Locost 442E "Pogona"

En locost på Mcsorley 442E chassi från grunden med Audi drivlina.
  • 136 Följare
  • 53 973 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 december 2019
Putteliten
19 februari 2017 · 9 068 Inlägg

Nosliwe skrev:
Kan bero på att den inte är klar smile Ska trianguleras överallt. För övrigt så är det grövre gods än vad Caterham själva använder.

Okej, det låter ju vettigt. Kommer det svetsas plåt på ramen sen eller hur funkar det?

Nosliwe
19 februari 2017 · 2 024 Inlägg

Kommer svetsas plåt på dom ställena som jag inte vill ha påhälsning av diverse föremål vid eventuella ras lol

I övrigt så blir det popnitad och limmad alu i 95% av karossen. Då är inte skärmar och noskon inräknad, där blir det kolfiber/glasfiber.

Caterham själva använder 25x25x1.5mm rör till sina ramar. I Sverige är minsta möjliga tillåtna 25x25x2mm.

Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Nosliwe
19 februari 2017 · 2 024 Inlägg

Hade lite tråkigt och tyckte det var dags för lite uppdaterade bilder på hur långt gången cad modellen är.

http://i.imgur.com/NfVb42hh.png
http://i.imgur.com/aP0dVPTh.png
http://i.imgur.com/d9hzmoBh.png
http://i.imgur.com/LOhlHaHh.png
http://i.imgur.com/hi58ngRh.png

Ska införskaffa spindelleder inom kort så man kan börja räkna på lite framvagnsgeometri.

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Zzoink
20 februari 2017 · 1 229 Inlägg

sjukt fränt när man får se såna här byggen av folk som kan! har du räknat ut nån ungefärlig slutvikt på den eller blir det som det blir? smile

Nosliwe
20 februari 2017 · 2 024 Inlägg

Nu tog du i. Kan vette fan lol gör så gott jag kan. Aldrig räknat på hjulupphängningar tidigare.

Mellan 800 och 900 kg. Jag jagar ingen vikt för tillfället dock då jag får hålla mig till 15kw/100kg

Senast redigerat av Nosliwe (20 februari 2017)

Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Nosliwe
21 februari 2017 · 2 024 Inlägg

Svetsade dit en plåt att fästa pedalstället i idag samt påbörjat förstärkningar / skydd vid hjulhusen bak.
1.5mm alu känns inte som det säkraste när all möjlig skit kommer flygandes vid däcken om man har otur smile

http://i.imgur.com/OVahhemh.jpg
http://i.imgur.com/GQxV0LDh.jpg
http://i.imgur.com/SRKrmlCh.jpg

Nu blir det inget mer gjort för ens nästa helg. Nu till helgen drar jag till mora för att pina mig igenom 9 mil skidor smile

Möjligtvis att jag fortsätter med framvagns geometrin i morgon. Får hem spindelleder i morgon om allt går som det ska.

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Nosliwe
4 mars 2017 · 2 024 Inlägg

Började skruva ner donatorn idag. Gick lite sisådär. Fullt i garaget då GT coupen tar en plats med, så fick vara ute. SJälvklart började det regna, så med dyngsura ben gick jag in efter att enbart ha fått bort avgaset ifrån A6an.

Har iaf ritat klart främre hjulupphängningen nu i kväll. så det är bara till att börja tillverka. Avvaktar dock med dämparinfästningen.

http://i.imgur.com/ZMblD17h.png
http://i.imgur.com/nL566HQh.png
http://i.imgur.com/nVsvsjLh.png

Även fått hem alla leder i fram och lite mätare. Blir iridium drift mätare, samma som jag ska köra med i GT coupen.

http://i.imgur.com/xNIcFsYh.jpg

I morgon lär jag väl få skotta fram bilen innan jag kan skruva loss kardan och diff.

Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Nosliwe
7 mars 2017 · 2 024 Inlägg

Målat spindlarna och ska montera ihop dom idag. Tänkte fortsätta helsvetsningen med av chassit. Har inte tagit några bilder då batteriet på telefonen har legat på 4-5% jämt när jag har varit i garaget. Drar mycket ström att lyssna på musik när man jobbar smile

Sitter och kikar lite på caster i framvagnen. Någon som vet hur mycket som rekommenderas i gradtal? Är 1% lutning bakåt så som det är nu.

Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Nosliwe
20 mars 2017 · 2 024 Inlägg

Lite segt med uppdateringar, men har allt grejat på.

Fick efter lite svärord ur  diffen med kardan och drivaxlar kvar på plats.
Givetvis var ju 2 av skruvarna i bakre medbringaren till kardanen redan rundade. Därav anledningen till att jag tog ur diffen med den kvar.

http://i.imgur.com/zg6lyYjh.jpg
http://i.imgur.com/iKZ6IgVh.jpg

Men nu är den ur och på plats i bilen för tillverkning av fästen. Det blir trångt i sittbrunnen!

http://i.imgur.com/YxLw71Xh.jpg
http://i.imgur.com/apgJTl7h.jpg

I morgon ska jag påbörja demonteringen av motorn.

Sen sitter jag och spekulerar i att använda bromsok i bak med elektronisk handbroms för att slippa både spak och vajrar.

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Nosliwe
20 mars 2017 · 2 024 Inlägg

Haha ja det är inte långt ifrån. Kardanen blir max 500mm lång.

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Nosliwe
23 mars 2017 · 2 024 Inlägg

Lite A-arms delar börjar ramla in. Svarvade för att presspassningen av spindellederna skall bli korrekt.
15 och 10mm plåt.

http://i.imgur.com/09MVgDYh.jpg

Sen så har jag börjat strippa ner fronten inför demontering av motorn.
Förmodligen ur på Söndag.

http://i.imgur.com/sI5ZIYeh.jpg

Sen även lite nya cad bilder med på bla upphängningen så som den kommer bli.
Även petat ihop en diffuser för att få ner höjden i bak på bilen.

http://i.imgur.com/YPp4IAFh.png
http://i.imgur.com/ZeiDtwuh.png
http://i.imgur.com/FiUFEO2h.png
http://i.imgur.com/cQFUDLBh.png

Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Nosliwe
9 april 2017 · 2 024 Inlägg

Fått tag på ett par Audi A4 B6 spindlar till bakvagnen. Passade perfekt på C4 knutarna. Så nu vet jag inte om jag ska göra egna bärarmar eller skaffa original.

http://i.imgur.com/Y27qHTCh.jpg

Sen så har vi äntligen fått ur motor och låda idag. Skall in och prövas i ramen i morgon.

http://i.imgur.com/XIu7TXEh.jpg

Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Nosliwe
10 april 2017 · 2 024 Inlägg

Mätt upp växellådan och gjort en lika grov ritning som med motorn på den!
Blir MAX 330mm kardan lol

http://i.imgur.com/dAVyIGlh.jpg
http://i.imgur.com/Q1pSxDph.jpg
http://i.imgur.com/Geo4JXyh.png
http://i.imgur.com/UJDWT5Vh.png

Går lite halv trögt med ritandet och tillverkandet av delar för tillfället.
Precis bytt jobb och konstruerar nu på heltid 8 timmar om dagen.

Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Nosliwe
11 april 2017 · 2 024 Inlägg

Då var paketet på plats i ramen.

http://i.imgur.com/JNNdKqoh.jpg
http://i.imgur.com/onxCSD3h.jpg
http://i.imgur.com/yGPfTbah.jpg
http://i.imgur.com/aqip7qwh.jpg
http://i.imgur.com/ZkG6Bf3h.jpg

Slutsatsen av det hela är att motor och låda får plats utan problem.
Kardanen blir 410mm lång.
Måste bygga nya grenrör.
Blir precis att jag kan korta och använda original länkaget till växellådan.

Nu ska det bara tillverkas fästen för diff, motor och låda i bilen.

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Gussam
12 april 2017 · 619 Inlägg

Grattis till framgången smile
Skönt att det trillade på plats.

Godspeaker Specialist
15 april 2017 · 1 187 Inlägg

Sjukt bra motorval smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Rickard-v
15 april 2017 · 2 665 Inlägg

Du funderade inte på en VR6 som tar mindre plats??

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Nosliwe
15 april 2017 · 2 024 Inlägg

Måste ju ha lite utmaningar här i livet med wink

Audi GT Coupe "10V Turbo" (1987)
Audi A6 2.0 TDI "Proline Sport Edition" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang