TPMS lura systemet / släck lampan.

Adder Adder
20 april 2016 · 972 Inlägg

TPMS...

Finns de någon grunka som lurar/släcker lampan för däcktrycksövervakningen? Toyota i mitt fall.

Förstår poängen men att kunden ska betala flera hundra vid däckskifte dvs ca 700 kr per år och dessutom åka in till verkstaden är bara trams.
Dessutom vid inköp av nya fälgar kostar sensorer mellan 2-4000 kr som måste bytas var 5e år pga batteriet.

Dvs över en 5år period på en ny bil kostar detta spektakel
700x5+2000×2=7500 kr. 1500 kr/år utöver däck.

Skulle man dessutom behöva köpa vinterdäck till nya bilen springer de iväg 2000 kr till.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Evildan
20 april 2016 ·

Du kan i menyn ändra själv vilken uppsättning du använder.
Det räcker alltså med en programmering när uppsättningen är ny.
I ditt fall räcker batterierna i sensorerna då du ämnar byta in din leasingbil efter tre år.

För att svara på frågan: Nej du kan inte att lura TPMS. Alternativt står du ut vintertid med den lysande lampan. wink

FLindgren
20 april 2016 · 5 089 Inlägg

Det är inte krav på besiktningen att den ska funka så det är bara att tejpa över lampan wink

Eller kör runt med sommarhjulen i bagaget så tror väll bilen att däcken sitter på bilen wink

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Adder Adder
20 april 2016 · 972 Inlägg

Evildan skrev:
Du kan i menyn ändra själv vilken uppsättning du använder.
Det räcker alltså med en programmering när uppsättningen är ny.
I ditt fall räcker batterierna i sensorerna då du ämnar byta in din leasingbil efter tre år.

För att svara på frågan: Nej du kan inte att lura TPMS. Alternativt står du ut vintertid med den lysande lampan. wink

De oroar jag mig inte för men vill inte ha de där jäkla lampa lysa konstant.
Flera tusen får några fjantigar sensorer. Galet
Om man kan utveckla en pryl går de alltid att manipulera den. Borde ju gå att ha en sändare som skickar ut 2.5bar / rätt rfid.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Adder Adder
20 april 2016 · 972 Inlägg

FLindgren skrev:
Det är inte krav på besiktningen att den ska funka så det är bara att tejpa över lampan wink

Eller kör runt med sommarhjulen i bagaget så tror väll bilen att däcken sitter på bilen wink

De vet jag men de är den där jäkla lampan..

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Evildan
20 april 2016 ·

Adder skrev:

Evildan skrev:
Du kan i menyn ändra själv vilken uppsättning du använder.
Det räcker alltså med en programmering när uppsättningen är ny.
I ditt fall räcker batterierna i sensorerna då du ämnar byta in din leasingbil efter tre år.

För att svara på frågan: Nej du kan inte att lura TPMS. Alternativt står du ut vintertid med den lysande lampan. wink

De oroar jag mig inte för men vill inte ha de där jäkla lampa lysa konstant.
Flera tusen får några fjantigar sensorer. Galet
Om man kan utveckla en pryl går de alltid att manipulera den. Borde ju gå att ha en sändare som skickar ut 2.5bar / rätt rfid.

Det ingår alltså inte vinterhjul i leasingavtalet?

Du behöver då fyra sändare alternativt en fyrkanalig dito.

Du behöver gå sig in i ECUernas mjukvara och programmera om dom för att stänga av TPMS. Känner du dig tillräckligt kunnig och har lämplig utrustning så varför inte?

Adder Adder
20 april 2016 · 972 Inlägg

Evildan skrev:

Adder skrev:

Evildan skrev:
Du kan i menyn ändra själv vilken uppsättning du använder.
Det räcker alltså med en programmering när uppsättningen är ny.
I ditt fall räcker batterierna i sensorerna då du ämnar byta in din leasingbil efter tre år.

För att svara på frågan: Nej du kan inte att lura TPMS. Alternativt står du ut vintertid med den lysande lampan. wink

De oroar jag mig inte för men vill inte ha de där jäkla lampa lysa konstant.
Flera tusen får några fjantigar sensorer. Galet
Om man kan utveckla en pryl går de alltid att manipulera den. Borde ju gå att ha en sändare som skickar ut 2.5bar / rätt rfid.

Det ingår alltså inte vinterhjul i leasingavtalet?

Du behöver då fyra sändare alternativt en fyrkanalig dito.

Du behöver gå sig in i ECUernas mjukvara och programmera om dom för att stänga av TPMS. Känner du dig tillräckligt kunnig och har lämplig utrustning så varför inte?

Nope kostar extra såklart speciellt när hjulen blir ca 1000 kr dyrare pga detta skräp.
In i datorn känns inte rätt väg speciellt inte när man äger bilen.
Känns med som en grunka som sänder ut signaler att däcken är ok.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
Evildan
20 april 2016 ·

Adder skrev:

Evildan skrev:

Adder skrev:

De oroar jag mig inte för men vill inte ha de där jäkla lampa lysa konstant.
Flera tusen får några fjantigar sensorer. Galet
Om man kan utveckla en pryl går de alltid att manipulera den. Borde ju gå att ha en sändare som skickar ut 2.5bar / rätt rfid.

Det ingår alltså inte vinterhjul i leasingavtalet?

Du behöver då fyra sändare alternativt en fyrkanalig dito.

Du behöver gå sig in i ECUernas mjukvara och programmera om dom för att stänga av TPMS. Känner du dig tillräckligt kunnig och har lämplig utrustning så varför inte?

Nope kostar extra såklart speciellt när hjulen blir ca 1000 kr dyrare pga detta skräp.
In i datorn känns inte rätt väg speciellt inte när man äger bilen.
Känns med som en grunka som sänder ut signaler att däcken är ok.

Använd dom sensorerna som medföljer bilen då ? Demontera och lägg i bagaget uppepå kompressor.

Adder Adder
20 april 2016 · 972 Inlägg

Evildan skrev:

Adder skrev:

Evildan skrev:

Det ingår alltså inte vinterhjul i leasingavtalet?

Du behöver då fyra sändare alternativt en fyrkanalig dito.

Du behöver gå sig in i ECUernas mjukvara och programmera om dom för att stänga av TPMS. Känner du dig tillräckligt kunnig och har lämplig utrustning så varför inte?

Nope kostar extra såklart speciellt när hjulen blir ca 1000 kr dyrare pga detta skräp.
In i datorn känns inte rätt väg speciellt inte när man äger bilen.
Känns med som en grunka som sänder ut signaler att däcken är ok.

Använd dom sensorerna som medföljer bilen då ? Demontera och lägg i bagaget uppepå kompressor.

De är ju ett alt men lite meckigt. Hoppas en grunka kommer smile

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\
Nissan 200SX - S14 "200an" (1995)
roylagerkvist
7 november 2018 · 1 Inlägg

Inläggen här verkar vara att det INTE går att lura systemet på Toyota Avensis 2015 att släcka kotrollampan på instrumentpanelen. Dock så kanske någon kommit på något sätt att lura systemet sedan de äldre inläggen gjorts?

caromania Forummoderator
7 november 2018 · 9 296 Inlägg

roylagerkvist skrev:
Inläggen här verkar vara att det INTE går att lura systemet på Toyota Avensis 2015 att släcka kotrollampan på instrumentpanelen. Dock så kanske någon kommit på något sätt att lura systemet sedan de äldre inläggen gjorts?

Folk har monterat sensorerna i ett skottkärrehjul som ligger i trunken. Meckigt. Bäst vore väl (om man verkligen inte vill ha systemet att fungera) att släcka lampan mekaniskt.

Personligen står jag bakom kritiken. Trams att lufttryck ska behöva en övervakningsfunktion som inte går att stänga av. Antisladd går ofta att stänga av men inte detta. Märkligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mack Forum- och sitemoderator
7 november 2018 · 26 113 Inlägg

Har Tpms på min Volvo V60. Var rejält orolig vid köpet om det skulle bli strul vid exempelvis byte till sommar/vinterdäck.
Dock verkar det vara av en smidigare version där man inte har dessa sensorer ute på fälgarna utan på bilen.
Den läser alltså av däcken på något sätt, och den gör det riktigt bra. Det är summa summarum mer eller mindre samma funktion, som dessutom funkar klockrent - och uppenbarligen spar batterier!
Synd inte alla hade likadant.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Christian S
10 november 2018 · 4 815 Inlägg

Mack skrev:
Har Tpms på min Volvo V60. Var rejält orolig vid köpet om det skulle bli strul vid exempelvis byte till sommar/vinterdäck.
Dock verkar det vara av en smidigare version där man inte har dessa sensorer ute på fälgarna utan på bilen.
Den läser alltså av däcken på något sätt, och den gör det riktigt bra. Det är summa summarum mer eller mindre samma funktion, som dessutom funkar klockrent - och uppenbarligen spar batterier!
Synd inte alla hade likadant.

både jag och mina föräldrar har V60 ´16 och på deras så fungerar det klockrent, har bara fått kalibrera om det en gång under dom ca 2,5 år dom har haft den och det var i början ett tag efter att dom hade köpt den medans jag får kalibrera om min varje gång jag skiftar emellan sommar och vinterdäck.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Djo
10 november 2018 · 10 157 Inlägg

Kolla med toyota om dom kan programmera bort det går på vissa bilmärken vissa går det tyvärr inte på.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Mack Forum- och sitemoderator
10 november 2018 · 26 113 Inlägg

Christian S skrev:

Mack skrev:
Har Tpms på min Volvo V60. Var rejält orolig vid köpet om det skulle bli strul vid exempelvis byte till sommar/vinterdäck.
Dock verkar det vara av en smidigare version där man inte har dessa sensorer ute på fälgarna utan på bilen.
Den läser alltså av däcken på något sätt, och den gör det riktigt bra. Det är summa summarum mer eller mindre samma funktion, som dessutom funkar klockrent - och uppenbarligen spar batterier!
Synd inte alla hade likadant.

både jag och mina föräldrar har V60 ´16 och på deras så fungerar det klockrent, har bara fått kalibrera om det en gång under dom ca 2,5 år dom har haft den och det var i början ett tag efter att dom hade köpt den medans jag får kalibrera om min varje gång jag skiftar emellan sommar och vinterdäck.

Har fått kalibrera ett par gånger jag också, men det är ju bara ett par knapptryck och sen är det gjort.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Jonaspo
16 november 2018 · 1 Inlägg

Det finns 2 typer av system "TPMS" och "TPWS" Toyota kör med det förstnämnda och av den anledningen att om man vill ha ett exakt och säkert system så måste man ha en ventil i varje hjul som läser av trycket. På det andra lite enklare systemet som ex. Volvo i det här fallet använder räknar den bara rotationshastigheten på hjulen via ABS.en vilket inte är alls lika exakt men fungerar helt klart okej ändå.

Jag jobbar själv med Toyota och du behöver inte lämna in din bil på hjulskifte varje gång (såvida bilen är nyare än 2014) utan dina sensorer programmeras in manuellt första gången sen kan du ändra hjulsatsten själv via "SET"-knappen.

Det där med att batterierna skulle ta slut har iaf aldrig vi varit med om och då har vi en del importerade toyoter samt att lexus kört med det ett bra tag och vi har aldrig behövt byta av anledning att batterierna är slut.
smile

viccoA
17 november 2018 · 3 109 Inlägg

Mercedes tog 250kr/st för orginal sensor inkl programmering till min bil.
Jag behöver inte göra något när jag växlar mellan sommar och vinterdäck, den förstår att jag bytt hjul.

Senast redigerat av viccoA (17 november 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang