Saab 9-5 tändningslås, kan ej vrida nyckel.

Hakan_B
29 juni 2016 · 20 Inlägg

Tjo,

Jag inser att det finns massa trådar om detta, men det blir lätt rörigt och jag blir osäker på vad som gäller.

Min far har alltså en Saab 9-5 -98 och tändningslåset kärvar, som det tydligen ofta gör. Jag har tagit ur låscylindern och rengjort osv, men det hjälper inte. Man får sitta och trixa med nyckeln en halvtimme ibland för att få upp det.

Så... Det bästa är att köpa ny låscylinder tänker jag? Eller ännu hellre en från skroten. Men då blir det väl problem med RFID på nya nyckeln? Och det är här jag blir förvirrad. Hur bör jag göra med pappas bil?

Brådhis * Voff voff *
30 juni 2016 · 10 244 Inlägg

Hakan_B skrev:
Tjo,

Jag inser att det finns massa trådar om detta, men det blir lätt rörigt och jag blir osäker på vad som gäller.

Min far har alltså en Saab 9-5 -98 och tändningslåset kärvar, som det tydligen ofta gör. Jag har tagit ur låscylindern och rengjort osv, men det hjälper inte. Man får sitta och trixa med nyckeln en halvtimme ibland för att få upp det.

Så... Det bästa är att köpa ny låscylinder tänker jag? Eller ännu hellre en från skroten. Men då blir det väl problem med RFID på nya nyckeln? Och det är här jag blir förvirrad. Hur bör jag göra med pappas bil?

Smuts nere i det urbota korkat placerade tändningslåset. In med en massa 5-56 eller liknande och rucka sedan nyckeln fram och tillbaka tills alla saker hamnat rätt där inne så ska du se att den startar sen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 juni 2016 · 4 917 Inlägg

Jag hade samma problem med min corolla och plockade ut de felaktiga 3 stiften av totalt 8 med tillhörande fjäder.
Dessa 3 var brutna och detta tillsammans med fjädrarna som då hamnade snett ,ställde till eländet med att vrida om nyckeln. Man får passa sig lite när man plockar ur allt bara..det är ju somsagt lite fjäderbelastat..
Nu går min nyckel runt lätt som en plätt och detta hände för ca 4 år sedan och går fortfarande bra.
Kostnaden 0:- kr om man lyckas få ut cylindern, men köpa ny blir väl några tusen, om man inte orkar klabba med det.

Senast redigerat av tommen1 (30 juni 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
AeroMackan
30 juni 2016 · 607 Inlägg

Brådhis skrev:

Hakan_B skrev:
Tjo,

Jag inser att det finns massa trådar om detta, men det blir lätt rörigt och jag blir osäker på vad som gäller.

Min far har alltså en Saab 9-5 -98 och tändningslåset kärvar, som det tydligen ofta gör. Jag har tagit ur låscylindern och rengjort osv, men det hjälper inte. Man får sitta och trixa med nyckeln en halvtimme ibland för att få upp det.

Så... Det bästa är att köpa ny låscylinder tänker jag? Eller ännu hellre en från skroten. Men då blir det väl problem med RFID på nya nyckeln? Och det är här jag blir förvirrad. Hur bör jag göra med pappas bil?

Smuts nere i det urbota korkat placerade tändningslåset. In med en massa 5-56 eller liknande och rucka sedan nyckeln fram och tillbaka tills alla saker hamnat rätt där inne så ska du se att den startar sen.

//Brådhis

Nej inget 5-56 då sabbar man bara låset helt. De absolut bästa är att köpa nytt tändlås.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 juni 2016 · 4 917 Inlägg

Duh..Det blir inte billigt till en 20 år gammal bil, att köpa ett NYTT lås alltså...
Då är min eminenta lösning mycket billigare om man nu inte har tummen mitt i näven d v s..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
AeroMackan
30 juni 2016 · 607 Inlägg

tommen1 skrev:
Duh..Det blir inte billigt till en 20 år gammal bil, att köpa ett NYTT lås alltså...
Då är min eminenta lösning mycket billigare om man nu inte har tummen mitt i näven d v s..

Kostar runt 1000kr för nytt tändlås.. inte så farligt dyrt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
30 juni 2016 · 4 917 Inlägg

Gratis eller 1000:-, bara te å välja då..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
2 juli 2016 · 10 244 Inlägg

AeroMackan skrev:

Brådhis skrev:

Hakan_B skrev:
Tjo,

Jag inser att det finns massa trådar om detta, men det blir lätt rörigt och jag blir osäker på vad som gäller.

Min far har alltså en Saab 9-5 -98 och tändningslåset kärvar, som det tydligen ofta gör. Jag har tagit ur låscylindern och rengjort osv, men det hjälper inte. Man får sitta och trixa med nyckeln en halvtimme ibland för att få upp det.

Så... Det bästa är att köpa ny låscylinder tänker jag? Eller ännu hellre en från skroten. Men då blir det väl problem med RFID på nya nyckeln? Och det är här jag blir förvirrad. Hur bör jag göra med pappas bil?

Smuts nere i det urbota korkat placerade tändningslåset. In med en massa 5-56 eller liknande och rucka sedan nyckeln fram och tillbaka tills alla saker hamnat rätt där inne så ska du se att den startar sen.

//Brådhis

Nej inget 5-56 då sabbar man bara låset helt. De absolut bästa är att köpa nytt tändlås.

Om låset ändå är trasigt och man behöver använda bilen spelar det knappast någon roll...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
caromania Forummoderator
3 juli 2016 · 9 296 Inlägg

Brådhis skrev:

AeroMackan skrev:

Brådhis skrev:

Smuts nere i det urbota korkat placerade tändningslåset. In med en massa 5-56 eller liknande och rucka sedan nyckeln fram och tillbaka tills alla saker hamnat rätt där inne så ska du se att den startar sen.

//Brådhis

Nej inget 5-56 då sabbar man bara låset helt. De absolut bästa är att köpa nytt tändlås.

Om låset ändå är trasigt och man behöver använda bilen spelar det knappast någon roll...

//Brådhis

5-56 etc kan sabba elektroniken som sköter immobilizern. Faktiskt inte att rekommendera på en "ny" bil.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Brådhis * Voff voff *
3 juli 2016 · 10 244 Inlägg

caromania skrev:

Brådhis skrev:

AeroMackan skrev:

Nej inget 5-56 då sabbar man bara låset helt. De absolut bästa är att köpa nytt tändlås.

Om låset ändå är trasigt och man behöver använda bilen spelar det knappast någon roll...

//Brådhis

5-56 etc kan sabba elektroniken som sköter immobilizern. Faktiskt inte att rekommendera på en "ny" bil.

Hur då? Elektroniken utgörs av en antennring inkapslad i plast ovanför tändningslåset, är man orolig kan man ta loss den och lägga åt sidan medan man sprutar in 5-56...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hakan_B
5 juli 2016 · 20 Inlägg

Lyckades lösa det till slut. Det hjälpte inte att ta isär och rengöra dom yttre delarna och dra ut fjädern osv. Tog isär den helt och rengjorde allting, var mkt skit i själva cylindern. det var också bara 3 låsvillor som åkte ner som dom skulle, så jag plockade bort alla andra, nu funkar det fint. Tack för hjälpen!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juli 2016 · 4 917 Inlägg

Ja,sedär,så ska man göra !
Inte fasiken slänger man onödiga tusenlappar på en bil om man kan fixa det själv !lol

Senast redigerat av tommen1 (6 juli 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
MynSk
16 april 2018 · 1 Inlägg

jag har samma problem som du hur får man loss villorna? eller ja hur får man isär själva cylindern så man kommer åt villorna? jag har fått isär det så långt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang