Volvo 740 spridarna öppnar inte

Sbemab
14 juli 2016 · 13 Inlägg

tja har en volvo 740 -88 med orginal sprut lh 2.2 men har konverterat till lh 2.4 har tagit exakt allt från en 940 alla kontakstycken under huven och vid fötterna och värmepaket och panel och har turbo boxar med ekonomi chip osv..
soppa kommer fram till fuelrailen men spridarna öppnar inte den tänder på startgas osv har provat verkligen allt jag kan komma på men inget funkar har provat byta relät som går till soppa pumpen som sitter bakom askoppen men det funkar endå inte.. har provat byta bränsle boxen oxå men ingen ändring..
nån som har nån ide?
mvh

Mew
14 juli 2016 · 2 152 Inlägg

Det första jag kommer att tänka på är väl spridarrelät, ett svart relä som sitter ungefär vid expansionskärlet. Kolla det.

Sbemab
15 juli 2016 · 13 Inlägg

Bytt det hmm

Dappen_97
15 juli 2016 · 1 Inlägg

Kolla jordkablarna på fuelrailen så att de sitter fast rätt och de får bra kontakt.

Senast redigerat av Dappen_97 (15 juli 2016)

Sbemab
15 juli 2016 · 13 Inlägg

Gjort det hmm

Aronson
15 juli 2016 · 912 Inlägg

Hur är det med spridarmotståndet som sitter vänster fram vid innerskärmen.

Volvo 780 bertone "GT-Vagnen B6304" (1990)
Sbemab
16 juli 2016 · 13 Inlägg

Finns inget spridarmotstånd då det är en kabelhärva från en sugis men har provat mätt fram till spridarkontakerna och har bara 0.27 volt på båda stiften vilket är väldigt konstigt då det ska vara 12 volt på ena stiftet och har provat tagit bort spridar relät och satt en kabel mellan 87 och 30 och då har jag 12 volt på båda stiften så verkar skit skumt nån som har nån ide? hmm

Meaganeowner
16 juli 2016 · 2 250 Inlägg

Förutsätter att du gjorde mätningarna när spridaren var inkopplad. Om det då blir samma spänningsvärde på spridare båda anslutningsstift, så flyter det ingen ström genom spridarens spole. Den ena är alltså inte ansluten till jord, chassi eller minus.

Sbemab
16 juli 2016 · 13 Inlägg

Hur ska jag kunna mäta när spridaren är inkopplad?

Sbemab
16 juli 2016 · 13 Inlägg

Jag mätte rakt på sprudarkontakternas stift och jag jordade i karossen,insuget och på batteriet och fick bara 0,27 volt på båda stiften och spridarna är det inget fel på då jag har provat bytt dom och ohm mätt dom... hmm

Marlboroman
16 juli 2016 · 8 228 Inlägg

Hur har du gjort med svänghjul? 2.2 triggar ju via givare i fördelaren medans 2,4 vill ha signal från givare som läser på svänghjulet

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Meaganeowner
16 juli 2016 · 2 250 Inlägg

Vart mäter du när du skriver att du mätte på spridarkontaktens stift?

På spridaren med lossad kontakt, eller på stiften i den lossade kontakten i änden på kabeln typ?

Sbemab
16 juli 2016 · 13 Inlägg

På stiften i den lossade kontakten

Sbemab
16 juli 2016 · 13 Inlägg

Har rätt svänghjul och hallgivaren.

Meaganeowner
16 juli 2016 · 2 250 Inlägg

Ok. Jag är rätt övertygad om att en av stiften i kontakten som ansluts till spridaren ska ha samma spänning som chassiet. D v s 0 volt! Den andra ska ha typ 12 V när spridaren ska öppna. Det är med andra ord inte troligt att du kan mäta 12 Volt på denna. Bara just när spridaren ska öppna. Och vad kan det bli? Några vevaxelgrader vartannat varv?

Sbemab
17 juli 2016 · 13 Inlägg

Aa konstigt för jag hade 0.27 volt på båda stiften..

Meaganeowner
17 juli 2016 · 2 250 Inlägg

0.27 V i sammanhanget ska nog betraktas som 0 V. Dvs att en är jord, typ minusanslutning från batteri. Den andra ska då vid en viss tidpunkt, skifta från 0.27 till ca 12 V.

Så jag tror att du kan inte bara mäta hur som helst, utan att dra runt motorn.
För skulle det vara 12 V, hela tiden... ja då skulle spridaren var öppen konstant. Vilket väl inte vore lyckat. Eller hur?

Sbemab
18 juli 2016 · 13 Inlägg

Är inte dum haha ja jag har såklart slått på starten när jag mäter men det spelar ingen roll för spridarn öppnar inte så ingen ström kommer fram

alexbenhard Hemlig Agent
18 juli 2016 · 1 115 Inlägg

Det finns ett relä till spridarna, det kanske inte fungerar.
Jag hade det problemet med en 740 turbo, men så fort jag fick på ett nytt relä så startade aset.
Nu finns det ju annat som kan göra att spridarna inte öppnar men om det är det enda som felar, dvs. du har tändning, bränsle fram till spridarna men inte ur spridarna så borde det vara relät.

Sbemab
18 juli 2016 · 13 Inlägg

Gjort det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang