Airbag lampa lyser, passagerarstol skoda superb

Stahre87
9 maj 2016 · 346 Inlägg

J*vla p*ssbil! Ångrar att jag köpte skiten för ett halvår sen. Gäller wn superb år 2011.
Först givaren för spolarvätska. Sen en givare för avgasreningen. Nu lyser airbaglampan för stolen på passagerarsidan. Felkoden säger "kortis i kabel" permanent fel, går ej att nolla. Ringde en som sysslar med sånna grejer. Han tyckte jag skulle kolla kontakten under sätet så inte nåt hade åkt ur. Någon som vet vilken färg kontaktstycket har? Och vart under den sitter? Jag har ingen lust att lägga nerer pengar nu. Bilen ska dessutom in på omlackering av baklucka, då stötfångaren legat för tajt mot luckan och lacken har spruckit och flagnat bort.
Lacken är ju ett hån mot bilvärlden. Håller på att bli tokig på bilen.
Kommer lagt ner närmare 10 lappar på ett halvår på rep.
Ska ordna dessa fel o sälja skiten omedelbart. Synd att det är den enda bilen med det utrymmer jag behöver...

Senast redigerat av Stahre87 (9 maj 2016)

mb_pucken
9 maj 2016 · 5 083 Inlägg

Kontakten bör vara gul :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Stahre87
9 maj 2016 · 346 Inlägg

Okej tack. Kommer man åt bra om man justerar maxhöjd på sistsen, eller bör man ta ur sätet?

Stahre87
18 maj 2016 · 346 Inlägg

Okej vad drar man för slutsats av det här? - läste på nätet att man kan testa ta bort minus från batteriet en stund. Sagt o gjort, satt tillbaka och efter det lyser följande konstant
-däcktryckvarnare (går ej att släck lampan med att hålla knappen intryckt några sekunder, som det gjort förut)
Esp (går ej att få bort genom knappen)
Airbag ratt
Airbag passagerare (samma som innan)
Va tar man sig till?

mb_pucken
18 maj 2016 · 5 083 Inlägg

Däcktryck och esp bör slockna efter att du kört en bit.
Låter som det är läge för en felsökning med rätt utrustning.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Stahre87
18 maj 2016 · 346 Inlägg

Ok. Får hoppas det. Menar du felsöka med tool? Gjorde det hos firma när bara första airbaglampan lyste. Fick fram att det va nåt permanent fel Det gick inte att nolla. Ringde en firma som är specialiserade på bilel och han sa att det kan va aölt från en kontakt som åkt ur till massa annat. Kan.inte se att nån.kontakt är dålig. Så testa det där med batteriet. Gick sådär

Simonjanne
18 maj 2016 · 263 Inlägg

Stahre87 skrev:
Okej vad drar man för slutsats av det här? - läste på nätet att man kan testa ta bort minus från batteriet en stund. Sagt o gjort, satt tillbaka och efter det lyser följande konstant
-däcktryckvarnare (går ej att släck lampan med att hålla knappen intryckt några sekunder, som det gjort förut)
Esp (går ej att få bort genom knappen)
Airbag ratt
Airbag passagerare (samma som innan)
Va tar man sig till?

Bilen har ett elektiskt elservo. Det nollas när bilen står strömlös. Starta bilen och håll ratten längst till höger i två sekunder. Sen ratta över till vänster och håll där i två sekunder. Då skall den slockna efter bara en liten stund. Esp lampan är samma sak när bilen är strömlös. Kör lite så brukar den slockna. Däcktrycksvarnaren har jag inte varit med om innan så det vet jag faktiskt inte. Nio fall av tio med airbaglampan så är det kontakten under passagerar stolen. Den blir sliten när bilen börjar att få några år på nacken. Detta är även ett känt fel på Audi. Höj upp stolen max så skall du se en gul kontakt om du antingen kör sätet längst fram eller längst bak. Det jag brukar göra är att klippa bort kontakten, förlänga kabeln som kommer upp ifrån golvet och sätta dit en ny kontakt. Problemet är ofta att sladden ifrån golvet är lite kort så när man justerar stolen långt fram eller långt bak drar man i kontakten. Detta brukar att funka i alla fall. Glöm inte att nolla allt med dator efteråt, när bilen står strömlös får den lite felkoder och så i systemet som man måste släcka. Jag är absolut inget proffs men på två bilar jag gjort det på har det funkat.

Mvh Simon

BMW E92 M3 (LCI) DKG "Ringtool" (2011)
Stahre87
18 maj 2016 · 346 Inlägg

Hade det funnits en "like knapp" hade jag tryckt på den simon. Tack
Ps. Vart i förhållandet till sätet bör kontakten sitta om man kikar framifrån sett, ligger med huvudet där passageraren i fram har sina föttee

Simonjanne
18 maj 2016 · 263 Inlägg

Stahre87 skrev:
Hade det funnits en "like knapp" hade jag tryckt på den simon. Tack
Ps. Vart i förhållandet till sätet bör kontakten sitta om man kikar framifrån sett, ligger med huvudet där passageraren i fram har sina föttee

Haha tack!

Den brukar sitta i fästen mot stolen. Jag har för mig att det är lättast att se den framifrån, men att det var krångligt att fixa utan att plocka ur stolen. Det gick att lösa men det va lite tight. Jag hittade en länk där man ser lite bilder.

http://www.myturbodiesel.com/wiki/side- … b-6906-05/

BMW E92 M3 (LCI) DKG "Ringtool" (2011)
Soulman
18 maj 2016 · 1 271 Inlägg

Med en vettig felsökning får du reda på vad i airbagsystemet som ger felkod. Kontakten under stolen är gul. Pumpa upp stolen och dra den längst bak så kommer du åt under. Airbaglampan kan aldrig släckas genom att göra bilen strömlös och har du haft isär någonting i slingan måste felkoden släckas.

Senast redigerat av Soulman (18 maj 2016)

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Stahre87
18 maj 2016 · 346 Inlägg

Jag har gjort en "vettig sökning" på toyota uppsalas bilverkstad. Koden kunde inte släckas. Pratade med verkstad specialiserade på bilel och dom bad mig kolla kontakten innan jag lämnade in. Som jag redan skrivit ovan

powerhouse Mr.
18 maj 2016 · 120 Inlägg

Felet är att du har antingen ett kabelbrott mellan förardörren o A-stolpen på grund av att kablarna är för korta ifrån produktion o har anspänning när man öppnar dörren alternativ att du fått en kortslutning i släpringen i ratten men troligen har du det förstnämnda o du får byta hela kabelstammen.
Jag har bytt båda på min

Henrik "Orientexpressen" Svensson
Skoda Fabia "Fabbe" (2009)
Stahre87
18 maj 2016 · 346 Inlägg

Okej. Det låter inte billigt?

powerhouse Mr.
18 maj 2016 · 120 Inlägg

Det var inte så farligt, varje kabelstam kostade ungefär 1500.
Börja med att ta bort gummihöljet på förardörren o kolla så du inte har kabelbrott där, kolla sedan passagerarsidan. Det är mer sällan som kablarna vid släpringen går. Ofta märker man det genom att funktionerna på ratten eller radion slutar funka.

Jag bytte förövrigt mina själv, att lämna bort till verkstad så kan du nog lägga på 2000-2500 i arbete. Mig tog det typ 4 timmar per byte, en verkstad gör det säkert på halva tiden

Henrik "Orientexpressen" Svensson
Skoda Fabia "Fabbe" (2009)
Soulman
19 maj 2016 · 1 271 Inlägg

Stahre87 skrev:
Jag har gjort en "vettig sökning" på toyota uppsalas bilverkstad. Koden kunde inte släckas. Pratade med verkstad specialiserade på bilel och dom bad mig kolla kontakten innan jag lämnade in. Som jag redan skrivit ovan

Det låter ju bra. Så vad är felkoden som en Toyotaverkstad läser ur en Skoda? Det är ju ingen idé att köpa hem en massa grejer utan att veta vad du behöver byta.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Stahre87
19 maj 2016 · 346 Inlägg

Om kontakten inte är gul. Hur tar man reda på vilken färg den är då? Finns ingen gul kontakt

Stahre87
2 juni 2016 · 346 Inlägg

Har fått klart för mig vad det är nu. Antingen en givare till airbagen i dörren, eller i sätet vid bälteshållsre någon stans.

Soulman
5 juni 2016 · 1 271 Inlägg

Med ett vettigt verktyg för att läsa ur felkoder får du veta vilken komponent som orsakar felkoden.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Stahre87
6 juni 2016 · 346 Inlägg

Jag förlitar mig på att åf till väg i Uppsala har kompetenta verktyg för det

JARIKA
29 juli 2019 · 1 Inlägg

Vi hade samma fel på våran Octavia kombi -05.
Där var det kabelbrott mellan dörr/kaross. Kablarna spänns ut så mycket vid öppen dörr. Det är en gul kontakt med en gul och brun kabel till airbagen. Det var den gula som var av. Fick löda och förlänga och allt var bra. Men nu lyser fanskapet igen. Fick också tipset om kontakterna under stolarna. Hade isär dessa och fan inga synliga fel,men på bilprovningens diagnos så ger den felkoder banne mig på alla dörrar osv. Fan vet vad göra när man inte vill lägga ut en mindre förmögenhet på en så annars bra bil.
Tips mottages tacksamt. Ha det gott i värmen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang