Ford Taunus 20M P5 HT V8

1966 modell Ford Taunus 20m Hardtop. Første godkjente V8 bygg på et Taunus P5 chassis i Norge. Modifisert med Lexus 1UZFE 4.0 V8, Supra W58 5-trinns girkasse, Volvo 1031 bakaksel i 4 link, Ford Capri / Volvo 940 forstilling, Volvo 960 bremser, hydroboost bremsekraftforsterker, coilover foran og bak, halvbur, Recaro fra Alfa Romeo. Byggd om til 2 seter. Den er godkjent av Biltilsynet, og vil kunne brukes som en vanlig bil på lengre utflukter uten spesielle begrensninger. Godkjent 26/9-22! Nå gjenstår en lengre periode med prøvekjøring og trolig noen modifikasjoner for driftssikkerhet. Dette er min ide for å lage en egen hotrod.
  • 98 Följare
  • 147 011 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 maj 2023
FredGaute
5 maj 2020 · 860 Inlägg

Da har jeg fått bandasjert eksosen litt, fått den på plass under bilen igjen, og fått på komplett avstivingsramme.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-ec1e291213f475e04323dcd1abf0d01e.jpg
Fruen var med å bandasjerte, hu er jo tross alt faglært.. Husk hansker, jeg har henda fulle av glassfiber..så lærte jeg det..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-02241a576b51093440d6a5e43b58d0af.jpg
Der var det på plass igjen, passa fortsatt

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-ed06412aeff1cf090f597773168e5b49.jpg
Og så fikk jeg på plass avstivinga, mange skruer som skal gå inn samtidig... Suspect
Her ser dere også varmeskjoldene på katalysatorene, fra 2014 Taurus. Ekte FOMOCO! Lambdasondene er ikke satt inn enda (de skal ikke ligge oppå eksosen nei, hahaha!

FredGaute
11 maj 2020 · 860 Inlägg

Inken skrev:
du skulle ha satt dit ett kryss rör när du byggde ljuddämpare finns att köpa på biltema  du får ett bättre flöde & fränare ljud jag har de på min jänkare de märks skillnad,,

Et kryss, når det går over i et enkelt rør allerede før førstepotte? Lyden er fin den. Effekten er det nok av også ;-)

FredGaute
11 maj 2020 · 860 Inlägg

Oskar_Thompson skrev:
Lär nog låta riktigt gött det där!

Mest opptatt av at jeg får kontroll på varmen.

FredGaute
29 augusti 2020 · 860 Inlägg

Biler av tårnstaget i motorrom, påkrevet for godkjenning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-302fc8d26da5c7c6153b2c47d60f0230.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-b4e33aa0eaf61b6c3c55e29c27c0d9c9.jpg
Siste utgave av innsug og luftfilterplassering
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-096d344588900ad7757f7795ab01d288.jpg
Og et par teaserbilder fra utsiden
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-c9c384c5313b13225138d29c5308f02e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-6ea78559819fb05acb6820495e7bbf4c.jpg

FredGaute
10 september 2020 · 860 Inlägg

Det begynner å bli en komplett bil igjen, men mange detaljer gjenstår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-a349ea9a399c387c6b40cf0cc59a7c54.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-7469759af6414e82192a0e0b463f6093.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-48272e5187aa8bdca48a4db780291022.jpg

FredGaute
11 september 2020 · 860 Inlägg

MR_T skrev:
Trevligt, snart är bilen klar så kan du komma till Haparanda Classic Motor Meet nästa sommar smile

He he, tidlig på året??
Men ja, kommer gjerne på biltreff i Sverige når jeg er sikker på at den virker og biltilsynet har stemplet godkjent.
Det er en bit å kjøre...hehe, og det må bli litt mindre Corona.
PS, dette bygget tåler ikke sammenlikning med ditt bygg, ingen utstillings-bil på noen måte.

Senast redigerat av FredGaute (11 september 2020)

FredGaute
13 september 2020 · 860 Inlägg

Tok noen bilder i dag, under et sjeldent tilfelle av sol..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-815c7b2f36977639560ee723c8bab28c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-c2796fbcecf84b2ceedfc29a5af21a5b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-817377ccad7950d8ced5620461838dab.jpg
Stuket er bra, etter min smak.

FredGaute
15 september 2020 · 860 Inlägg

vw_audi skrev:
Wow helt rätt stuk på bilen :-) Jag bara älskar de fälgarna , Bra jobbat

MR_T skrev:
Jädrans vad snygg

Takk takk folkens!

FredGaute
10 oktober 2020 · 860 Inlägg

Kort oppdatering.

Har endelig fått skikk på motorstyringa.
Det var en kombinasjon av def luftmassemåler og falskluft. Nå virker den å gå relativt ordentlig.
Men en konsekvens av å få en motor som virker er at jeg finner ut at clutchen trolig er for svak. Det er en stage 1 som skal klare 250 hk...
Slurer når det dras skikkelig på. Kan være at det er litt oljelekkasje bak på veiva, men tviler på at det er årsaken. Uansett så skal girkassa ned, så får vi se.
Blir trolig en Stage 3 clutch som håndterer over 300hk neste gang..

Ny dynamo er kommet, men den får vente til alt det andre på motor/clutch er gjort.

Samtidig har jeg fått kjørt såpass med den at jeg har funnet noen ting som må justeres litt på.... Må modifisere på traversen fordi det ble for trangt mellom den og bunnpanna, og jeg ser behov for å få motoren noen millimeter frem i tillegg. Jeg sitter også med en lei følelse at coiloverne bak ikke holder kvaliteten, og jeg må bytte de ut i noe bedre.

FredGaute
28 oktober 2020 · 860 Inlägg

quinna skrev:
Kul att det går framåt!

5 gir framover og 1 bakover, ho ho ho!

Nå er forstillingstravers modifisert, så nå får vi se om det er luft mellom den og bunnpanna...

Senast redigerat av FredGaute (30 oktober 2020)

FredGaute
3 november 2020 · 860 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-212d88ef78a496252db42147855711cc.jpg
Da er girkassa ute, huttetu det var trangt, den stod på motoren da den ble montert i bilen..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-0fe034e7c2e5d33c5b594d3af4c7217b.jpg
Clutchen så helt ok ut den, bare for svak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-9a2d485bc3e3ab1e0f4cdc8d9a56534d.jpg
Denne typen disk bør klare jobben bedre

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-27537803c9511e568952071f3034befe.jpg
Ny tettering montert, den gamle var litt lekk etter 300 000km...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-a16e6c9b980ff128533a5ae6a11dd88b.jpg
Ny clutch inne

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-3c78fbddf7a3c4846061ad3d1b72df72.jpg
Travers modifisert for bedre klaring

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-b6e7b749a59847dfb059187eae928ccd.jpg
Nå er det jo luft her :-)

FredGaute
4 november 2020 · 860 Inlägg

quinna skrev:
Kul med framsteg!

Jag reagerade på dina lambdasonder... sitter dom så orginal på den motorn? Jag har fått lära mig i alla år att en lambdasond får INTE sitta upp och ner pga kondensvattnet som fäller ut när motorn är kall. Att vattnet mer eller mindre omgående förstör sonden om det tar sig in i den.

Ja det er originale eksosgrenrør og original montering på disse, som har rulla 300 000, så tja ikke sikkert den teorien er helt god hehe. men jeg ser at det kan være noe i det. Uansett når motoren går blåser det ganske bra der sondene står...

FredGaute
4 november 2020 · 860 Inlägg

Satser på at de japanske ingeniørene har gjort en god jobb. Det virker på meg som de er ganske flinke...hehe!
Motoren er et smykke på tross av 300 000km.
Om originalen hadde klart så mange km så hadde jeg blitt kraftig imponert, og den er jo til og med tysk. :-)

FredGaute
29 december 2020 · 860 Inlägg

Da er dynamo inne, og vips 14 volt.
Girkassa er også kommet på plass, og det var ikke enkelt...
Det som er mindre cool, er at den nye clutchen ikke vil frikoble.
Prøver først med clutchcylinder med større volum. Om ikke det holder sliter jeg litt.
Da må jeg kanskje shimse utløsercylinderen/lageret nærmere clutchen. Pokkers vanskelig å vite hva som er årsaken når jeg ikke kan se inn i clutch-huset.
Kan hende det blir laget et "observasjonslokk"

FredGaute
29 december 2020 · 860 Inlägg

https://www.youtube.com/watch?v=efGB-j48xFQ

Ikke ille balansering på disse motorene!

FredGaute
13 mars 2021 · 860 Inlägg

FredGaute skrev:
Da er dynamo inne, og vips 14 volt.
Girkassa er også kommet på plass, og det var ikke enkelt...
Det som er mindre cool, er at den nye clutchen ikke vil frikoble.
Prøver først med clutchcylinder med større volum. Om ikke det holder sliter jeg litt.
Da må jeg kanskje shimse utløsercylinderen/lageret nærmere clutchen. Pokkers vanskelig å vite hva som er årsaken når jeg ikke kan se inn i clutch-huset.
Kan hende det blir laget et "observasjonslokk"

Oppdatering.

Det er mekanismen mellom pedal og clutchsylinder som ble for svak etter clutchskifte. Nå jobber jeg med en helt annen variant, som ikke vil svikte og gi bedret utveksling/mindre pedaltrykk. Men det er rimelig trangt og litt komplisert..

FredGaute
14 mars 2021 · 860 Inlägg

Det er planen. Klar nok til lengre testkjøring i det minste.

FredGaute
24 mars 2021 · 860 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-d52b3f0f517d7f29d0dbac1993811018.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-c18ac876162ec1501c75ee41445e6f83.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-f3774dd481bc4b9a2ea4a94ee87d8389.jpg

Sånn, så kan dere jo spekulere litt på hvordan dette virker :-)

FredGaute
25 mars 2021 · 860 Inlägg

Venter på snøfrie veier...
I mellomtiden er det tid for mer elektrisk fiks, og litt mer interiør.
Satser på prøveskilter og lengre testkjøring i mai...

FredGaute
5 april 2021 · 860 Inlägg

Den ble luftet i dag, men snøvær tillot ingen kjøretur, kun frisk luft og varmkjøring av motor.
Clutchen er tung, men virker stødig!

Senast redigerat av FredGaute (6 april 2021)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang