Chrysler new yorker 1965 Brännhet Bakvagn.

Farbrorbanan
5 juni 2016 · 7 Inlägg

Hej!
Jag bytte bromsbackar bak på min new yorker 65a för ett litet tag sen i  samband med att mitt bromsservo gick sönder, och sedan dess har mina bak bromsar börjat bli extremt varma ( så varma att man bränner sig på fälgen) och jag jag inte vad mer jag kan göra än det jag redan gjort, så tänkte se om någon här hade lite mer idéer än mig haha.
Efter ungefär 2-3 mils landsvägs körning så är det kokhett, däcken rullar fint när bromsarna är kalla men när dom blir lite varma så blir dom trögare att snurra när bilen är upphissad.

OBS Jag har INTE bytt backar fram än, men jag anar att dom är sopslut.

Det jag bytt/gjort på bilen är följande
-Bytt bromscylindrar bak båda sidor.
-Bytt bromsbackar bak båda sidor(Raybestos 11'' x 2.5'' ifrån hansen racing).
-Byt hjullager bak båda sidor.
-svarvat bromstrummor båda sidor.
-Bytt bromsservo
-Huvudbromscylinder är ny renoverad av förgående ägare (nått år sedan.)
-Justerat bromsarna så som man ska göra, justera tills det börjar bli trögt sedan släppa tills det rullar fint.
-Släppt handbroms justeringen.
-Monterat en fjäder som skall fjädra upp bromspedalen riktigt efter inbromsning.
-Automat justeringen till bakbromsarna är borttagen av tidigare ägare.
-Dubbelkollat 3 gånger så att allt är rätt monterat och kollat på sprängskisser så att inget saknas.
-bromsat utan trummor på för att se så bromsarna går ut samt släpper som dom ska. ( Tänkte bromsslagen hade börjat agera som en bakventil)

Jag står helt i blindo här och är tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Kusken.

Senast redigerat av Farbrorbanan (8 juli 2016)

Chrysler New yorker "Green hornet" (1965)
M123
5 juni 2016 · 962 Inlägg

Köpte det där skitmärket en gång jag med. Radien passade inte alls med trumman för mig. Du tror inte att det är så att dom ligger med lite precis så mycket att det går lätt men ändå blir värme av dom?
Finns inte så mycket annars som kan krångla om du satt ihop allt rätt. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Farbrorbanan
5 juni 2016 · 7 Inlägg

jo det är möjligt, upptäckte nyss när jag skruva att trumman går fint 8/10 av ett varv restrerande 2 tar han i liiiiite,  och trummorna är helt runda iochmed att jag svarva dom imorse, jag ska även pröva en idiot grej imorgon men det kan vara kul o se om det är ett problem, jag ska bocka ett järn som går ifrån bakaxeln till runt till kanten på navet, sedan snurra hjulet och kolla så att det inte är så att en drivaxel är lite skev och orsakar det lilla skrapet jag känner, men det känns dock väldigt osanolikt då båda sidor blir varma..men då har man iaf uteslutit det.

Chrysler New yorker "Green hornet" (1965)
M123
5 juni 2016 · 962 Inlägg

Tycker det låter väldigt osannolikt att du skulle ha så mycket kast på drivaxeln utan att känna det, är ju något du garanterat lär ha blivit uppmärksammad på innan du bytte.

Däremot så finns det ju tolerans på hur stort slitage en trumma kan ha innan det blir för liten anläggningsyta på backarna när dom expanderar. Om du nu har svarvat upp dom så kanske dom bara blir att ta på centrum av backen och därmed går lätt när du justerar men dom ligger åt för mycket på ett ställe.
Om du ändå ska av med det så mät respektive diameter, ger ju en fingervisning om vart på backarna dom tar men framförallt om trummorna har för stor diameter för att kunna fungera fullgott med backarna. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Farbrorbanan
11 juni 2016 · 7 Inlägg

Har nu kollat hjullager igen, drivaxlar och bytt bromsslangen mellan chassi och baxaxel men problemet kvarstår.
Ska testa att plugga slagen som bak till bromsarna så att jag endast har broms verkan fram och se om problemet kvarstår eller om  det upphör, om det skulle upphöra så ligger ju felet fram vid huvudbromscyldern/bromsservot.

Chrysler New yorker "Green hornet" (1965)
zzr94092
11 juni 2016 · 4 378 Inlägg

jag tror nog ändå på bromsslangen,men det märker du väll nu iom,testet du ska göra.

Farbrorbanan
12 juni 2016 · 7 Inlägg

Bytte ju slangen och det hjälpte inte, men ska ner och skruva strax och försöka ringa in om felet är fram eller bak på bilen smile

Chrysler New yorker "Green hornet" (1965)
zzr94092
12 juni 2016 · 4 378 Inlägg

kör så bromsarna blir varma och hjulet rullar trögt,snabbt som ögat hissar du upp bilen och släpper på luftnipeln,rullar hjulet lätt då,då har du ringat in felet till hydraliken

Farbrorbanan
12 juni 2016 · 7 Inlägg

pluggade slangen till bakbromsarna nu och har provkört, det blir fortfarande varmt bak så skall göra samma sak imorgon med fast utan bromsbackarna i, då ser man ju om det är har men backarna eller drivaxlarna att göra. det är hursomhelst ett riktigt skumt problem.

Chrysler New yorker "Green hornet" (1965)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 juni 2016 · 14 007 Inlägg

Farbrorbanan skrev:
pluggade slangen till bakbromsarna nu och har provkört, det blir fortfarande varmt bak så skall göra samma sak imorgon med fast utan bromsbackarna i, då ser man ju om det är har men backarna eller drivaxlarna att göra. det är hursomhelst ett riktigt skumt problem.

Ja, verkligen men glöm inte att skriva här när du hittar felet vilket jag hoppas att du gör!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
M123
12 juni 2016 · 962 Inlägg

Backarna ska mäta 279.40mm enligt
http://www.raybestosbrakes.com/magnolia … mber=335SG

Här hittade jag ang HD bromsar om detta är till någon hjälp med måtten.
https://www.google.se/url?sa=t&sour … o5IbfORQ5Q

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Farbrorbanan
22 juni 2016 · 7 Inlägg

Har testat lite saker nu och lyckats ringa in felet till drivaxlar/diffrentialen. Var sjuhelvetes glapp i hjullagren så jag spände upp dom igen.  dom har gått 200 mil och när jag monterade dom så spände jag dom riktigt men dom har lossnat lite av någon anledning..även fast det är en lås bricka på en av drivaxel bultarna. Jag har även kollat oljan i diffen vilket såg väldigt bra ut, maxnivå och inget spån i oljan. 
Men för att klargöra lite saker,
*förarsidan blir varmare snabbare än passagerarsidan.
*det är varmare ute vid fälgen än vad det är på diffklumpen.

Chrysler New yorker "Green hornet" (1965)
Farbrorbanan
8 juli 2016 · 7 Inlägg

Bytt 1 hjullager nu ( det som satt där var felfritt). Ingen skillnad alls på tempen...

Köpte en IR laserpistol på Biltema så att jag kan mäta tempen lite mer exakt.
Jag vet inte vad mer jag kan göra..ska beställa en ny fälg då fälgen på sidan som blir varmast slår nått så in i helvete. Jag har dessutom ryck ur diffen och kollat över den utan att hitta några fel.. Ingen som vill köpa raggarbil? wink

Chrysler New yorker "Green hornet" (1965)
Rogge_J
16 januari 2021 · 88 Inlägg

Hur gick det med detta? jag har exakt samma problem nämligen wink

Owner of 1960 Cadillac Convertible
http://www.garaget.org/?car=264439
Rogge
Mossan1
17 januari 2021 · 2 751 Inlägg

Hur exakt samma problem?
Fälgen "slår"?
Det låter ju som vind drivaxel.
Eller skit mellan trumma och drivaxel så det kastar.
Blev den varm utan bromsar ens monterade som trådskaparen?

Hård spända lager?
(Hjul, diff, pinjong)
Felaktigt spel i pinjongdrevet?
(För litet främst)

Vind/obalans i kardanen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang