Ford Taunus 20m P5 HT V8

1966 modell Ford Taunus 20m Hardtop. Modifiseres med Lexus 4.0 V8, Supra 5-trinns girkasse, Volvo 1031 bakaksel i 4 link, Ford Capri / Volvo 940 forstilling, Volvo 960 bremser, hydraulisk bremsekraftforsterker, coilover foran og bak, halvbur, Recaro fra Alfa Romeo. Den skal etter planen godkjennes av Biltilsynet, og kunne brukes som en vanlig bil på lengre utflukter. Prøver å få den klar for bruk i 2021. Min ide for en hotrod.
  • 90 Följare
  • 93 120 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 juli
FredGaute
7 september 2016 · 665 Inlägg

Hei!
Tenkte å legge ut litt om modifisering av 20m P5 HT.
http://oi60.tinypic.com/vrfocj.jpg

4 link bakstilling

http://oi63.tinypic.com/316wao6.jpg

Forsterkninger i bunn

http://oi63.tinypic.com/2uehhn4.jpg

Noe større radiator

http://oi66.tinypic.com/2j61j5t.jpg

Luftinntak for kjøling

http://oi66.tinypic.com/dr4307.jpg

Coilover fra Myranes Racing (Volvo 960)

Senast redigerat av FredGaute (7 september 2016)

FredGaute
8 september 2016 · 665 Inlägg

Tok litt tid før jeg bestemte meg for å finne ut hvordan det gjøres, ikke så intuitivt..
Neste som kommer er velteburet, det er i prosess...

FredGaute
25 september 2016 · 665 Inlägg

http://oi63.tinypic.com/w9fsxv.jpg
Velteburet med forsterkninger mot innfesting av bakstillingen.

FredGaute
25 september 2016 · 665 Inlägg

Velteburet ferdig.

http://i63.tinypic.com/28u7eq0.jpg

Har laget fester til radiator.

http://i68.tinypic.com/2guabev.jpg

http://i68.tinypic.com/25q6sea.jpg

FredGaute
5 november 2016 · 665 Inlägg

Har jobbet med festene til recarostolene og har det nesten klart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-23c1d514d7d784427ce6cc5cd49296cc.jpg

Har også fått på plass håndbrekksvaierne og laget base for selve mekanismen. Posisjonen stemmer bra mot setet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-a16e8b82c6d12e78dc7ec4c259f71faa.jpg

Senast redigerat av FredGaute (5 november 2016)

FredGaute
5 november 2016 · 665 Inlägg

jarleb skrev:
Vær veeeldig forsiktig med krommelistene og treverket på dørene dine - dem er ikke lett å få tak i smile
Jeg letet i 3 år etter en list på førerdøra
Samme med krommen på pedalene - dem er gull verdt hvis dem ikke er nedslitt

Forøvig en kjempekul bil og vannvittag bra jobba smile

Jeg skal ikke ha treverk og krom på dørene. Er du fortsatt i beita for dette?

FredGaute
2 december 2016 · 665 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-66329a8d6544d0983e44dcfdb8b7827c.jpg

Der var kjøleviftene kommet, 2 x 12" Derale, 1760 CFM..

FredGaute
4 december 2016 · 665 Inlägg

Endelig litt aktivitet i garasjen!


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-acff0643350d2629269052eb7e6b05a8.jpg
Kjøleviftene montert på plass

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-111085e76722cddfdf826579a066764f.jpg
Slike braketter tar lang tid å lage for en amatør...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-d7b3c26b24793dea8527bfd1bba79635.jpg
All klaring er god klaring, hehe!

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-9008952ea81c278b9728ce367e98d37b.jpg
Begynner å se ut som noe!

FredGaute
4 december 2016 · 665 Inlägg

Aronson skrev:
Underbart projekt,kommer att följas.

Cool, takk!

FredGaute
5 december 2016 · 665 Inlägg

BadTaunus skrev:
Trevligt val av bilmodell och modifieringar och seriöst bygge, det skall vi följa.
När beräknar du ha den klar?

Til jeg blir 50....hehe, dvs sommeren 18, kanskje....

FredGaute
5 december 2016 · 665 Inlägg

Lexaken skrev:
Mycket intressant! Är svag för gamla Taunus och älskar Lexus! Trevligt val av motorfabrikat. 400 eller 430? Kommer absolut att följas med största intresse.

Hei!
Det er motor fra en 400, 1991 model, hentet i Luleå. Enkleste injection type...

FredGaute
7 december 2016 · 665 Inlägg

BadTaunus skrev:

FredGaute skrev:

BadTaunus skrev:
Trevligt val av bilmodell och modifieringar och seriöst bygge, det skall vi följa.
När beräknar du ha den klar?

Til jeg blir 50....hehe, dvs sommeren 18, kanskje....

Håller med om att ett bra bygge skall aldrig bli riktigt färdigt !
Förmodar att det är kofångaren som skall bli delad, det kan bli riktigt bra tror jag.

Ja "kofangaren" kan bli delt, men da er det en kopi i glassfiber. Mindre vekt er bra.

FredGaute
11 december 2016 · 665 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-656cc943252cd77441a1878d5ca5d833.jpg

Da har jeg fått på plass kompresjonsstag og braketter fra Volvo 740.
Justerbar lengde, kortet inn ca 12cm. M14 x 1,5 i kvalitet 10.9 som skjøtestykke. det holder!


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-3a92675f2062953ace3d3db5ee151469.jpg

Braketten er solid og bygger litt innenfor rammevangen, men fortsatt god plass. Litt mer sveising gjenstår.

FredGaute
13 december 2016 · 665 Inlägg

BadTaunus skrev:

FredGaute skrev:

BadTaunus skrev:

Håller med om att ett bra bygge skall aldrig bli riktigt färdigt !
Förmodar att det är kofångaren som skall bli delad, det kan bli riktigt bra tror jag.

Ja "kofangaren" kan bli delt, men da er det en kopi i glassfiber. Mindre vekt er bra.

Ja låg vikt är viktigt, jag lättade 469 gram med handskfackslucka i kolfiber, bilder finns i mitt fotoalbum big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/217/216326/216326-8705fad36386e7e47a4bc688e1ef9cdd.jpg

Cool!
Hva trur du om forstilling fra Volvo 940/960?

FredGaute
16 december 2016 · 665 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-0a99a882f7c8c2b67c8c0b7589d22286.jpg
Lengden på bolten.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-aff05af99c6564422d4907a916f0236b.jpg
Kvaliteten på bolten.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-28815d12f163bdf032afe712645d50d0.jpg
Montert! Dette blir å virke!

Nå venter jeg på forlengeren med kortere styrearm fra Kaplhenke i USA, så blir det full prøvemontering før "strip all" og lakk.

FredGaute
20 december 2016 · 665 Inlägg

Det pusles videre i laboratoriet...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-49038f02b7e6406ec8742d903e4ede15.jpg
Tetthetsprøving av bunnpanne etter mer justering og ombygging. Og ja det var lekkasjer..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-22b06684bb01ca92003ac590a4f98d00.jpg
Har fått på plass girkassetravers med nytt feste, kommer bilde av mod, men selvsagt måtte det kappes og sveises...
Posisjon på kasse og clutchhus ble slettes ikke verst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-ca799eb2c6e9f86c7bfa1e34b4552374.jpg
Får sågar pinadø plass til originale varmeapparatet, og det letta litt, så for meg masse styr med nettopp det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-1f0077e07a3a9cdb9c37f7af1cbad7f3.jpg
Høyden på motoren slik jeg vil ha den, da må traversen senkes 30-35 mm, jobb pågår med det.

FredGaute
21 december 2016 · 665 Inlägg

Djo skrev:
Kommer bli bra det här smile

Tja vi får se.
Det er vanskelig å få motor i rett høyde og beholde korrekt geometri i forstillingen.  Jeg må som sagt nedover med forstillingstraversen og da senkes også innfetingen for bærearmen...
Fjærbeina har jo en bestemt lengde...yikes

FredGaute
22 december 2016 · 665 Inlägg

Nye deler ankommet, og de gikk rett på bilen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-151cb204243ec3a39c7702ac7bad7998.jpg

Her ser dere "Quick Steer Roll Correction " fra Kaplhenke i USA. Forlenger på fjærbeinet som også gir justeringsmulighet på styreutvekslingen.
Dere ser også blokken som senker traversen 35mm, den er ikke ferdig enda, kun til prøvemontering.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-485ff6db8d68c3d7811742aa1954ecc9.jpg

Monterte også stagoverføring til stabstag, laget av 2 stk beregnet til Alfa Romeo 145/146. (det er deler til mange typer bil i dette prosjektet...)
Nå kan gjerne stabstag typ Nascar ankomme. big_smile
Det går fremover!!

FredGaute
22 december 2016 · 665 Inlägg

Djo skrev:
Blir fint det här smile

Men vil det fungere og gi bra kjøreegenskaper??? tongue

FredGaute
23 december 2016 · 665 Inlägg

Godspeaker skrev:
Snyggt bygge smile  Varför bygger du en demonterbar halvbur istället för att svetsa den?

Nettopp fordi jeg vil ha muligheten for å ta det ut.
Hele bilen er et eksperiment og da er justeringsmulighet og demonterbarhet greit, ikke sant?
Bilen skal ikke på bane uansett.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang