Uppdatering.
Var ett bra tag sen jag uppdaterade.. Har hänt lite grejer sen sist.
Fick ihop bilen såklart, har varit lite småstrul med den och blev klar ganska sent in på sommarn. Har inte haft någon jättebrådska heller att få ihop den. Målet är fortfarande att köra bana med den så köra på gatan är inte prioriterat.
Hade lite småstrul i början att få igång den och gå hyffsat, kör med en annan knockvinkel-setup på kamaxlarna. Efter en del justeringar och loggningar så hamna jag på ca 1.8-2.0bar laddtryck som innan. Sen blev det dynokörning hos psimotor i Ängelholm. Blev 646häst och 644nm på ca 2.3bar laddtryck med 6062an, målet var 650häst och hade varit fräckt med 700häst eller mer. Men jag är nöjd med effekten där är nu, saker kommer börja gå i sönder motormässigt med mer effekt, om inget annat får man nog serva och byta slitagedelar i den istället.
Bänkningen gick rätt bra annars, från 2bar så hade vi 600häst ca och vid 2.3bar så blev det 646häst, så där blev ingen jätteökning på dom tre hektona. Förmodligen så är det intercoolern som är för liten och inte flödar tillräckligt, insugstempen låg på ca 60grader.. Dom menade mer på att där hände så lite när vi höjde dutyn på laddtrycksventilen så att turbon kanske övervarvade för att kunna pumpa mer luft igenom intercoolern. Så det blir större IC sen innan nästa körning och dyno, jag är som sagt nöjd med effekten men den ska kollas över med ny IC ifall där blir ändringar.
Sen började det strula, jag fick problem med bränslet och lambdan. I dynon så låg lambdan kanon på fullast, ca 0,78-0,81. Jag stod själv med och hade koll för intressets skull. När vi var klara så körde jag en sväng och bilen gick bra, jag hade koll på laddtrycket men inte lambdan.. När jag väl skulle ställa bilen så körde jag ett sista "pull" för att logga alla värden. Drog 3an och det kändes bra, väl i garaget när jag såg loggen så låg lambdan lite högre från 5600rpm vid 2,3bar, efter 7000varv så sticker lambdan upp till 0,98-1,01.. På 2,3bars ladd haha, spännande.
Bilen funkade bra och verkar inte konstig så är nog inga skador, tur man kör e85. Efter det så var jag ute och loggade och justerade VE från 1,3bar.. Jag vet inte riktigt varför det ändrat sig så mycket, men tror det är för att den andas bättre på gatan än i en varm lokal. Efter många justeringar och loggningar så blev det inte mycket bättre i lambda efter 2bar. Upptäckte vid ett senare tillfälle när jag slog på tändningen att reläet till pumpen surrade lite istället för klicka. Åkte till Mekonomen med den och bytade reläet, lät fortfarande lika..
Kollade sen säkringen till matarkablen till pumpen, det verkade som att gummi/plast höljet runt säkringen hade smällt typ på stiften..? Bytade säkringen och reläet lät bra igen, när jag sen gasade på såg jag att lambdan låg på 0,70 typ, riktigt fett alltså. Alltså har jag nog haft problem med säkringen ett tag och det blev bättre efter jag bytade det.
Men det var typ mitten av Augusti så pallade inte greja mer med bilen utan ställde av den, tanken är som sagt inte att köra gata i onödan då den ej är besiktigad och jag pallar inte slita ut den för att fisa runder.
Bränslesystemet blev beställt till den i höstas och har åkt på, iaf det mesta, är några fästen kvar till bränslefilterna kvar och slangar till FuelRailen och till BTR:en.
Kände sen att jag ville få ordning på min BMW e46 jag har som brukis. Har lagt mycket pengar på Audisarna många år i rad nu så tar en "paus" och spenderar lite pengar på e46an istället..
Där ska nya hjul, coils, lackera bagagelucka och byta grenrör. Känner lite att jag vill ha ordning och puts på den som jag kör med dagligen, Audin kör jag ändå bara på sommarn med samt att jag inte tänkte köra bana med en i år ändå.
Egentligen är där accusump som ska på plats så jag inte tappar oljetryck i skarpa svängar, ny IC, montera tillbaka servon. Sen funkar den köra bana med men sen är bromsarna original förutom banbelägg.. Så jag kommer ändå få mesa runder och tramsa och jag har inte ekonomi till bromsar innan sommarn ändå så därför får den stå, jag kommer nog ändå kunna ta en sväng i sommar om man känner för det.
Så det som är kvar innan jag ger mig ut på bana är:
x ÅR 2020
x Accusump
x Servo tillbaka
x Större IC
x Större bromsar
Bränslesystemet är inte helt klart än så är lite småputsande kvar där. Min Sparco passagerarstol gav jag bort som en "sponsring" eller "julklapp" till en vän (heter -BMW-Motorsport- på garaget), då jag ska ha bilen som banbil och inte ska ha passagerare.
Där lär nog inte blir mer uppdateringar förrän i höst om inget annat händer.
Som tur är så har jag kunnat köra ihop med min styvfar och hans bilar på banan och det har vi gjort något år nu, så jag får ändå leka av mig mer än tillräckligt. Så jag är varken ledsen eller stressad att få ihop Audin i år, Men den ska ihop! Roligare att köra sin egen bil trots att den förmodligen aldrig kommer bli lika rolig som Porschen.. haha
Så ligger det till!
Bilder på det!
Bra placering av oljekylare, 28raders!
Bra placering av oljekylare, 28raders!
Grenrörbygge på G
Grenrörbygge på G
Grenrörbygge på G med 3,5" downpipe och intern WG, är 3,5" hela vägen bak med två dämpare.
Provade en lite annan inställning på insugskammen, flyttade isär dom lite.
Dynoköring hos psimotor
Bild på inredningen, dock är passagerarstolen borta nu.
Kapade upp lite i fronten för att få mer kylning, ska större ic på plats också
Dynopapper från bänkningen! 6062an Gen2 har snabbare spool än min gamla 5558, båda har ,63 A/R avgashus, dock är 6062an kullagrad och 5558 glidlagrad. Lite rolig jämförelse från gamla bänkningen!
En del av bränslesystemet, Nuke catchtank, aluledningar och två till Walbro 450 i Catchen
Notera detta
Subframen bak nere
Bakre chassidelar som blästrades och sen lackerades på nytt.
Passagerarstolen borta, och aluledningar till bränslet dragna. Notera bilden längre upp och läs texten! Jag vill såklart ha ledningarna utanför bilen, men jag får inte plats att dra det och få igenom kopplingar och annat runt bakvagnen. Kollade därför upp på SBF om vad som gäller vid bankörning.
M3 Competition som blev såld i somras, Knutstorp.
Nuvarande bilen han har, GT3RS uppe i Karlskoga med GRC.
Knutstorp tillsammans med MS-R
Knutstorp tillsammans med MS-R
Senast redigerat av Muschi_ (8 januari 2019)