Vettemannen
>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 juli 2016
· 14 007 Inlägg
kalleman00 skrev:
Vettemannen skrev:
kalleman00 skrev:
Tjena!
Jag har en Volvo V40 2,0T automat från 2001 som har rullat strax över 20000 mil. Igår när jag körde på motorvägen i runt 110 km/h så ryckte det till ganska kraftigt i hela bilen varpå automatlådelampan började blinka (lampan som ser ut som en uppåtriktad pil) och när jag tittade på varvräknaren låg bilen i 3-4000 varv istället för det normala som är runt 2000 varv. Växellådan hade alltså hoppat ner i 3:ans eller 4:ans växel.
Det bör tilläggas att vägen var plan, så det fanns absolut inget behov för lådan att växla ner överhuvudtaget.
Någon som har nån koll på vad det är som kan ha hänt och hur man kan fixa det utan att lämna in bilen till Bilia som vill ha sisådär en femhundring bara för att felsöka?
Tackar för svar!
Har du kollat oljenivån? Hur ser oljan ut/hur luktar oljan? Oljan ska vara klar och inte lukta illa. Nivån kollar du med varm motor och motorn igång. Du lägger i växlarna i tur och ordning P-R-N-D-3-2-1-2-3-D-N-R-P. Därefter går du snabbt ut och kollar stickan och då ska nivån ligga mellan Max och Min.
/Benny
Nej, oljan är inte kollad. Den är mig veterligen heller aldrig bytt. Tog en titt i motorrummet igår, men hittade aldrig var man kollar den. Har du nån aning om var oljestickan sitter till automatlådan? Är...hrrm...lite noob på sånt här. 😇
Jag är tyvärr lite dålig på motorer som sitter på fel ledd och bilar som driver på fel hjul. Skämt åsida men det kan vara en oljesticka med ett handtag som ser ut som ett "T" och det kan stå "Transfluid" på den.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!