Men. Vad. I. Helvete. Startade den? Ja, men nej. Den var igång i 5 sekunder och dog. Det luktade till och med avgaser. Men sen blev den sur. Hade förvisso skruvat upp bränsletrycket till maximala 0,20 bar och skruvat dit lågfartsmunstycke #40 i förgasarna. Glädjande nog är att motorn får bensin, wehej! Men troligtvis en aning för mycket. Provade att minska bränsletrycket till det rekommenderade 0,15 bar, men inget hände sett till motoruppstart. Troligtvis fortfarande sur. Ur med stiften, blöta förstås. Torkade dem och körde motorn utan stift i och så fick vi sen fyra härliga fontäner av bensin stå rakt upp ur cylinderhålen. Torkade. Torkade lite till. Och lite till. Sen tog vi lunch och lät den stå och torka till ytterligare.
Provade faktiskt att surra dit mitt UK-kit. Nä, ingen soppa rinner genom dem alls, även om luftningsskruven var återställd till standard 1,5 varv utskruvade. Hmm. Av med UK-kitet och i med Holland-kitet igen och passade på att byta till standard #12,5 men behöll bränsletrycket på 0,15 bar. Det snurrade runt men ingen tändning med bensin. Kommer det plötsligt ingen soppa till motorn nu? Men nu började det flöda från luftningsrören. Hmm. Hur kommer detta sig? Messade både Andreas och förgasar-Kim. Fick en del inspel och gick vidare med att se över tändningen. Svänghjulet stod rätt, men rotorn stod något fel. Justerad och så testade vi igen. Nada. Flödade igen bara. Torka överallt. Kim var bussig nog att ringa upp och diskuterade lite hur det ter sig under motorhuven. Han menade på att den får för mycket bensin och bad oss sänka trycket ytterligare, nedåt 0,05 vilket är långt under vad förgasarna ska ha. Och att även se över tändningen igen. Sagt och gjort. Provade igen, men får inte motorn att hosta igång och så flödade det igen. Denna gång från skarvarna vid luftningsrören. Men. Vad. I. Helvete. Skruvade av Holland-kitet och snodde luftningsrören från UK-kitet om ifall de inte höll tätt. Och varför läcker det därifrån, där finns ju inget tryck överhuvudtaget? I med Holland-kitet igen. Läckage på nytt. Jag ger upp.
Efter att ha borstat bort hårtussarna från uppfarten så började vi pilla med hjulinställningen istället. Om man inte kan få igång en motor, så får man se till att bilen ser snygg ut när den står helt still på alla fyra. Farsan hade med sig lite snöre och elrör som vi spände runt bilen i höjd med hjulnaven. Mätte och justerade så att avstånden var jämnt fördelade runtom. Mätte därefter av främre och bakre mått på respektive fälg för att reda ut hur mycket Toe in och Toe out den hade. Visade sig att framhjulen skulle justeras en del, vilket vi visste sedan innan. Surrade av ena framhjulet och justerade styrstaget 3 varv. På med hjulet, mätte och... galet. En hel del för mycket åt fel håll denna gång. Skruvade tillbaka 2 varv. På med hjulet igen. Där satt den.
Gick sedan vidare på bakhjulen och fick förstås justera Toe in på höger bakhjul. Av med hjulet, bände med diverse verktyg och drog åt muttrarna. Nu då, ja, något bättre. Gick över alla mått igen, småjusterade och nu tror vi att vi är hyfsat glada med hjulinställningen. So far.
Men det där ihopplocket som kallas motor alltså... börjar bli riktigt påfrestande nu. Glädjande att vi får fram bensin nu i alla fall. Ledsen att jag gjort er besvikna, men detta är något långt utanför min comfort zone och kunnande. Och verkstäderna har fullt upp. Börjar tappa lusten om jag ska vara riktigt ärlig. Lutar dessvärre åt att invänta hjälp från de som kan, typ under senhösten. Men hoppet är det sista som överger en.
Hursomhelst, imorrn sätter jag bilen på fyra Dolly's så att jag åtminstone kan manövrera bilen i studion på ett enkelt sätt. Vrida runt och flytta på den lite vart jag vill så att säga. Då kan man ju säga att man tagit bilen på en liten svängom ändå, haha! En dolly klarar en vikt på 640 kg. Det är vad hela bilen väger. Så jag skulle i teorin kunna behålla en Dolly och returnera de övriga tre, gäller bara att balansera bilen rätt på den Dolly som jag behåller, haha!
• • • TRANSLATION • • •
But. What. The. Hell. Did it start? Well, yes and no. It started for 5 seconds and then died. It even smelled like exhaust. But then it got cranky. Admittedly, I had cranked up the fuel pressure to the maximum 0.20 bar and fitted slow-speed jet #40 in the carburetors. Fortunately, the engine gets gasoline, hooray! But probably a bit too much. I tried reducing the fuel pressure to the recommended 0.15 bar, but nothing happened in terms of the engine starting. Probably still cranky. Out with the spark plugs, wet, of course. Dried them and ran the engine without plugs, and then we got four lovely fountains of gasoline shooting straight up from the cylinder holes. Dried. Dried a bit more. And a bit more. Then we took lunch and let it stand and dry a bit more.
I actually tried fitting my UK kit. Nope, no fuel is flowing through them at all, even though the air screw was restored to the standard 1.5 turns out. Hmm. Off with the UK kit and back with the Holland kit, changing to the standard #12.5 but keeping the fuel pressure at 0.15 bar. It cranked but no ignition with gasoline. Is no fuel suddenly getting to the engine now? But now it started flowing from the air bleed pipes. Hmm. How does this happen? Messaged both Andreas and carburetor-expert Kim. Got some input and went on to check the ignition. The flywheel was correct, but the rotor was slightly off. Adjusted it, and then we tried again. Nada. Just flooding again. Drying everywhere. Kim was kind enough to call and discuss a bit about what's going on under the hood. He suggested that it's getting too much gasoline and asked us to lower the pressure further, down to 0.05, which is far below what the carburetors should have. And also to recheck the ignition. Said and done. Tried again but couldn't get the engine to cough to life, and it flooded again. This time from the joints at the air bleed pipes. But. What. The. Hell. Unscrewed the Holland kit and snatched the air bleed pipes from the UK kit in case they weren't sealing properly. And why is it leaking from there, there's no pressure at all? Back with the Holland kit. Leakage again. I give up.
After brushing away the tufts of hair from the driveway, we started adjusting the wheel alignment instead. If you can't get an engine running, make sure the car looks good when it's standing completely still on all four. My dad brought some string and pipes that we stretched around the car at the height of the wheel hubs. Measured and adjusted so that the distances were evenly distributed all around. Then measured the front and rear dimensions on each wheel to figure out how much Toe in and Toe out it had. Turns out the front wheels needed some adjustment, which we knew beforehand. Loosened one front wheel and adjusted the tie rod 3 turns. Put the wheel back on, measured, and... crazy. A bit too much in the wrong direction this time. Screwed back 2 turns. Put the wheel back on. There it was.
Then we moved on to the rear wheels and had to adjust Toe in on the right rear wheel, of course. Off with the wheel, levered with various tools, and tightened the nuts. Now then, yes, somewhat better. Went over all measurements again, made small adjustments, and now we think we're reasonably happy with the wheel alignment. So far.
But that assembly called the engine... it's starting to get really taxing now. It's good that we're getting gasoline now, at least. Sorry to disappoint you, but this is something far beyond my comfort zone and knowledge. And the workshops are busy. Starting to lose interest if I'm being completely honest. Unfortunately, leaning towards waiting for help from those who know, like in late autumn. But hope is the last thing to leave.
Anyway, tomorrow I'll put the car on four Dolly's so that I can at least maneuver the car in the studio in an easy way. Twist it around and move it a bit wherever I want, so to speak. Then you can say that you've taken the car for a little spin anyway, haha! A Dolly can handle a weight of 640 kg. That's what the entire car weighs. So, in theory, I could keep one Dolly and return the other three, just need to balance the car correctly on the Dolly I keep, haha!
Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)