even in radius, i.e., the space between the edge and the tire. I've seen too many cars with Miglia fender flares where the entire flare is not centered via the radius and others where the flare is modified and bent in some way so that the gap is not even anywhere. Therefore, I drew a perfect circle with a diameter of 31.5-60 cm on a piece of cardboard. The smallest diameter (31.5 cm) corresponds to the inner edge of the rims on the outer edge, and 50 cm is the diameter of the tire. I also made the cardboard in 60 cm to more easily see if the gap to the fender flare's edge is even or not. It would have been super easy to just draw a line along this diameter and cut, but since the fender flares have a weighted edge (vertical) at the outermost part, I have to cut/fine-tune the inner edge of the fender flares that should sit against the metal fender. And there can't be any gaps there. However, I will have a rubber strip closest to the paint and angle iron that holds everything together.
The leftover cardboard will become a nice hubcap, haha. But, from what I've read on other forums, these fender flares are really tricky to get right. Therefore, I am mentally prepared for this to take time. But in this situation, it's a quick test. I will plan detailed work for this shortly. First, I have to get masking tape (easy-release) since regular tape leaves unpleasant adhesive residue on the paint.
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)