Skillnaden på oljefilter ?

juhaaan
17 maj 2016 · 619 Inlägg

Av ren nyfikenhet så undrar jag bara vad det är för skillnad på olika oljefilter till tex R34an. Om man väljer ett för 79 eller för 299. Hur stor skillnad gör ett dyrare?

Saxat från HKS dyrare filter "Magnetiskt oljefilter från HKS! Mycket hög kvalitet, bättre filtreringsegenskaper än andra filter. 20 Micron. HKS filter flödar ca 30% mer än standardfilter och har även ett mindre tryckfall. Ändå är filtreringen bättre än standard filter" är det verkligen sån skillnad?

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
it_mutt Avstängd
17 maj 2016 · 10 388 Inlägg

juhaaan skrev:
Av ren nyfikenhet så undrar jag bara vad det är för skillnad på olika oljefilter till tex R34an. Om man väljer ett för 79 eller för 299. Hur stor skillnad gör ett dyrare?

Saxat från HKS dyrare filter "Magnetiskt oljefilter från HKS! Mycket hög kvalitet, bättre filtreringsegenskaper än andra filter. 20 Micron. HKS filter flödar ca 30% mer än standardfilter och har även ett mindre tryckfall. Ändå är filtreringen bättre än standard filter" är det verkligen sån skillnad?

Det finns (givetvis) en viss skillnad mellan diverse oljefilter (och andra filter). Sen vad skillnaden faktiskt -är- varierar beroende på vem du frågar. En del hävdar att det minsann inte finns varken filterinsats eller backventiler i Biltemas, andra hävdar att de fungerar "hur bra som helst".

En tumregel som jag använder när jag handlar är; om jag inte vill köpa något som är "erkänt bra" eller som jag sedan tidigare vet fungerar, vi kan säga Bosch i detta fall, så köper jag åtminstone inte alternativet som är absolut billigast. Det är givetvis ingen vetenskapligt bevisad välfungerande metod, men för mig har det fungerat bra "so far" (det har visserligen Biltemafilter också gjort i min familj i säkert 20 år).

Vidare kommer givetvis ett företag som aktivt gör reklam försöka framhäva sin produkts förträfflighet. "Än andra filter" är ju väldigt öppet för tolkning. Är "de andra" filter från något totalt okänt märke som du köper 3st för 100:- inkl. frakt på ebukten eller är det något "ordentligt" filter?

I många fall handlar det bara om ett par saker;

1) Var källkritisk. Ett företag som vill pusha för sina varor kommer inte skriva "Ett filter, precis som alla andra".

2) Du får till viss del vad du betalar för. Det innebär dock inte per automatik att ett billigt filter är skit, det kan mycket väl räcka för gemene man. Det innebär inte heller per automatik att ett filter för 500:- är skitbra för gemene man, det kanske helt enkelt är "onödigt bra" (i förhållande till de krav som ställs för vanligt användande)

3) Kolla runt själv. Säg att du hittar ett filter från XXXXX för 150:- - Googla och se vad folk säger.

Och slutligen; ett okänt märke "här" kan vara ofantligt stort utomlands. Senaste exemplet jag kan ta är CVT-olja. Snubblade över ett märke på ebay med ett literpris, inklusive frakt, som var 1/3 av Biltemas (1/6 av vad VAG skulle ha). Googlade lite och det visade sig att det var ett ofantligt omtyckt märke med bra testresultat och så vidare (som i sin tur användes som OEM-olja av ett flertal biltillverkare). Men jag hade aldrig hört talas om det tidigare.



300:- ser jag väl iofs inte som överdrivet dyrt för ett oljefilter. Det är ungefär vad ett standard Boschfilter springer lös på till A4:an min.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
juhaaan
18 maj 2016 · 619 Inlägg

Det var ett bra svar de smile

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 maj 2016 · 2 971 Inlägg

Sen finns det ett tillägg kan jag tycka:

Bara för att det är ett erkänt märke och kostar lite mer behöver det inte betyda att det är bättre - eller ens skiljer sig åt öht. Ett mer "känt" (eller mer/hårdare/framgångsrikt marknadsfört) märkes produkter kan ofta kosta mer bara pga märket. (och det gäller såklart inte bara oljefilter)

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
it_mutt Avstängd
18 maj 2016 · 10 388 Inlägg

matteeee skrev:
Sen finns det ett tillägg kan jag tycka:

Bara för att det är ett erkänt märke och kostar lite mer behöver det inte betyda att det är bättre - eller ens skiljer sig åt öht. Ett mer "känt" (eller mer/hårdare/framgångsrikt marknadsfört) märkes produkter kan ofta kosta mer bara pga märket. (och det gäller såklart inte bara oljefilter)

Absolut, det är också något att ha i åtanke.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Evildan
18 maj 2016 ·

it_mutt skrev:

matteeee skrev:
Sen finns det ett tillägg kan jag tycka:

Bara för att det är ett erkänt märke och kostar lite mer behöver det inte betyda att det är bättre - eller ens skiljer sig åt öht. Ett mer "känt" (eller mer/hårdare/framgångsrikt marknadsfört) märkes produkter kan ofta kosta mer bara pga märket. (och det gäller såklart inte bara oljefilter)

Absolut, det är också något att ha i åtanke.

Ungefär som att betala en högre summa pengar för att få fyra kakor på en bil som delar det mesta med en grön indian. 😆

steifan DR!FTT3KN!K3R
20 maj 2016 · 10 427 Inlägg

Borde ju vara någon form av materialskillnad som motiverar priset. Utöver varumärket wink

Här är nån lirare som jämför lite olika filterfabrikat:



Mer info:
http://www.gmtruckcentral.com/articles/ … study.html
http://www.gmtruckcentral.com/articles/ … esheet.htm

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
steifan DR!FTT3KN!K3R
20 maj 2016 · 10 427 Inlägg

Hittade ett till halvintressant klipp:

torsen
20 maj 2016 · 7 198 Inlägg

Evildan skrev:
Ungefär som att betala en högre summa pengar för att få fyra kakor på en bil som delar det mesta med en grön indian. 😆

lollollol
Dessutom är det, beträffande inte bara oljefilter, förpackningen och priset som skiljer.
Men visst finns det dåliga filter.
Personligen köper jag endast de filter som biltillverkaren rekommenderar.

it_mutt Avstängd
20 maj 2016 · 10 388 Inlägg

Evildan skrev:

it_mutt skrev:

matteeee skrev:
Sen finns det ett tillägg kan jag tycka:

Bara för att det är ett erkänt märke och kostar lite mer behöver det inte betyda att det är bättre - eller ens skiljer sig åt öht. Ett mer "känt" (eller mer/hårdare/framgångsrikt marknadsfört) märkes produkter kan ofta kosta mer bara pga märket. (och det gäller såklart inte bara oljefilter)

Absolut, det är också något att ha i åtanke.

Ungefär som att betala en högre summa pengar för att få fyra kakor på en bil som delar det mesta med en grön indian. 😆

Underskatta -aldrig- styrkan i kakor! big_smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Tordesign
11 augusti 2019 · 1 Inlägg

Det är skillnader på oljefilter. Jag har sett lite olika tester på Youtube och som man testar ett filter är inte att bara visuellt skära isär det å med ögat syna dom olika tillverkarna. Jag har själv jobbat å konstruerat oljefilter å för att veta vilken filtertillverkare som har bästa filtret så får man köra dom i en oljetestrigg. Statens provningsanstalt i Borås har en sådan rigg som samägd med Volvo. Man preparerade oljan med "Arizona dust" och det är sand som har en viss finkornighet. Sedan kör man filtrera som vill jämföra med denna olja och analyserar hur mycket av sanden som filtret har tagit upp under en viss tid. På detta sättet kan man ju mäta vilket papper filter som är bäst. Mann kneckt och hengst plus ett flertal till brukar ju tillverka orginalfilter till biltillverkarna. Det är en stor eftermarknad för oljefilter så den marknaden vill ju gärna tillverkarna ha så dom säljer ju då filter i sina egna lådor. Men filtren från Biltema kanske inte har samma nivå som orginaltillverkarna när det gäller papper ventiler. Man brukar ju få det man betalar för. Men självklart kan vissa tillverkare vara lika bra eller bättre än originalet till lägre pris men svårigheten är ju att veta vilket. Men överlag har dom stora tillverkarna samma nivå som Orginalet.

spillolja
12 augusti 2019 · 4 014 Inlägg

Är det någon som sneglat på Purflux oljefilter med veckat innanmäte ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang