Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.
  • 114 Följare
  • 305 029 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 januari
martinhejdesten
8 november 2020 · 484 Inlägg

Vad vore inte en bättre present på självaste Fars dag ifall bilen hade startat? Andreas kom förbi och så kopplade vi in det sista och vred på nyckeln – jodå, det händer grejor!

Se film med uppstartsförsök #2 och lite action i motorn iallafall.
https://youtu.be/DI8yPRWA060

Men denna gång verkar det som om den inte får tillräckligt med soppa. Den verkade bara tända till med hjälp av startgasen. Vi skruvade av ett tändstift och det luktade dessvärre bara startgas. Andreas justerade lite på bränsletrycksregulatorn men det verkade inte vara tillräckligt, även om vi fick lite doftkänning av bensin efteråt. Filmade in i förgasaren och såg att det kom bensin, även om det inte var jättemycket eller särskilt regelbundet.

Ser till att skaffa en ny bränsletrycksregulator med givare så att man faktiskt kan se vilket tryck vi har inne i motorrummet. Och så tror jag bestämt att det blir en ny bränslepump också. Den från Biltema som sitter där nu vågar jag inte lita på denna gång, så den byts illa kvickt.

Så jag fick snällt rulla tillbaka in den igen. Men nu är det såååå nära! På återseende.

• • • TRANSLATION • • •

What wouldn't be a better gift on Father's Day if the car had started? Andreas came by, and we connected the final pieces and turned the key – indeed, things happened!

Watch the startup attempt #2 and some action in the engine at least.
https://youtu.be/DI8yPRWA060

But this time, it seems like it's not getting enough fuel. It seemed to ignite only with the help of starting gas. We unscrewed a spark plug, and unfortunately, it only smelled like starting gas. Andreas adjusted the fuel pressure regulator a bit, but it didn't seem to be enough, even though we caught a whiff of gasoline afterward. We filmed inside the carburetor and saw that there was gasoline, even though it wasn't a lot or very consistent.

I'll make sure to get a new fuel pressure regulator with a sensor so that we can actually see the pressure inside the engine compartment. And I firmly believe that we'll also get a new fuel pump. I don't dare trust the one from Biltema that's in there now, so it will be replaced quickly.

So, I had to roll it back in again. But now it's soooo close! Until we meet again.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0374ac702a1cb2321d44997954c85e54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ce76aa8900857b2593cbc2c3ce0ba43a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9d730d03345c84312bcd7da424129301.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-98a3bbc09baf3a27cb27629c26367fff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e1edcca70b072e3af6dda5eec37ee1ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-650bd13b1d22332abacbb91928369b1a.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

martinhejdesten
10 november 2020 · 484 Inlägg

Efter att ha suttit hela arbetsdagen med pappersarbete i form av momsdeklaration, arbetsgivardeklaration och avstämning gällande permitteringsstöd, så tyckte jag det var läge att piffa till denna tråkiga dag med att fixa lite på bilen:

- Stripe på framrutans övre del
- Stripe på front
- Skid plate (hasplåt)
- Böjde till kofångaren då den var lite sned
- Monterade Miglia skärmbreddare

Dessvärre inte gjort IRL utan i Photoshop. Men det ser ju lovande ut.

Igår kväll diskuterade jag med Andreas vad som måste göras i nästa skede – soppan. Plockade bl a isär lite prylar (nål) i en utav förgasarna. Såg ut att vara i sin ordning. Sen provade vi bränslepumpen, med öppet gasspjäll och kikade in i förgasartrattarna med hjälp utav en liten spegel. Förgasarkitet sitter lite vridet och nära torpedväggen så det är svåråtkomligt att pilla och titta ner. Motorummets storlek är ju begränsat på denna lilla bil och det gör förstås en del. Men, allting verkar vara i sin ordning. Kanske är så att vi inte fått rätt på bränsletrycket. Köper därmed en manometer omgående så att vi får rätt på trycket. Enligt anvisningar från danST Engineering i UK så ska trycket vara 0,16-0,2 bar (Kawasaki "J" Mikuni ZX-6R, 1997-2000).

Om vi inte får rätt på detta så blir det nog till att öppna upp flottörhusen och se över allt. Borde inte behövas då kitet är renoverat av danST i UK. Och så får vi nog minsann ta en extra koll på stiften – får vi gnista på alla (tveksamt i dagens läge)? Lär nog också se över vevaxelskivans gradering. Kan ju hända att vi får vrida tändfördelaren något. Är det något annat än det så får jag nog lämna bort det till någon som kan det.

• • • TRANSLATION • • •

After sitting the entire workday dealing with paperwork in the form of tax declarations, employer declarations, and reconciling furlough support, I thought it was time to spruce up this boring day by working on the car a bit:

- Stripe on the upper part of the windshield
- Stripe on the front
- Skid plate
- Bent the bumper as it was a bit crooked
- Installed Miglia fender flares

Unfortunately, not done in real life but in Photoshop. But it looks promising.

Last night, I discussed with Andreas what needs to be done in the next stage – the fuel. Took apart some parts (needle) in one of the carburetors. Looked to be in order. Then, we tested the fuel pump, with the throttle open, and peeked into the carburetor throats using a small mirror. The carburetor architecture is a bit twisted and close to the firewall, so it's challenging to fiddle and look down. The engine compartment size is limited in this small car, and that makes it a bit difficult. But everything seems to be in order. Perhaps we haven't sorted out the fuel pressure. Therefore, I'm buying a pressure gauge immediately to get the pressure right. According to instructions from danST Engineering in the UK, the pressure should be 0.16-0.2 bar (Kawasaki "J" Mikuni ZX-6R, 1997-2000).

If we can't get this right, we might have to open up the float chambers and inspect everything. It shouldn't be necessary as the kit has been overhauled by danST in the UK. And we might indeed take an extra look at the spark plugs – do we get a spark on all of them (doubtful in today's situation)? We'll also review the crank pulley's grading. It might be necessary to adjust the distributor slightly. If it's anything else, I might have to hand it over to someone who knows.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-edbd70268c80731651cf0b610f935c1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-740ccc1420bb497aa6ca5a8b34797bf4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-330771f3b2e1efa8fffc84a2915a1d20.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c69e984fccf3903aaed171fcc71d3a04.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

martinhejdesten
11 november 2020 · 484 Inlägg

Bränsletrycksmätare och tillhörande adapter är beställda. I väntan på Postnord (håll tummarna) så gav jag mig i kast med skärmbreddarna. Inte lätt att justera in glasfiberbreddare, särskilt när de är för breda och saknar spår för den list som sitter på A-stolpen.

Så jag skaffade svart kartong istället för att kunna göra någorlunda likt och för att klura ut passform samt hur bred skärmbreddaren blir på diverse ställen. Jag har ju mätt och fotograferat under ett studiebesök hos Corncracker. Men jag vet inte riktigt hans hjulspårsbredd och huruvida han hade sänkt sin lika mycket som min.

Sätter jag spacers på mina hjul måste jag flytta upp skärmbreddarna en aning. Och det är ju inte lätt när allt är vinklat. 10 mm extra spacers och därmed bredd innebär kanske inte 10 mm justering på skärmbreddarna, utan jag får klura ut en smart matematisk formel. Och extra spacers kanske innebär att jag får göra större håltagning i skärmkanterna så att jag fortfarande kan ha fullt rattutslag. Måste alltså ta beslut gällande i stort sett allt nu innan jag kapar i skärmbreddarna; sänkning på bilen (ride height), spacers etc. En riktig kluring alltså. Och inte nog med det, jag har ju inte gjort hjulinställning, så risken är ju att hjulen står fel. Tror bestämt att de står toe out. Vore ju dumt att skära skrämbreddare efter hjul som står snett. Så jag tog fram den lilla gula stållinjalen och linjerade proffsigt, med två kontorspärmar och en kartong med någon slags dryck, för att få en hyfsad linje att jämföra med hur hjulen står.

Och sen ska ju helst glipan vara jämn i radien, dvs utrymmet mellan kant och däck. Har sett alltför många kojor med Miglia-skärmbreddare där hela breddaren inte är centrerad via radien och andra där breddaren är modifierad och böjd på något vis så att glipan inte är jämn någonstans. Ritade därför en perfekt cirkel med diametern 31,5-60 cm på en kartongbit. Minsta diametern (31,5 cm) motsvarar fälgarnas inre kant på yttre kanten och 50 cm är däckets diameter. Gjorde kartongen även i 60 cm för att lättare se ifall glipan mot skärmbreddarens kant är jämn eller ej. Hade varit superenkelt att bara rita en linje utefter denna diameter och kapa, men eftersom skärmbreddarna har en vikt kant (vertikal) längst ut så måste jag kapa/finjustera skärmbreddarnas inre kant som ska sitta mot plåtskärmen. Och där får det ju heller inte bli några glipor. Däremot ska jag ha en gummilist närmst lacken och vinkeljärn som fäster alltsammans.

Spillet av kartongen blir en snygg navkapsel, haha. Men, vad jag har läst via andra forum så är dessa skärmbreddare riktigt stökiga att få rätt på. Är därför mentalt förberedd på att detta kommer att ta tid. Men i detta läge är det snabbtestat. Lär planera in detaljarbete för detta inom kort. Först måste jag iallafall skaffa tapettejp (lättfästande) eftersom vanlig tejp lämnar trista limrester på lacken.

• • • TRANSLATION • • •

The fuel pressure gauge and the corresponding adapter have been ordered. While waiting for Postnord (fingers crossed), I tackled the fender flares. It's not easy to adjust fiberglass flares, especially when they are too wide and lack grooves for the trim on the A-pillar.

So, I got black cardboard instead to create a somewhat similar template and figure out the fit and the width of the fender flare in various places. I measured and photographed during a visit to Corncracker, but I don't know the exact track width of his wheels and whether he lowered his car as much as mine.

If I use spacers on my wheels, I need to raise the fender flares a bit. And that's not easy when everything is angled. An extra 10 mm of spacers and thus width may not mean a 10 mm adjustment on the fender flares; I'll have to figure out a smart mathematical formula. Extra spacers might also mean that I have to make larger holes in the edges of the flares so that I can still have full steering lock. So, I have to make decisions about almost everything now before I start cutting into the fender flares – lowering the car (ride height), spacers, etc. It's a real puzzle. And not only that, I haven't done a wheel alignment, so there's a risk that the wheels are misaligned. I strongly believe they have toe-out. It would be silly to cut fender flares based on wheels that are not aligned. So, I took out the small yellow steel ruler and professionally lined up, with two office screens and a cardboard with some kind of beverage, to get a decent reference line for how the wheels are positioned.

And ideally, the gap should be even in radius, i.e., the space between the edge and the tire. I've seen too many cars with Miglia fender flares where the entire flare is not centered via the radius and others where the flare is modified and bent in some way so that the gap is not even anywhere. Therefore, I drew a perfect circle with a diameter of 31.5-60 cm on a piece of cardboard. The smallest diameter (31.5 cm) corresponds to the inner edge of the rims on the outer edge, and 50 cm is the diameter of the tire. I also made the cardboard in 60 cm to more easily see if the gap to the fender flare's edge is even or not. It would have been super easy to just draw a line along this diameter and cut, but since the fender flares have a weighted edge (vertical) at the outermost part, I have to cut/fine-tune the inner edge of the fender flares that should sit against the metal fender. And there can't be any gaps there. However, I will have a rubber strip closest to the paint and angle iron that holds everything together.

The leftover cardboard will become a nice hubcap, haha. But, from what I've read on other forums, these fender flares are really tricky to get right. Therefore, I am mentally prepared for this to take time. But in this situation, it's a quick test. I will plan detailed work for this shortly. First, I have to get masking tape (easy-release) since regular tape leaves unpleasant adhesive residue on the paint.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2f156376e0a028d789c327042c38c6c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0578924851f4bef01cb2518a21169eab.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-47c9be6db67f2c84c68ac5db53c267a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3158f6501b68f580f7feb79a7cd4f6e2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-89f32bd0253024b52bd047be52a2155f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0e5cb374083f806f6f2db1c661957052.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8f4b3c33a8a7302b585d544c6384ec99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-efa1167dc1e2feb7ea59b8fbfe935ca8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f5617e2eb94d2bf3faad2167823e45d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b8d7813babf2c855cf12142fe75b4d82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-192f23c6f75be1d1d3bc3a33b7453e08.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Montecarlo
11 november 2020 · 444 Inlägg

Grymt snyggt som vanligt! Kul att du närmar dig start med stora steg!

martinhejdesten
14 november 2020 · 484 Inlägg

Manometer med tillhörande T-koppling/adapter anlände igår. Och idag så testade vi bränsletrycket. Vi kopplade ur slangen till bränsletrycksregulatorns ingång och kopplade på manometern där. Slog på tändningen, bränslepumpen jobbade och så mätte vi 0,38 bar. Alltså inget fel på bränslepumpen eller bränsleröret fram till motorrummet. So far so good.

Därefter kopplade jag på slangen till bränsletrycksregulatorns ingång igen, men plockade denna gång bort slangen vi utgången istället och satte manometern efter bränsletrycksregulatorn. Vi hade ju ställt in den på ca 0,15 bar. Slog på tändningen och bränslepumpen på nytt och nog kom där bensin.

Vi kan iallafall konstatera att det inte är några problem fram till förgasarkitet. I nästa skede ska vi lusläsa all dokumentation gällande mc-förgasarkitet (Kawasaki Ninja Mikuni ZX-6R). Kan det vara så att jag läst fel vid tillfälle, dvs 0,11-0,16 bar? Eller att den är strypt utav danST Engineering?

I värsta fall får jag plocka isär förgasarkitet och gå igenom allt; flottörhus, justerskruvar mm. Men det ska mycket till då det är just det jag betalat för när jag köpte från danST. Hmm. Klurigt värre.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Looking awesome as usual! Exciting to see you approaching the start with big strides!

The pressure gauge with the corresponding T-coupling/adapter arrived yesterday. Today, we tested the fuel pressure. We disconnected the hose to the fuel pressure regulator's inlet and connected the gauge there. Turned on the ignition, the fuel pump worked, and we measured 0.38 bar. So, no issues with the fuel pump or the fuel line up to the engine compartment. So far so good.

Afterward, I connected the hose to the fuel pressure regulator's inlet again but, this time, removed the hose from the outlet and placed the gauge after the fuel pressure regulator. We had set it to about 0.15 bar. Turned on the ignition and the fuel pump again, and there was gasoline.

We can at least conclude that there are no problems up to the carburetor architecture. In the next step, we'll carefully review all the documentation regarding motorcycle carburetor architecture (Kawasaki Ninja Mikuni ZX-6R). Could it be that I misread at some point, i.e., 0.11-0.16 bar? Or that it's restricted by danST Engineering?

In the worst case, I may have to disassemble the carburetor architecture and go through everything; float chambers, adjusting screws, etc. But that would be quite a stretch since that's precisely what I paid for when I bought from danST. Hmm. Quite a puzzle.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-22caabbb412480915b9be9c6e327428f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9d9d6f6d4f8acafa4e38a66c4ced6643.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-68f07ae27b42577771d040db796b8769.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Fiesta_Racing Ford fantast
15 november 2020 · 1 607 Inlägg

hade mc förgasare på en fiesta som jag bytt motor på och då körde vi helt enkelt en mc bränslepump som stängdes av när flottörhusen var fylla. vi kollade aldrig trycket men det fungerade jäkligt bra och ingen regulator behövdes.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
martinhejdesten
15 november 2020 · 484 Inlägg

Fiesta_Racing, precis vad jag också fick reda på idag när jag kikade på en Youtube-film. Den ger exakt rätt tryck. Alltid. Men efter senaste testet så verkar allt vara rätt sett till bränsletrycket fram till förgasarna. Har också laddat ner diverse dokument gällande mc-förgasarkitet. Vi måste kanske justera både här och där. Ska dubbelkolla med danST Engineering om det verkligen ska behövas.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: I had motorcycle carburetors on a Fiesta that I swapped the engine on, and then we simply used a motorcycle fuel pump that shut off when the float chambers were full. We never checked the pressure, but it worked really well, and no regulator was needed.

Fiesta_Racing, exactly what I found out today when I watched a Youtube video. It provides exactly the right pressure. Always. But after the latest test, everything seems to be correct concerning the fuel pressure up to the carburetors. I've also downloaded various documents regarding motorcycle carburetor architecture. We may need to adjust both here and there. I'll double-check with danST Engineering if it's really necessary.

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Fiesta_Racing Ford fantast
16 november 2020 · 1 607 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Fiesta_Racing, precis vad jag också fick reda på idag när jag kikade på en Youtube-film. Den ger exakt rätt tryck. Alltid. Men efter senaste testet så verkar allt vara rätt sett till bränsletrycket fram till förgasarna. Har också laddat ner diverse dokument gällande mc-förgasarkitet. Vi måste kanske justera både här och där. Ska dubbelkolla med danST Engineering om det verkligen ska behövas.

mina förgasare var renoverade och grundinställda på mickes motor i växjö det var det enda som var gjort med förgasarna

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
martinhejdesten
16 november 2020 · 484 Inlägg

Aha, var det bara att ta mc-förgasarkitet rakt ur lådan och montera på motorn och sedan uppstart? Finjustering därefter förstås.

Jag har mailat felbeskrivning och två filmklipp till danST i UK så får jag se vad han svarar. Kanske är något enkelt fel, vem vet?

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: My carburetors were renovated and set up on Mickes Motor in Växjö; that was the only thing done with the carburetors.

Ah, so it was a matter of taking the motorcycle carburetor architecture straight out of the box and mounting it on the engine and then starting up? Fine-tuning afterward, of course.

I've emailed a description of the issue and two video clips to danST in the UK, so I'll see what he responds. Maybe there's something simple wrong, who knows?

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

martinhejdesten
18 november 2020 · 484 Inlägg

No float. Eller som man säger på Google Translate-svenska: Inget flyt.

"–It seems like the floaters might be stuck in a closed position", var svaret från Dan på danST Engineering i UK. Så det blev till att rycka bort förgasarkitet, vända det upp och ner och tömma på soppa genom luftningsventilerna och öppna upp flottörhusen. Bensinen var inte så grumlig som på bilden då det var behållaren som var smutsig. 

Hur som helst, när jag hade plockat av hela förgasarkitet så noterade jag att det fanns några få droppar bensin i varje förgasarmynning. Utom ett. Och mycket riktigt så är det troligtvis just den förgasaren som strular. Flottören rör sig inte lika fritt som de övriga tre. Där har vi nog problemet.

Och jag tyckte minsann det var lite smutsigt i samtliga förgasare. Finkornig sand/kristaller. Visst, det har stått ett tag, men jag räknade inte med att det skulle vara så mycket. Så det blir till att plocka itu dem helt och rengöra noggrant. Hmm.

Andreas kom förbi då dilemmat lät intressant. Han konstaterade samtidigt att nålventilerna inte rör sig normalt, eller rättare sagt, de sitter mer fast än löst, milt sagt. Detta kan hända när förgasarna står tomma för länge. Och så är nog fallet.

Nu ska jag bara såga ett spår i infästningen för gasvajern så att jag kan ta bort hela förgasarkitet och flytta någonstans där det kan ligga och dra. Luktar en hel del bensin i studion må jag säga. Sniff sniff!

Men, i veckan så fanns det flertalet Instagram-konton som uppmärksammade min mockup-bild där jag hade retuschat dit skärmbreddare, stripe, rättat till den sneda kofångaren och ritat dit hasplåt. Det drösslar in likes och kommentarer och några är uppemot 5 000 likes. Kul med uppmärksamhet!

• • • TRANSLATION • • •

No float. Or as they say in Google Translate Swedish: Inget flyt.

"The floaters might be stuck in a closed position," was the response from Dan at danST Engineering in the UK. So, I had to remove the carburetor architecture, flip it upside down, drain the fuel through the vent valves, and open up the float chambers. The gasoline wasn't as murky as in the picture since it was the container that was dirty.

Anyway, when I had taken off the entire carburetor architecture, I noticed that there were a few drops of gasoline in each carburetor throat. Except one. And indeed, that's probably the carburetor causing trouble. The float doesn't move as freely as the other three. There, we likely have the problem.

And I thought it was a bit dirty in all the carburetors. Fine-grained sand/crystals. Sure, it has been sitting for a while, but I didn't expect it to be so much. So, I'll have to disassemble them completely and clean thoroughly. Hmm.

Andreas came by because the dilemma sounded interesting. He also noted that the needle valves don't move normally, or rather, they are more stuck than loose, to put it mildly. This can happen when the carburetors are empty for too long. And that's probably the case.

Now I just need to cut a groove in the attachment for the throttle cable so that I can remove the entire carburetor architecture and move it somewhere it can lie and pull. Smells a lot like gasoline in the studio, I must say. Sniff sniff!

But, this week, there were several Instagram accounts that highlighted my mock-up image where I had retouched fender flares, a stripe, fixed the crooked bumper, and drawn in a skid plate. Likes and comments are pouring in, and some are up to 5,000 likes. Fun with attention!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5c18995a00a18785e3a03b8f2b2aa61b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cf9727d642eb9f351abfcc6d2b1cd5ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6b411077ae5880f8829db7e22cc6b6ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-84c526cc0426f6f3eaf80148ce81e0e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f19f889893bdce1ab57bc34effbfe447.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b5baa2cf773ab8f48e65943bae2a1350.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-63dbf3d744e15364ebdedb6265616dc1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0f8c2beca4a4b22ab1568a524953c048.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c9b26fc41dfc7ec23d32ad198d24789e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-34925f172e43bc5b49a2e8d0f36cd907.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

martinhejdesten
19 november 2020 · 484 Inlägg

Nå, hur går det? Tja, vad säger man... petade ut låspinnen på alla flottörer och tog bort dem från sina fästen. Kikade ner i respektive flottörhus. Ehh. Kunde sett vackrare ut. Här blir det till att rengöra grundligt. Nålen i förgasare 2 satt lite väl segt jämfört med de andra tre. Men så visade sig också rörligheten igår – begränsad.

För att kunna spana in skicket på respektive flottörhus och nålar i detalj så plockade jag fram gamla "Bettan"... mitt macro-objektiv för att få bilder med ordentlig "under-luppen"-känsla. Kikade på respektive "nål", dvs gummipackning, och de lär nog behövas bytas. Men först ska jag fiska upp kristaller och annan smuts ur flottörhusen, pensla med t-sprit och blåsa rent med tryckluft. Jaha, men vi lägger till extra två veckors arbete på detta snabba projekt, varför inte liksom?

Kan vara så att jag rengör det och smackar ihop det och försöker mig på en motoruppstart. Går det inte då så plockar jag bort allt och tokrenoverar hela förgasaren.

• • • TRANSLATION • • •

Well, how's it going? Well, what can I say... pushed out the retaining pins on all the floats and removed them from their mounts. Took a look into each float chamber. Um. Could have looked better. Here, it's time for a thorough cleaning. The needle in carburetor 2 was a bit too stubborn compared to the other three. But yesterday, the mobility turned out to be limited.

To inspect the condition of each float chamber and needle in detail, I brought out the old "Bettan" ... my macro lens to get pictures with a proper "under the microscope" feeling. Examined each "needle," i.e., rubber gasket, and they'll probably need to be replaced. But first, I'll have to fish out crystals and other dirt from the float chambers, brush with rubbing alcohol, and blow clean with compressed air. Well, let's add an extra two weeks of work to this quick project, why not?

It might be that I clean it up, put it together, and attempt an engine start. If that doesn't work, then I'll take everything apart and completely overhaul the entire carburetor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4cc4d70b3815929e4872143715b18fb5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-413bd508a6f2d279b55873520a5817e9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-af6625f0304124982b08ba3da51aa569.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-526f9fd86befc87163ba72ecbccb907f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f337df7f3dcbb41b920cfd321c563573.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8daad48e62d853001c08660042cef765.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f407cfd24e419342aa2cb52cb8052c30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9440fd1acdbcffb1356f0f0b2ec0cc99.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7dd6ca6409effa2032362ab6ec81feef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-65e20d89266de79e05362de68ac774eb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6ca3ee8bf608397ca71c9434cf2ed779.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b792d33ee4a48d1e35a0450873bc5ccd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-58ddf03c216a301e6b5ea252222fe271.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

FredGaute
19 november 2020 · 860 Inlägg

Har ikke bare vært ren bensin der...

Ricksson
19 november 2020 · 10 Inlägg

Dagens bensin...
Usch...
Blyad bensin hade aldrig gjort så där!

losing it's not and option...
Volvo s90 "Oxen" (1997)
Ford Mustang GT "SILVER BULLITT" (2005)
Chevrolet Silverado c20 "Pumba" (1979)
eastmotorsport -sommar ska de va....
20 november 2020 · 4 524 Inlägg

Men fasen. Skulle inte förgasarna var klara för montering från danST Engineering?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
20 november 2020 · 484 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Men fasen. Skulle inte förgasarna var klara för montering från danST Engineering?

Kan man ju tycka med tanke på vad man betalade för dem. Det är kanske engelsmännens definition av ”clean”, vad vet jag, haha!

Åker troligtvis på att byta ut flottörnålarna också eftersom gummikonerna var slitna. I värsta fall måste nålcylindrarna också bytas då det var lite segt att dra upp nålarna.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Hasn't just been pure gasoline there...

Reply to post: Today's gasoline... Yuck... Lead gasoline never did this!

Reply to post: But darn. Weren't the carburetors supposed to be ready for installation from danST Engineering?

One might think so considering what was paid for them. Maybe it's the Englishmen's definition of 'clean,' what do I know, haha!

Probably going to end up replacing the float needles too since the rubber cones were worn. In the worst case, the needle cylinders might also need to be replaced as it was a bit tough to pull up the needles.

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Lucif3r
20 november 2020 · 2 183 Inlägg

Tråkigt, men när förgasarna är fixade så ska det väl vara f-n om biljäkeln inte startar big_smile Det är fasen på tiden nu smile

mattew
21 november 2020 · 350 Inlägg

Ultra ljudstvätta alltihop så blir det nog bra. Skicka bilderna till England och hör vad dom har att säga. Så himla ballt bygge, enormt fina bilder!!
Lycka till!
Mw

martinhejdesten
21 november 2020 · 484 Inlägg

mattew skrev:
Ultra ljudstvätta alltihop så blir det nog bra. Skicka bilderna till England och hör vad dom har att säga. Så himla ballt bygge, enormt fina bilder!!
Lycka till!
Mw

Japp, helt rätt, detta blir andra steget. Andreas har ultraljudstvätt på jobbet så förgasarkitet ska på utflykt i några dagar. Har dessvärre ingen tryckluft, men borde först testa att blåsa igenom diverse kanaler och leta efter eventuella stopp.

Film och bilder skickades till UK igår och jag vet att danST har laddat ner allt. Inväntar svar efter helgen.

Och tack för berömmet. Känns tyvärr lite som att det bara är en fin bil som inte fungerar just nu. Som om den skulle skickas till museum.

Och håller förstås med dig med Lucif3r. Det är f-n på tiden! Men 2020 är vad 2020 är, kanske lika bra att vänta till efter årsskiftet då hela detta året känns som fredagen den 13e, vi får helt enkelt fira in det nya året med en brummande salut, haha! Vi får se hur lång tid det tar med att få iordning förgasarna.

Kan ju milt säga att jag missbedömt hur omfattande och komplext ett bilbygge är - erkänner att det är en aning naivt att tro att det bara är att köpa en begagnad motor och lite andra prylar, skruva ihop och starta alltsammans. Men å andra sidan har jag lärt mig extremt mycket om bilen och bilbyggande. Lär mig ju av två riktigt duktiga hjälpredor - farsan och Andreas.

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Disappointing, but when the carburetors are fixed, it better damn well start big_smile It's about time now.

Reply to post: Ultrasonically clean everything, and it should be good. Send the pictures to England and hear what they have to say. Such a cool build, incredibly nice pictures!! Good luck!

Yep, absolutely, that's the next step. Andreas has an ultrasonic cleaner at work, so the carburetor architecture is going on a field trip for a few days. Unfortunately, I don't have compressed air, but I should first try blowing through various channels and look for any potential blockages.

Film and pictures were sent to the UK yesterday, and I know that danST has downloaded everything. Waiting for a response after the weekend.

And thanks for the compliment. Unfortunately, it feels a bit like having a beautiful car that doesn't work right now. As if it should be sent to a museum.

And of course, I agree with you and Lucif3r. It's about time! But 2020 is what 2020 is, maybe it's just as well to wait until after the New Year since this whole year feels like Friday the 13th; we'll simply celebrate the new year with a roaring salute, haha! We'll see how long it takes to get the carburetors sorted out.

Mildly put, I may have underestimated how extensive and complex a car build is – admitting that it's a bit naive to think it's just about buying a used engine and a few other things, assemble, and start everything. But on the other hand, I've learned extremely much about the car and car building. I'm learning from two really skilled helpers – my dad and Andreas.

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

martinhejdesten
22 november 2020 · 484 Inlägg

Igår svängde jag förbi Andreas och droppade av förgasarkitet. Han var mitt uppe i lördagsmatlagningen men tog sig lite tid trots det för att kika och skruva litegrann. Och idag kom jag inom igen för att fotodokumentera skicket. Andreas hade skruvat loss nålcylindrarna (sätena) på alla fyra förgasare men även en hel del andra munstycken mm på en förgasare.

Vi kan ju lugnt konstatera att skicket är bedrövligt på diverse delar. Bilderna skickas till danST för kommentar. En bild säger mer än tusen ord... ja, se själva. Har återigen fotograferat med makro-objektivet med samma ordning på förgasarna 1, 2, 3 och 4 för att kunna se allt detaljerat och sedan möjligen klura ut vilken/vilka förgasare som varit i bästa kontra sämsta skick.

• • • TRANSLATION • • •

Yesterday, I stopped by Andreas and dropped off the carburetor architecture. He was in the middle of Saturday cooking but took some time nonetheless to take a look and tinker a bit. And today, I stopped by again to document the condition. Andreas had unscrewed the needle cylinders (seats) on all four carburetors but also a lot of other nozzles, etc., on one carburetor.

We can calmly conclude that the condition is lamentable on various parts. The pictures are sent to danST for comments. A picture is worth a thousand words... well, see for yourselves. I've once again photographed with the macro lens in the same order for carburetors 1, 2, 3, and 4 to be able to see everything in detail and then possibly figure out which carburetor(s) were in the best versus worst condition."

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-837454d032a58556af29a3c71507828f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f3530b33c9466430ca732bd82b7f311d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-089ea95aad4796103cd73c9220b49b63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-84bfa32ab2adb9a1b7821d670c5e6a37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bf724ecf0a1042fa98b913693eef26e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-68f074154f4d48dd49a02e4b8ef775fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-92fdbc316f06770ab444fd050e4b3c7e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a6a613a4b62d013063ecb1f5ae9cae5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7e4a9a87628710619f63697eb129abbf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9e39657c65369e49dfdc7dbdc86516bd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8f1384b61f350ef549041bf3f0871ee9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d065af3cf0ce0fb9ad09d717f89d7ffc.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Ricksson
22 november 2020 · 10 Inlägg

ganska vanligt att det blir så ned dagens så kallade (bensin)
förgasarna har nog legat länge..

losing it's not and option...
Chevrolet Silverado c20 "Pumba" (1979)
Ford Mustang GT "SILVER BULLITT" (2005)
Volvo s90 "Oxen" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang