Ja, nej, ja, nej... paus. Njae, ja, oh no! Hmm, nu då? Kanske, ja, men vänta lite nu, nu så, ja, oh ja, nej. Detta var seneftermiddagen.
Började med att jag började skruva lite på förgasarkitet. Nu vill jag ha igång bilen! Hela kitet på plats, hmm, vänta lite. Choke-vajern var tvungen att skruvas fast innan man monterade förgasarna. Av med dem, skruva och så på med allt igen. Fick en notis om att eastmotorsport lämnat en kommentar på min sida. Jadu, tändstickor och bensin hör inte ihop. Men än så länge har jag inte eldat upp bilen. Drog åt slangklämmorna ordentligt, men nu satt inte slangarna på riktigt. Av med det. Justera. Klart.
Rullade ut bilen ur garaget så att den fick en chans att acklimatisera sig för "livet utanför" en stund. Och så blev det thaimat innan the Grand Moment. Men nu så! Pinnade ut och kopplade på batteriladdare med starthjälp, choke, och så vred jag nyckeln. Ingenting hände. Aha, måste koppla rätt på batteriet ju... ingen fläta på minuspolen. Vred första steget på nyckeln, yes, bränslepumpen gick och fyllde flottörhusen. Men tycket det började lukta oroväckande mycket bensin i motorrummet. Läckage! Attans. Visade sig att förgasare #2 (den som strulat hela tiden) läckte. Det var tydligen en skruv som inte var åtdragen, och inte mindre än skruven där man tappar flottörhusen på soppa. Så det rann ju förstås rakt igenom och blötte ner en hel del. Tur att jag stod ute. Torkade upp och fick lossa hela förgasarkitet på nytt för att kunna skruva åt den där skruven. På med allt igen.
En nyfiken granne kom förbi och gav komplimanger gällande bygget och när han ändå var där så kunde han ju gott få hjälpa till, eller hur? Han blev startgas-ansvarig medan jag vred på nyckeln. Motorn hostar litegrann, tänder till, dör, hoppar igång igen, tänder mer, och mer, dör, tänder igen och brölade något så in i h-vete (har jag glömt montera ljuddämpare?), dog igen, tände till på nytt, brölade, snurrade runt en hel del faktiskt, halvdog och så stängde jag av. Den kör bara startgasen. Ingen startgas, no action. F*n. Den får inte soppa. Det. Kan. Ju.Inte. Vara. Förgasarna. Eller? De är ju genomgångna till atomnivå. Jag får helt enkelt koppla av bränsleslangen och se ifall det kommer soppa ur den när jag slår till tändningen och bränslepumpen går. Men eftersom flottörhusen fylldes och det läckte pga den icke åtdragna skruven så kommer det ju fram. Är det felinställt nu när jag plockat ner hela kitet i bitar? Tålamodet tryter.
Jaja, resten av famijen påminde mig att vi skulle iväg och spela padel. Om två minuter. In med allt garaget. Luktar bensin så det står härliga till där inne nu. På väg till padeln så frågad emin fru om den lilla bilen skulle låta så mycket. Ehh, nej. Hehe. Vad vet jag, det blir en senare fråga. Men får jag bara i soppa så ska jag nog se till att hela grannskapet hoppar till varje gång jag startar bilen.
Jag filmade förstås kvällens startförsök men jag hade tydligen avaktiverat ljudinspelningen. Rookie-misstag. Annars hade jag förstås lagt upp en video här. Kan man det förresten? Eller blir det till att lägga på Youtube och länka in här? Nåja, en film med uppstartsförsök där man inte hör något är ju meningslöst. Får prova igen imorrn. Både med mer startgas och med ljudinspelning.
På återseende/återhörande!
• • • TRANSLATION • • •
Reply to post: Now I'm getting worried. It's been a while since you updated. Have you set the car on fire or what's happening? 😄
Yes, no, yes, no... pause. Well, maybe, yes, oh no! Hmm, what now? Perhaps, yes, but wait a moment, now, yes, oh yes, no. This was the late afternoon.
Started by tinkering with the carburetor kit. Now I want to get the car started! The whole kit in place, hmm, wait a minute. The choke cable had to be screwed on before mounting the carburetors. Off with them, screw, and then put everything back on. Got a notification that East Motorsport left a comment on my page. Well, matches and gasoline don't go together. But so far, I haven't set the car on fire. Tightened the hose clamps properly, but now the hoses weren't sitting right. Off with it. Adjust. Done.
Rolled the car out of the garage so it could acclimatize for a while to the "outside life." And then, Thai food before the Grand Moment. But now! Went out and connected the battery charger with jump start, choke, and then I turned the key. Nothing happened. Aha, must connect the battery correctly... no braid on the negative pole. Turned the first step on the key, yes, the fuel pump went and filled the float chambers. But I thought it started to smell worryingly much like gasoline in the engine compartment. Leakage! Darn. Turned out that carburetor #2 (the one that had been causing trouble all along) was leaking. Apparently, a screw was not tightened, and it was no less than the screw where the float chambers leak. So, it naturally leaked right through and soaked a lot. Lucky I was outside. Wiped it up and had to loosen the whole carburetor kit again to be able to tighten that screw. Put everything back on.
A curious neighbor came by and complimented the build, and since he was there, he might as well help, right? He became the starting gas supervisor while I turned the key. The engine coughed a bit, sparked, died, started again, sparked more, and more, died, started again and roared like hell (did I forget to install the muffler?), died again, sparked again, roared, spun around quite a bit, half-died, and then I turned it off. It only runs on starting gas. No starting gas, no action. Darn. It's not getting fuel. It. Can't. Be. The. Carburetors. Right? They've been disassembled to the atomic level. I simply have to disconnect the fuel hose and see if fuel comes out of it when I turn on the ignition and the fuel pump runs. But since the float chambers were filled, and it leaked because of the not tightened screw, it will come out. Is it misadjusted now that I've taken the whole kit apart? Patience is running out.
Well, the rest of the family reminded me that we were supposed to go play paddle. In two minutes. In with everything in the garage. Smells of gasoline so wonderfully in there now. On the way to paddle, my wife asked if the little car would sound so much. Uh, no. Hehe. What do I know, that's a question for later. But if I just get some fuel in it, I'll make sure the whole neighborhood jumps every time I start the car.
Of course, I filmed tonight's starting attempt, but I apparently disabled the audio recording. Rookie mistake. Otherwise, I would have posted a video here, of course. Can you do that, by the way? Or do I have to put it on YouTube and link it here? Well, a video with a startup attempt where you can't hear anything is pointless. Will try again tomorrow. Both with more starting gas and with audio recording.
Until next time!
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)