Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 255 541 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
Mr_Lööf
9 februari 2018 · 1 903 Inlägg

Ajemen behåll bilen och gör i ordningen den. Cosmic blue huv och framskräm bör inte va så svårt att få fram. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
cevapcici
9 februari 2018 · 690 Inlägg

Mr_Lööf skrev:
Ajemen behåll bilen och gör i ordningen den. Cosmic blue huv och framskräm bör inte va så svårt att få fram. smile

De är alla rostiga haha. En polare har röda delar. Men jag lämnar in på lack. Lika bra då denna begagnade huven jag hade var rostig och behövde lackas om.

JKDesign
10 februari 2018 · 4 442 Inlägg

Tråkigt det som hänt, men det viktiga är att ingen kom till skada.

Bilar är bara materiella ting i slutändan.

Du har helt rätt inställning! Fixa till skadan och kör vidare! Dom flesta Saabar är värda att rädda wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
10 februari 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Tråkigt det som hänt, men det viktiga är att ingen kom till skada.

Bilar är bara materiella ting i slutändan.

Du har helt rätt inställning! Fixa till skadan och kör vidare! Dom flesta Saabar är värda att rädda wink

Tack för omtanken!

Ja jag får fixa ihop delar o lack osv. Det löser sig i slutändan smile vill hålla kvar Saaben på vägarna då de börjar försvinna! Och jag är inte färdig med den riktigt än wink

-Norgren-
11 februari 2018 · 95 Inlägg

Kan garantera att dom kommer säga inlösen.
Fick min silvriga inlöst för en liten knöl på en skärm som en gubbe orsakade när jag stod i bilkö. wink

Dock så valde jag att lösa in min då jag fick över 22k för den och den var full av rost. big_smile

cevapcici
11 februari 2018 · 690 Inlägg

-Norgren- skrev:
Kan garantera att dom kommer säga inlösen.
Fick min silvriga inlöst för en liten knöl på en skärm som en gubbe orsakade när jag stod i bilkö. wink

Dock så valde jag att lösa in min då jag fick över 22k för den och den var full av rost. big_smile

Absolut men jag kan ju fortfarande få välja att behålla bilen right? Oftast ger de en mindre summa så man får reparera själv. I värsta fall så får jag bara bilen utan något annat och då fixar jag den.

I familjens ägo sedan ny så vi har full koll på bilens historik och känner att det är inte såhär det borde sluta för bilen.

-Norgren-
11 februari 2018 · 95 Inlägg

cevapcici skrev:

-Norgren- skrev:
Kan garantera att dom kommer säga inlösen.
Fick min silvriga inlöst för en liten knöl på en skärm som en gubbe orsakade när jag stod i bilkö. wink

Dock så valde jag att lösa in min då jag fick över 22k för den och den var full av rost. big_smile

Absolut men jag kan ju fortfarande få välja att behålla bilen right? Oftast ger de en mindre summa så man får reparera själv. I värsta fall så får jag bara bilen utan något annat och då fixar jag den.

I familjens ägo sedan ny så vi har full koll på bilens historik och känner att det är inte såhär det borde sluta för bilen.

Ja det tror jag.
Min försäkringskille frågade om hur jag ville göra.

Jag valde inlösen för att man kunde nästan sticka in handen genom golvet i bagaget. wink

cevapcici
11 februari 2018 · 690 Inlägg

-Norgren- skrev:

cevapcici skrev:

-Norgren- skrev:
Kan garantera att dom kommer säga inlösen.
Fick min silvriga inlöst för en liten knöl på en skärm som en gubbe orsakade när jag stod i bilkö. wink

Dock så valde jag att lösa in min då jag fick över 22k för den och den var full av rost. big_smile

Absolut men jag kan ju fortfarande få välja att behålla bilen right? Oftast ger de en mindre summa så man får reparera själv. I värsta fall så får jag bara bilen utan något annat och då fixar jag den.

I familjens ägo sedan ny så vi har full koll på bilens historik och känner att det är inte såhär det borde sluta för bilen.

Ja det tror jag.
Min försäkringskille frågade om hur jag ville göra.

Jag valde inlösen för att man kunde nästan sticka in handen genom golvet i bagaget. wink

Haha  vafan! The Flintstones.
Jag tror inte jag får pengar för att behålla bilen iaf. "köpa ut". Vi får se

rcy
12 februari 2018 · 1 705 Inlägg

En kompis gjorde en liknande skada på en -04 med 20k på mätaren i absolut toppskick.
Försäkringsbolaget bjöd 15, så han slåss fortfarande med dom.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-3 "svarten" (2004)
BMW 325i "isbilen" (1992)
cevapcici
12 februari 2018 · 690 Inlägg

rcy skrev:
En kompis gjorde en liknande skada på en -04 med 20k på mätaren i absolut toppskick.
Försäkringsbolaget bjöd 15, så han slåss fortfarande med dom.

Bjöd de 15 för att skrota? Jag förstår att skadorna kostar mer än bilen är värd att laga "vitt".
Så jäkla tråkigt bara.. Snubben vars bil jag krockade med klarade inte senaste besiktningen i november och fick göra en ombesiktning. Så får se vad hans F-bolag säger då han är vållande och de "äger caset".

Jag ska försöka förhandla mig till att få tillbaka bilen men även få lite pengar. Annars tar jag bara tillbaka bilen.
De frågar säkert först hur man vill göra.

Tråkigt iaf!

cevapcici
13 februari 2018 · 690 Inlägg

Var på skadebesiktning idag.
Skaderegleraren sa att saaben var i bättre skick än de flesta han kikat på så redan där ligger den bra till värderingsmässigt hos försäkringen.

Han tyckte att det syntes att jag var rädd om bilen och att det talar till min fördel vid försäkringsbolagets beslut.

Jag antar att bilen värderas till ca 15k men reparationerna ligger säkert på det dubbla (ej fått svar än).

Det innebär då alltså att försäkringsbolaget högst troligt kommer att vilja köra på en inlösen.
Jag kommer att fightas för att få lite cash i handen och reparera bilen själv. Finns det någon härinne som kan ge mig lite tips gällande det? kontantreglering kallas det vill jag minnas?

Han tog bort hela lyktan och därinne var inget skadat bakom. Framskärmen var såklart bockad = bara till att byta ut på egen hand till en annan cosmic blue.

Motorhuven får såklart plockas från returbilen för en femhundring.

Nu är det så att krockbalken fick sig en kyss som motsvarar en 1-krona bokstavligt talat. En liten liten "bula". Inget mer. Men jag vet att såfort försäkringsbolaget får nys om detta så lär de säga blankt nej.

Skaderegleraren tyckte att bilen nog är värd mer än vad f-bolaget kommer att säga. Men han knäppte massa bilder och sen får man ha i åtanke att han egentligen även om han tycker synd om mig tyvärr måste sätta sitt marknadspris. En repraration som kostar 30k att laga "vitt" går att laga för 3-4k privat.

Tråkigt. Och sen sa han "hade det varit en bmw så hade reparationen kostat 50 k minst"
Policyn de kör på är att om en bil är mer än 2 år gammal så kör man på begagnade delar som man lackar. Och "saab delar är inte så lätt att få tag på".

Jo tjena, bara till o gå till närmsta skrot så har du hur mkt som helst. De tror att man inte har koll på saker.

Men aja, vi får hoppas på det bästa.

Jag utgår från att jag i bästa fall får lite pengar för att laga bilen själv, men i värsta fall får jag inga pengar men får behålla bilen.

Jag har ansetts vara helt oskyldig i trafikolyckan efter att ha pratat med både mitt f-bolag och motpartens. Så vi får se!

Mack855
13 februari 2018 · 1 354 Inlägg

Stå på dig bara. Frugan sa bara åt sitt bolag att ”jag ska ha pengar och behålla bilen” sen var det inte mer med det, bolaget sa i princip bara ”okej det fixar vi”

cevapcici
13 februari 2018 · 690 Inlägg

Mack855 skrev:
Stå på dig bara. Frugan sa bara åt sitt bolag att ”jag ska ha pengar och behålla bilen” sen var det inte mer med det, bolaget sa i princip bara ”okej det fixar vi”

Kan jag ge numret så får hon sköta snacket? haha!

Ja nä men det ska fan lagas. Bilen är bra och jag förstår att värdet är 0 i deras ögon, men för mig är den värd mycket. Speciellt när man lagt 2 år på att mecka med den och byta ut ganska många delar.

Det är ändå bra att man eventuellt kan få lite pengar också, så de inte ställer krav att "pengar sen skrot, eller behåll bilen med 0 kr".

JKDesign
13 februari 2018 · 4 442 Inlägg

Stå på dig bara! Pengar + behålla bilen, helst skall pengarna räcka till reparation och övrigt wink

Det är just därför man försäkrar bilen, för att man skall få ut något när väl olyckan är framme.

Vi hoppas på det bästa!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
cevapcici
13 februari 2018 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:
Stå på dig bara! Pengar + behålla bilen, helst skall pengarna räcka till reparation och övrigt wink

Det är just därför man försäkrar bilen, för att man skall få ut något när väl olyckan är framme.

Vi hoppas på det bästa!

Ja oftast så hittar de sina kryphål för att kunna avsäga sig ansvaret. Men jag tänker inte ge upp.
Skulle faktiskt klicka hem downpipe och slangarna till turbon, samt en 2 din stereo från joying i fredags på jobb, men tänkte "kör hem först o tar det hemma efter middagen". Sen gick det åt skogen.

Men aja, jag har skaffat nya xenonlyktor till att börja med iaf då de gamla ändå hade avknäckta fästen. Sen får vi se vad försäkringen säger smile

Tack för stödet!

Senast redigerat av cevapcici (13 februari 2018)

cevapcici
14 februari 2018 · 690 Inlägg

Någon som vet om speedparts cosmic blue färg (eller annan för övrigt till saab) går att lacka med 2k klarlack? Den som följer med "genuine saab GM" är tydligen 1k då den rann av vid avfettning i somras.

Så inför eventuella små lackjobb framöver tänkte jag kolla om det går o köra 2k över basfärgen. Antar att det lär resa sig?

cevapcici
17 februari 2018 · 690 Inlägg

Då var Saabens öde avgjort.

IF menar på att det blir inlösen och skrot. Vill jag så får jag behålla bilen och laga själv men jag får ingen kontantreglering som det kallas, pga att många genom åren har missbrukat det.

Tycker de borde kunna se mellan fingrarna att bilen varit reggad och haft samma ägare i 15 år samt varit försäkrad med IF alla de åren. Varför skulle VI missbruka det då när bilen inte är "värd något".

Aja.. Jag behåller bilen och lagar själv helt enkelt, krockbalken under lyktan på förarsidan har fått en skråma lika stor som en 1-krona. Den bakre krockbalken har vridits lite men det går att rikta, fast jag kommer troligtvis bara att sätta dit en ny lykta efter skärm/frontbyte. Bilen klarar sig några år till innan det är dags att göra sig av med den.

Skaderegleraren vill givetvis tjäna pengar och lagningen beräknas kosta ca 40k (vilket är ren bullshit).
Han förstår att jag vill behålla bilen och han berättade att han varit ute och kikat på den med en kollega som är saabfantast, som upptäckte att jag bytt mätarhus o ratt osv.  De sa att det syns att man tagit hand om bilen.

När jag hämtar ut bilen vet jag inte hur det påverkar mig att besikta den, om de nu kommer att titta på sånt. Det syns ju liksom inte bakom lyktan osv, såvida inte försäkringsbolaget lägger in en anmärkning och bilprovningen kan se detta.

Byter nog båda skärmarna då jag tänker lacka en annan front, huv och skärmar. Så det inte blir allt för mycket nyansskillnad.

Jag lär nog fortsätta med IF sålänge jag har bilen men nästa gång byter jag F-bolag. Helförsäkrad men till ingen nytta.

Och de pengarna jag lägger på lagning tänkte jag lägga på downpipe eller nya bromsskivor osv.

Hittar tyvärr ingen fin Saab 9-5 aero just nu att köpa och speciellt inte som är så pass rostfri att jag känner att min blåa är redo för skroten. För det är den inte.

Tackar alla som följt tråden, men just nu lär jag sakta försöka åtgärda felen så kan inte lova så mycket uppdateringar.

Nästa bil blir nog en tysk troligtvis. Vi hörs!

wBes
17 februari 2018 · 405 Inlägg

Förbannat tråkigt att höra, hade jag suttit i din sits hade jag gjort det klar för försäkringsbolaget att du och varenda närstående människa till dig kommer byta försäkringsbolag omgående, det är ju inga pengar att prata om.. 5,000:- in på kontot och problemet är ur världen..

Lånade ut min gamla 9-5a till morsan för 5-6år~ sen, oturligt nog studsade ett rådjur ut mitt framför bilen i 70km/h, höger framskärm, huv, dimljus och strålkastare gick åt skogen. Länsförsäkringar gav mig 17,000:- och jag fick behålla bilen, var inget snack om saken ens. Rost i hundben samt 28k mil på mätaren.

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
17 februari 2018 · 690 Inlägg

wBes skrev:
Förbannat tråkigt att höra, hade jag suttit i din sits hade jag gjort det klar för försäkringsbolaget att du och varenda närstående människa till dig kommer byta försäkringsbolag omgående, det är ju inga pengar att prata om.. 5,000:- in på kontot och problemet är ur världen..

Lånade ut min gamla 9-5a till morsan för 5-6år~ sen, oturligt nog studsade ett rådjur ut mitt framför bilen i 70km/h, höger framskärm, huv, dimljus och strålkastare gick åt skogen. Länsförsäkringar gav mig 17,000:- och jag fick behålla bilen, var inget snack om saken ens. Rost i hundben samt 28k mil på mätaren.

Ja jag överväger att byta men helt ärligt så vet jag inte vem jag ska gå till istället.
Har haft folksam och är trött på deras massutskick utav papper hela tiden.

Skadeverkstaden sa att jag får hämta bilen när jag vill. Och då jag har punktering på höger framhjul så måste det däckes byta. Sedan försökte han sälja 2 däck genom att säga "du får inte ha olika mönster eller tillverkare" så sa jag, det där gäller dubbdäck kontra ms däck. Köper man två ms däck med snösymbol tex så får man ha dem oavsett tillverkare eller mönster.

Sen att körkänslan påverkas är en annan femma men fan vad jag e trött på giriga verkstäder!

Oschpister
17 februari 2018 · 308 Inlägg

Du måste väl ha likadan däck/axel? Alltså kan du ha olika fram och bak men inte på samma axel..?

För övrigt så skulle jag försöka stå på mig. Du får ju ingenting ut av att ha haft bilen försäkrad? Om inte så skulle jag byta försäkring direkt.

Finland - Lite Enklare, Lite Roligare.
Mitt projekt: Volvo S60 T6 AWD
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang