Jo, förgasarna... nääääää, de pallar jag inte skriva om nu, haha! För att få tillbaka orken och suget så gav jag mig på det sista på exteriören – skärmbreddarna, eller rättare sagt, skärmbreddaren. Det tar ju bedrövligt mycket tid nämligen. Igår måttade jag i tre timmar. Och idag har jag lagt fem timmar på att maskera, såga/skära och slipa i sju olika omgångar innan den satt som en smäck.
Jo, för ett par år sedan beställde jag ett set med Miglia wheel arches från UK. Jag fick, trumvirvel... två vänsterframskärmar och två högerframskärmar. Inget bak. Hmpf! Snöpligt. Men det visade sig att en hel del sätter den vänstra främre skärmbreddaren på höger bak också. Aha. Men framskärmarna har liksom en diagonal främre spetssig ände, som då vänds och blir bak. Hmm. Ser inte riktigt bra ut. Så jag beställde förstås ett set till men från en annan leverantör i UK som hade olika skärmbreddare runtom.
Men dessa "felaktiga" skärmbreddare använder jag nu som mallar, även kallat försökskaniner. Bättre att måtta en gång för mycket och kapa en millimeter för lite tills man fått önskat slutresultat. Därför har det tagit tid. Inledningsvis höll jag en regel mot fälgkanten och tog mått vinkelrätt in mot karossen/originalskärmen. Jag vill ju att skrämbreddarnas yttre kant ska vara parallella med fälgkanten. Jag har sett bedrövliga försök till inpassning på Instagram mm, där det inte är jämnt utrymme mellan däck och skärmbreddaren, eller att den är ihoptryckt och därmed inte rund, eller utdragen och därmed inte heller rund. Sen har jag sett en hel del hundkojor med Miglia-breddarna där hjulen sitter så långt in jämfört med skärmbreddarna att det räknas som ett skärmtak. Nåja, det handlar förstås om tycke och smak. Eller att man inte orkar lägga ner den tid det lär ta för att få det rätt.
Med detta i åtanke, och med önskat slutresultat i bakhuvudet (har en brittisk hundkoja som förebild), så vet jag att detta lär ta tid då ägaren hade skrivit om "timmars arbete" på sin blogg. Så hittills har det tagit mig åtta timmar för att få rätt på en bakskärm. Japp, du läste rätt. En styck. Mall dessutom, inte den riktiga skärmbreddaren, haha. Men, förhoppningsvis ska jag kunna spegelvända skärlinjen/måtten och göra en hyfsat liknande kopia för den vänstra skärmbreddaren där bak men på den sidan gör jag ingen mall utan kör på den riktiga direkt. Fast några millimeter tillgodo för säkerhets skull. Karva bort millimeter för millmeter tills man är nöjd.
Originalskärmen tejpades med tapettejp som har svagare klister. Därefter så satte jag mätpunkter med vanlig maskeringstejp var femte centimeter. Och jag får ursäkta att de flesta bilderna ser hyfsat likadana ut, men det får ni stå ut med, detta får bli en slags terapeutisk session för mig själv när jag äntligen är klar med allt, men även för att komma ihåg steg för steg sett till dessa skärmbreddare. Skärmbreddaren tejpades fast på hjulet för att se hur den slutligen ska linjera. Jag har ju både 7" och 8" breda fälgar (8" sitter på nu) så jag tänker mig att jag kan helgardera mig och få två stuk beroende på vilken fälg som används – i linje med skärmbreddarens kant, eller att den sticker ut en "liten" bit så som jag sett på förebildshundkojan.
Detta var igår. Idag däremot. 02.45 vaknade jag, hade svårt att somna om, försökte, räknade får, men det gick bara inte. Så 03.15 gick jag ut i garaget och fortsatte jobbet med... förgasarna. Jo, jag var bara tvungen att komma ett steg närmre slutet med dessa rackare. Stoppade i stålrören, måttade så att de satt på rätt ställe i respektive slang, krängde på en slangklämma så att röret inte ska kunna röra på sig inuti slangen. Och så pangade jag på förgasarkitet på insugsröret. Men en vakuumslang kom fel, lossa allt, av, fixa vakuumslangen, på med allt. Sen tog vakuumröret i något, aha, en slangklämma, av med vakuumröret, flytta slangklämman och på med vakuumröret. Så. Underbart. Fixade också så att jag fick dit två långa insugstrattar till. Magnifikt. Och så vände jag på luftfilterfästplattan så att den inte tog i vindrutetorkarmotorn. Nice.
Och några bilder på nyinförskaffade dollys så att jag kan flytta runt på denna "tunga" bil i garaget. Hur bra som helst. Kommer främst till användning när jag ska flytta på möbler inför studiofotografering.
Åter till skärmbreddarna. Efter att ha måttat, och dubbelkollat, så gav jag mig på första kapningen med bågfilsblad. Gick hur segt som helst trots 2 mm glasfiber, men det visade sig att jag sågade i skruvstädet också, moahahah! F*n, man är bra sömnig så tidigt på morgonen! Så jag bytte till vinkelslip och det hela gick mycket enklare och snabbare. Och utan att såga i skruvstädet. Förstås.
Kapade först av spetsen på skärmbreddaren då denna stack ut så pass mycket så att jag inte kunde hålla in skärmbreddaren mot karossen. Och först nu kunde jag hålla den på plats. Och mycket riktigt, vilket jag vetat länge, så är skärmbreddarens ytterradie så pass stor så att den tar i sömmen vid C-stolpen. Dvs centrum för hjulet och centrum för skärmbreddaren synkar inte. Därav många andra hundkojor som har olika avstånd mellan hjul och skärmbreddare. Men eftersom den ska kapas på bredden för att komma längre in så lär även ytterradien ändras eftersom skärmbreddaren har en ca 45-gradig vinkel i profil.
Sen var det hyfsat mycket, på, av, på, av, på, av etc och en del måttande och kapande däremellan för att slutligen hamna nära det önskade utseendet. Höll upp, stämde av, OK men kan kapa 2-3 mm ytterligare sett till bredden på sina ställen. Det finns dessutom en vertikal kant (ca 25 mm) som är alldeles för markant. Denna kant bidrar förstås till stabilitet men den är för stor. Så den slipade jag först grovt med vinkelslipen och därefter finslipade jag med bandslip i miniformat.
Och nu är den klar. Mallen alltså.
Skärmbreddaren har förvisso en diagonal spets i bakkant, men denna finns ej på det andra setet av skärmbreddare jag skaffade mig. Så jag tog och visualiserade hur det blir med hjälp av Photoshop. Voila! Tänk om man kunde ha gjort allt i Photoshop och 3D-printat hela bilen. Hade varit klar på några timmar, inte år.
Till helgen blir det till att måla träfasad. Totalrenoverar en sommarstuga också ju. Jag menar, varför bara ha ett bilbygge igång när man har 24 timmar på dygnet? Eventuellt hittar jag och Andreas en kort stund där vi förhoppningsvis kan se till att gnistorna blir stora så att de kommer med i Guinness rekordbok.
• • • TRANSLATION • • •
Yes, the carburetors... nooooo, I can't write about them now, haha! To regain energy and motivation, I tackled the last exterior task - the fender flares, or more precisely, the fender flare. It takes an astonishing amount of time, you see. Yesterday, I measured for three hours. And today, I spent five hours masking, cutting, and sanding in seven different rounds before it fit perfectly.
A couple of years ago, I ordered a set of Miglia wheel arches from the UK. I got, drumroll... two left front fenders and two right front fenders. Nothing for the rear. Hmpf! Disappointing. But it turned out that many people put the left front fender on the right rear as well. Aha. But the front fenders have a diagonal front pointed end, which is then reversed and becomes the rear. Hmm. Doesn't look quite right. So, of course, I ordered another set from a different supplier in the UK that had different fender flares all around.
But I'm using these "wrong" fender flares as templates now, also known as guinea pigs. Better to measure once too much and cut a millimeter too little until you get the desired end result. That's why it took time. Initially, I held a straightedge against the wheel rim and measured perpendicular to the body/original fender. I want the outer edge of the fender flares to be parallel to the wheel rim. I've seen miserable attempts at fitting on Instagram, where there's uneven space between the tire and the fender flare, or it's compressed and therefore not round, or stretched out and therefore not round either. Then I've seen a lot of Minis with Miglia flares where the wheels are so far in compared to the fender flares that it counts as a fender roof. Well, it's a matter of taste, of course. Or that you don't want to spend the time it will take to get it right.
With this in mind, and with the desired end result in the back of my head (I have a British Mini as a model), I know that this will take time since the owner wrote about "hours of work" on his blog. So far, it has taken me eight hours to get it right on one rear fender. Yep, you read that right. One piece. A template, too, not the real fender flare, haha. But, hopefully, I can mirror the cutting line/dimensions and make a reasonably similar copy for the left rear fender, but on that side, I won't use a template; I'll go straight to the real one. But with a few millimeters to spare for safety. Carve away millimeters until you're satisfied.
The original fender was taped with painter's tape, which has weaker adhesive. Then I set measuring points with regular masking tape every five centimeters. And I apologize for the fact that most of the pictures look fairly similar, but you'll have to endure that; this will be a kind of therapeutic session for myself when I'm finally done with everything, but also to remember step by step in terms of these fender flares. The fender flare was taped onto the wheel to see how it should finally align. Since I have both 7" and 8" wide wheels (8" is on now), I think I can hedge my bets and get two looks depending on which wheel is used - in line with the fender flare edge or sticking out a "little" bit as I've seen on the model Mini.
This was yesterday. Today, however, at 2:45 am, I woke up, had trouble falling back asleep, tried, counted sheep, but it just didn't work. So at 3:15 am, I went out to the garage and continued working on... the carburetors. Yes, I just had to get one step closer to the end with these rascals. Inserted the steel tubes, measured to ensure they were in the right place in their respective hoses, crimped a hose clamp so that the tube couldn't move inside the hose. And then I mounted the carburetor kit on the intake manifold. But a vacuum hose went wrong, release everything, off, fix the vacuum hose, put everything back on. Then the vacuum tube caught on something, aha, a hose clamp, off with the vacuum tube, move the hose clamp, and put on the vacuum tube. So. Wonderful. Also arranged to get two long intake funnels in place. Magnificent. And I turned the air filter mounting plate so that it didn't hit the windshield wiper motor. Nice.
And a few pictures of newly acquired dollies so that I can move around this "heavy" car in the garage. Fantastic. Especially useful when I need to move furniture for studio photography.
Back to the fender flares. After measuring and double-checking, I started the first cut with a hacksaw blade. It went extremely slow despite 2 mm fiberglass, but it turned out that I sawed into the vise too, moahahah! Darn, I'm pretty sleepy so early in the morning! So I switched to an angle grinder, and it was much easier and faster. And without sawing into the vise. Of course.
First, I cut off the tip of the fender flare because it stuck out so much that I couldn't hold the fender flare against the body. And only now could I hold it in place. And rightly so, which I've known for a long time, the outer radius of the fender flare is large enough to hit the seam at the C-pillar. i.e., the center of the wheel and the center of the fender flare don't sync. Hence many other Minis with different distances between wheels and fender flares. But since it needs to be cut in width to go further in, the outer radius will also change as the fender flare has an approximately 45-degree angle in profile.
Then there was quite a bit, on, off, on, off, on, off, etc., and some measuring and cutting in between to finally end up close to the desired appearance. Held it up, checked it, okay but can cut 2-3 mm more in width at some places. There's also a vertical edge (about 25 mm) that is way too prominent. This edge, of course, contributes to stability, but it's too big. So I roughly sanded it with the angle grinder first, and then I fine-tuned it with a mini belt sander.
And now it's done. The template, that is.
The fender flare does have a diagonal tip at the rear, but this is not present in the other set of fender flares I got. So I took and visualized how it would look using Photoshop. Voila! Imagine if you could have done everything in Photoshop and 3D-printed the entire car. It would have been done in a few hours, not years.
This weekend, it's time to paint the wooden facade. Also, completely renovating a summer cottage. I mean, why have only one car project going when you have 24 hours in a day? Possibly, Andreas and I will find a short moment where we can hopefully ensure that the sparks are big enough to make it into the Guinness World Records.
Senast redigerat av martinhejdesten (31 december 2023)