Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.
  • 114 Följare
  • 304 998 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 januari
mattew
20 maj 2021 · 350 Inlägg

Hoppas Hoppas!!!
mw

Cuefa Ain't no place like home...
21 maj 2021 · 4 628 Inlägg

**håller tummarna!**

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
martinhejdesten
23 maj 2021 · 484 Inlägg

I helgen har jag fixat lite med de där stålrören som ska föras in i slangarna mellan förgasarna och insugsröret, men även tagit och kontrollmätt tändfördelarlock och högspänningskablarna.

Slangarna mäter drygt 100 mm och rörbitarna kapades tidigare till 70 mm eftersom slangarna ska träs på både förgasarmynning och insugsrör. Men då var ju risken att röret skulle ligga an metall mot metall och att flisor eventuellt skulle kunna lossna. Så nu har jag försäkrat mig om att detta inte sker genom att ha kapat stålröret 7-8 mm så att jag har god marginal. Finslipades och putsades. Trär i dem i slangarna imorrn.

Skaffade mig också ett kontrollverktyg för tändstift. Lampan lyser regelbundet när rotorn passerar stift 1, men den där gnistan är oregelbunden. Hmm. Vad nu då? Provmätte högspänningskablarna och de verkade vara OK. Läste i en generell Swift-manual att avståndet på tändstiftet skulle vara 1 mm vilket låter mycket. Googlade och hittade en GTi-specifik manual där det stor 0,7-0,8 mm. Jaha. Tog till ett bågfilsblad som är 0,7 mm och knackade till stiftet litegrann.

Provade tändningen igen, men likförbannat är gnistan oregelbunden, men testlampan är OK. Hade ju också tidigare mätt varje tändstift och de var OK. Testade även ett utav de gamla tändstiften. Nope, oregelbundet där med. Återstår ju bara en sak – att se över strömfördelaren. Aha, jag har ju 5 st på lager pga allt detta jagande ni vet. Den strömfördelare vi behövde satt ju på syrrans Swift i alla år. Och enligt Olof på ONM så är det den som gäller. Den kanske bara rentav ska finjusteras, dvs vrida på strömfördelaren något så att kontakten mot stiften ligger rätt och se ifall gnistan blir regelbunden. Testar imorrn!

• • • TRANSLATION • • •

Reply to post: Hope, hope!!!

Reply to post: Crossing my fingers!

This weekend, I've done some work on those steel tubes that are supposed to be inserted into the hoses between the carburetors and the intake manifold, but also checked and measured the distributor cap and spark plug wires.

The hoses measure just over 100 mm, and the tubes were cut earlier to 70 mm since the hoses need to be threaded onto both the carburetor and the intake manifold. However, there was a risk that the tube would make metal-to-metal contact, and chips could possibly come loose. So now, I have ensured that this does not happen by cutting the steel tube by 7-8 mm to provide a good margin. The tubes were finely sanded and polished. I'll thread them into the hoses tomorrow.

I also got myself a spark plug gap tool. The light regularly comes on when the rotor passes plug 1, but that spark is irregular. Hmm. Now what? I tested the spark plug wires, and they seemed to be okay. I read in a generic Swift manual that the spark plug gap should be 1 mm, which sounds like a lot. I googled and found a GTi-specific manual where it stated 0.7-0.8 mm. Okay. I took a hacksaw blade that is 0.7 mm and tapped the spark plug a bit.

I tested the ignition again, but the spark is still irregular, although the test light is okay. I had previously measured each spark plug, and they were okay. I also tested one of the old spark plugs. Nope, irregular there too. There's only one thing left—to check the distributor. Aha, I have 5 in stock due to all this chasing, you know. The distributor we needed was on my sister's Swift for all those years. And according to Olof at ONM, that's the one to use. Maybe it just needs some fine-tuning, i.e., turning the distributor slightly so that the contact with the plugs is correct and see if the spark becomes regular. I'll test it tomorrow!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-520d87f249b944a54e0600ea38b5787b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ed2cf57bf6cbda4cac25a6d351fd9b15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6abb1a7b3085c5290d2f2d40b85580ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c359be16b8f79fd2b4e991e95d93123f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-91dc392946d56c3038c454243ce6fe56.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fdb32949ee5e9a5152674fe1cfdab02d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f11f8ba11c33f7f9308cea6f4bd7017b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-35931974125986de727183b31cb4981f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d187e8dc39e5749cbae27b8515d0da41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-14c169c4644cdd1b73279cf3d68ebb15.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

martinhejdesten
27 maj 2021 · 484 Inlägg

Jo, förgasarna... nääääää, de pallar jag inte skriva om nu, haha! För att få tillbaka orken och suget så gav jag mig på det sista på exteriören – skärmbreddarna, eller rättare sagt, skärmbreddaren. Det tar ju bedrövligt mycket tid nämligen. Igår måttade jag i tre timmar. Och idag har jag lagt fem timmar på att maskera, såga/skära och slipa i sju olika omgångar innan den satt som en smäck.

Jo, för ett par år sedan beställde jag ett set med Miglia wheel arches från UK. Jag fick, trumvirvel... två vänsterframskärmar och två högerframskärmar. Inget bak. Hmpf! Snöpligt. Men det visade sig att en hel del sätter den vänstra främre skärmbreddaren på höger bak också. Aha. Men framskärmarna har liksom en diagonal främre spetssig ände, som då vänds och blir bak. Hmm. Ser inte riktigt bra ut. Så jag beställde förstås ett set till men från en annan leverantör i UK som hade olika skärmbreddare runtom.

Men dessa "felaktiga" skärmbreddare använder jag nu som mallar, även kallat försökskaniner. Bättre att måtta en gång för mycket och kapa en millimeter för lite tills man fått önskat slutresultat. Därför har det tagit tid. Inledningsvis höll jag en regel mot fälgkanten och tog mått vinkelrätt in mot karossen/originalskärmen. Jag vill ju att skrämbreddarnas yttre kant ska vara parallella med fälgkanten. Jag har sett bedrövliga försök till inpassning på Instagram mm, där det inte är jämnt utrymme mellan däck och skärmbreddaren, eller att den är ihoptryckt och därmed inte rund, eller utdragen och därmed inte heller rund. Sen har jag sett en hel del hundkojor med Miglia-breddarna där hjulen sitter så långt in jämfört med skärmbreddarna att det räknas som ett skärmtak. Nåja, det handlar förstås om tycke och smak. Eller att man inte orkar lägga ner den tid det lär ta för att få det rätt.

Med detta i åtanke, och med önskat slutresultat i bakhuvudet (har en brittisk hundkoja som förebild), så vet jag att detta lär ta tid då ägaren hade skrivit om "timmars arbete" på sin blogg. Så hittills har det tagit mig åtta timmar för att få rätt på en bakskärm. Japp, du läste rätt. En styck. Mall dessutom, inte den riktiga skärmbreddaren, haha. Men, förhoppningsvis ska jag kunna spegelvända skärlinjen/måtten och göra en hyfsat liknande kopia för den vänstra skärmbreddaren där bak men på den sidan gör jag ingen mall utan kör på den riktiga direkt. Fast några millimeter tillgodo för säkerhets skull. Karva bort millimeter för millmeter tills man är nöjd.

Originalskärmen tejpades med tapettejp som har svagare klister. Därefter så satte jag mätpunkter med vanlig maskeringstejp var femte centimeter. Och jag får ursäkta att de flesta bilderna ser hyfsat likadana ut, men det får ni stå ut med, detta får bli en slags terapeutisk session för mig själv när jag äntligen är klar med allt, men även för att komma ihåg steg för steg sett till dessa skärmbreddare. Skärmbreddaren tejpades fast på hjulet för att se hur den slutligen ska linjera. Jag har ju både 7" och 8" breda fälgar (8" sitter på nu) så jag tänker mig att jag kan helgardera mig och få två stuk beroende på vilken fälg som används – i linje med skärmbreddarens kant, eller att den sticker ut en "liten" bit så som jag sett på förebildshundkojan.

Detta var igår. Idag däremot. 02.45 vaknade jag, hade svårt att somna om, försökte, räknade får, men det gick bara inte. Så 03.15 gick jag ut i garaget och fortsatte jobbet med... förgasarna. Jo, jag var bara tvungen att komma ett steg närmre slutet med dessa rackare. Stoppade i stålrören, måttade så att de satt på rätt ställe i respektive slang, krängde på en slangklämma så att röret inte ska kunna röra på sig inuti slangen. Och så pangade jag på förgasarkitet på insugsröret. Men en vakuumslang kom fel, lossa allt, av, fixa vakuumslangen, på med allt. Sen tog vakuumröret i något, aha, en slangklämma, av med vakuumröret, flytta slangklämman och på med vakuumröret. Så. Underbart. Fixade också så att jag fick dit två långa insugstrattar till. Magnifikt. Och så vände jag på luftfilterfästplattan så att den inte tog i vindrutetorkarmotorn. Nice.

Och några bilder på nyinförskaffade dollys så att jag kan flytta runt på denna "tunga" bil i garaget. Hur bra som helst. Kommer främst till användning när jag ska flytta på möbler inför studiofotografering.

Åter till skärmbreddarna. Efter att ha måttat, och dubbelkollat, så gav jag mig på första kapningen med bågfilsblad. Gick hur segt som helst trots 2 mm glasfiber, men det visade sig att jag sågade i skruvstädet också, moahahah! F*n, man är bra sömnig så tidigt på morgonen! Så jag bytte till vinkelslip och det hela gick mycket enklare och snabbare. Och utan att såga i skruvstädet. Förstås.

Kapade först av spetsen på skärmbreddaren då denna stack ut så pass mycket så att jag inte kunde hålla in skärmbreddaren mot karossen. Och först nu kunde jag hålla den på plats. Och mycket riktigt, vilket jag vetat länge, så är skärmbreddarens ytterradie så pass stor så att den tar i sömmen vid C-stolpen. Dvs centrum för hjulet och centrum för skärmbreddaren synkar inte. Därav många andra hundkojor som har olika avstånd mellan hjul och skärmbreddare. Men eftersom den ska kapas på bredden för att komma längre in så lär även ytterradien ändras eftersom skärmbreddaren har en ca 45-gradig vinkel i profil.

Sen var det hyfsat mycket, på, av, på, av, på, av etc och en del måttande och kapande däremellan för att slutligen hamna nära det önskade utseendet. Höll upp, stämde av, OK men kan kapa 2-3 mm ytterligare sett till bredden på sina ställen. Det finns dessutom en vertikal kant (ca 25 mm) som är alldeles för markant. Denna kant bidrar förstås till stabilitet men den är för stor. Så den slipade jag först grovt med vinkelslipen och därefter finslipade jag med bandslip i miniformat.

Och nu är den klar. Mallen alltså.

Skärmbreddaren har förvisso en diagonal spets i bakkant, men denna finns ej på det andra setet av skärmbreddare jag skaffade mig. Så jag tog och visualiserade hur det blir med hjälp av Photoshop. Voila! Tänk om man kunde ha gjort allt i Photoshop och 3D-printat hela bilen. Hade varit klar på några timmar, inte år.

Till helgen blir det till att måla träfasad. Totalrenoverar en sommarstuga också ju. Jag menar, varför bara ha ett bilbygge igång när man har 24 timmar på dygnet? Eventuellt hittar jag och Andreas en kort stund där vi förhoppningsvis kan se till att gnistorna blir stora så att de kommer med i Guinness rekordbok.

• • • TRANSLATION • • •

Yes, the carburetors... nooooo, I can't write about them now, haha! To regain energy and motivation, I tackled the last exterior task - the fender flares, or more precisely, the fender flare. It takes an astonishing amount of time, you see. Yesterday, I measured for three hours. And today, I spent five hours masking, cutting, and sanding in seven different rounds before it fit perfectly.

A couple of years ago, I ordered a set of Miglia wheel arches from the UK. I got, drumroll... two left front fenders and two right front fenders. Nothing for the rear. Hmpf! Disappointing. But it turned out that many people put the left front fender on the right rear as well. Aha. But the front fenders have a diagonal front pointed end, which is then reversed and becomes the rear. Hmm. Doesn't look quite right. So, of course, I ordered another set from a different supplier in the UK that had different fender flares all around.

But I'm using these "wrong" fender flares as templates now, also known as guinea pigs. Better to measure once too much and cut a millimeter too little until you get the desired end result. That's why it took time. Initially, I held a straightedge against the wheel rim and measured perpendicular to the body/original fender. I want the outer edge of the fender flares to be parallel to the wheel rim. I've seen miserable attempts at fitting on Instagram, where there's uneven space between the tire and the fender flare, or it's compressed and therefore not round, or stretched out and therefore not round either. Then I've seen a lot of Minis with Miglia flares where the wheels are so far in compared to the fender flares that it counts as a fender roof. Well, it's a matter of taste, of course. Or that you don't want to spend the time it will take to get it right.

With this in mind, and with the desired end result in the back of my head (I have a British Mini as a model), I know that this will take time since the owner wrote about "hours of work" on his blog. So far, it has taken me eight hours to get it right on one rear fender. Yep, you read that right. One piece. A template, too, not the real fender flare, haha. But, hopefully, I can mirror the cutting line/dimensions and make a reasonably similar copy for the left rear fender, but on that side, I won't use a template; I'll go straight to the real one. But with a few millimeters to spare for safety. Carve away millimeters until you're satisfied.

The original fender was taped with painter's tape, which has weaker adhesive. Then I set measuring points with regular masking tape every five centimeters. And I apologize for the fact that most of the pictures look fairly similar, but you'll have to endure that; this will be a kind of therapeutic session for myself when I'm finally done with everything, but also to remember step by step in terms of these fender flares. The fender flare was taped onto the wheel to see how it should finally align. Since I have both 7" and 8" wide wheels (8" is on now), I think I can hedge my bets and get two looks depending on which wheel is used - in line with the fender flare edge or sticking out a "little" bit as I've seen on the model Mini.

This was yesterday. Today, however, at 2:45 am, I woke up, had trouble falling back asleep, tried, counted sheep, but it just didn't work. So at 3:15 am, I went out to the garage and continued working on... the carburetors. Yes, I just had to get one step closer to the end with these rascals. Inserted the steel tubes, measured to ensure they were in the right place in their respective hoses, crimped a hose clamp so that the tube couldn't move inside the hose. And then I mounted the carburetor kit on the intake manifold. But a vacuum hose went wrong, release everything, off, fix the vacuum hose, put everything back on. Then the vacuum tube caught on something, aha, a hose clamp, off with the vacuum tube, move the hose clamp, and put on the vacuum tube. So. Wonderful. Also arranged to get two long intake funnels in place. Magnificent. And I turned the air filter mounting plate so that it didn't hit the windshield wiper motor. Nice.

And a few pictures of newly acquired dollies so that I can move around this "heavy" car in the garage. Fantastic. Especially useful when I need to move furniture for studio photography.

Back to the fender flares. After measuring and double-checking, I started the first cut with a hacksaw blade. It went extremely slow despite 2 mm fiberglass, but it turned out that I sawed into the vise too, moahahah! Darn, I'm pretty sleepy so early in the morning! So I switched to an angle grinder, and it was much easier and faster. And without sawing into the vise. Of course.

First, I cut off the tip of the fender flare because it stuck out so much that I couldn't hold the fender flare against the body. And only now could I hold it in place. And rightly so, which I've known for a long time, the outer radius of the fender flare is large enough to hit the seam at the C-pillar. i.e., the center of the wheel and the center of the fender flare don't sync. Hence many other Minis with different distances between wheels and fender flares. But since it needs to be cut in width to go further in, the outer radius will also change as the fender flare has an approximately 45-degree angle in profile.

Then there was quite a bit, on, off, on, off, on, off, etc., and some measuring and cutting in between to finally end up close to the desired appearance. Held it up, checked it, okay but can cut 2-3 mm more in width at some places. There's also a vertical edge (about 25 mm) that is way too prominent. This edge, of course, contributes to stability, but it's too big. So I roughly sanded it with the angle grinder first, and then I fine-tuned it with a mini belt sander.

And now it's done. The template, that is.

The fender flare does have a diagonal tip at the rear, but this is not present in the other set of fender flares I got. So I took and visualized how it would look using Photoshop. Voila! Imagine if you could have done everything in Photoshop and 3D-printed the entire car. It would have been done in a few hours, not years.

This weekend, it's time to paint the wooden facade. Also, completely renovating a summer cottage. I mean, why have only one car project going when you have 24 hours in a day? Possibly, Andreas and I will find a short moment where we can hopefully ensure that the sparks are big enough to make it into the Guinness World Records.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ddf89dff23f8300ced7d684a07c11df1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4c1b573dee70553a910dcd1473cdb323.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-df0b05c58ce1b007a38223855d823fa7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a5251984a6c217d9f977203f012f31a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-004102ecc77fc5af680ce35dc928d30e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-641a6230a625869e7b95bbc062d7c286.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bf2d07325786ab9191782a9f15aebdb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-19f9113a410d7d82489bc022d47dfc3d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-76390c83bbca2a63d167a8dd77a32baa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c06f7ec5b40e863253c265154ee1bc44.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d131f55a63ac47a7d24caf9dff3e8bec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-429812d49a317d7b572d7008e1bd3bd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1d8005768cd62c5539a463ed533e6d0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9e091d6bf12ae56be4d9e4e602c14858.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-12220e0c2a449bf326f50bd8ffc049c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-650145792ad7455b76c2edac9cefa81a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a468be3c355b2d9c533da8da0afd80cd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3c4d31a319ae2c46d350c210b49b911e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d4d86c148cd6d4c1f7c5f3bcba4fbbc8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e548b9ad5d15a09157c3b8a7dcb1a0f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-115cd365ffcefd31bf3397139060d5b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-45496253f032da622686c0563e4e4f13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a064f76b0aecbb2986f86b16b13e23db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fc59f0b04127dc0f5701688953eb2770.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d9ef883cb7b12115e909dcb7231415a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9b6c6017af22bb94748fb0cc24a58d92.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-25ddf2c7d0d5c37501e8688ae968803b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-00c65fde298af330122ccb7d1a5aa49d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-edb02d7eb015a24e94dffc9a0a09556c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a34b4591149a616dd36371ef6fe81842.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5f5a9ce0462ba3c9eb80766d7e9bf00d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5c5ba2e07617e0e67d1ec0c51ca76fc3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-def4c1b7b72589064015ac42ba9ed7c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8f8963375169f791ce8e612e4a39f178.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cde2548e0616e06e8612c854a21b19f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-551183e33ed39eb3a57556ebc2168760.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-dad6ef8aead7bf7a195b10723898a0c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9eddcdd6937a383404eac5ed8935c111.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-18332b7aad1758a6121c4210acde7630.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1414926a2a1ba36b21360a7715c4f084.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f88ad1b6a7b9eddcf419e45cb697630e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fa066af196d1a3503b6ddf5b22b37b5b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-831317387e752bb548713d17903d2849.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-050bb29d562954e8779e54b7e20a0ccf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8db394926b9b4790cf89ebf311f15d7a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9e6b1af385df67712a6874a76ce45be3.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (31 december 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
28 maj 2021 · 4 628 Inlägg

AAAAAAAAH vilket jobb...!
Men kommer bli grymt när breddarna sitter på plats!
De där förgasarna alltså... 🙈

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
martinhejdesten
4 juni 2021 · 484 Inlägg

Tiden går. Ibland snabbt. Ibland långsamt. Den 26 februari beställde jag tre grejor till hundkojan från Minisport i UK. Dörrpaneler, Dash bar och ett blinkersglas som blev felskickat senast. Men jag har inte fått grejorna ännu. Dash baren var Out of stock vid ordertillfället men skulle vara tillgänglig i mitten av april enligt kundservice. Blinkersglaset hade de hemma. Dörrpanelerna var de tvungna stt beställa men leverantören hade 10 veckors leveranstid. Hmm. Jag mailade dem och påpekade att de skulle lägga undan det de hade hemma, men döm av min förvåning att de tydligen plockar ihop ordern först när alla prylar är i lager. Men hallå, då kan man ju sitta och vänta på prylarna i månader om en pryl inte finns i lager och när den återigen är i lager så är det en annan pryl som plötsligt är slutsåld. Jag har mailat dem säkert femton vändor nu.

Jag hörde av mig till dem när det hade gått sju veckor (för två veckor sedan) och undrade ifall de hört något mer om dörrpanelerna. Japp, de hade kommit innan utsatt tid. Yes, perfekt! Men Dash baren är slutsåld. Huh? Den skulle ju vara i lager i mitten på april? En ny sändning är på väg in från leverantören men de vet inte OM denna Dash bar finns med då. Jösses. Jag kan inte vänta längre. Googlade snabbt och hittade en exakt likadan (Safety Devices) på Datch.fr. Fanns i lager! Jag mailade fransmännens kundservice för att verkligen säkerställa att de verkligen hade den hemma. "–Yes, in stock, ready to be shipped!" fick jag som svar. Oh yes! Mailade Minisport's kundservice och bad dem plocka bort Dash baren ur min order och skicka blinkersglaset med dörrpanelerna omedelbart. "OK, we will arrange for this to happen".

Dagen efter får jag mail från Datch.fr som säger att de haft fel gällande lagerhållningen i deras system. Deras Dash bar fanns inte i lager. Men. Va. F*n. Får vänta till mitten/slutet av juni. Jösses. Vilken soppa.

Nåja, fick ett mail från Minisport i förra veckan att ordern skickats med DPD och att den skulle anlända nu i måndags. Trevligt. Men i måndags fick jag ett mail om att sändningen hade returnerats till avsändaren. Huh? Why? Minisport visste inte själva varför och det var fler paket från dem som drabbats. De inväntar returen innan de skickar prylarna med ett annat logistikföretag. Mailade idag (fem dagar senare) och undrade vart min order tar vägen. Minisport har tydligen inte fått tillbaka prylarna. Suck. Sista gången jag beställer från Minisport.com.

På hemmaplan har jag däremot satt igång med inpassningen av den främre skärmbreddaren. Denna är bra mycket knivigare att få till då den främre delen viker in mot fronten, plus att framskärmen i plåt är mer böljande i formen jämfört med den rakare bakskärmen. Nåja, bara att ta tjuren vid hornen...

Först var jag tvungen att räta upp hjulen så att de stod parallellt så att jag kapar till skärmbreddarna i linje med fälgkanterna. På med det orangea snöret och vrida hjulen rätt. Sen var det bara att sätta igång med att tejpa, mäta, markera i olika omgångar och med fem centimeters mellanrum för att få en del mätpunkter att dra en hyfsad bågformad linje mellan, precis som jag gjorde med den bakre skärmbreddaren.

Farsan kapade ju hjulhuset en aning strax innan lackering för att slippa att däcket ligger an när man svänger och när bilen fjädrar. Men... det blir på håret att jag kan fästa skärmbreddarna i plåtskärmen, kapningen var nog lite väl tilltagen. Hmm.

Återkommer till skärmbreddarna strax. Andreas kom förbi för att se över tändningen. Jag har ju testat tändstiften samt fördelarlock och kablar. Får liksom inte rätt på grejorna. När tändningen slås på så blinkar testlampan till, men när jag sedan vrider nyckeln i nästa läge så händer ingenting. Startmotorn går, men varken tändstiftslampan blinkar eller några gnistor syns. Oh no. Andreas testade lite fler mätpunkter men allt verkar vara ovisst. En hel del "klia hårbotten"-moments just nu minsann.

Nåja, åter till skärmbreddaren – jag kapade den, höll upp den på plats, mätte, ritade, kapade lite till osv. Som sagt, det blir onödigt tajt gällande passform och infästningsmöjligheter när plåtskärmen helt plötsligt tar slut. Kan vara så att jag inte får till önskat stuk för att håltagningen i plåtskärmen har varit alltför generös. Och då ska jag kapa ytterligare 2 cm på bredden för att få samma stuk som på den bakre skärmbreddaren. Vet inte om det går. Men den där vertikala droppkanten längs med skärmbreddarens yttre kant halverades även här – markera, kapa och slipa.

Häng med nu... Just nu är avståndet mellan fälgkanten och skärmbreddarens droppkant jämnt i hela ”hjulhuset” (halvcirkeln), närmare bestämt 7,5 cm på den bakre men 7 cm på den främre skärmbreddaren. Jag kapar bort 1 cm av bredden imorrn och kollar hur det blir. Eftersom skärmbreddaren har en diagonal profil så blir höjdskillnaden något mindre, vilket borde få det hela till slutliga 7,5 cm. Ish, haha!

Tillbaka till Andreas. Någon dag senare hade han snackat med några riktiga original aka bilentusiaster på AD Bildelar och fått låna en tändspole. Och den lilla ”bananen” testade jag igår och den verkar vara OK. Den inlånade tändspolen är en Hitachi och ska nog lira bättre än den jag har från Bosch. Återstår att se. Testar imorrn. Vi har en idé om att det är något som spökar i tändsystemet (no shit!) – exakt vad vet vi inte. Så det blir uteslutningsmetoden.

En del bakslag dessvärre men glädjande nog är sommarvärmen och solen här för att stanna!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: AAAAAAAH, what a job...! But it will be awesome when the flares are in place! Those carburetors though... 🙈

Time passes. Sometimes quickly. Sometimes slowly. On February 26th, I ordered three things for the doghouse from Minisport in the UK. Door panels, Dash bar, and a turn signal lens that was sent incorrectly last time. But I haven't received the items yet. The Dash bar was Out of stock at the time of ordering but was supposed to be available in mid-April, according to customer service. They had the turn signal lens in stock. The door panels had to be ordered, but the supplier had a 10-week delivery time. Hmm. I emailed them and pointed out that they should set aside what they had in stock. But to my surprise, they apparently assemble the order only when all items are in stock. But hey, that means waiting for months if one item is out of stock, and when it's back in stock, another item is suddenly sold out. I've emailed them at least fifteen times now.

I contacted them after seven weeks (two weeks ago) to inquire about the door panels. Yes, they had arrived ahead of schedule. Perfect! But the Dash bar is sold out. Huh? Wasn't it supposed to be in stock in mid-April? A new shipment is on the way from the supplier, but they don't know if this Dash bar is included. Oh dear. I can't wait any longer. I quickly googled and found an identical one (Safety Devices) on Datch.fr. In stock! I emailed the French customer service to ensure that they really had it in stock. "–Yes, in stock, ready to be shipped!" was the response I got. Oh yes! I emailed Minisport's customer service and asked them to remove the Dash bar from my order and ship the turn signal lens with the door panels immediately. "OK, we will arrange for this to happen."

The next day, I received an email from Datch.fr saying that they had been wrong about their inventory in their system. Their Dash bar was not in stock. But. What. The heck. I have to wait until mid/late June. Oh dear. What a mess.

Well, I got an email from Minisport last week that the order had been shipped with DPD and would arrive this Monday. Nice. But on Monday, I received an email that the shipment had been returned to the sender. Huh? Why? Minisport themselves didn't know why, and more packages from them were affected. They are waiting for the return before sending the items with another logistics company. I emailed today (five days later) asking where my order is. Minisport apparently hasn't received the items back. Sigh. The last time I order from Minisport.com.

On the home front, I've started fitting the front fender flare. This one is much trickier to get right because the front part folds into the front, plus the front fender in sheet metal is more undulating in shape compared to the straighter rear fender. Well, just have to face the bull...

First, I had to straighten the wheels so that they were parallel, allowing me to cut the fender flares in line with the wheel edges. Put on the orange string and turn the wheels correctly. Then it was just a matter of starting to tape, measure, mark at different intervals, and with five centimeters in between to get some reference points to draw a reasonably arched line between, just as I did with the rear fender flare.

Dad cut the wheelhouse a bit before painting to avoid the tire rubbing when turning and when the car springs. But... it's going to be close to being able to attach the fender flares to the sheet metal, the cut was probably a bit too generous. Hmm.

Back to the fender flares soon. Andreas came by to check the ignition. I've tested the spark plugs and the distributor cap and cables. Can't seem to get things right. When the ignition is turned on, the test lamp flashes, but when I then turn the key to the next position, nothing happens. The starter motor runs, but neither the spark plug lamp blinks nor any sparks are visible. Oh no. Andreas tested a few more measurement points, but everything seems uncertain. Quite a few "scratch your head" moments right now.

Well, back to the fender flare – I cut it, held it in place, measured, drew, cut a little more, etc. As I said, it becomes unnecessarily tight regarding fit and attachment options when the sheet metal suddenly runs out. It might be that I can't achieve the desired look because the hole in the sheet metal has been too generous. And then I have to cut another 2 cm in width to get the same look as on the rear fender flare. Not sure if it's possible. But that vertical drip edge along the outer edge of the fender flare was halved here too – mark, cut, and grind.

Follow me now... Currently, the distance between the wheel edge and the fender flare's drip edge is even throughout the "wheelhouse" (the semi-circle), specifically 7.5 cm on the rear but 7 cm on the front fender flare. I'll cut off 1 cm of width tomorrow and see how it goes. Since the fender flare has a diagonal profile, the height difference becomes slightly less, which should get the whole thing to a final 7.5 cm. Kind of, haha!

Back to Andreas. A few days later, he had talked to some real originals aka car enthusiasts at AD Bildelar and borrowed an ignition coil. I tested the little "banana" yesterday, and it seems to be okay. The borrowed ignition coil is a Hitachi and should probably work better than the one I have from Bosch. We'll see. Testing tomorrow. We have an idea that something is haunting the ignition system (no shit!) – exactly what, we don't know. So it's the process of elimination.

Some setbacks unfortunately, but happily, the summer warmth and sunshine are here to stay!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6fd623994388dc3d89658e37a7f8c38d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9965b4201f01ec685e95c20270e02bc9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5170789364ac748ccba597f0c99f8576.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e627b6583865cfe5d4b7e554bd277725.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ca80499c205d0088c37687e962ff2f9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cea42dd14af39d6d4ff11012937dc760.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6a3569cd1daef4f01eac92f9325c47c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d674d7a7bbca3deae03129103ea4b642.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-557a33a615fbf6b698a6ede123959b02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e5c9150f00c49b81c968ae350d75b5f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a3cb312deb48afbc6abe9ba662320f98.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-64369407e0a446fcf84e4717a450ef66.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-27bae7c5b1613c7e95fde9dc37c9f7a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c2f15c2a0c7432df8a2b83316d6b4b46.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-045612f62559406022d60669bbd99366.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-258f8a27cf74593994fefe2e6e4d7433.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-73ce903639c06a1893d0eea15d00cee9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ffcc641b7537177cb32541bc86af47cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-067795b00a6d48949f4aaaf080b65122.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-92656d6b8c9eb805962527075ade9526.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-743fa93f64438ceeeeeb4d1945f85dfe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-def984bee755d448bf78421ba9de6de4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-95e4b7d8f078a133b65e4cda96a25efc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-61e7c6a909094d857841ac898b77edd7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-47a094f2e8165aca9e53c61b947c6b3f.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

metic
6 juni 2021 · 66 Inlägg

martinhejdesten skrev:
Återkommer till skärmbreddarna strax. Andreas kom förbi för att se över tändningen. Jag har ju testat tändstiften samt fördelarlock och kablar. Får liksom inte rätt på grejorna. När tändningen slås på så blinkar testlampan till, men när jag sedan vrider nyckeln i nästa läge så händer ingenting. Startmotorn går, men varken tändstiftslampan blinkar eller några gnistor syns. Oh no. Andreas testade lite fler mätpunkter men allt verkar vara ovisst. En hel del "klia hårbotten"-moments just nu minsann.

En liten fundering bara, hur många jordpunkter har du ifrån topplocket till karossen och block till kaross?
Man ska minst ha en jordkabel/fläta ifrån båda punkterna och så stora som möjligt, är bara blocket jordat så fungerar startmotorn som den ska men topplockspackningen fungerar som en isolering mot tändstiften.


Mvh

Senast redigerat av metic (6 juni 2021)

martinhejdesten
7 juni 2021 · 484 Inlägg

Metic, du är kanske något på spåren... jag kollar upp omgående! Andreas har letat vidare och hittat andra bra länkar med bra beskrivningar och bilder. Där fanns bl a en bild på fördelare som hade 4 flänsar, men i beskrivningen pratades det om 12 stycken varav 8 kapas bort. Olof på ONM var inne på det tidigare tills han såg min syrras fördelare som hade 4 st flänsar i originalutförande. Den var ju också Swift, men inte GTi.

Emellanåt kapar man lite på den främre skärmbreddaren. Och lite till. Och lite till. Vore ju dumt att kapa för mycket så att säga. Och den där britten som skrev om oändlighetsarbete gällande skärmbreddarna har ju rätt. Det tar tid. Jag har ju förvisso sett alla bilder som finns att se på nätet gällande dessa Miglia arches och plockat ut de bilder som har hundkojor med bästa stancen och placeringen av skärmbreddare. Och nu är det ju upp till bevis och finjustera de där rackarna så att det blir som man tänkt sig. Den främre spetsen ska linjera i blinkersens centrumlinje och så ska hela breddaren vara placerad så att det är lika mycket utrymme mellan däck och skärmbreddarkant. Inte lätt, därav extra mycket finlir. Men nu tror jag att jag är hyfsat nära. Jämför jag med original Miglia arches så har jag kapat 4 cm av bredden baktill och uppe på högsta punkten, men endast 2,5 cm framtill.

Och så listade jag ut en smart placering av Kill-switch då jag anar att den lilla rackaren till bil småtjuvar el. Bättre att vara säker på sin sak. Monterade den i bagageutrymmet genom att kapa lite i de filtbeklädda inklädningsplattorna.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Just a little pondering, how many ground points do you have from the cylinder head to the chassis and from the block to the chassis? You should have at least one ground cable/strap from both points, and as large as possible. If only the block is grounded, the starter motor works as it should, but the cylinder head gasket acts as insulation against the spark plugs.

Metic, you might be onto something... I'll check immediately! Andreas has continued searching and found other good links with descriptions and pictures. Among them was a picture of a distributor with 4 flanges, but the description mentioned 12, of which 8 are cut off. Olof at ONM was onto this earlier until he saw my sister's distributor, which had 4 flanges in its original form. It was also a Swift but not GTi.

Meanwhile, I'm cutting a bit on the front fender flare. And a bit more. And a bit more. It would be silly to cut too much, so to speak. And that Brit who wrote about endless work on the fender flares is right. It takes time. I have indeed seen all the pictures available online regarding these Miglia arches and selected the ones with the best stance and placement of fender flares. And now it's time to prove it and fine-tune these things to make it as intended. The front tip should align with the centerline of the turn signal, and the entire fender flare should be positioned so that there is an equal amount of space between the tire and the fender flare edge. Not easy, hence the extra fine-tuning. But now I think I'm fairly close. Comparing it with the original Miglia arches, I've cut 4 cm off the width at the back and at the highest point, but only 2.5 cm at the front.

And I figured out a clever placement for the kill switch as I suspect that the little devil of a car might attract car thieves or the like. Better to be safe than sorry. Mounted it in the trunk by cutting into the felt-covered lining panels.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-611db334f665b2a416c59a57972f4cc2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-32f4f6474252980bdeee37afbf9faf87.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-fc5755b651d90abae30dfb7bd4df963a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5f9831b56950807a4b9ced42d17198a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3ade25c6fa99b839626b7a0f4e1a633f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-bd1482c6c3ef8768fc24145cd69a5cd6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b22afc9149cacb65d136967f8e7c360b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1f346cd0c75942b0fc9ec89c345e4deb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9f9572a76160dfeb8e3eaad0403f8ebc.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

eastmotorsport -sommar ska de va....
7 juni 2021 · 4 524 Inlägg

Hur sätter du fast breddarna sedan?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
7 juni 2021 · 484 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Hur sätter du fast breddarna sedan?

Ooops, visst fan... hehe. I kitet ingick det små vinkeljärn. Skruvar ena änden i plåtskärmen och andra änden i skärmbreddaren. Har sett folk som limmat skärmbreddaren på ena änden av vinkeljärnet för att slippa synliga infästningar men eftersom jag har flipfront och därmed färre infästningspunkter i plåtskärmen så lär det bli till att skruva i skärmbreddaren för att underlätta demontering/montering av flipfronten, och för stabilitetens skull.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: How do you attach the fender flares afterward?

Ooops, right... hehe. In the kit, there were small angle irons. Screw one end into the sheet metal and the other end into the fender flare. I've seen people glue the fender flare on one end of the angle iron to avoid visible fastenings, but since I have a flip front and therefore fewer attachment points in the sheet metal, I'll probably have to screw into the fender flare to facilitate disassembly/assembly of the flip front, and for stability.

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

eastmotorsport -sommar ska de va....
8 juni 2021 · 4 524 Inlägg

Okey. Det finns ju en hel del fina skruvar med med mutter i aluminium, eloxerade i olika färger. Finns ofta på kartingfirmor som ex Radne motor.  Snyggt med bricka och försänkt kullrig skruvskalle. Har själv denna typ på mc / moppebyggen men även på fronten på Z3an.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
12 juni 2021 · 484 Inlägg

Såja, tror minsann att skärmbreddarna är klara. På den högra sidan. Kör nog copy paste på de vänstra sett till slutliga mått men kapar varsamt i omgångar trots allt då karossen kanske är lite annorlunda på de olika sidorna. Hur som helst, har hållt upp den främre skärmbreddaren på plats och ser att den övre delen linjerar med strålkastarens centrumlinje och att den främre spetsen linjerar med blinkersen. Så jag justerade den tidigare positionen i Photoshop till det slutliga resultatet.

Och så är Kill-switchen färdigkopplad och hela koffertväggen monterad på plats.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Okay. There are quite a few nice screws with nuts in aluminum, anodized in various colors. They are often available at karting companies like Radne Motor. Looks neat with a washer and countersunk rounded screw head. I have this type on my motorcycle/moped builds and also on the front of the Z3.

Well, I believe the fender flares are ready. On the right side. Probably going to copy-paste on the left for the final measurements, but I'll cut carefully in stages after all, as the body may be a bit different on the various sides. Anyway, I held up the front fender flare in place and see that the upper part aligns with the centerline of the headlight and that the front tip aligns with the turn signal. So I adjusted the previous position in Photoshop to the final result.

And the kill switch is connected and the entire trunk wall is mounted in place.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-2aff8af89940bfe4d33bbd0d689973ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0c1df947660a499d015763d8d3020da4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d652c5979de4536f9ad62df9d2c953ff.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

martinhejdesten
23 juni 2021 · 484 Inlägg

Nå, vad händer? Allergichock, trötthet, vaccinspruta nr 1, renovering av sommarstuga och riktigt hektiskt på egna reklambyrån. Så det finns förstås inte mycket tid till hundkojan. Tyvärr. Och när man är ute och kör på våra svenska vägar så blir man förskräckt hur illa foilk kör. Jag kan konstatera att jag gjort helt rätt i att beställa en Dashbar – ett burrör som ska sitta mellan A-stolparna, strax under instrumentpanelen. Beställde ju en sådan den 26 februari. Anlände först igår. Jösses.

Hundkojan är ju inte särskilt stor bil. Och det finns minsann en del stora bjässar på vägarna. Därav bur i kojan för säkerhets skull. Jag lånade en bild från Instagram (@ngolimit62) där man ser att storleksskillnaden är "hårfin".

Jag hade ju en bit över sedan jag kapade burrören som sitter vid dörrarna. Den höll jag upp på plats och måttade in vart dashbaren bör sitta i höjdled. Mätte avståndet till 108 cm mellan A-stolparna och satte en tejpbit på måfå på dashbaren. Kontrollmätte... hade satt tejpbiten på exakt 108 cm. Man kan ju inte klaga på ögonmåttet, hehe.

Sen var det bara att borra och provmontera fästena. Finfin passning. När jag sedan fäste ena sidan (förarsidan) så upptäckte jag att dashbaren lutade kraftigt ner till höger. 36,5 cm mellan golv och undersida på förarsidan men bara 34 cm på passagerarsidan. Hmm, en diff på 2,5 cm. Det visade sig att burens A-stolpar lutar något inåt mitten av bilen och eftersom fästena monteras 90° på det "vertikala" burröret så... snett. Så jag fick pressa upp röret med en tillsågad träbit och borra en extra gång genom hela klabbet när allt satt på plats för att det skulle linjera bättre. Åtkomst till choke- och värmereglage som jag satte under instrumentpanelen är ändå tillräcklig samtidigt som panelswitcharna är enkla att nå trots dashbaren.

Och idag anlände ett par Monte Carlo-dörrpaneler från Minisport. Sådana har jag förvisso redan monterat på dörrarnas insida, men dessa ska formskäras till specialgjorda Dash cards som sitter på varsin sida om hastighetsmätaren. Jag hade ju laserskurit sådana i plast men de var ohyggligt repkänsliga. Jag har också under längre tid införskaffat tre sorters olika vinylmaterial med olika mönster men inget utav dem passade mönstret som jag har på dörrpanelerna. Så lösningen blev alltså att beställa likadana dörrpaneler som jag redan har för att det ska bli exakt samma. Tror däremot att jag borrar för ventilationshålen med 80 mm dosborr istället. Jag gör även en egen panel till switcharna också. Då är inredningen exakt samma överallt.

Till helgen lär jag koppla en liten elektronisk mojäng för att testa tändningen. Och så ska jag spika 200 panelbrädor på sommarstugan. För hand.

• • • TRANSLATION • • • 

Well, what's happening? Allergic shock, fatigue, vaccine shot number 1, renovating the summer house, and really busy at my own advertising agency. So, there's not much time for the Mini. Unfortunately. And when you're out driving on our Swedish roads, you get shocked at how badly people drive. I can confirm that I did the right thing in ordering a Dashbar – a roll cage that should sit between the A-pillars, just below the instrument panel. Ordered one on February 26. It arrived just yesterday. Goodness.

The Mini is not a particularly large car. And there are certainly some big giants on the roads. Hence the roll cage in the Mini for safety. I borrowed a picture from Instagram (@ngolimit62) where you can see the size difference is "hair-thin."

I had a piece left over from when I cut the roll cage pipes by the doors. I held it up in place and measured where the dash bar should be in height. Measured the distance to 108 cm between the A-pillars and randomly put a piece of tape on the dash bar. Checked the measurement... the tape was exactly at 108 cm. Can't complain about the eye measurement, hehe.

Then it was just a matter of drilling and test-mounting the brackets. A nice fit. When I then attached one side (driver's side), I noticed that the dash bar leaned sharply to the right. 36.5 cm between the floor and the underside on the driver's side, but only 34 cm on the passenger's side. Hmm, a difference of 2.5 cm. It turned out that the roll cage's A-pillars lean slightly toward the middle of the car, and since the brackets are mounted 90° on the "vertical" roll cage pipe... crooked. So I had to press up the pipe with a sawn-off piece of wood and drill an extra hole through the whole mess when everything was in place for it to align better. Access to the choke and heat controls, which I placed under the instrument panel, is sufficient, and the panel switches are easy to reach despite the dash bar.

And today, a pair of Monte Carlo door panels arrived from Minisport. I already have similar ones mounted on the inside of the doors, but these will be shaped for specially made Dash cards that sit on either side of the speedometer. I had laser-cut such cards in plastic, but they were incredibly prone to scratches. I've also acquired three types of different vinyl materials with different patterns for a long time, but none of them matched the pattern I have on the door panels. So, the solution was to order the same door panels that I already have to make them exactly the same. However, I think I'll drill the ventilation holes with an 80 mm hole saw. I'm also making my own panel for the switches. That way, the interior is exactly the same everywhere.

This weekend, I'll likely connect a small electronic gadget to test the ignition. And then, I'll be nailing 200 panel boards on the summer house. By hand.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-104cad3f0eabc63c5d4b35227d752dd9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-96e9cee6cb9657da6365d661fb1f4657.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f1a34e7aad34985f2faad959e1a4093c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-50d117f3f69176cee72aa02eb15eb44f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-b1f2e682e982969ccc4bd7b628f9aa1a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-133e92b760295a94aa2c63235785691b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-14caedb8f86111564fc103623882a6aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-370fe6a65fe560708ea799656dd7aa1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f27235766161919e174b11a3ef9bc766.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d89639cbf8ed8850a467921b110e4e1c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-be159bd53da08822c28d88f2196e42cc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c3654bc815568bc14323333df6321dcf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7d2c5788af59c953ab8bd006d4cb33a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cd04974bdfd64de80f599e58046c7db1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a8b661a3648478ade90716827d263361.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

stingray-ragge
25 juni 2021 · 1 503 Inlägg

Fullt upp förstår jag, bara att ta en sak i sänder 🤪.
Ja Minin är ingen stor bil men det är också det som ger den dess charm 😀
Bra jobbat 👍

martinhejdesten
30 augusti 2021 · 484 Inlägg

"–Tjena, hur har semestern varit? Har du blivit klar med hundkojan?". Dessa två frågor har gått på repeat hos bekanta man sprungit på i sommar. Men svaret är enkelt. Nope. All tid i sommar har gått till att renovera sommarstugan. Gött att spika fasadpanel i 32° med stekande sol så att man såg ut som en kyckling på grillen efter en kortare stund. Men satan vad det blev bra. Avslutande delar görs klart inom kort. Sen, mina vänner, är det återigen fullt fokus på hundkojan!

Tjuvstartade kojejobbet redan häromdagen då jag skaffade längre sladdar för att koppla till en ny mojäng som Andreas hade vaskat fram. Och ikväll kom han förbi och så klurade han ihop ett nytt kopplingsschema. Som funkar förhoppningsvis. Håll tummarna! Det krävdes dock lite nya kabelskor för att det ska bli godkänt i testsyfte, så det blir nästa uppdrag.

Kan nu i efterhand tycka att man borde ha införskaffat olikfärgade kablar/sladdar som är enkelt att följa i sladdhärvan. Men icke, där finns många av samma färg (blå) med vit krympslang som dessutom är grönmålad, då önskan var just att den skulle vara grön. Jösses, vilken kass nödlösning. Det blir svårtolkat minsann och ger upphov till en massa missförstånd. Efter att jag fått igång bilen (inom kort förhoppningsvis) så blir det nog till att rätta till sådant och göra noggranna anteckningar.

Filmade dessutom dagens kopplingsschema där Andreas drog värsta föreläsningen om hur det är kopplat. Gött att ha det på film. Passar på att rita koppingsschemat på digitalt och prydligt sätt imorrn. Sen får vi se när vi dyker på det igen – koppla alltsammans med rätt sorts kabelskor.

• • • TRANSLATION • • • 

Hey, how has the vacation been? Have you finished the Mini?" These two questions have been on repeat from acquaintances I've run into this summer. But the answer is simple. Nope. All the time this summer has gone into renovating the summer cottage. Nice to nail facade panels in 32° C with the blazing sun, making me look like a chicken on the grill after a short while. But damn, it turned out great. The final touches will be completed shortly. Then, my friends, it's once again full focus on the Mini!

I sneak-started the Mini work the other day when I got longer cables to connect to a new gadget that Andreas had unearthed. And tonight, he came by, and together we figured out a new wiring diagram. Hopefully, it works. Keep your fingers crossed! However, it required some new cable lugs to be approved for testing, so that's the next mission.

In hindsight, I now think I should have purchased differently colored cables/wires that are easy to follow in the cable mess. But no, there are many of the same color (blue) with white heat shrink tubing that is also painted green, as the desire was for it to be green. Goodness, what a lousy makeshift solution. It will be confusing for sure and lead to a lot of misunderstandings. After I get the car running (hopefully soon), I'll probably have to fix such things and make careful notes.

I also filmed today's wiring diagram where Andreas gave a lecture on how it is connected. Nice to have it on video. I'll take the opportunity to draw the wiring diagram in a digital and neat way tomorrow. Then we'll see when we tackle it again – connecting everything with the right kind of cable lugs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f44dbe93c37d61af3f8dafe4182e3dde.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1d095199be6b98901fca236f7da83d6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ef60c01f805b146827739bf788f08fbd.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

eastmotorsport -sommar ska de va....
31 augusti 2021 · 4 524 Inlägg

Hej igen! Kul att du är på G igen med kojan! Angående elsystemet så kan jag berätta att på den utställnings Asconan jag byggde för många, många år sedan (finns bland mina g;a bilar) så drogs elsystemet i enbart gula kablar för att det skulle se snyggt ut smile

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
31 augusti 2021 · 484 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Hej igen! Kul att du är på G igen med kojan! Angående elsystemet så kan jag berätta att på den utställnings Asconan jag byggde för många, många år sedan (finns bland mina g;a bilar) så drogs elsystemet i enbart gula kablar för att det skulle se snyggt ut smile

Hehe, snyggt ska det vara, men måste ha varit en mardröm att koppla. Om jag inte får detta att funka (nya mojängen) så lutar det åt att skicka en av mina fem (5!) strömfördelare till Holland för ombyggnad till 123ignition.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Hello again! It's great to see you back on track with the doghouse! Regarding the electrical system, I can tell you that on the exhibition Ascona I built many, many years ago (it's among my former cars), the electrical system was wired with only yellow cables to make it look neat. 😄

Hehe, it should be stylish, but it must have been a nightmare to connect. If I can't get this to work (the new gadget), I'm leaning towards sending one of my five (5!) distributors to Holland for modification to a 123ignition.

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Nickeboii
31 augusti 2021 · 762 Inlägg

Jag antar att du redan gått i dessa tankar, men du har inte funderat på att skaffa ett eftermarknadsstyrsystem för att styra enbart tändningen? Känns som att med alla problem du har haft att det kanske kan vara en enklare väg att gå jämfört med att strula med "original" grejerna?

Du kan ju göra det enkelt med enbart en triggerpunkt och sedan köra med wastedspark. Alternativt få till helt sekventiell tändning. Brukar finnas el-scheman, så det borde inte vara så svårt att koppla in. smile

Det kanske till och med är billigare än att specialtillverka en 123-fördelare, samt att du kan välja komponenter som du i stort sätt kan gå och köpa över disk.

Senast redigerat av Nickeboii (31 augusti 2021)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
martinhejdesten
10 september 2021 · 484 Inlägg

Hmm, ”felbeställde” häromdagen, haha! Mina extra 13” får ju plats i 22-tummarna alla fall. Hade jag haft 10” hjul så hade det nästan gått i 2,5 sådana fälgar.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: I assume you've already considered these thoughts, but have you thought about getting an aftermarket engine management system to control only the ignition? Given all the issues you've had, it might be an easier path compared to dealing with "original" components.

You can keep it simple with just a trigger point and then go for wasted spark. Alternatively, achieve fully sequential ignition. There are usually wiring diagrams available, so it shouldn't be too difficult to connect. 😄

It might even be cheaper than customizing a 123 distributor, and you can choose components that are readily available.

-

Hmm, "misordered" the other day, haha! At least my extra 13" wheels fit in the 22-inch ones. If I had 10" wheels, it would almost fit in 2.5 of those rims.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5b68c6d09b486d4b19d1de469c0d4b9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-524246a8a6738241bed6d3f1f020a6fb.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 december 2023)

Cuefa Ain't no place like home...
13 september 2021 · 4 628 Inlägg

Hur gick det där till...?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang