"Den Vite" Volvo 945 Classic -98

Bilen är en Volvo 945 Classic -98 och ämnas hållas original utseendemässigt, men förbättringar i motor, chassi och bromsar.
  • 110 Följare
  • 513 198 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 november 2021
dsrolf
11 februari 2020 · 803 Inlägg

InTheWhite skrev:
Har bestämt mig nu vad gäller dim. på däcken. Kommer köra på 205/55 även framöver så det
inte tar i någonstans. Behåller således 3,0mm spacersen/sida.

205/55/16 åker man rätt så mjukt, jag funderar om jag ska köpa däck till mina 15 tum med 205/60/15 för att åka riktigt skönt eller om jag ska nya till mina Blade fälgar 16".

InTheWhite
11 februari 2020 · 2 151 Inlägg

dsrolf skrev:

InTheWhite skrev:
Har bestämt mig nu vad gäller dim. på däcken. Kommer köra på 205/55 även framöver så det
inte tar i någonstans. Behåller således 3,0mm spacersen/sida.

205/55/16 åker man rätt så mjukt, jag funderar om jag ska köpa däck till mina 15 tum med 205/60/15 för att åka riktigt skönt eller om jag ska nya till mina Blade fälgar 16".

Ja 205/60 är dessutom riktigt snyggt på 15".

Opel Astra 1,6 16V "Grållen - Grabbens förstabil" (2000)
Volvo 945 classic "Den Vite-Finbilen" (1998)
Volvo V70 "Den Rubinröde-Frugans bruksbil" (2004)
Mew
11 februari 2020 · 2 152 Inlägg

Detta är en ny värld för mig, har alltid tyckt att allting under 17" är alldeles för litet, men nu när jag skaffat 245an märker jag att jag verkar uppskatta originalfälgar mer och mer. Börjar även föredra originalet i saker som belysning etc... Jag tror jag börjar bli gubbe. lol

InTheWhite
11 februari 2020 · 2 151 Inlägg

Mew skrev:
Detta är en ny värld för mig, har alltid tyckt att allting under 17" är alldeles för litet, men nu när jag skaffat 245an märker jag att jag verkar uppskatta originalfälgar mer och mer. Börjar även föredra originalet i saker som belysning etc... Jag tror jag börjar bli gubbe. lol

Ja jag märker även att det är bättre komfort med mina 16" i förhållande till 17" jag kört med
tidigare.

InTheWhite
13 februari 2020 · 2 151 Inlägg

Ställde på pärlan idag då jag behöver ta någon testrunda för ett bromsarbete, kommer dock ske när vädret tillåter och här är ingen vinter hittills.

dsrolf
13 februari 2020 · 803 Inlägg

InTheWhite skrev:
Ställde på pärlan idag då jag behöver ta någon testrunda för ett bromsarbete, kommer dock ske när vädret tillåter och här är ingen vinter hittills.

Gott att kunna ställa på bilen så tidigt på året. Här har det inte kommit mycket snö, då det har kommit så har det försvunnit dagen efter.

Berglund_89
14 februari 2020 · 1 474 Inlägg

InTheWhite skrev:
Var ute en liten testrunda med bilen i dag för att se så allting funkar, och det gjorde det.big_smile
Riktigt härlig vårsol här i dag.cool




https://i.postimg.cc/65NGqq8b/IMG-3909.jpg

Du skulle haft dig Heko's vindavvisare istället, ser klart bättre ut i mitt tycke än dom utanpåliggande smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
InTheWhite
14 februari 2020 · 2 151 Inlägg

Berglund_89 skrev:

InTheWhite skrev:
Var ute en liten testrunda med bilen i dag för att se så allting funkar, och det gjorde det.big_smile
Riktigt härlig vårsol här i dag.cool




https://i.postimg.cc/65NGqq8b/IMG-3909.jpg

Du skulle haft dig Heko's vindavvisare istället, ser klart bättre ut i mitt tycke än dom utanpåliggande smile

Nja, jag vill inte ha sådana som klämms i rutlisten.

InTheWhite
20 februari 2020 · 2 151 Inlägg

En lite lustig grej hände med automatlådan! När jag ställde av bilen växlade lådan helt perfekt
och låg rätt inom justeringsområdet. Nu när jag tog ut bilen ville lådan knappt växla upp och
varvade drygt 3000r/m innan den växlade. Testade att haka av kickdownwiren och då växlade
lådan perfekt igen. Hakade på wiren igen och slakade justeringen bit för bit tills den växlade
som den skulle, det blev ca 2mm mer slak än innan. Jäkla konstigt...

Senast redigerat av InTheWhite (20 februari 2020)

InTheWhite
21 februari 2020 · 2 151 Inlägg

dsrolf skrev:

InTheWhite skrev:
En liten fråga...

Ni som kör med originaldumpen och trimmat, hur många bars laddtryck klarar dumpen att hålla tätt för?
Jag kör 0,8 bar och det verkar den orka med.

Vad gör dupen för något?

Den släpper ut det uppbygda laddtrycket när du släpper på gasen så det inte slår tillbaks på turbinhjulet.

Lucif3r
21 februari 2020 · 2 182 Inlägg

Jag skulle säga åtminstonde 1bar. Mer än vad du vill ladda med en orginalturbo iaf smile Den där lilla fjutten pumpar ju bara varmluft efter typ 0.7-0.8bar.
Jag är hyffsat säker på att dumpen är tämligen identisk med den som sitter på 85x70, och den pallar iaf 1.2-1.3bar. Ofta klarar den mer, men livslängden verkar bli lidandes då.

InTheWhite
21 februari 2020 · 2 151 Inlägg

Lucif3r skrev:
Jag skulle säga åtminstonde 1bar. Mer än vad du vill ladda med en orginalturbo iaf smile Den där lilla fjutten pumpar ju bara varmluft efter typ 0.7-0.8bar.
Jag är hyffsat säker på att dumpen är tämligen identisk med den som sitter på 85x70, och den pallar iaf 1.2-1.3bar. Ofta klarar den mer, men livslängden verkar bli lidandes då.

Jo jag håller mig på 0,8 bar då jag anser att det är max av vad som är vettigt för originalsnurran.

InTheWhite
21 februari 2020 · 2 151 Inlägg

Har testat lådan lite mer ingående i dag och den växlar helt normalt nu, jäkla skumt...

Sedan är jag jäkligt glad då jag äntligen efter mycket letande hittade nytt filter och packningar till automatlådan.

jompazx
22 februari 2020 · 291 Inlägg

Finns det något skäl till automatlåda? är ju så svårt att få upp den på ställ med automat.

Marcus_89 Biltokig elektriker
22 februari 2020 · 3 352 Inlägg

InTheWhite skrev:
En liten fråga...

Ni som kör med originaldumpen och trimmat, hur många bars laddtryck klarar dumpen att hålla tätt för?
Jag kör 0,8 bar och det verkar den orka med.

Nu är det 9-10 år sen jag hade min 940. Men jag skulle nog också säga 1 bar. Bytte till en större intercooler då originalet inte orkade kyla tillräckligt bra, dels för att man stressade den lille 13c rätt bra med. När jag bytte till 16t-turbo så låg jag på 1,2-1,3 bar. Originaldumpen höll även då, men kanske är skillnad på 13c och 16t-dumpen. Men det håller kanske inte i flera år smile

Senast redigerat av Marcus_89 (22 februari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang