Dålig förpackning? Ac torkfilter

Micke_wth
19 juli 2016 · 18 Inlägg

Brukar torkfilter för ac:n levereras både förseglade med gummipluppar i filtrets ingångar, samt vakuumförpackade i plast, eller om de bara är förslutna mha plupparna? Mitt filter som jag köpt är inplastat men det är ett litet hål i platsen vilket gör att själva plastförpackningen inte är vakuumsatt...

johnny blade
19 juli 2016 · 269 Inlägg

Sist jag köpte ett så låg det bara i en kartong.Det var iofs bara ett insatsfilter.
Annars så har dom varit "fyllda" med någon gas,dvs att det pyser till när man plockar bort plupparna i anslutningshålen.

Hilmer
19 juli 2016 · 1 779 Inlägg

Torkfilter brukar vara vakuumsugna, därav att pluggarna sitter där och tätar.
Då det handlar om vakuum så sugs pluggarna på plats och förhindrar att fukt kommer in.

Micke_wth
19 juli 2016 · 18 Inlägg

Hilmer skrev:
Torkfilter brukar vara vakuumsugna, därav att pluggarna sitter där och tätar.
Då det handlar om vakuum så sugs pluggarna på plats och förhindrar att fukt kommer in.

Typiskt. .. ena pluggen ramlade bara av filtret så det var knappast vakuumsatt. Undrar om filtret är förbrukat då? Filtret har förövrigt legat på butikshyllan i över 2 år. ..

JEEP92
9 juni 2019 · 2 Inlägg

Har beställt två gånger nu och har fått filter där propparna varit lösa i kartongen/plastpåsen , beställt från två olika leverantörer, två olika fabrikat, på den första var det gummitäcklock/pluggar som kanske teoretiskt skulle ha kunnat hålla tätt, på den andra var det plasttäcklock/pluggar som inte ens teoretiskt kunde ha hållit tätt någon gång, plastpåsarna runt filtren kan aldrig ha varit så täta att de skulle kunna hålla något slags vacuum.  Har jag bara haft otur eller kan det finnas filtermodeller som inte öppnar sig förrän de blir trycksatta ?
(filter till Voyager 1992)

Hilmer
9 juni 2019 · 1 779 Inlägg

JEEP92 skrev:
Har beställt två gånger nu och har fått filter där propparna varit lösa i kartongen/plastpåsen , beställt från två olika leverantörer, två olika fabrikat, på den första var det gummitäcklock/pluggar som kanske teoretiskt skulle ha kunnat hålla tätt, på den andra var det plasttäcklock/pluggar som inte ens teoretiskt kunde ha hållit tätt någon gång, plastpåsarna runt filtren kan aldrig ha varit så täta att de skulle kunna hålla något slags vacuum.  Har jag bara haft otur eller kan det finnas filtermodeller som inte öppnar sig förrän de blir trycksatta ?
(filter till Voyager 1992)

Det har kanske visat sig nu vara av mindre betydelse än tidigare att det ska vara helt lufttätt i förpackningarna!? Oavsett vilket så bör den lilla fukt som lyckats ta sig in försvinna när man vakuumsuger systemet innan fyllning så det bör inte vara något att oroa sig för.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang