Ford Taunus 20M P5 HT V8

1966 modell Ford Taunus 20m Hardtop. Første godkjente V8 bygg på et Taunus P5 chassis i Norge. Modifisert med Lexus 1UZFE 4.0 V8, Supra W58 5-trinns girkasse, Volvo 1031 bakaksel i 4 link, Ford Capri / Volvo 940 forstilling, Volvo 960 bremser, hydroboost bremsekraftforsterker, coilover foran og bak, halvbur, Recaro fra Alfa Romeo. Byggd om til 2 seter. Den er godkjent av Biltilsynet, og vil kunne brukes som en vanlig bil på lengre utflukter uten spesielle begrensninger. Godkjent 26/9-22! Nå gjenstår en lengre periode med prøvekjøring og trolig noen modifikasjoner for driftssikkerhet. Dette er min ide for å lage en egen hotrod.
  • 98 Följare
  • 147 001 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 maj 2023
FredGaute
11 december 2016 · 860 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-656cc943252cd77441a1878d5ca5d833.jpg

Da har jeg fått på plass kompresjonsstag og braketter fra Volvo 740.
Justerbar lengde, kortet inn ca 12cm. M14 x 1,5 i kvalitet 10.9 som skjøtestykke. det holder!


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-3a92675f2062953ace3d3db5ee151469.jpg

Braketten er solid og bygger litt innenfor rammevangen, men fortsatt god plass. Litt mer sveising gjenstår.

BadTaunus
13 december 2016 · 3 Inlägg

FredGaute skrev:

BadTaunus skrev:

FredGaute skrev:

Til jeg blir 50....hehe, dvs sommeren 18, kanskje....

Håller med om att ett bra bygge skall aldrig bli riktigt färdigt !
Förmodar att det är kofångaren som skall bli delad, det kan bli riktigt bra tror jag.

Ja "kofangaren" kan bli delt, men da er det en kopi i glassfiber. Mindre vekt er bra.

Ja låg vikt är viktigt, jag lättade 469 gram med handskfackslucka i kolfiber, bilder finns i mitt fotoalbum big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/217/216326/216326-8705fad36386e7e47a4bc688e1ef9cdd.jpg

Ford Taunus 20M TS "D.I.Y. Taunus" (1967)
FredGaute
13 december 2016 · 860 Inlägg

BadTaunus skrev:

FredGaute skrev:

BadTaunus skrev:

Håller med om att ett bra bygge skall aldrig bli riktigt färdigt !
Förmodar att det är kofångaren som skall bli delad, det kan bli riktigt bra tror jag.

Ja "kofangaren" kan bli delt, men da er det en kopi i glassfiber. Mindre vekt er bra.

Ja låg vikt är viktigt, jag lättade 469 gram med handskfackslucka i kolfiber, bilder finns i mitt fotoalbum big_smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/217/216326/216326-8705fad36386e7e47a4bc688e1ef9cdd.jpg

Cool!
Hva trur du om forstilling fra Volvo 940/960?

FredGaute
16 december 2016 · 860 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-0a99a882f7c8c2b67c8c0b7589d22286.jpg
Lengden på bolten.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-aff05af99c6564422d4907a916f0236b.jpg
Kvaliteten på bolten.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-28815d12f163bdf032afe712645d50d0.jpg
Montert! Dette blir å virke!

Nå venter jeg på forlengeren med kortere styrearm fra Kaplhenke i USA, så blir det full prøvemontering før "strip all" og lakk.

FredGaute
20 december 2016 · 860 Inlägg

Det pusles videre i laboratoriet...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-49038f02b7e6406ec8742d903e4ede15.jpg
Tetthetsprøving av bunnpanne etter mer justering og ombygging. Og ja det var lekkasjer..

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-22b06684bb01ca92003ac590a4f98d00.jpg
Har fått på plass girkassetravers med nytt feste, kommer bilde av mod, men selvsagt måtte det kappes og sveises...
Posisjon på kasse og clutchhus ble slettes ikke verst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-ca799eb2c6e9f86c7bfa1e34b4552374.jpg
Får sågar pinadø plass til originale varmeapparatet, og det letta litt, så for meg masse styr med nettopp det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-1f0077e07a3a9cdb9c37f7af1cbad7f3.jpg
Høyden på motoren slik jeg vil ha den, da må traversen senkes 30-35 mm, jobb pågår med det.

Djo
21 december 2016 · 10 157 Inlägg

Kommer bli bra det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
FredGaute
21 december 2016 · 860 Inlägg

Djo skrev:
Kommer bli bra det här smile

Tja vi får se.
Det er vanskelig å få motor i rett høyde og beholde korrekt geometri i forstillingen.  Jeg må som sagt nedover med forstillingstraversen og da senkes også innfetingen for bærearmen...
Fjærbeina har jo en bestemt lengde...yikes

FredGaute
22 december 2016 · 860 Inlägg

Nye deler ankommet, og de gikk rett på bilen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-151cb204243ec3a39c7702ac7bad7998.jpg

Her ser dere "Quick Steer Roll Correction " fra Kaplhenke i USA. Forlenger på fjærbeinet som også gir justeringsmulighet på styreutvekslingen.
Dere ser også blokken som senker traversen 35mm, den er ikke ferdig enda, kun til prøvemontering.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-485ff6db8d68c3d7811742aa1954ecc9.jpg

Monterte også stagoverføring til stabstag, laget av 2 stk beregnet til Alfa Romeo 145/146. (det er deler til mange typer bil i dette prosjektet...)
Nå kan gjerne stabstag typ Nascar ankomme. big_smile
Det går fremover!!

Djo
22 december 2016 · 10 157 Inlägg

Blir fint det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
FredGaute
22 december 2016 · 860 Inlägg

Djo skrev:
Blir fint det här smile

Men vil det fungere og gi bra kjøreegenskaper??? tongue

Godspeaker Specialist
23 december 2016 · 1 187 Inlägg

Snyggt bygge smile  Varför bygger du en demonterbar halvbur istället för att svetsa den?

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Djo
23 december 2016 · 10 157 Inlägg

FredGaute skrev:

Djo skrev:
Blir fint det här smile

Men vil det fungere og gi bra kjøreegenskaper??? tongue

Det återstår och se wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
FredGaute
23 december 2016 · 860 Inlägg

Godspeaker skrev:
Snyggt bygge smile  Varför bygger du en demonterbar halvbur istället för att svetsa den?

Nettopp fordi jeg vil ha muligheten for å ta det ut.
Hele bilen er et eksperiment og da er justeringsmulighet og demonterbarhet greit, ikke sant?
Bilen skal ikke på bane uansett.

FredGaute
24 december 2016 · 860 Inlägg

Djo skrev:

FredGaute skrev:

Djo skrev:
Blir fint det här smile

Men vil det fungere og gi bra kjøreegenskaper??? tongue

Det återstår och se wink

Ser ut som tannstangen må noe ned og kanskje like mye fremover, oppsettet gir bump-steer slik det står nå.
Her må eksperimenteres litt til... Reodor Felgen (Il Temp Gigante..) må jobbe videre.
God jul folkens!

Senast redigerat av FredGaute (24 december 2016)

Djo
24 december 2016 · 10 157 Inlägg

FredGaute skrev:

Djo skrev:

FredGaute skrev:

Men vil det fungere og gi bra kjøreegenskaper??? tongue

Det återstår och se wink

Ser ut som tannstangen må noe ned og kankje like mye fremover, oppsettet gir bump-steer slik det står nå.
Her må eksperimenteres litt til... Reodor Felgen (Il Temp Gigante..) må jobbe videre.
God jul folkens!

God Jul smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
FredGaute
30 december 2016 · 860 Inlägg

Forsinkede julegaver ankommet.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-ff999e3a879b4c99e74d74ecfe24c51a.jpg
Short shift girstang til Toyotakassen


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-f397a6f17818c52a36574ce167ba79ff.jpg
Stabilisatorstag type Nascar, 1 1/4" rør, armer i stål. Tror ikke dette blir en "veltepetter"...

Aronson
30 december 2016 · 914 Inlägg

Underbara delar,kommer bli riktig bra.

FredGaute
31 december 2016 · 860 Inlägg

Stabilisatorstag prøvemontert. Forstilling for første gang tilnærmet på plass.


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-d20e31311deda94bcf5251bbd659d015.jpg
Det er ok klaring mellom hjul og stabstag ved full sving, dvs ca 10mm

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-58e78372c14f1ab780cb0d3cd60c2443.jpg
Her ser man armenes posisjon med hjulet i normalhøyde, og kanskje litt under det også. Bærearm ca i vannrett, og det var målet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-92f8700399c9e471b55069746c875897.jpg
Synspunkter??

FredGaute
2 januari 2017 · 860 Inlägg

Mer julepakke, litt forsinket...

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-20e94078263b95774bd4bb2e78f1db10.jpg
Motorfester

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-31d28682b15baa555e4fb88fc04e1b1b.jpg
Girkassefeste i modifisert originaltravers

Siste mod på stabstag

https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-3433685cfe2041da9a86714c255781b0.jpg
Armen med tre justeringsmuligheter for lengde


https://www1.garaget.org/gallery/images/210/209269/209269-20023795286416b7ff9ef4cc3dba4023.jpg
Ca 40mm mellom ytterpunktene.

Djo
2 januari 2017 · 10 157 Inlägg

Blir stabilt det där smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang