Ford Taunus 20M P5 HT V8

1966 modell Ford Taunus 20m Hardtop. Første godkjente V8 bygg på et Taunus P5 chassis i Norge. Modifisert med Lexus 1UZFE 4.0 V8, Supra W58 5-trinns girkasse, Volvo 1031 bakaksel i 4 link, Ford Capri / Volvo 940 forstilling, Volvo 960 bremser, hydroboost bremsekraftforsterker, coilover foran og bak, halvbur, Recaro fra Alfa Romeo. Byggd om til 2 seter. Den er godkjent av Biltilsynet, og vil kunne brukes som en vanlig bil på lengre utflukter uten spesielle begrensninger. Godkjent 26/9-22! Nå gjenstår en lengre periode med prøvekjøring og trolig noen modifikasjoner for driftssikkerhet. Dette er min ide for å lage en egen hotrod.
  • 98 Följare
  • 146 982 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 maj 2023
FredGaute
15 april 2018 · 860 Inlägg

gudsbarn skrev:

FredGaute skrev:

gudsbarn skrev:

Jag gillar verkligen formgivningen på de här karosserna! Åkte mycket taunus när jag var mindre med en vän som idag är död men många fina minnen väcks när jag ser din bil. Ser skitkul ut! Jag bygger en kadett c och detta är inspirerande för mitt bygge.

Takk for fin omtale!
Ja det er også i mine øyne en vakker bil, og i denne utgaven blir den litt spesiell i tillegg, hehe!!

Ja den blir blir komplett med v8an

Og forhåpentligvis kjøreegenskaper som står i stil til maskina..

FredGaute
22 maj 2018 · 860 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-19246a7150ad41f654924f03e1425cfb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-34e51a49788fabdaf55941e1de8e2ae3.jpg


Da har jeg skjøtet sammen de to akslingene, med aluhylse og sterk epoxy.
Spent på om det holder og om den er rett nok.
Hva tror dere??

Senast redigerat av FredGaute (22 maj 2018)

FredGaute
23 maj 2018 · 860 Inlägg

Har hatt den i dreibenken for å se retthet, og den er dønn rett!
Montert, så får vi se.

FredGaute
5 juni 2018 · 860 Inlägg

Det skjer ting i bua, selv om det er sludd 5.juni...lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-f96e0f2ece8066de1aacef491e1509f5.jpg

Ormebol mellom oljefilter/kjøler og motor, trangt men det går... Finpuss gjenstår her også..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-c92c2e72fda9d70c8fd09c5987f4156e.jpg

Multireim på plass, SKF6P1705

FredGaute
6 juni 2018 · 860 Inlägg

Inken skrev:
vad är de för v8 audi eller bmw,,,  coolt bygge ,

Lexus..4,0 fra 1991

FredGaute
24 juni 2018 · 860 Inlägg

Da kan jeg melde om at det for første gang er prøvd noe elektrisk på nymaskina.
Starter og innslag testa. Det var jeg så dum at jeg ikke gjorde med motoren ute....risky business...
Men det funker som f...!
Nå skal jeg begynne å legge nettet mellom motorstyringa og bilen. Det er originalen mellom motor og ECU.
Skal konle opp opplegget til kjøleviftene også, og få montert styreenheten på frontstykket.


Instrumentene er bestilt. Fullt oppsett fra SPEEDHUT.
Når de kommer skal det ikke være så langt unna at dyret kan startes..
Fyrer ikke før jeg har full kontroll på temp og oljetrykk..
Skal begynne å lage til overgang mellom gammelt instrumenthus og de nye intrumentene.

Senast redigerat av FredGaute (14 juli 2018)

FredGaute
14 juli 2018 · 860 Inlägg

En liten oppdatering.
Frontstykket med vifter, viftestyring, kabler og radiator er montert ferdig og klart for test.https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-acefcba56fb0c49d90392ac79084c7ab.jpg

Gikk for samme merke viftestyring som viftene, Derale, sies å være bra saker.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-69ccea7feee147037dc4a23c2aee7861.jpg

Modifisert innløp på radiator, kobbervinkel limt med super epoxy
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-da0b8791948790b263b53427f348ca15.jpg

Og VOILA så var det plass mellom radiator og motor!
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-ebf6456c4a48d6eddf72c59b60c5733e.jpg

Nå kobles det opp el-anlegg fra bagasjerom og fra tenningslås, inn til ny sikrings og relekasse under dashbordet. Begynner å nærme seg tid for å sette strøm på styreenheten og se om dyret starter.. men ferie først.

FredGaute
27 augusti 2018 · 860 Inlägg
FredGaute
11 september 2018 · 860 Inlägg

jarleb skrev:
Stilig - virkelig deilig lyd i v8  - skrev jeg gledet meg til og se video av oppstart og vipps så var det der smile
Grattis - du er helt rå

Takker!
Jobber med å få på plass hydraulikken til bremseservo (ja hydroboost..) slik at jeg får på reima for dynamo og vannpumpe.
Så er det å koble opp ladekretsen.
Deretter litt lys og slikt og så kan vi teste den yderst litte grann... med slalombriller.. hoa hoa hoa!

Det er fortsatt sjokkartet å sette seg i 20M'en og starte opp. Lyden er unormal, hehe!

Senast redigerat av FredGaute (13 september 2018)

FredGaute
27 september 2018 · 860 Inlägg

Litt oppdatering, nå er det mest kobling og detaljer det går i.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-10589f612e399ee97e4498884199c0c5.jpg

Bakakslinga har fått aluminiumslokket på plass, ser litt mer ok ut. Etter dette er også kontakt og kabel til hastighetsgiver kommet på plass. Den skal ned for montering av diffbrems utpå vinteren..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-fe3a397fb27048300ea320fc17c28000.jpg

Motorrommet tilnærmet ferdig. Blå slange er høytrykket til bremsene. Aeroquip slange.
Det er maaange detaljer som ikke kommer frem på bilder..

Senast redigerat av FredGaute (27 september 2018)

FredGaute
28 september 2018 · 860 Inlägg

Inken skrev:
jao dom ä fräne gamle bilarna  de ska va mycke motor & frän kaross , ska du åke på träffar näste år här i Sverige dåe,,

Neste år skal jeg først og fremst prøve å få den godkjent, deretter kjøre noen lengre turer her i Norge.
Men Sverige på treff, ja det kan bli det med tiden.
Men det er ikke en "treff-bil", det er en "kjøre på langtur-bil", hehe!

FredGaute
29 september 2018 · 860 Inlägg

He he, først og fremst skal jeg se om systemet virker.
Så får jeg se om jeg klarer å gjemme den slangen, f.eks under skråavstiverne. Det er veldig trang bak der.. bl.a er det en reguleringsventil til varmeapparatet der allerede..
Kan også farge den svart, det hjelper litt... Aeroquip slange, fikk bare tak i blå... men god kvalitet. Litt stiv og vrien å gjemme bort..

Senast redigerat av FredGaute (29 september 2018)

FredGaute
6 oktober 2018 · 860 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-e53b17dfc07e4c7fa803a01123177144.jpg
Da er blå slangen er gjemt bort. Skjønte det var flere som fikk mareritt av den, hehehe!
Diverse trøbbel med hydraulikk er sortert ut, nå virker hydroboost. Blir spennende med ekte bremsetest om vær og føre tillater det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-d1f85b5f32d430d6481c5ca067eeacb3.jpg
Styreenhet for motor, og rele/sikringskasse på plass på torpedoveggen bak hanskerom. Mer kobling gjenstår, men fremgang!

FredGaute
13 oktober 2018 · 860 Inlägg

FredGaute skrev:

FredGaute skrev:

Hunted skrev:
Älskar att frugan blir så lycklig när du ger på lite gas för att komma över trösken i garaget, bra du har support hemma!

Fenomenalt godt observert!!

Senast redigerat av FredGaute (13 oktober 2018)

FredGaute
14 oktober 2018 · 860 Inlägg

MR_T skrev:
Skönt ljud smile blir super.

20m Super... ja det stemmer!
;-)

FredGaute
15 november 2018 · 860 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Fan va grymt bygge!!!!!!!!!
Jag har kollat genom tråden precis, o fan va fränt!
Tummen upp!

Cool, takk!

FredGaute
17 november 2018 · 860 Inlägg

Sender inn noen bilder som viser hydralikken til bremsene.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-15d5be73f604bef2ce80e0652bf9da8a.jpg
Reservoiret som måtte modifiseres (som alt annet på denne bilen..), slik at det nå har 3 innløp for retur.
Med bare det ene ble retur for restriktiv og bremsene la seg på..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-3634004ff83bcc56623b1ff6e7f09c28.jpg
Trukkregulator med manometer og slanger til og fra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-2a1d0da41021f1ac6d542d15b2c313cf.jpg
Returslangene fra boosten, det vises ikke hvor trangt det er ..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-76c1ebbac2a0dc2803069cf5e3845a05.jpg
Tverpassasjen bak radiator, sammen med kabler til dynamo og hovedstrøm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-2de6c681e31a02c42cc01363971660e7.jpg
Selve bremseservoen, sammen med clutchsylinderen. Her er det ikke klaringer.. grøss og gru om en av delene må ut..

Noen som kan bidra med ideer for å bli kvitt kavitasjonslyd i servopumpen?
Nesten ikke lyd når sirkulasjon er stor og trykket lavt.
Det kommer lyd når motstand økes (bremsepedal aktiveres).
I det pedal trås inn er lyden sterk, men om den holdes inne senkes lyden igjen, men blir ikke borte.
Reservoiret er fullt

FredGaute
17 november 2018 · 860 Inlägg

FredGaute skrev:

Tumbleweed skrev:
Är det kavitation? Jag tänkte det kunde vara en överströmningsventil som lät kanske?

Lyden endres med turtallet på motoren, så jeg er ganske sikker på at den lages av pumpa.

FredGaute
26 november 2018 · 860 Inlägg

Da har vi vært på Biltilsynet! I et helvettes snøvær...

Tja, hva skal man si..
Bilen er tyngre enn jeg trudde, veldig nært å være for tung foran... Støtfanger skal av ved neste veiing... det er forresten lovlig om bilen er eldre enn 1974 modell.. Glassfiberreplica "type to korte RS" next.

Så får vi se om et glassfiberpanser kan være noe. Har ikke lyst på det.

Har enda mindre lyst på å hive ut Lexusen og sette dit en Rover... som i følge han på Biltilsynet, veier halvparten av Lexusen..

Når vi tar den opp på bukken ser vi flere små og større greier, ting jeg også hadde sett tidligere om jeg hadde bukk.
Faen i h.... jeg vil ha bukk!

Men overhodet ingen showstoppere bortsett fra vekt...

Noe som sier meg at bilen SLETTES ikke veide de oppgitte 1060 før eg begynte..
Motor og gir veier kun 60 kilo mer enn originalen.
Eg har ikke veid alle stålplater og kanaler eg har sveisa på. men mer enn 50 kilo veier det ikke, og det meste er rundt midten på bilen.
Vekta sjokkerte meg faktisk... ca 1250 tom bil....

BT sa at kravet til å ha støtfangerene kom i 1974, så alle M'er kan kjøre uten.
Men utseendemessig er det jo IKKE så bra..på en ellers original utseende bil.
Glassfiberkopi bør være mulig å få til.

Kun en større ting funnet, og det er at coilover bak må få foret ut øvre feste, det må 10-15 mm bakover, slik at vinklene blir rett ifht nedre feste. (lett å se på bukk... grrr.. ) Festebraketten må ned og karosseriet tilpasses, men det går.
Heldigvis skal akslinga ned uansett, for overhaling og diffbrems.

Bremsene og forsterkningene imponerer!!
Var på bremsetesteren, snorbeint bremset det, og det er LETT å låse hjulene... på tross av at bilen er over 650 på forakselen.

Ingen klager på valg av motor. Kontrolløren er opptatt av hvordan bilen oppfører seg på prøvekjøring, så når det blir bart på veien igjen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang