BMW e91 318d vindkänslig / spårar

mynameisEmil
28 april 2016 · 12 Inlägg

Hej!
Har en bmw e91 318d som har börjat bete sig märkligt sedan jag satte på sommardäcken.
När jag kör på sämre landsvägar så spårar den och "följer efter vägen" och vid motorvägskörning spårar den vid filbyte och är vindkänslig när det blåser från sidan. Känns även när man kör om lastbilar.
Man måste ständigt hålla kontroll över ratten och det är knappt någon bmw känsla kvar i bilen.

Jag har testat alla möjliga olika lufttryck på däcken utan någon märkbar skillnad.
Jag har bytt de två övre länkarmarna fram då det kändes som att de satt löst i bussningarna (de gick att vicka på) när jag hade bytt upptäckte jag att även de nya gick att vicka på. Ska det vara så?
Jag har kollat hjulinställningen och det såg mycket bra ut.
Däcken är balanserade.
En bmw verkstad i området misstänkte ojämt däckslitage (att jag hade satt bakdäcken fram och tvärt om när jag bytte till sommardäck, vilket jag gjort). Satte om däcken utan något bättre resultat.

Sommardäcken är continental contipremiumcontact ej RFT med bra mönster kvar.

Vet någon vad det kan vara för fel?

Kan det vara de nya länkarmarna som är dåliga?

Ska bila genom Europa om några veckor och behöver verkligen få bilen fixad innan dess...

mynameisEmil
28 april 2016 · 12 Inlägg

Jag har även vickat på samtliga däck bak och fram. Det enda som rör sig är de övre krokiga länkarmarna som jag redan bytt. Beror på mjuk bussning verkar det som..

Jag belönar den som ger mig ett svar som leder till en lösning... har vart på två verkstäder och ingen vet på rak arm vad det kan vara. Dom flesta misstänker däcken men förra året när jag körde med exakt samma däck så gick bilen som på räls utan några konstigheter alls...

Senast redigerat av mynameisEmil (28 april 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
28 april 2016 · 4 917 Inlägg

Om problemet kom i s m byte till sommardäck så är väl problemet löst..
Jag hade bytat tebaks för att vara säker på att det verkligen stämmer..
Sen hade jag bytt sommardäcken så de sitter där dom satt ifjol..
Kvarstår felet trots ovanstående  så bör det ju vara annat ,typ bussningar och krängningshämmare..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
mynameisEmil
11 maj 2016 · 12 Inlägg

Har lagt om däcken i samma position som de satt förra året och det blev till och med värre.
Var inne på en välkänd riktigt bra framvangsservice-firma som kollade hjulinställningen på alla 4 hjul och allt såg helt perfekt ut vad gäller hjulvinklarna. De påpekade däremot att jag inte skall följa bmws rekommendationer med lufttryck vilket är 2,0 fram och 2,5 bak. Han gick upp till 2,6 fram o ch 2,3 bak och det blev delvis bättre men inte helt bra. Nu känns bilen istället hårdare i framvagnen och mer stötig.
Jag undrar om det inte kan ha med däcken att göra endå...
Det ska egentligen sitta RFT däck på bilen. Kan det vara så att vanliga däck blir för mjuka och gör bilen mer svajig/känslig?

Allt känns konstigt då alla bussningar och länkarmar sitter som berget förutom de nybytta två övre länkarmarna fram som antagligen ska gå att vicka på lite?
Och det blir inte mindre oklart när jag vet att bilen gick grymt fint med samma däck förra året...

Någon som vet om det är dyrt att lämna in bilen på felsökning hos bmw? Jag ger snart upp för jag vet inte längre vad jag ska leta efter.

Jontilito
21 februari 2019 · 17 Inlägg

Tja!

I hopp om att någon annan har varit med om detta (då trådskaparen inte verkar aktiv) så väcker jag denna tråd :-D

Har exakt samma problem på min E90.
Inga missljud.
D2 Coilovers
Samma symptom på nya sommar & vinterdäck. Både S o V är tillverkade under 2018.
Problemet var även med mina gamla däck, dock värre.


Minsta vindpust på E4an så får man hålla hårt i ratten. Konstant sitta och parera och korrigera. Gäller även vid ojämn väg. Vid omkörning tex så kan bilen sticka iväg när man passerar mitt-markeringen.

Bilen har blivit besiktad utan anmärkningar.
4 Hjuls-inställning utförd hos BMW två gånger.
Bytt yttrestyrled
Nya vinterdäck
Nya sommardäck

Inget trevligt alls att köra bilen längre..
Tips & idéer skulle uppskattas!

tack!

BMW 325i "CXA" (2007)
Utmarks-Loke
21 februari 2019 · 5 809 Inlägg

Vad har du för dimensioner på däcken? E90/E91 är känslig mot breda lågprofildäck. Om du har sådana, kan du inte låna en uppsättning smalare högprofildäck av någon och prova?

Filpi
21 februari 2019 · 57 Inlägg

Bilen blir ju snarare mer spårkänslig med runflat-däck så att du inte har runflat lär ju snarare hjälpa bort problemet.
Hur gamla är däcken? Som Svarte_orm föreslår känns det som steg 1 att prova någon annans hjul och se om det hjälper.

it_mutt Avstängd
21 februari 2019 · 10 388 Inlägg

Filpi skrev:
Bilen blir ju snarare mer spårkänslig med runflat-däck så att du inte har runflat lär ju snarare hjälpa bort problemet.
Hur gamla är däcken? Som Svarte_orm föreslår känns det som steg 1 att prova någon annans hjul och se om det hjälper.

Jontilito skrev:
Både S o V är tillverkade under 2018.

...

Senast redigerat av it_mutt (21 februari 2019)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Utmarks-Loke
21 februari 2019 · 5 809 Inlägg

Fjolårets däck, där har vi felet yikes

Jontilito
23 februari 2019 · 17 Inlägg

Någon annan som har några tips eller varit med om liknande?

Tack :-)

BMW 325i "CXA" (2007)
Jontilito
14 mars 2019 · 17 Inlägg

Bump, ingen som har tips eller varit med om liknande? :-)

BMW 325i "CXA" (2007)
panda666
14 mars 2019 · 4 228 Inlägg

moderna bmw har alltid varit så som ni beskriver, spårkänsliga o lite svajiga. man måste hålla i ratten lite. överdriv inte me däck typ 18-19 tum. kör vanliga 17 tummare. bästa väghållningen hade typ e39 och e60. e90 hade väl också bra väghållning vad ja minns, hård styrning där man kännde verkligen vart bilen är på väg. men senare f10-f11 osv me el servo där tappade man känslan helt på motorvägen. tror det är en vane sak.

Jontilito
25 mars 2019 · 17 Inlägg

*Bump*

Inga andra som har liknande upplevelser?
Sambons E91 Msport som hade cyckelpumpar till dämpare bak upplevdes mer stabil.

Kollat över inställningar på mina coils och de är OK.
Mailade med trådskaparen som meddelade att de fortfarande har samma problem med bilen.

BMW 325i "CXA" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang