Renovering/uppfräschning/räddning av mina Volvo 245or och 945or

Här ska jag visa vad som händer med mina Volvos. Just nu fixar jag upp en 245 Diesel och min vardagsbil, en 245 B230f. Mvh Lennart
  • 98 Följare
  • 116 676 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 oktober 2019
Volvo-Tysken
30 juni 2019 · 312 Inlägg

Nu händer det inte sa mycket med bilarna pga flytten. Bara det mest nödvändiga görs just nu. Bytte bromsbelägg bak pa brukisen och fick även renovera ett bromsok lite snabbt som satt fast. Dessutom oljebyte och ventilspelkontroll. Jag har aldrig kollat under ventilkapan i min ägo och inte förra ägaren heller, dvs. att ventilspelet har inte kollats pa minst 11 ar och 21000 mil. Vad var resultatet da? Allt i tolerans, inga oljeavlagringar och en fräsch kamaxel. Redblock helt enkelt roll det kan inte finnas bättre maskiner.
Inte konstigt alls är därför att reservdelstillverkarna kan inte halla kvalitetsnivan som Volvo hade pa 240 bilarna. Det var dock utomordentligt skrämmande vad hur daligt hjulmuttrarna är som jag köpte i Januari. https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-f779fdedf60741fd6b308c31f1908854.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-8b263d8a2ea6a8567b1c717568dfdf5b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-1aaf21c88a0b96b868879f3dfd29621f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-4133f5afbb7942e7f032e712459a8d43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-3e8b6efae60db95a07f160483eb8b71b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-14f35bf95043238dceed8965507f1653.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-02afbf39d155c19c4170b42bee22c00d.jpg
Som ni ser är pinnbultarna helt uppätna. De är inte bara avgängade utan muttrarna har pa nagot vis ätit sig in i materialet. Man ser ju det smältade kromet. Och detta berodde inte pa för mycket atdragningsmoment. Ibland är jag frustrerad över att de pallar inte ens att producera nagra jävla muttrar roll Hade varit roligt att tappa hjulet med 3 trasiga muttrar pa samma nav ellerhur?
Men men, bara dit med nya och byta fett i hjullagret om man ända är i farten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-0bc499db4edf90f53d61523696ef452e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-5f8b7f437670b05a365ec0fefa7bb5df.jpg

Sedan lanade jag föräldrarnas husvagn och drog neröver i Tyskland till den arliga 240/260 träffen big_smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-07e6386b1ffbd6297a7293109ac76b60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-f853da76823460719ff65e8b93b1e34b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-fca697cbc44a100144a8b9831069605d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-c7dbddca200d3d3fc74f594fabf99ab3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-b6dcb0bbf4b791e9a41f2f0a0a25a171.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-e90897610d8294168e2b93543ed5528f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-996b16af214eaacad56968bfcb995335.jpg

Till slut hann jag även att fortsätta pa Dieseln. Bagagetröseln är klar för lack nu och alla andra ställen fick lack och underredsmassa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-fa96bed51a4e5a9fb119e01a8bcde5ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-45e43da81e4c882ee72ea9b8563e4126.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-03820bb3b487411d62ea071de43c4c4c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-b42eb619ab93f3a612596af42f939900.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-92f5ffa2aaf4621aa99aec8d75bebf76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-cb712c486b5aa469035f0d4f3aa50149.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-7560361cb8c321e84f97fa231c09a6f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-cc53ccc9f47453c971d62800da9b2da4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-37640cbaea2d0cffabe3fd03112a5953.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-e40f9d04358698e2f53dfac6e9fcdfc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-be4b3156ca681cd47098bb1407487ce7.jpg

Nya tätningslister pa bagageluckan
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-e5fa6ed772d6c280c18366bdb29e9b03.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211747/211747-387af19f71aa56f9c5bb84ecdf73481d.jpg

Volvo 945 "Pojken" (1993)
Volvo 245 "Bertil" (1992)
Volvo 245 DIESEL "Christel" (1992)
stefanwasa
30 juni 2019 · 766 Inlägg

Bytte du ventilkåpspackningen samtidigt? Drog då åt ventilkåpans muttrar med ett specifikt moment?
Hur fick du i pinnbultarna i navet?

Bra bilder från träffen, där hade man ju velat vara med smile

Volvo 244 GL "Back to basic" (1988)
Volvo-Tysken
29 oktober 2019 · 312 Inlägg

stefanwasa skrev:
Bytte du ventilkåpspackningen samtidigt? Drog då åt ventilkåpans muttrar med ett specifikt moment?
Hur fick du i pinnbultarna i navet?

Bra bilder från träffen, där hade man ju velat vara med smile

Ursäkta sent svar. Ja, packningen bytte jag saklart. Jag har för mig att det är 15 nm som gäller. Jag tog bara 10 nm för säkerhets skull och naturligtvis drog jag av en av pinnbultarna lol Dra at med handkraft/känsla, dessa är väldigt känsliga. Och dra inte at hela vägen runt pa en gang utan börja i mitten och jobba utat samtidigt som du drar at korsvist. Alltsa en pa insugssidan, en pa avgassidan, en pa insugssidan osv.

Det är väldigt enkelt att fa pinnbultarna i hjulnavet. Du stoppar in dem, skruvar en hjulmutter pa dem och drar at tills pinnbulten är helt indragen i navet wink

Volvo 245 "Bertil" (1992)
Volvo 945 "Pojken" (1993)
Volvo 245 DIESEL "Christel" (1992)
spillolja
29 oktober 2019 · 4 014 Inlägg

Jag brukar använda Aluminiumpasta på Hjulbultarna, bromsokskruvar och Bromsbelägg
passa på att köpa en gäng tuber nästa gång Biltema passeras

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
GustavTraff
5 november 2019 · 8 Inlägg

Mycket trevlig läsning! Har nu läst igenom tråden och kommer fortsätta följa! Har själv en 944 -92 och en 245 -91.

Mr_Lööf
27 december 2019 · 1 903 Inlägg

Volvo-Tysken skrev:

stefanwasa skrev:
Bytte du ventilkåpspackningen samtidigt? Drog då åt ventilkåpans muttrar med ett specifikt moment?
Hur fick du i pinnbultarna i navet?

Bra bilder från träffen, där hade man ju velat vara med smile

Ursäkta sent svar. Ja, packningen bytte jag saklart. Jag har för mig att det är 15 nm som gäller. Jag tog bara 10 nm för säkerhets skull och naturligtvis drog jag av en av pinnbultarna lol Dra at med handkraft/känsla, dessa är väldigt känsliga. Och dra inte at hela vägen runt pa en gang utan börja i mitten och jobba utat samtidigt som du drar at korsvist. Alltsa en pa insugssidan, en pa avgassidan, en pa insugssidan osv.

Troligen har någon dragit dem för hårt innan dig. 10Nm är inte mycket.
Hur går det annars med bilarna då?


spillolja skrev:
Jag brukar använda Aluminiumpasta på Hjulbultarna, bromsokskruvar och Bromsbelägg
passa på att köpa en gäng tuber nästa gång Biltema passeras

wink

Gängorna till hjulen ska va torra. Annars så drar man med mer moment än vad man har tänkt sig. wink Sen så är det väl bara 1% (jag inräknad där) som använder momentnyckel när hjulen dras fast.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang