Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

Getting ready to install a Swift GTi engine in my 1975 Austin Mini 1000 cc. Going from 35 bhp to 105 bhp, or more. It is also going to get just a bit of a style makeover.
  • 114 Följare
  • 305 060 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 januari
eastmotorsport -sommar ska de va....
21 september 2022 · 4 524 Inlägg

Men vad tusan sad  Om det stannar vid detta problem med kilen så skulle jag överväga att hitta en annan vevaxel. Svetsa i veven och sen bearbeta att perfekt spår tar också tid / pengar.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Cuefa Ain't no place like home...
21 september 2022 · 4 628 Inlägg

men vaffan... har du köpt motorn på Nordic Motor Center eller!?
Herregud så klåpigt...
Hur lätt är det att få tag på en annan vev?
Mycket jobb att svetsa och slipa, men om det tar 1½ år att hitta en fräsch vevaxel kanske det är värt det ändå...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Lucif3r
21 september 2022 · 2 183 Inlägg

Själv hade jag gett upp och kastat skiten på tippen, efter att ha avreagerat mig med släggan tongue

Nä fy... Den motorn vill ju verkligen inte gå... Och även om du får fart på den, hur mycket kommer du kunna lita på den? Att köra en bil som man är rädd att den kan rasa när som helst är ju inget man gärna utsätter sig för när man lagt ner så mycket tid och pengar på ett bygge.

Leta efter en annan bättre motor är vad jag skulle göra iaf.

Ricksson
22 september 2022 · 10 Inlägg

svets..

losing it's not and option...
Chevrolet Silverado c20 "Pumba" (1979)
Volvo s90 "Oxen" (1997)
Ford Mustang GT "SILVER BULLITT" (2005)
SportPilot Ubåtsingenjör
22 september 2022 · 7 218 Inlägg

Hade försökt hitta en annan vev

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
martinhejdesten
23 september 2022 · 484 Inlägg

Det finns gott om vevaxlar i Chile. Och en i Grekland. Men i Sverige... not so much. Har bett Malmö Motorrenovering trolla fram en sådan. De har ju mer kontakter än vad jag har och vet säkert extra artikelnummer som funkar att söka på.

Tyvärr vann jag inte Årets Bilsport Garage 2022, men jag tackar ödmjukast alla er som röstat på mitt bidrag. Jag vann däremot 2 st entrébiljetter till Bilsport Performance & Custom Motor Show 7-10 april 2023. Nice! Då får jag ju se till att kojan är klar tills dess så att jag kan brumma dit. Utställning av den lilla rackaren lär det definitivt bli framöver.

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: But darn it! If it stops at this problem with the key, I would consider finding another crankshaft. Welding in the crank and then machining the perfect keyway also takes time/money.

Reply to post: But what the heck... did you buy the engine from Nordic Motor Center or something?! Good Lord, so clumsily... How easy is it to find another crank? A lot of work to weld and grind, but if it takes 1½ years to find a fresh crankshaft, maybe it's worth it anyway...

Reply to post: Personally, I would have given up and thrown the crap in the dump, after venting my frustration with a sledgehammer. Yuck... That engine really doesn't want to go... And even if you get it running, how much can you trust it? Driving a car that you're afraid might collapse at any moment is not something you willingly expose yourself to when you've invested so much time and money in a build.

Reply to post: Looking for another, better engine is what I would do at least.

Reply to post: Welding...

Reply to post: I would try to find another crank.

There are plenty of crankshafts in Chile. And one in Greece. But in Sweden... not so much. I've asked Malmö Motorrenovering to conjure one up. They have more contacts than I do and surely know extra part numbers that work to search for.

Unfortunately, I didn't win Garage of the Year 2022, but I sincerely thank all of you who voted for my entry. However, I did win 2 entrance tickets to Bilsport Performance & Custom Motor Show on April 7-10, 2023. Nice! Then I'll make sure the Mini is ready so I can rumble there. There will definitely be an exhibition of the little rascal in the future.

Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

Talletassaren
4 oktober 2022 · 4 Inlägg

Hej Martin.

Henrik här med den beiga hundkojjan i Vallåkra. Vi snackade en stund där om byggen och jag har nu beslutat mig för att rampa ner byggandet något.

Detta betyder att jag har en G13b komplett på pall som jag nog kommer att sälja.

Ring om du är sugen.

0705 303338

martinhejdesten
8 oktober 2022 · 484 Inlägg

Höstrusket och stormarna avlöser varandra. Men i övrigt har det varit lugnt på motorrenoveringssidan ett tag. Oroväckande lugnt. Jag har fortsatt leta efter vevaxel men utan framgång. Men hallå, ska projektet sluta här och nu? Jag ringde Malmö Motorrenovering och kollade ifall de hade haft bättre tur med att leta upp en passande vevaxel. Nix. Hmm.

Tänkte att jag skulle in och kika på min projekttråd utan direkt anledning, jag hade ju inget att skriva om. Men se på f*n! Henrik, en kojekille jag snackade lite med på Vallåkraträffen för ett par tre år sedan hade skrivit, "– Jag har en G13B-motor till salu." Halleluja!

Imorse bar det därför av norrut mot Kungälv, men innan dess var jag tvungen att ösa i AdBlue, ringa trafikpolisen och försöka stoppa ett rattfyllo på E6an, snurra rundor i Göteborg efter massiva felkörningar (vad är det för fel på trafikplanerarna där?), innan jag anlände. Henrik hade ju ställt ut en beige koja i "mint condition" och med finfint ljudsystem i på Vallåkraträffen, men han hade mer på lager. Han visade runt bland andra skönheter och nästa års vinnare av Årets Bilsport Garage – så coolt!

Det blir motortvätt snarast och sen får jag klura på hur jag gör – plocka ut vevaxeln ur denna nyinförskaffade motor och lämna till MMR, eller helt enkelt strippa den på onödigheter och peta i den i kojan för uppstart omgående. Jag har ju förvisso lagt en smärre förmögenhet på den tidigare motorn med slipade kamaxlar, performancekolvar, mc-förgasarkit mm, så det kanske vore synd att inte satsa på den lösningen trots allt. Jag får sova på saken.

Men nu kan hösten och vintern komma bäst de vill, för nu har jag två G13B-motorer att leka med!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Hello Martin, Henrik here with the beige Mini in Vallåkra. We talked for a while about builds, and I've now decided to slow down my project. This means that I have a complete G13B on a pallet that I'm likely to sell.

The autumn drizzle and storms follow each other. Otherwise, it's been quiet on the motor renovation front for a while. Disturbingly quiet. I've continued to search for a crankshaft without success. But hey, should the project end here and now? I called Malmö Motorrenovering to check if they had been more successful in finding a suitable crankshaft. Nope. Hmm.

I thought I'd check my project thread without any real reason since I had nothing to write about. But damn! Henrik, a cabin guy I chatted with at the Vallåkra meet a couple of years ago, had written, "– I have a G13B engine for sale." Hallelujah!

So this morning, I headed north towards Kungälv, but before that, I had to fill up AdBlue, call the traffic police, and try to stop a drunk driver on the E6, spin around in Gothenburg after massive wrong turns (what's wrong with the traffic planners there?), before I arrived. Henrik had showcased a beige cabin in "mint condition" with a fine sound system at the Vallåkra meet, but he had more in store. He showed me around other beauties, including next year's winner of Garage of the Year – so cool!

There will be an engine wash soon, and then I'll have to figure out how to proceed – either remove the crankshaft from this newly acquired engine and take it to MMR, or simply strip it of unnecessary parts and install it in the cabin for an immediate startup. Although I've invested a small fortune in the previous engine with ground camshafts, performance pistons, motorcycle carburetor kit, etc., it might be a shame not to go for that solution after all. I'll sleep on it.

But now, let the fall and winter come as they please because I have two G13B engines to play with!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0489cc4b9523bf1c78210ba9ffe5b1b9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-320cb92cc385e22f159db439cb5b0010.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4244a9873190797b862d32a2b3950e5f.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

eastmotorsport -sommar ska de va....
8 oktober 2022 · 4 524 Inlägg

Hoppas det går att lösa dessa motorer till en komplett bra motor så den funkar till sommaren 2023

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
9 oktober 2022 · 484 Inlägg

Såja, motortvätt avklarad. Nu blir det till att torka, putsa litegrann och plocka bort detaljer jag inte behöver, så att den blir i samma utförande som min andra motor. Lämnar bort den till MMR på torsdag. Nu händer det grejor!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Hope you can solve these engines to create a complete and functional one for the summer of 2023.

Alright, the engine wash is done. Now it's time to dry, polish a bit, and remove unnecessary details so that it matches the appearance of my other engine. I'll drop it off at MMR on Thursday. Things are happening now!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-0844d12c673b5b89f50630dc7d6d0841.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-f62a5b197abda4e03800f07921f5e629.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4571cd7d96aa139b36c4fdf5e902c741.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

Lucif3r
9 oktober 2022 · 2 183 Inlägg

Kommer du köra med den där motor i väntan på den andra, eller kommer du plocka delar ifrån den för att laga den andra?

martinhejdesten
9 oktober 2022 · 484 Inlägg

Eastmotorsport och Lucif3r, jag låter MMR kika på denna nya men begagnade motor och få ett utlåtande. Kan ju vara så att vatten- och oljekanaler ser bättre ut på den nya jämfört med den befintliga. Vi får helt enkelt se. Men jag kör ner med den på torsdag och hoppas därefter på snabb respons från MMR och att de kan prioritera denna rackare, så att vi kommer vidare asap!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Are you planning to use that engine while waiting for the other one, or will you take parts from it to fix the other?

Eastmotorsport and Lucif3r, I'll let MMR inspect this new but used engine and provide an assessment. It might be the case that the water and oil channels look better on the new one compared to the existing one. We'll see. But I'll take it down on Thursday and hope for a quick response from MMR so that we can move forward asap!

Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

doktorduett
10 oktober 2022 · 340 Inlägg

hej
bara en liten tanka om ditt motor ras.
jag kör själv med v-tec i en hundkoja o jag vet att hondan är väldans känslig för pirat olja filter.
så jag använder alltid org filter köpt hos honda.
vet inte om samma gäller för suzuki, det var bara en tanka som poppade upp i huvet när jag
läste om ditt haveri

Talletassaren
11 oktober 2022 · 4 Inlägg

Den blev ju riktigt fin ju!!

Montecarlo
17 oktober 2022 · 444 Inlägg

Härligt med lite flyt, hoppas nu de två motorerna kan bli en bra utan mer strul. smile

martinhejdesten
20 oktober 2022 · 484 Inlägg

doktorduett, tyvärr var det inte ett dåligt oljefilter som var boven i dramat denna gång. Det var snustorrt nämligen. Det var låsringen till reduceringsventilen som inte satt rätt i sitt spår och byggde därmed aldrig oljetryck.

Jo, vart var jag, jag skulle lämna motorn till MMR i torsdags, men fick en släng av Covid så det var inte läge. Men nu när det lagt sig så provar vi på nytt. Ska baxa in motorn i bagagegluckan och köra till MMR senare under dagen. Då lär de ha en intakt motor att jobba med. De får helt enkelt sätta tänderna i den – plocka delar från den, mer eller mindre, för att få en fungerande motor. Nu borde det ju finnas tillräckligt med reservdelar, så nu måste det väl ändå bara rulla på?!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: Hello, just a little thought about your engine failure. I drive with V-tec in a cabin myself, and I know that Honda is very sensitive to pirate oil filters. So I always use original filters bought from Honda. I don't know if the same applies to Suzuki; it was just a thought that popped up in my head when I read about your breakdown.

Reply to post: It turned out really nice!

Reply to post: doktorduett, unfortunately, it wasn't a bad oil filter that caused the drama this time. It was bone dry. It was the lock ring for the reduction valve that wasn't in the right place in its groove and thus never built up oil pressure.

So, where was I? I was supposed to leave the engine at MMR last Thursday, but I got a bout of Covid, so it wasn't the right time. But now that it has subsided, we'll try again. I'll load the engine into the trunk and drive to MMR later in the day. Then they should have an intact engine to work with. They just have to sink their teeth into it – take parts from it, more or less, to get a functioning engine. Now, there should be enough spare parts, so things should finally roll smoothly, right?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-afb57444834015260aac541d6d7c091f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-917524045a02d62246585a7a34ada947.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8505aac581192cd440f60102cff479ce.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

texas5020
3 december 2022 · 297 Inlägg

Hur går det ?

martinhejdesten
8 december 2022 · 484 Inlägg

texas5020 skrev:
Hur går det ?

Just nu går det inte alls. Övertidsarbete i sex veckor nu och sönderstressad pga det. Har tänkt ringa MMR ett antal gånger men inte hunnit.

Det lugnar ner sig nästa vecka på jobbfronten och hoppas jag hittar tid att ringa och även få tid över till att fixa med skärmbreddarna.

Det är ju inte mycket kvar att göra på bilen i sig. Motorn är ju det sista ihop med skärmbreddarna.

Hoppas på att kunna ge positiva besked här i tråden efter att ha pratat med MMR. De har ju trots allt två motorer de kan sätta ihop till en fungerande sådan. Håll tummarna på att de kommit en bit på vägen!

• • • TRANSLATION • • • 

Reply to post: How's it going?

Right now, it's not going well at all. Six weeks of overtime at work, and I'm completely stressed out because of it. I've been meaning to call MMR several times but haven't had the time.

Things should calm down on the work front next week, and I hope to find time to call and also have time to work on the fender flares.

There's not much left to do on the car itself. The engine is the last thing along with the fender flares.

Hoping to provide positive updates here in the thread after talking to MMR. After all, they have two engines they can put together into a functional one. Fingers crossed that they've made some progress!

Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

martinhejdesten
30 december 2022 · 484 Inlägg

Jag ringde MMR häromdagen i hopp om glädjande besked, men de sa att de inte kommit vidare med min motor. Hmm. Lämnade ju in den havererade motorn den 5/5 och svängde förbi med kompletteringsmotorn den 20/10. Jaha, får väl skriva och ange en deadline, tiden rinner iväg och den ska ju gärna hinnas justeras och testas och godkännas av Bilprovningen innan maj tycker jag. "–Surt sa räven."

De bakre skärmbreddarna kan jag justera asap, men de främre kan jag inte påbörja förrän fonten sitter på. Och då måste motorn sitta i. Och den har jag ju inte... det ena leder till det andra.

Bifogar några bilder på detaljer som jag knåpat på under året som gått.

Jag önskar ett Gott Nytt År på er där ute! Måtte 2023 vara året då jag får ge full gas genom rondeller och svängar med min lilla Mini!

• • • TRANSLATION • • • 

I called MMR the other day hoping for encouraging news, but they said they haven't made progress with my engine. Hmm. I submitted the damaged engine on 5/5 and swung by with the replacement engine on 20/10. Well, I guess I'll have to write and set a deadline; time is running out, and it ideally needs to be adjusted, tested, and approved by the vehicle inspection before May. Hmm.

I can adjust the rear fender flares as soon as possible, but I can't start on the front ones until the front end is in place. And for that, the engine must be installed. And I don't have that yet... one thing leads to another.

Attached are some pictures of details I've been working on over the past year.

Wishing you all a Happy New Year out there! May 2023 be the year when I can give full throttle through roundabouts and turns with my little Mini!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7daee368ced26bd35a35639f88da5f47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7dd9b3a119ffa0d98df459f04b9b31f0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-09b67897e46197add012680b2a1a42f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e20f08af6705e1c37680cf80cc14e71c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-4759ffd1880cbbc8b83f4b8e5669d369.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d86ff98fef944f9b5533f344ac6df95e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-c876bf9cb3874c3823252af951335062.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-5c584ca35b14fad7ef3cd6c3249fd5e3.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (30 december 2023)

Lucif3r
30 december 2022 · 2 183 Inlägg

Mja, nu tycker man väl det börjar dra ut lite väl på tiden med motorn. Vi får hoppas dom får lite fart på sig nu när det blir nytt år smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang